الانتقال إلى المحتوى

شراء لايسنس لاوراكل 11 G

Dina.

Recommended Posts

السلام عليكم

في استفسار عندي .. في الشركة اللي انا بشتغل فيها . الشركة قررت انه يغيروا لاوراكل داتابيس 11G
وسألوني اختار الهم ايش احسن اشي يشتروه .. او لو حتى اذا ممكن الشركة تستخدمها مجانا ..

الشركة بتستخدم سيرفر واحد .. وبدهم مساحة غير محدودة للداتابيس

انا لقيت في موقع اوراكل ...
https://shop.oracle.com/pls/ostore/f?p=dstore:product:143362458113473::::P3_PPI,P3_LPI,P3_METRIC,P3_TERM:2110109877896552297,4509920279431805720007,Named%20User%20Plus,_Perpetual#

هل هادا اختيار صحيح ولا لأ؟ ؟؟

يا ريت تنصحوني اذا في اختيار احسن ..

الشركة شركة برمجة ..

شكرا
دينا

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
بحكم خبرتي القليلة اوي , والناتجة عن قراءاتي
فانا منصحكوش بانكم تغيروا لـ 11g لان اصلا اوراكل هتوقف ال support بتاعه في 2014
مش هيقف هيقف يعني بس هيبقي sustained , يعني هتدفعوا فلوس عشان تاخدوا support والـ 10g متهيالي في 2012 هيقف
وال dev 6 وقف خلاص علي حد علمي .
فمتهيالي بالشكل ده هتدفعوا فلوس كتير في عملية التحويل , وكمان 3 سنين هتضطروا تدفعوا فلوس كتير برده عشان الـ support
فالعقل بيقول انكم تصرفوا نظر عن الفكرة دي
خصوصا وانه علي حد علمي برده ان الـ 11g مفيش فيه الميزات اللي تخليكم تدفعوا فيه فلوس بالطريقة دي
وعلي حد علمي برده ان الشركات اللي مش بترضا تحول لـ ADF مش بترضا تحول لان الديفيلوبر ايا كان اصداره بيعملها شغلها
بمستوي كويس ومعقول بالمقارنة بالفلوس الكتير اللي هيدفعها
فمتهيالي مش من العقل خالص انكم تدفعوا فلوس بالساهل كده في تكنولوجيا اقل من الـ ADF
ولكن العقل بيقول انكم لو عاوزين تحولوا كده كده فممكن تدفعوا للـ ADF مش للـ 11g
وده طبعا بعد ما تدرسوا الموضوع وتسالوا عن التكنولوجيا دي بجدية وتعرفوا هل هي تستاهل فعلا وهتخليكم متميزين زي ما بيتقال عنها ولا لا

والله كلام جامد يا سمسم , وتفكير زي الفل (الله ينور)
نصيحة : اسألوا المتخصصين قبل اي خطوة
السؤال علي المنتدي ده متهيالي مش كافي خالص , انت متعرفش مين اللي هيجوبك ولا مين اللي هيضيع وقته عشان يفضل يكتب صفحة
كده عشان يجاوبك اجابة نموذجية
خدوا بالكم طبعا انكم هتدفعوا فلوس كتييييييييير
والله استاهل سقفة علي الكلام ده

رابط هذا التعليق

شكرا على الرد
بس الsupport بس لسنه وحدة رح يكون وبعدين ليش اوراكل حتوقف الsupport سنه 2014 عشان يعني الاصدارات الجديدة ولا ايش؟؟؟؟

انا رح ابحث عن ADF
لكن حاليا هم بدهم يشتروا هالنسخة .. فهل النسخة هادي كفاية ولا لأ ؟؟

شكرا على ردك..

رابط هذا التعليق

متهيالي الـ support مش بيبقي لسنة واحدة , ده بيبقي حسب طلبك وحسب فلوسك زي الويندوز كده , سنة , سنتين , 3 سنين
مدي الحياة
كده يعني
اما حكاية هيوقفوه ليه , فدي مش بتاعتنا ومتهمناش , بس غالبا عشان التقنيات الجديدة سواء كانت adf او غيرها
ومفيش اصدارات بعد ال 11g
وممكن تتأكدي من حكاية الـ support دي من اوراكل مباشرة , او من المنتدي بتاع اوراكل تسالي علي اللائحة الخاصة بالدعم ده
اوراكل قايلة كل حاجة فيه بخصوص جميع الاصدارات
حكاية بقي ان بدهم يشتروا ها النسخة
لك دخيلك شو بدي قلك
انا مش عارف بصراحة انتو بتحسبوها ازاى , اذا كنت انا لسة مشتغلتش اصلا ولا نزلت السوق , ولا هدفع ولا مليم من جيبي في
المشروع بتاعكم ده , وبحسبها كده ,
المفروض انتوا يالي هتدفعوا تعملوا ايه ؟!!!
وبعدين انتي ممكن تخدي points كتير في صالحك كموظفة في الشركة عن طريق القصة دي
بانك
1- تسألي عن مميزات الـ 11g ؟ وتعرفي اذا كان في فرق بينه وبين الـ 10g ولا لا ؟ وهل الفرق ده يستاهل الفلوس اللي هتتدفع
ولا لا ؟ وده طبعا بعد ما تعرفي هتدفعوا اد ايه ؟
2- تسالي عن الـ ADF ظروفها ايه ؟ تقنية شديدة ولا لا ؟ هيتدفع في رخصتها اد ايه ؟ تقارني بينها وبين الـ 11g ؟ من حيث الدعم والرخصة والذي منه , وهكذا
واخيرا 3 انك تدعيلي الاقي شغل وابقي مهندس اد الدنيا
قولي يا رب
الله معك

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

اخواني الكرام من خلال قراءة هذا الموضوع اكتشفت ان الأخت الكريمة قصدها Oracle Database 11g

والاخ الكريم جزاه الله خير قصده oracle developer suite 11g

واللي عنده خبره عن سؤال الأخت يساعدها... والله أعلم

رابط هذا التعليق

• بعد 4 أسابيع...

السلام عليكم

في استفسار عندي .. في الشركة اللي انا بشتغل فيها . الشركة قررت انه يغيروا لاوراكل داتابيس 11G
وسألوني اختار الهم ايش احسن اشي يشتروه .. او لو حتى اذا ممكن الشركة تستخدمها مجانا ..

الشركة بتستخدم سيرفر واحد .. وبدهم مساحة غير محدودة للداتابيس

انا لقيت في موقع اوراكل ...
https://shop.oracle....lus,_Perpetual#

هل هادا اختيار صحيح ولا لأ؟ ؟؟

يا ريت تنصحوني اذا في اختيار احسن ..

الشركة شركة برمجة ..

شكرا
دينا

بحكم خبرتي القليلة اوي , والناتجة عن قراءاتي
فانا منصحكوش بانكم تغيروا لـ 11g لان اصلا اوراكل هتوقف ال support بتاعه في 2014
مش هيقف هيقف يعني بس هيبقي sustained , يعني هتدفعوا فلوس عشان تاخدوا support والـ 10g متهيالي في 2012 هيقف
وال dev 6 وقف خلاص علي حد علمي .
فمتهيالي بالشكل ده هتدفعوا فلوس كتير في عملية التحويل , وكمان 3 سنين هتضطروا تدفعوا فلوس كتير برده عشان الـ support
فالعقل بيقول انكم تصرفوا نظر عن الفكرة دي
خصوصا وانه علي حد علمي برده ان الـ 11g مفيش فيه الميزات اللي تخليكم تدفعوا فيه فلوس بالطريقة دي
وعلي حد علمي برده ان الشركات اللي مش بترضا تحول لـ ADF مش بترضا تحول لان الديفيلوبر ايا كان اصداره بيعملها شغلها
بمستوي كويس ومعقول بالمقارنة بالفلوس الكتير اللي هيدفعها
فمتهيالي مش من العقل خالص انكم تدفعوا فلوس بالساهل كده في تكنولوجيا اقل من الـ ADF
ولكن العقل بيقول انكم لو عاوزين تحولوا كده كده فممكن تدفعوا للـ ADF مش للـ 11g
وده طبعا بعد ما تدرسوا الموضوع وتسالوا عن التكنولوجيا دي بجدية وتعرفوا هل هي تستاهل فعلا وهتخليكم متميزين زي ما بيتقال عنها ولا لا

والله كلام جامد يا سمسم , وتفكير زي الفل (الله ينور)
نصيحة : اسألوا المتخصصين قبل اي خطوة
السؤال علي المنتدي ده متهيالي مش كافي خالص , انت متعرفش مين اللي هيجوبك ولا مين اللي هيضيع وقته عشان يفضل يكتب صفحة
كده عشان يجاوبك اجابة نموذجية
خدوا بالكم طبعا انكم هتدفعوا فلوس كتييييييييير
والله استاهل سقفة علي الكلام ده

شكرا على الرد
بس الsupport بس لسنه وحدة رح يكون وبعدين ليش اوراكل حتوقف الsupport سنه 2014 عشان يعني الاصدارات الجديدة ولا ايش؟؟؟؟

انا رح ابحث عن ADF
لكن حاليا هم بدهم يشتروا هالنسخة .. فهل النسخة هادي كفاية ولا لأ ؟؟

شكرا على ردك..

متهيالي الـ support مش بيبقي لسنة واحدة , ده بيبقي حسب طلبك وحسب فلوسك زي الويندوز كده , سنة , سنتين , 3 سنين
مدي الحياة
كده يعني
اما حكاية هيوقفوه ليه , فدي مش بتاعتنا ومتهمناش , بس غالبا عشان التقنيات الجديدة سواء كانت adf او غيرها
ومفيش اصدارات بعد ال 11g
وممكن تتأكدي من حكاية الـ support دي من اوراكل مباشرة , او من المنتدي بتاع اوراكل تسالي علي اللائحة الخاصة بالدعم ده
اوراكل قايلة كل حاجة فيه بخصوص جميع الاصدارات
حكاية بقي ان بدهم يشتروا ها النسخة
لك دخيلك شو بدي قلك
انا مش عارف بصراحة انتو بتحسبوها ازاى , اذا كنت انا لسة مشتغلتش اصلا ولا نزلت السوق , ولا هدفع ولا مليم من جيبي في
المشروع بتاعكم ده , وبحسبها كده ,
المفروض انتوا يالي هتدفعوا تعملوا ايه ؟!!!
وبعدين انتي ممكن تخدي points كتير في صالحك كموظفة في الشركة عن طريق القصة دي
بانك
1- تسألي عن مميزات الـ 11g ؟ وتعرفي اذا كان في فرق بينه وبين الـ 10g ولا لا ؟ وهل الفرق ده يستاهل الفلوس اللي هتتدفع
ولا لا ؟ وده طبعا بعد ما تعرفي هتدفعوا اد ايه ؟
2- تسالي عن الـ ADF ظروفها ايه ؟ تقنية شديدة ولا لا ؟ هيتدفع في رخصتها اد ايه ؟ تقارني بينها وبين الـ 11g ؟ من حيث الدعم والرخصة والذي منه , وهكذا
واخيرا 3 انك تدعيلي الاقي شغل وابقي مهندس اد الدنيا
قولي يا رب
الله معك

بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

اولا كلام البشمهندس اسلام غلط جدا علشان هو خلط بين الامور بس

البشمهندسة دينا بتسال عن Oracle Database 11g وطبعا اوراكل عمرى ما تشيل الدعم من على اهم اصداراتها وهى قواعد البيانات (اقوى قواعد بيانات فى العالم )

ولكن البشمندس اسلام بيتكلم عن اوراكل حتلغى الدعم فى 2014 دة فعلا ولكن على Oracle Developer او بمعنى اصح عن Oracle Forms 10g وفعلا مفيش اصدارات دلوقتى للــ forms فى 11g مع انك ممكن تلاقى على صفحة اوراكل ان فية oracle forms 11g كنسخة تجربية وبس ولكن مش حتنزل اصدارات تانية فى oracle Forms وبالتالى هى بتقول للناس خلاص مبقاش فية Forms تانى حول الى الانترفيس الجديد ADF

وفعلا بدات بعض الشركات العمل بــ ADF وهناك بعض الشركات بدات دعم دعمها الا للــ ADF ومش بقيت بتدعم Forms تقولى للناس تعالوا احول لكم شغلكم من Forms الى ADF وانا ابيع لكم دعم للمدة اللى انتم عاوزينها

الخلاصة الدعم موجود لل Oracle Database 11 g وغير موجود للـ Oracle Forms بداية من 2014

وبالنسبة للاسعار انا معنديش اى خلفية عن اسعار الشراء والدعم ... والله المستعان
رابط هذا التعليق

انضم إلى المناقشة

يمكنك المشاركة الآن والتسجيل لاحقاً. إذا كان لديك حساب, سجل دخولك الآن لتقوم بالمشاركة من خلال حسابك.

زائر
أضف رد على هذا الموضوع...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   تمت استعادة المحتوى السابق الخاص بك.   مسح المحرر

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

جاري التحميل
  • أضف...

برجاء الإنتباه

بإستخدامك للموقع فأنت تتعهد بالموافقة على هذه البنود: سياسة الخصوصية