الانتقال إلى المحتوى

مساعدة : خريج تجارة وبفكر جديا الدخول في مجال الاوراكل

hisham22

Recommended Posts

انا دلوقتي خريج تجارة وبفكر جديا الدخول في مجال الاوراكل وكنت محتار    oracle  erp financial  ولا oracle erp developer 
مين مستقبلة احسن ومطلوب في السوق
ايضا اللي مرتباته كويسة فيهم
ارجو الرد ضروري
وللعلم انا الحمد لله دماغي شغالة يعني مش لازم عشان خريج تجارة يبقي اخد فيننشال انا عايز اعمل حاجة تفيدني في المستقبل

رابط هذا التعليق

الاوراكل ديفيلوبر والفايننشيل سوقهم منيل بنيلة , ابعد احسن , وبعدين مش شرط اوراكل

عندك الدوت نت سوقه احسن مية مرة والله اعلم , اسأل برده

تم تعديل بواسطة eslam elbyaly
رابط هذا التعليق

الجافا احسن ولكن هاتلف وترجع للإوراكل تاني لان الاوراكل عاملت حاجه اسمها ADF

وده عباره عن جافا والاوراكل سوقه جامد جدا 

وانا اوراكل ديفلوبر من 5 سنوات وشايف ان سوقه جامد وبره مصر كمان اكثر وفلوسوا حلوه جدا

رابط هذا التعليق

مع احترامي يعني , مش هيلف يلف ويرجع لاوركل ولا حاجة , هو لو هياخد جافا , يبقي يا اما اندرويد يا اما جافا jee , ومش شرط ياخد adf خالص

وانا بصراحة مش عارف انت عشمت الراجل اوي كده ليه , انت لو جيت تعد الشركات اللي بتشتغل adf  في مصر وبرة مصر هتلاقيهم يتعدوا علي الصوابع

وبيحتاجوا خبرة والله اعلم , يعني طريقه مش مضمون

رابط هذا التعليق

نصيحة ليك
إبعد عن أوراكل فى الفترة دى لإن سوق العمل هنا فى مصر زى الزفت الايام الاخيرة وخصوصا مع أوراكل ولينوكس
ركز مع الـ .NET أو PHP لو حابب تدخل فى مجال الويب
دول اكتر اتنين مطلوبين فى السوق الأيام الأخيرة كـ Junior أو Senior

رابط هذا التعليق

بالنسبة للسوق في مصر فعلا اسمع ان الوضع سئ بالنسبة للاوراكل عموما وده طبعي لان الرخصه غاليه الي حد كبير يعني لو بتدور علي شغل في مصر يبقي النصحيه انك تشوف الدوت نت هو افضل شئ في مصر  بس في الخليج الوضع افضل كتير الاوراكل في الخليج منتشر جدا لان الحكومات كلها شاريه الرخصه عشان كده كل المشاريع الحكوميه شغاله اوراكل فلو بتدور علي شغل في الخليج يبقي الاوراكل هو اختيارك الاول وبالنسبه للمقارنه بين الفايننشل والديفيلوبر طبعا بما انك خريج تجاره الفاينانشل افضلك بس اعتقد انك المفروض يكون معاك الاتنين يعني ابدا بالديفلوبر وبعدين كمل الفاينانشل هيفرق معاك كتير انك تكون عارف الاتنين وفي النهاية التوفيق من عند ربنا ومحدش عارف رزقه فين

رابط هذا التعليق

انضم إلى المناقشة

يمكنك المشاركة الآن والتسجيل لاحقاً. إذا كان لديك حساب, سجل دخولك الآن لتقوم بالمشاركة من خلال حسابك.

زائر
أضف رد على هذا الموضوع...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   تمت استعادة المحتوى السابق الخاص بك.   مسح المحرر

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

جاري التحميل
  • أضف...

برجاء الإنتباه

بإستخدامك للموقع فأنت تتعهد بالموافقة على هذه البنود: سياسة الخصوصية