الانتقال إلى المحتوى

ما هو الطريق لل Oracle Admins

eng.agamil

Recommended Posts

ايه يا ريس كل ده , استهدا بالله

اتعلم حاجة حاجة , بس ملحوظة صغيرة

لو عايز تتعلم عشان حاجة عشان تشتغل بيها , دور الاول ايه المطلوب في السوق عشان متقعدش قعدة اخواتك علي القهوة

حتي لو المطلوب ده ملوش علاقة باوراكل

والله الموفق

رابط هذا التعليق

نصيحة...ابعد عن تراك الأدمن لأن مالوش شغل...مالوش شغل فعلا إلا للناس اللى معاها خبرة وبس...أي حد جديد شبه مستحيل يشتغل فى المجال ده..مع احترامي للجميع سيبك من اللى هايقولك دور...احنا خلصنا منحة وزارة الأتصالات وبندور بقالنا فترة طويييلة احنا وناس تانية كتييير قووووي...مافيش واحد جاله انترفيو حتى...مع العلم ان فينا ناس كانو System Admin قبل ما يتخصصو فى الداتابيز وفينا ناس كانو ديفلوبرز كمان...احنا دورنا فى اكتر من 600 شركة بدون مبالغة لكن مافيييش بكل معاني الكلمة....اللى ليه شغل هو الديفلوبر أو النتورك...غير كده صدقنى هاتضيع وقت وجهد وفلوس ع الفاضي

رابط هذا التعليق

نصيحة...ابعد عن تراك الأدمن لأن مالوش شغل...مالوش شغل فعلا إلا للناس اللى معاها خبرة وبس...أي حد جديد شبه مستحيل يشتغل فى المجال ده..مع احترامي للجميع سيبك من اللى هايقولك دور...احنا خلصنا منحة وزارة الأتصالات وبندور بقالنا فترة طويييلة احنا وناس تانية كتييير قووووي...مافيش واحد جاله انترفيو حتى...مع العلم ان فينا ناس كانو System Admin قبل ما يتخصصو فى الداتابيز وفينا ناس كانو ديفلوبرز كمان...احنا دورنا فى اكتر من 600 شركة بدون مبالغة لكن مافيييش بكل معاني الكلمة....اللى ليه شغل هو الديفلوبر أو النتورك...غير كده صدقنى هاتضيع وقت وجهد وفلوس ع الفاضي

مع احترامي برده "الديفيلوبرز" دول وضعهم منيل بستين نيلة , ومش لاقينن شغل برده , وانا واحد منهم , وقعدت سنتين ادور علي شغل , والنتورك سمعت من واحد انه ليهم شغل بس مرتباتهم ضعيفة ,

ولاحظ بقى الزتونة الي جاية دي , الراجل بتاع الـ dba كان فاكر ان الديفيلوبرز ليهم شغل مع ان في ناس هنا في المنتدي هتصوت عشان مش لاقية شغل , وده الحال من فترة كبيرة , وانا واحد من الناس الديفيلوبرز

كنت فاكر ان الادمن ليهم شغل اكتر مننا , والراجل اهه بيقلك ملهمش شغل , الله اعلم كلامه صح ولا في اسباب تانية لانه ملقاش شغل ,

اللي اقصد اقوله انك لازم تسأل كتير , وتسأل ناس في المجال خبرة وفريش قبل ما تدوس في اي حاجة .

بالنسبة لسؤالك التاني :

فاللي انت بتقوله تقريبا ملوش علاقة ببعضه ,

في حاجة اسمها system admin تقريبا وده الادمن العادي بتاع الابلكيشنز الي بتتعمل بالديفيلوبر .

وفي oracle apps admin وده بيدير الابلكيشنز بتاعت اوراكل نفسها , الي اوراكل عاملها بنفسها .

الـ wl  ده اول مرة اسمع عنه .

والـ soa ده service oriented architecture  , الي مش فاكر برده بتاع ايه , بس ممكن ده اي حاجة من الي قلت عليها من غيره خالص , ده حاجة زي ميزة زيادة كده .

الله معك

رابط هذا التعليق

انضم إلى المناقشة

يمكنك المشاركة الآن والتسجيل لاحقاً. إذا كان لديك حساب, سجل دخولك الآن لتقوم بالمشاركة من خلال حسابك.

زائر
أضف رد على هذا الموضوع...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   تمت استعادة المحتوى السابق الخاص بك.   مسح المحرر

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

جاري التحميل
  • أضف...

برجاء الإنتباه

بإستخدامك للموقع فأنت تتعهد بالموافقة على هذه البنود: سياسة الخصوصية