الانتقال إلى المحتوى

ماهي الخطوة الصحيحة التالية بعد الإنتهاء من إختبار Sql و Pl/sql

D Ip

Recommended Posts

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

أرجو إفادتي بالخطوة الصحيحة التالية بعد الإنتهاء من إختبار sql و pl/sql

فقد انتهيت بحمدالله الله وتوفيقه من إختبار

1Z0-051 Oracle Database: SQL Fundamentals I

وإختبار

1Z0-144 Oracle Database 11g: Program with PL/SQL

وأرغب الآن بالخطوة الصحيحة بعد ذلك .

فهل هي الآن تعلم عمل مشروع ؟

فإذا كانت كذلك فهل ممكن تفيدوني بدرس أو شرح لبداية عمل مشروع ..

ولكم جزيل الشكر من قبل ومن بعد .. أخوكم عبدالله .

رابط هذا التعليق

يعز عليه انصحك نصيحة زى دى. خد راى ناس تانية فيها برده. 

سيبك من التخصص ده خالص وادرس حاجة مطلوبة فى السوق ومرتباتها كويسة وليها مستقبل. 

دوت نت, موبايل ابلكيشنز ديفيلوبمنت, ويب ديفيلوبمنت, او ويب ديزاين. 

- ممكن تروح للدوت نت عشان كده كده هتدرس فيه جزء داتابيز على حد علمى. 

بس خد راى ناس تانية الاول. 

او الاختيار التانى انك تكمل وطبعا تعمل مشاريع. ممكن تشوف ERD لاى نظام من على DATABASEANSWERS.ORG مثلا. او تشوف اى نظام معمول

هنا فى قسم المشاريع او فى اى مكان تانى وتحاول تعمل زيه. 

متخليش الهدف فى دماغك يبقى انك تخلص ابلكيشن كامل. الهدف هو انك تشتغل وتمارس حتى لو الابلكيشن مخلصش. ده الى هيديك خبرة. 

لو الانجليزى بتاعك كويس. خليك دايما على OTN Forum. التفاعل هناك كويس جدا جدا وخبرة الناس طبعا مش محتاجين نتكلم عنها. 

تم تعديل بواسطة eslam elbyaly
رابط هذا التعليق

كل الشكر لك استاذي العزيز اسلام على تلبية الدعوة بالرد على موضوعي ومشاركتي بتحديد مسار سيري الصحيح .
اود اضافة بعض المعلومات لتتضح الصورة اكثر ليتم ارشادي للمسار الصحيح.. فأنا موظف بالقطاع الحكومي وحاصل على بكالوريوس في الادارة المالية وتوجهي للبرمجة لشغفي وحبي لهذا المجال. وآمل في تغيير مساري الوظيفي الحالي، حيث ان النظام عندنا بالعمل شغال على اوراكل. كما اني اخطط ايضا للاستفادة المادية من البرمجة وبالاستمرار والتطوير بعمل مشاريع وبرامج بهذا المجال.

واذا كان بالامكان الاستفادة من معرفتي واجتيازي لاختبارات الـ sql و الـ pl/sql ..

فلاحظت ان عند الانتهاء من pl/sql يتم الاتجاه الى التالي وهو forms & reports .. لكني تريثت بالامر لمواكبة الجديد وايضا لوجود بعض التوجهات الاخرى من البعض للتوجه الى apex والجافا .

فبصراحة تشوش تفكيري لتشابك الامور .. ارجوا افادتي من خبرتكم بخصوص أي جزئية مما ذكرته .

اعتذر عن الاطالة استاذي العزيز اسلام وبانتظار مداخلتك وكلي امل فيك وبأخواني بهذا الصرح الكبير لافادتي واختصار الجهد والوقت علي .. راجيا من المولى العلي القدير التوفيق للجميع .

رابط هذا التعليق

مبدأيا فى اسئلة كتير بخصوص الموضوع ده بالمنتدى هنا. 

ثانيا, شئ كويس جدا انك لسة مكملتش فورمز وريبورتس. انا كنت فاكرك درستهم.

- الى بيسال السؤال بتاعك ده لازم يبقى محدد الغرض ايه من البداية. يعنى الغرض انك تشتغل فى شركات. ولا عاوز تدرس لمجرد انك بتحب الحاجة. ولا عاوز تدرس عشان تلاقى شغل فى الشركة الى شغال فيها دلوقتى؟, الخ... . لان كل حاجة ليها اجابة مختلفة. 

- عندك كام سنة؟ 

- بتشتغل ايه دلوقتى وخبرتك اد ايه فى شغلك ده؟ 

رابط هذا التعليق

اكرر شكري لك استاذنا اسلام على تفاعلك مع موضوعي لإفادتي .. جزاك الله عنا كل خير ..

الغرض اني استفيد من ذلك باكثر من حاجة ..
١- منها اغير وظيفتي الحالية من الجانب المالي البحت الى الجانب التقني لوجود بعض الفرص لذلك ، علماً ان الشخص اذا اشتغل حاجة وهو بيحبها يتميز ويبدع فيها ..
٢- وايضاً توفير دخل آخر والعمل لحسابي الخاص بامور البرمجة ..
٣- وممكن ايضا لضمان فرصة مستقبلاً للعمل باحدى الشركات الكبيرة.

عمري ٣٥
اشتغل محاسب وخبرتي بالعمل جيدة.

رابط هذا التعليق

لازلت انتظر وعلى امل تثروني بردودكم .. رغم اني ارى القسم صار خامل جداً .. الله المستعان .

انا كنت جاوبتك قبل كده؟

رابط هذا التعليق

لازلت انتظر وعلى امل تثروني بردودكم .. رغم اني ارى القسم صار خامل جداً .. الله المستعان .

انا كنت جاوبتك قبل كده؟

شكرا لك استاذي اسلام فأنت الوحيد الذي لازلت تساندني بهذا الموضوع ..رفع الله قدرك وأعز الله شأنك .

اعذرني فأنا استنتجت من ردك التالي :

مبدأيا فى اسئلة كتير بخصوص الموضوع ده بالمنتدى هنا. 

ثانيا, شئ كويس جدا انك لسة مكملتش فورمز وريبورتس. انا كنت فاكرك درستهم.

- الى بيسال السؤال بتاعك ده لازم يبقى محدد الغرض ايه من البداية. يعنى الغرض انك تشتغل فى شركات. ولا عاوز تدرس لمجرد انك بتحب الحاجة. ولا عاوز تدرس عشان تلاقى شغل فى الشركة الى شغال فيها دلوقتى؟, الخ... . لان كل حاجة ليها اجابة مختلفة. 

- عندك كام سنة؟ 

- بتشتغل ايه دلوقتى وخبرتك اد ايه فى شغلك ده؟

انك ترغب بتوضيح اكثر ليمكنك ارشادي للافضل وبكذا قمت باضافة ردي التالي :

اكرر شكري لك استاذنا اسلام على تفاعلك مع موضوعي لإفادتي .. جزاك الله عنا كل خير ..

الغرض اني استفيد من ذلك باكثر من حاجة ..

١- منها اغير وظيفتي الحالية من الجانب المالي البحت الى الجانب التقني لوجود بعض الفرص لذلك ، علماً ان الشخص اذا اشتغل حاجة وهو بيحبها يتميز ويبدع فيها ..

عمري ٣٥

اشتغل محاسب وخبرتي بالعمل جيدة.

وايضا جاهز لأي إضافة تودوني اضافتها ليمكن افادتي بموضوعي .. بارك الله فيكم من قبل ومن بعد .

رابط هذا التعليق

لا انا بسالك عشان فاكر انى رديت على اخر رد ليك ده. مش فاكر فى رسالة ولا هنا؟

يمكن كان فى مشكلة فى النت عندى والرد موصلش. 

١- منها اغير وظيفتي الحالية من الجانب المالي البحت الى الجانب التقني لوجود بعض الفرص لذلك ، علماً ان الشخص اذا اشتغل حاجة وهو بيحبها يتميز ويبدع فيها .. مش فاهم يعنى ايه فى فرص لذلك؟ 
هتبدع طبعا بس ده لو لقيت شغل. فى نظرية الله اعلم بصحتها بتقول انه صعب يبقى فى حد مسئول عن شركة ويلاقى خريج عنده 22 سنة معندوش خبرة وواحد تانى عنده 36 سنة برده معندوش خبرة وياخده ويسيب الخريج الجديد. 

تقصد دخل اخر عن طريق العمل لحسابك الخاص. لو كده ماشى, بس عشان تقدر تعمل شغل لحسابك لازم تشتغل فى شركات الاول عشان تاخد خبرة. 

وطبعا لازم تبعد عن اوراكل لو عاوز تعمل كده. لانه صعب جدا تعمل كده باوراكل. مش هتلاقى شغل فريلانس او خلينا نقول صعب والحاجات الى ذكرتهالك قبل كده الموضوع هيبقى اسهل. 

رابط هذا التعليق

مش فاهم يعنى ايه فى فرص لذلك؟

يعني في قلة معرفة لدى موظفينا بالقسم التقني ولايملكون دراية بالـ sql و الـpl/sql وايضاً لايملكون شهادة معتمدة من اوراكل. والقصد ان اباشر السعي لاخذ فرصة هناك بطريقة النقل الداخلي وبالتالي اطور نفسي بشكل اسرع وافيد واطور بالتالي العمل.

فى نظرية الله اعلم بصحتها بتقول انه صعب يبقى فى حد مسئول عن شركة ويلاقى خريج عنده 22 سنة معندوش خبرة وواحد تانى عنده 36 سنة برده معندوش خبرة وياخده ويسيب الخريج الجديد.

طبعا اكيد نظرة اي مسؤول عمل راح يفضل العمر الاصغر .. وفي الاخير المقابلة والاختبار راح ترجح من هو الافضل .

تقصد دخل اخر عن طريق العمل لحسابك الخاص. لو كده ماشى, بس عشان تقدر تعمل شغل لحسابك لازم تشتغل فى شركات الاول عشان تاخد خبرة. 

كنت اقصد ممكن استفيد من متابعتي ودراستي وشهاداتي بالاوراكل بعمل بعض المشاريع الخاصة لتكون هي مستقبلاً سيرتي وخبرتي بهذا المجال.

وطبعا لازم تبعد عن اوراكل لو عاوز تعمل كده. لانه صعب جدا تعمل كده باوراكل. مش هتلاقى شغل فريلانس او خلينا نقول صعب والحاجات الى ذكرتهالك قبل كده الموضوع هيبقى اسهل. 

ممكن توضيح اكثر لهذه الجزئية .. كيف ابعد عن اوراكل؟
رابط هذا التعليق

مش فاهم يعنى ايه فى فرص لذلك؟

يعني في قلة معرفة لدى موظفينا بالقسم التقني ولايملكون دراية بالـ sql و الـpl/sql وايضاً لايملكون شهادة معتمدة من اوراكل. والقصد ان اباشر السعي لاخذ فرصة هناك بطريقة النقل الداخلي وبالتالي اطور نفسي بشكل اسرع وافيد واطور بالتالي العمل.

لو ده الهدف بتاعك يبقى ملوش لزمة. لانك هتبقى انت الوحيد الى اسمك فاهم بالنسبة لهم. وانت طبعا بعد ما تدرس مش هيبقى مستواك ضعيف جدا ملوش علاقة بالواقع العملى ولا بالشغل العملى. لانك معندكش خبرة. لانك مشتغلتش مع ناس خبرة. فهتضيع وقت ع الفاضى. 

لازم تشتغل فى شركات عشان تقدر تعمل شغل كويس. 

فى نظرية الله اعلم بصحتها بتقول انه صعب يبقى فى حد مسئول عن شركة ويلاقى خريج عنده 22 سنة معندوش خبرة وواحد تانى عنده 36 سنة برده معندوش خبرة وياخده ويسيب الخريج الجديد.

طبعا اكيد نظرة اي مسؤول عمل راح يفضل العمر الاصغر .. وفي الاخير المقابلة والاختبار راح ترجح من هو الافضل .

ما هو نفس النظرية برده بتقول ان اكيد الاف الصغيرين دول فيهم حد يا زيك يا احسن منك. دول مش واحد او اتنين. 

هو طبعا فى احتمال انك تبقى احسنهم. بس متهيالى ضعيف. 

كنت اقصد ممكن استفيد من متابعتي ودراستي وشهاداتي بالاوراكل بعمل بعض المشاريع الخاصة لتكون هي مستقبلاً سيرتي وخبرتي بهذا المجال.

لازم تشتغل فى شركات. 

ممكن توضيح اكثر لهذه الجزئية .. كيف ابعد عن اوراكل؟

فرص الشغل للحاجات الى ذكرتهالك افضل كتير.

تم تعديل بواسطة eslam elbyaly
رابط هذا التعليق

انضم إلى المناقشة

يمكنك المشاركة الآن والتسجيل لاحقاً. إذا كان لديك حساب, سجل دخولك الآن لتقوم بالمشاركة من خلال حسابك.

زائر
أضف رد على هذا الموضوع...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   تمت استعادة المحتوى السابق الخاص بك.   مسح المحرر

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

جاري التحميل
  • أضف...

برجاء الإنتباه

بإستخدامك للموقع فأنت تتعهد بالموافقة على هذه البنود: سياسة الخصوصية