الانتقال إلى المحتوى

نتيجة منحة وزارة الاتصالات

abd l rahman

Recommended Posts

ربنا ىستر ياجماعة
وانا مش بقول كده عشان ائلئكوا بس عشان تخدوا بالكوا
الموضوع مش عايز مزاكرة دى مش امتحنات جامعة .............نزاكر المنهج ونخش نرجعه فى الورقة
ده عايز تراننج كتيروخصوصا اى كيو لان الواحد بيزعل مش لانه ما نجحش فى الدورة دى لكن بيزعل لان مستوى ذكائه وقدرات تفكيره كده
يعنى الواحد بيزعل على نفسه من الاخر ...وخصوصا لو ما كنش عارف يحسن من مستواه
المهم شدوا حيلكوا وربنا يوفق الجميع :)

رابط هذا التعليق

• الردود 158
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

• Myheart

11

• nemoo

10

• Ahmed.Hamdy

7

• حنان أحمد محمد إبراهيم

7

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
انا امتحنت يوم 31/10
وجيت داخل على رابط النتيجة دلوقتى http://mcitprof-train.gov.eg/InterviewAppointment.aspx
لقيت الرساله دى ((((
لم تقم بأداء أختبارات القبول ويمكنك التقديم فى المنحة المجانية من وزارة الإتصالات و تكنولوجيا المعلومات للحصول على الرخصة الدولية لقيادة الحاسب الألى من خلال الضغط على الرابط بالأسفل )))))

دا معناها انى متوفقتش يعنى ولا دى ملهاش معنى ولسة النتيجة ولا ازاى
والنتيجة يوم 12/11 فعلا
ولا يوم كام يا ريت اعرف
شكرا

رابط هذا التعليق

يا جماعه ارجو الانتباه
الموضوع ده لما اتكتب كان المقصود به منحة العام الماضي 2006
الموضوع ده مكتوب في شهر ديسمبر 2006
لكن نفس اللنك هيظهر عليه نتجية هذا العام 2007
او لنك موقع التسجيل
وخدوا بالكم اللي مكتوب له لم تقم باداء اختبارات القبول
لان لسه النتيجة لم تظهر
النتيجة ان شاء الله بعد يوم 12/11/2007
وربنا يوفق الكل

رابط هذا التعليق

السلام عليكم
انا امتحنت الحمد لله
والامتحان كان صعب فعلا واسئلته رخمه
والنتيجه حتبان بعد يوم 15 -11 ده تبع المنصوره
يا ترى الناس اللي قالت انها نجحت وبدات التراك بتاعها فعلا دول في اي منطقه
لان احنا هنا تقريبا حنبدا على شهر يناير بعد المقابلات الشخصيه وكده

وللناس اللي ما اتوفقتش في الامتحان ما تزعلش لان اكيد ربنا بيوجههم للخير
وربنا يوفق الجميع يارب

رابط هذا التعليق

انا امتحنت يا جماعة الحمد لله وحده على كل شىء

اما بالنسبة لموضوع النتيجة فا انا مش منتظرها الصراحة
لان انا مقدم DB-microsoft واجى الاقى الامتحان كله فى الـIT Excel

بس الامتحان الى حد ما سهل بس الوقت مش كافى شوية

لما خلصت الامتحان قالوا ان النتيجة يوم 15 ان شاء الله
(المنصــــــورة)

بالتوفيق للى لسة هايمتحن
وربنا يوفق اللى امتحنوا

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

نتيجة منحة وزارة الاتصالات تم اعلانها على هذا الموقع
http://www.mcitprof-train.gov.eg/InterviewAppointment.aspx

والحمد لله تم ترشيحى
مع تمنياتى للجميع بالنجاح والتفوق

رابط هذا التعليق

مبروك لكل اللى نجحوا وربنا يوفقهم على خير يارب وبنجحوا كمان فى المقابلة الشخصية ان شاء الله
والف مبروك كمان مرة

الله يبارك فيك والحمد لله
ياجماعه انا كنت عاوز اعرف بس ايه نوع الاسئله الى بتتسأل فى
الانتر فيو والمفروض نقول ايه عشان انا معنديش خلفيه كويسه
بالموضوع ده وجزاكم الله خيرا
رابط هذا التعليق

الحمد لله نجحححححححححححححححححححححححححححت...الف شكر وحمد ليك يارب...ياجماعة عرفت مؤخرا ان المقابلة مش موضوع يكون عندك خلفية بالتراك اللى انت مقدم فيه و ستواك فى الانجليزى ايه!! ده كمان ممكن يسألك فى معلوماتك العامة...يعنى مثلا عاصمة التشيك ايه..عملة الصين وهكذا..مثلا مين وزير الاتصالات !! حاجات خفيفة زى دى المفروض كله يعرفها.. والله الموفق :rolleyes:

رابط هذا التعليق

يا جماعه فيه حاجه غلط ميه في الميه ليه لاني كنت داخل المنحه ديه السنه اللي فاتت ومحصلش نصيب في الأمتحان وكان فيه رابط اسفل الصفحه للتقديم في منحه الIcdl
وقدمت وامتحنت ومتصلوش بيا الرابط المفروض اللي انته بتقوله عليه نتيجه المنحه ده بتاع السنه اللي فاتت لان لما ضغطت علي الرابط بتاع icdl اداني بيانات العام السابق حتي كان الأمتحان والدراسه بالجهاز المركزي للأحصاء فقمت اتصلت بأرقام تليفونات وزاره الأتصالات وسألتهم عن نتيجه منحه التدريب المتخصص قالوا لا المتخصص لسه مظهرتش وده كان امس الساعه 2 عصرا اي يوم الأربعاء الموافق 14-11-2007
برجاء الأهتمام بكلامي والتأكد من الموضوع ده ولو حد عنده اخباره جديده يقولها

رابط هذا التعليق

الحمد لله نجحت فى الامتحان يا جماعة
بس ربنا يستر ان شاء الله فى الانترفيو

ويستر فى موضوع الجيش لأنى لسة هاسمع يوم الاربع الجاى 22/11/2007

ربنا يوفق الجميع الى خير ما يحب ويرضى

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
يا اخوة في واحد صديق ليا قالي ان ممكن يخليك تقرا شوية انجليزي ويسألك اسئلة عامة
ده الي اعرفوا ولوعرفت حاجة تانية هبلغكوا ان شاء الله

رابط هذا التعليق

يا جماعه انا نجحت فى التراك بتاع الاوراكل وعاوز اعرف اى معلومات عن المقابله الشخصيه
ياريت اى حد عنده معلومات يقولنا

سلام عليكم ياشباب ..انا كنت من اللى ربنا كرمهم ووفقهم للقبول بالمنحه السنه اللى فاتت
وهقوللكم على تجربتى فى الانترفيو عسي انها تفيد اى حد

انا كنت تانى واحد عمل انترفيو فى شركه فوجيتسو فى المهندسين ..تراك اوراكل داتابيز

وقابلنى المهندس ايمن وقعد معايا

بدايه ياشباب الناس دى بتشوف تصرفك من اول ماتدخل من الباب ..يعنى اسلوبك فى قفل الباب وراك

و طريقتك فى الدخول والتحيه ازاى ..يعنى تسلم عليه بكل احترام ..صباح الخير يافندم

وتقعد عادى جدا وترجع ضهرك لورا وبدون اى توتر ولا انفعال .وانا عارف ان الواحد بيبقى متوتر ساعتها ..بس حاول ميظهرش عليك ودايما تخللى ابتسامه لطيفه على

وشّك وانت بتتكلم

هيبدا يسالك عن بياناتك اللى انت كاتبها فى فورم التقديم ..ويقوللك على الدراسه بتاعتك وانت تقديرك كان ايه (ودى حاجة عاديه جدا مفيش خوف منها للى جايبين

مقبول ..هما ليهم اعتبارات تانيه برده فى التقييم )
.
ياترى مستواك فى الانجليزى عامل ايه وهل معاك اى كورسات انجليزى ؟؟؟ طيب هل ممكن تقدم نفسك بالانجليزى ..اسمك وسنك وخريج ايه قسم ايه سنه كام

والعنوان مثلا وبالنسبه للناس اللى دراستهم انجليزى ..فده يغنى عن اى كورسات ..يكفى تقولله اننا دراستى كللها كانت انجليش

بعدها هييجى يسالك على التراك بتاعك ..هل انت استخدمت التراك ده فى شغل ليك قبل كده ؟ طيب عملت ايه بيه ..واشمعنى البرنامج ده بالتحديد ..عندك مثلا

(هيقوللك على برامج تانيه بديله ...انت بقى تكون عارف قوه التراك ده فى ايه بالظبط وميزته فى شغلك ايه )

بعدها هيقوللك ..ياترى انت شايف نفسك ايه بعد خمس سنين ؟؟؟ (سينيور بروجرامر او ديفيلوبر او ويب ديزانير او نتوررك ادمنستراتور او سيستم ادمنستراتور .كويس بامر الله )

طيب ياترى لو موفقتش فى الدخول فى المنحه ...هتعمل ايه ؟؟ ...والله يافندم ..ان شاء الله هبدا دراسه التراك ده بره ..حيث اننا شايف نفسي فيه ونفسي ان

شاء الله ان ربنا يكرمنى فيه ..

طيب ..ياترى انا ممكن اقبلك ليه فى المنحه ؟؟ (دى اسئله بتبقى نفسيه بيشوف رد الفعل للشخص اللى قدامه ) ..يعنى الرد اللى رديته انا ساعتها اننا الحمد لله

شاب مجتهد وافيد نفسي و بلدى على اد ماقدر وربنا يكرمنى وابقى سينيور كويس ان شاء الله

بصراحه ده اللى انا فاكره من الانترفيو ..بس عاده مايتم التقييم على 3 مراحل

Appearance , Attitude , Technical

فياريت الكل يهتم بمظهره لاقصي درجه ..تبقى عريس من الاخر وانت رايح هناك

وياريت فى موضوع الكورسات ده بالتحديد ..انت لو قلت اننا معايا كورس كذا ..لازم تقدم مايثبت ذلك ..لان متتوقعش منه الثقه ..خللى معاك مايثبت كل كلامك ..ولو

انت اخدت كورس ومش معاك الورق بتاعه ..يفضل متذكروش من اساسه . منعا للاحراج . ولو معاك اى ملخصات انت كاتبها بايدك فى التراك او كورس ضمن التراك

..عادى خده معاك برده ...المهم قبل ماتقول انا اخدت كورس كذا ..يكون معاك مايثبت ذلك .

والكلام ياجماعه يكون ..اسلوبك مهذب جدا فى الكلام لان معظمهم لواءات فى الجيش اللى بيقوموا بموضوع الانترفيو ده ..فيستحسن الاجابه على اد السؤال بس

..وكلامك قليل بس فيه المفيد فى الاجابه ..وبلاش ياريت يحس انك مكلمنجى وبتاع تثبيت وكده ..دول ميمشيش معاهم الكلام ده خالص ..

ومافتكرش اننا اتسئلت على معلومات عامه خالص ..اينعم دى بتتسئل ..بس فى منحه ITI مش فى منحه الوزاره ..

قبل مانسي ياشباب .بعد ماتخلص معاه الانترفيو بامر الله ..لو سلم عليك ومد ايده ..اوكى سلم عليه ..لو مسلمش عليك ..فياريت تكتفى بالقاء التحيه وبدون سلام

منعا للاحراج ..وخطواتك ثابته وتقفل الباب وراك بكل هدوء ومتسالش عن طب يافندم امتى و قبلت والا لا ..بلاش ساعات بيتعصبوا لما حد بيسال اسئله زى كده .

.هيا سلام عليكم وشكرا على وقت حضرتك (دى نصيحتى )

وربنا يوفق الجميع يارب ..
رابط هذا التعليق

رااااائع يا دكتور drclick

ربنا يكرمك ويعزك يا فندم

طيب أنا مقدمه برضه DATABASE .... وبحاول أعرف معلومات الأيام دي عن الرتاك بتاعي :o ... وأستب أوراكل :o وكده يعني ... عشان أحس بشوية ثقة في نفسي :o

بس كنت عايزه أعرف في سؤال شايف نفسك فين بعد خمس سنين ... يعني إيه المجالات المتحاحة لدارس التراك ده؟؟ :rolleyes: ...
والفروق بينهم على السريع

سوري على التعب

شكراَ

تم تعديل بواسطة ــHBIBAــ
رابط هذا التعليق

رااااائع يا دكتور drclick

ربنا يكرمك ويعزك يا فندم

طيب أنا مقدمه برضه DATABASE .... وبحاول أعرف معلومات الأيام دي عن الرتاك بتاعي :o ... وأستب أوراكل :o وكده يعني ... عشان أحس بشوية ثقة في نفسي :o

بس كنت عايزه أعرف في سؤال شايف نفسك فين بعد خمس سنين ... يعني إيه المجالات المتحاحة لدارس التراك ده؟؟ :rolleyes: ...
والفروق بينهم على السريع

سوري على التعب

شكراَ

مثلا لو قاللك شايفه نفسك ايه بعد 5 سنين ..بكل بساطه وبدون تكليف ..سينيور كويسه بامر الله فى الاوراكل ..انما لو كمان 10 سنين ..يبقى سيستم اناليست
وبالنسبه للاوراكل ومعلومات عنه والفرق بينه وبين سيكويل سيرفر مثلا ..هتلاقي كتب كتير وبالعربى فى قواعد البيانات وخاصه اوراكل فى المنتدى هنا

شكرا جدا دكتور كليك على ناصيحك الغاليه وربنا يوفقك

ربنا يخلليك ..انا فى خدمه اى عضو عنده استفسار بخصوص المنحه
رابط هذا التعليق

شكراً جزيلاً يا دكتور كلييك drclick

أنا الحمد لله نجحت في الأمتحان وداخل بإذن الله المقابلة يوم الأربعاء القادم وكونت عايز حضرتك تقولي بعض النصايح بالنسبة لأني مقدم على Web Development وأيه الأسئلة اللي ممكن يوجهوهالي مثلاً

أنا عن نفسي مختار التراك ده لأني في نهاية دورة لإحتراف برمجة السوفت وير بس الدورة دي ماكانتش مركزة قوي على الويب فأختارت المجال ده علشان أبقى مكمل نفسي من الجانبين يعني سوفت وير و ويب في نفس الوقت فهل دي نقطة في مصلحتي وأذكرها ؟ وأزاي أعرضها ؟ أنا مش عارف ليه من ساعت لما ترشحت للمقابله وأنا خايف أكتر من الأول بصراحة :rolleyes: :o

ويا ريت حضرتك تقولي برضه على حكاية السؤال اللي بعد 5 سنوات تبقى أيه لأني مش عارف تدرج الترقيات في المجال ده

وشكراً لحضرتك

رابط هذا التعليق

انضم إلى المناقشة

يمكنك المشاركة الآن والتسجيل لاحقاً. إذا كان لديك حساب, سجل دخولك الآن لتقوم بالمشاركة من خلال حسابك.

زائر
أضف رد على هذا الموضوع...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   تمت استعادة المحتوى السابق الخاص بك.   مسح المحرر

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

جاري التحميل

• أضف...

برجاء الإنتباه

بإستخدامك للموقع فأنت تتعهد بالموافقة على هذه البنود: سياسة الخصوصية