الانتقال إلى المحتوى

ارجو المساعده في شاشه الدخول

a2009mah

Recommended Posts

السلام عليكم ........ اخواني اعملت اشه دخول لبرنامج صغير وزبطت معاي...بس بعديها بدي عمليه تسجيل الدخول تنحفظ على الداتا بيز ايضا في جدول لحالها مع الوقت وتاريخ الدخول ... كيف اعملها ...الرجاء مساعدتي .....صوره كود التريغر الخاص بكبسه الدخول مرفق في الاسفل...... ولكني اضفت جمله insert  بعدها على نفس الكبسه وما زبطت معاي 

رابط هذا التعليق

انسه ميسم اول شي شكرا لتعاونك معاي..... بس انتي ما افهمتي طلبي...انا بدي اعمل جدول في الداتابيز يتخزن في بيانات الusers  اللي بيدخلو على البرنامج ..... وتكون الحقول بالجدول اسم المستخدم والباس وتاريخ الدخول وووقت دخول اليوزر.... بس انا مش عارف وين اعمل هاد التريغر وشو الكود اللازم لهاي العمليه ....... انا حاولت واعملت الجدول وحقولو ووضعت كود insert (يدخل اليوزر والباس ووقت الدخول والتاريخ) الى الجدول اللي انا اعملتو وحطيت هاد الكود بنفس ترغر كبسه الدخول  مع الكود اللي ارفقتو سابقا ....يعني لازم اعرف بغيابي مين اشتغل على البرنامج وبأي وقت وتاريخ .....وشكرا

رابط هذا التعليق

اعمل التريجر ده على مسنوى الداتا بيز

create or replace trigger my_audit
after logon on schema
begin 
insert into my_audit (user,current_timestamp);
end;

الكود ده بيبين اسم المستخدم اللى دخل على الاسكيما من خلال القيمة اللى حتتحط ب user

و الوقت من خلال current_timestamp

اما موضوع الباسورد فا ما اعرفش ازاى اعمله ادخال فى الجدول ده

و طبعا my_audit ده اسم الجدول اللى انا عملته قبل كده فيه العموديين دول بس

لكن فيه مشكلة ال timestamp مش بيظهر مع الفورمة فا ممكن تستخدم ال current_date بدل من current_timestamp  و تعدل الفومات بتاعتها من داخل الفورمة عادى DD/MM/YYYY HH:min:ss

يا ريت يكون هو ده المطلوب و يكون واضح لن شاء الله

رابط هذا التعليق

حضرتك تقصد موضوع إنشاء مستخدمين وموضوع الصلاحيات ؟

ايضاً توجد مشاركة سابقة تمت مناقشة الموضوع  على الرابط التالي 

http://www.araboug.org/ib/index.php?showtopic=29597

رابط هذا التعليق

انضم إلى المناقشة

يمكنك المشاركة الآن والتسجيل لاحقاً. إذا كان لديك حساب, سجل دخولك الآن لتقوم بالمشاركة من خلال حسابك.

زائر
أضف رد على هذا الموضوع...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   تمت استعادة المحتوى السابق الخاص بك.   مسح المحرر

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

جاري التحميل
  • أضف...

برجاء الإنتباه

بإستخدامك للموقع فأنت تتعهد بالموافقة على هذه البنود: سياسة الخصوصية