الانتقال إلى المحتوى

بدي مساعده

a_oracle

Recommended Posts

السلاام عليكم ورحمه الله وبركاته ......... ;) :P

اولا احب اشكر كل القائمين على هذا الموقع الراااااااااائع وجزاهم الله الف خير ... ;) :P ;)

يوسفني أن تكون أول مشاركتي سؤال و ليس رد على أجوبة أو مشاركة فعلية و لكن عزائي بسعة صدوركم و حبكم للمساعدة :unsure: :rolleyes: :rolleyes:

أنا في حاجة ماسة لعمل في السعوديه :angry: :angry: :angry: ...بقالي ثلاثه شهور دايخ علي شركات شغاله بالاوراكل وللاسف كله عاوز خبره <_<

خاصه في مجالي oracle dba انا مش عارف اعمل ايه أغير وابدا اخد دورات في اي مجال تاني ولا اعمل ايه بالظبط انا محبط لدرجه فظيعه متتخيلوهاش

بعد ما البشمهندس اللي شرحلي sql وعملي من الحبه قبه وفضل يرسملي في مستقبلي خلاني خلاص كنت بحاول اخلص الدوره باسرع

مايمكن ومذاكره وسهر وفي الاخر كله طلع علي الفاضي وكله ده عشان هوا بيدرس dba <_< وتروح لاي واحد بيدرس dev يقولك نفس الاسطوانه بس اللي

اتضحلي ان البدايه الصح الديفلوبر :lol: بس بعد ما الفاس وقعت في الراس :rolleyes: ... كل الشركات طالبه خبره والأمررر من كده مفيش حد راضي يعمل

معايا مقابله من اصلوا حاجه تقرف <_< حتي سالت واحد شغال ادمن لو ينفع اتدرب سته اشهر في الشركه قالي برده مينفعش ودي اسرار شركه :o ...

انا مش عارف اعمل ايه اشتغل في اي حاجه تانيه مع ان معروض عليا شغل تاني بعيد عن الكمبيوتر خالص :( بس انا بحب الاوراكل :lol: فمشعارف اصبر

كمان شويه ولا اعمل ايه بالظبط..

معليش عندي سؤال تاني عاوز اعرف اللي معاهم خبره في الاوراكل خدوها ازاي خاصه dba

أرجوا من الجميع عدم تخيب أملي
لم أطرح السؤال هنا إلى وأنا واثقاً بأني سأجد المعونه منكم بعد الله عزوجل
لذا أرجوا من الجميع التكرم في المساعده
واسف علي الاطاله

تم تعديل بواسطة a_oracle
رابط هذا التعليق

بص يا اخى
اولا اوعى حد يجيبلك احباط وخلي عندك ثقه في ربنا وفي نفسك
ثانيا من رايي الشخصي انك تدرس developer يالاول وتشتغل شويه وتاخد خبره وبعدين تدخل في مجال ال dba لان ما فيش حد هيسلمك البيانات بتاعه الشركه كلها وانت ماعندكش خبره لان الغلطه في مجال الdba بتودى في داهيه..........

وربنا معاك

رابط هذا التعليق

اخى الفاضل العمل ك DBA يتطلب منك ان تكون على دراية كبيرة بال PL/SQL وال Operating System وخاصة ال Linux وال Network وان تكون على الاقل خبرة سنة واحدة ك Developer مع العلم ان هناك الكثير من الاخوة الذين يتخصصون فى DBA من غير ال Developing .
ولكن انا شايف ان المشكلة فيك انت لانك مدرستش المجال الى انت بتحبه وسمعت كلام الغير ونصائح الغير زى ما قولت كل واحد بيرشحلك المجال الى هوة عاوزه مش الى انت عاوزه.

رابط هذا التعليق

انا عندي نفس المشكله تقريبا و انصحك اخي بالصبر قليلا
يوجد موضوع بالمنتدي اسمه ..... تبحث عن عمل بالاوراكل......يوجد به اميلات شركات تريد موظفين اوراكل وبالسعوديه
بس للاسف اعتقد انه اتحذف .... فلو تفضل احد الاعضاء بكتابه احدث الاميلات التي تريد موظفين oracle dba بالسعوديه

تم تعديل بواسطة kokocatsm
رابط هذا التعليق

شكرا لردودكم
بس مش معقوله لسه هذاكر ديفلوبر انا اتخنقت من المذاكره بس اعتقد ان انا كويس في الادمن وواخد السرتفايد واعرف بسيط عن الOperating System ,
pl , Networking Essentials وبكالوريوس نظم معلومات بدرجه جيد جدا وicdl وشهادات تانيه في الكمبيوتر بس المشكله مش في كده المشكله اصلا مفيش شغل من غير خبره ومفيش حد بينظر لل cv من اصله
وانا من النهايه مش هاخد ديفلوبر واحسنلي ابطل اوراكل خالص واشتغل في اي حاجه تانيه
وعلي فكره الاخ اللي بيقول اني دخلت مجال مش عارفه او مبحبهوش بالعكس انا اعرف الاوراكل من الكليه وكنت هاخد فيه دوره بس حصل ظروف
كل الحكايه اني مكنتش اعرف انه بيحتاج خبره ضروري للدرجه دي.. بس
وياريت لو حد يعرف اي ايملات جديده طالبه شغل يرفعها علي المنتي او يرسلهالي علي اميلي>اكون شاكر ليه جدا
[email protected]

رابط هذا التعليق

انا بحثت عن موضوع تبحث عن عمل بالاوراكل ... ولكنه غير موجود بالمنتدي او تم حذفه زي ما قال الاخ kokocatsm
لو سمح اي اخ عنده اي ايملات لشركات بالسعوديه طالبه موظفين oracle dba يتفضل ويرسلهم علي اميلي
[email protected]

تم تعديل بواسطة a_oracle
رابط هذا التعليق

أرجوا من الجميع عدم تخيب أملي
لم أطرح السؤال هنا إلى وأنا واثقاً بأني سأجد المعونه منكم بعد الله عزوجل
لذا أرجوا من الجميع التكرم في المساعده

رابط هذا التعليق

السلام عليكم
أخي العزيز لاتحبط نفسك لايوجد شي في هذه الدنيا يستحق الاحباط انا عايز اقولك كذا حاجة
أولا انسى خالص موضوع اتخنقت من المذاكرة دي شيلها من قاموسك لو انت بتدرس اوراكل او اي حاجة international

كلنا مخنوقين بس علشان تحقق ذاتك لازم تتعب في الأول وتتعب وانت صغير احسن ماتتعب وانت كبير
ثانيا مين قالك ان انت اول ماتقدم في شركات المفروض بعديها يتصلو بيك الحاجات دي بتاخد وقت يعني تلات شهور خليني اكون صريح معاك قليلة ماتستعجلش
ثالثا: دور على النت من جوجل او اي سايت على شركات في السعودية طالبة أوراكل وهتلاقي وفي نفس الوقت اللي بتدور فيه
اعمل ريفريش للمعلومات علشان ماتنساش دا اسم سايت في وظايف في الخليج مخصص فقط لاوراكل
http://www.orapeople.com

رابعا: حاليا انا بادرس ديفلوبر ومش عايز اقولك كمية كلام الاحباط اللي بسمعه نفس الكلام اللي انت بتسمعه الخبرة وماشابه
اولا علشان تكمل حياتك صح سيبك من الكلام ده خالص

فيه بعد ocp شهادة اسمها ocm ليه لأ او حتى فهم الشركات انت بتحضرها هاتفرق معاك

خامسا خلي بالك من شكل ال cv كويس لان ممكن من منظره اللي ادامك من غير مايقراه يتجاهله
الصورة ماتحطهاش الا لو الشركة هيا اللي طلبت منك كده ده في السي في proffesional
وأي استفسار تاني انا في الخدمة
شكرا

تم تعديل بواسطة gero
رابط هذا التعليق

مشكور اخي gero وغفر الله لوالديك
وياريت لو حد عنده اميلات شركات بالسعوديه تعمل في مجال الاوراكل او يعرف اسمائها فقط يرسلهم علي اميلي
[email protected]

رابط هذا التعليق

يا جماعه ارجوكم حد يرد عليا .. <_< <_< <_< .. انا كل اللي اعرفه في السعوديه لا يتعدي اربع شركات شغاله بالاوراكل :angry:
انا روحت شركات كثيره بس اربع منهم فقط اللي شغالين بالاوراكل
لو حد يعرف اسم اي شركه ميترددش ويقولي .... انامحتاج شغل ضروري
وجزاكم الله خيرا

تم تعديل بواسطة a_oracle
رابط هذا التعليق

انضم إلى المناقشة

يمكنك المشاركة الآن والتسجيل لاحقاً. إذا كان لديك حساب, سجل دخولك الآن لتقوم بالمشاركة من خلال حسابك.

زائر
أضف رد على هذا الموضوع...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   تمت استعادة المحتوى السابق الخاص بك.   مسح المحرر

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

جاري التحميل
  • أضف...

برجاء الإنتباه

بإستخدامك للموقع فأنت تتعهد بالموافقة على هذه البنود: سياسة الخصوصية