الانتقال إلى المحتوى

استشاره ومحتاج اجابة

diaa678

Recommended Posts

السلام عليكم
مشكلتي من الاخر هي :

انا محاسب وعندي 27 سنة بس مش بحب الحسابات ونفسي اخد مجال الكمبيوتر
ومش عاوز اخد مجال بعيد عن مجالي قوي يعني نفسي اشتغل في مجال الكمبيوتر بس استفيد من دراستي للمحاسبة وخبرتي فيها
وعاوز نصيحتكوا لية اية المجال اللي اخده في الكمبيوتر بس تكون دراستي للحسابات ميزة لية عن غيري
يعني ادرس اية بالضبط في الكمبيوتر واستفيد من دراستي للمحاسبة
ادرس قواعد بيانات ولا ادرس اية وابتدي منين

وجزاكم الله خيرا

رابط هذا التعليق

جزاك الله خيرا يا استاذ/ طارق
بس ياريت توضيح اكتر
يعني اية هوة الاوركال فينانشيال
وما هي اختباراتة وما هي المدة للنجاح في الاختبار
ولما اخد الاوركال فينانسيال هشتغل اية وفين
معلش علي الاطالة بس اخوك لا يفقة شئ عن الاوركال بس متحمس جدا

رابط هذا التعليق

احسن حاجة ليكفعلا هو الاوراكل فينانشيال وهو عبارة عن ERP
ودة برنامج محاسبي ضخم بيشمل جميع العمليات المحاسبية الخاصة بالمخازن والمشتريات والمبيعات وحسابات البنوك وهكذا
وده بيتطلب معرفة كويسة بالكمبيوتر ومعرفة كويسة جدا جدا بالمحاسبة
وربنا يوفقك

رابط هذا التعليق

الاوراكل فينانشيال ده عبارة هن نظام محاسبى من شركة اوراكل و ممكن ان تبحث فى المنتدىاو فى النت عن ERP او Oracle E-Business Suite وبالطبع فى موقع اوراكل وزى ما قال الاخ محمد بيتطلب معرفة كويسة بالكمبيوتر ومعرفة كويسة بالمحاسبة المشكلة ان تكلفة الدراسة مرتفعة .
ولا يشترط الامتحان المهم انك تعرف تشتغل بيها ومجالات العمل مفتوحة ومطلوبة جدا فى الشركات الكبيرة حيث ان البرنامج نفسه مكلف ولا تستطيع الشركات الصغيرة شراؤه
ام بخصوص حتشتغل ايه فممكن تشتغل ابليكيشن ديفلوبر او مستشار consultant \
ارجوا ان اكون قد افدتك
طارق

رابط هذا التعليق

بسم الله الرحمن الرحيم

اخى الفاضل / ضياء

كونك محاسبا او ملم بعلم المحاسبات فهذه من احسن النقاط التى تحتسب لك وفى صفك
وكون معظم الشركات اهتمامها الاول هو المحاسبات الماليه لها فقد كان على الاوراكل ان تبدا اقوى انظمه المجال المحاسبى بكل اقسامه وشئونه من حييث

محاسبات ماليه - موادر بشريه - مجال التصنيع - لمخازن والعديد

واذا اردت بالنصيحه الطيبه من اخوانك ومن الاخوة السابقين فانا ايضا ارشح لك الفايننشال

وهذا رابط لبعض المواضيع من مشرف القسم جزاة الله كل خير

من هنا>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

بالتوفيق ان شاء الله

رابط هذا التعليق

جزي الله خيرا كل من رد من الاخوة علي استفساري
اخي mohamed_abdelsalam
واخي طارق
واخي mdsalah
والواضح ان الكل متفق علي ان ادرس اوركال فايننشيال
-------------
اخي( طارق ) بيقول هشتغل ابليكيشن ديفيلوبر او مستشار معلش عاوز شوية توضيح (مش فاهم )
- يعني هعمل اية في الشركة اللي هشتغل فيها(معلش غشيم)
- ولما اتعلم الاوركال فينانشال يعني هبقي اتعلمت البرنامج والميزة اني هضيفة في السي في
وهبتدي ابحث عن الشركات اللي بتعمل بالبرنامج دة ولاهعمل اية
- وهل يكفي اني اتعلمه من غير ما اخد شهاده
- واية الفرق بين الاوركال ابليكاشن والاوركال اي بيزنس
بالله عليكم شوية تفصيل وايضاح
ياريت سرعة الرد وجزاكم الله خير الجزاء

تم تعديل بواسطة diaa678
رابط هذا التعليق

اخى الفاضل// ضياء
ما اجمل اسمك اخى الفاضل اضاء الله عليك طريقك

اعلم انك ما زلت بتحث عن اجابات كثيرة
سابدا من E_BUSINESS
فهى مجال او اتجاة معين من الاورالك مختص بكل ما يتعلق بالاعمال سواء فى الشركات المنظمات المصانع

فانت كما تعلم ان الاوراكل عملاق البرمجيات فى العالم

لها العديد والعديد من الاتجاهات والتخصصات وساذكر لك بعض منها
هنا ك الديفلوبر او المطور وهو مبرمج يختص بتصميم الوهات الرسوميه والتقارير لاى تصماميم برامج تتم بها
هناك الادمن او dba اختصار data base administrator وهو شخص مسئول عن الاشراف الكامل من تنصيب واعطاء صلاحيات وعمل بيك اب عن قاعده البيانات بعد ان يتم تصميمها على يد الديفلوبر
اعتقد لحد الان ان معى على نفس الخط
هذا مجال وبعد ذلك اتجهت الاوراكل الى البرمجيات الكامله او الباكدج وهى ما يتخصص به E-bussiness وهو كما شرحت
ينقسم هذا المجال الى عده افرع منها على سبيل المثال
- oracle financial وهو مسئول عن الحسابات المليه من دفتر الاستاذ العام - الميزانيه العموميه - الديون - الاصول - الخصوم - وكافه الترحيلات التجاريه
oracle hrms وهو مختص بالموارد البشريه متل مرتبات الموظفين - الحضور والانصراف - الخصومات الماليه - الحوافز ا......لخ
oracle manifuctring ,وهو مختص بخطوط الانتا ج الصناعى ويفضل دائما لشغل هذا المجال ان يكونوا خريجين هندسه

والمجالات عديدة لا تحصى وتسمى هذه التخصصات السابقه او يطلق عليها اسم ERP Enterprise resource planning
ومن يدرس هذه المجالات يطلق عليه consultant اى مستشار مالى او موارد بشريه
وهوالمسئول عن كل ما يخص هذا الموديول الذى يتخصص به

اما ان تكون مطور برمجيات على هذا المجال فهذا يتطلب ان تكون oracle application developer
وهو مجال اخر فى نفس المجموعه وهنا ايضا الادمن على هذه البرمجيات والتخصصات كثيرة فى البرمجيات الخاصه بالاوراكل فهى الساحرة ذا ت الغموض

اتمنى ان تكون توصلت لبعض المفاهيم وان كان هناك اى استفسار ان تذكرة لنا ونحن موجودون بقدر المستطاع ان نجيب

رابط هذا التعليق

اخي mdsalah جزاك الله كل الخير علي المعلومات المفيدة ويارب يباركلك
ان شاء الله الامور بدأت تتضح بعد الشئ
بس اسالك سؤال معلش

انا لو خدت مجال الفاينانشال هل هذا معناة اني هشتغل علي البرنامج كمُدخل بيانات يعني ولا انا مش فاهم ؟؟؟؟؟؟؟

رابط هذا التعليق

ياريت يا اخواني حد يدلني علي الطريق ويوضح ليةالامور
ويقولي انا لو خدت مجال الفاينانشال هل هذا معناة اني هشتغل علي البرنامج كمُدخل بيانات يعني ولا انا مش فاهم ؟؟؟؟؟؟؟

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

لا يا اخى الفاضل لن يكون بهذا الشكل
بل ستكون استشارى مالى اى بمعنى ادق انت من سيبدا الدورة المحاسبيه على البرنامج وانت من سيبدا الميزانيه العموميه وستكون مسئول
عن طريق انتقال البيانات وتحولها من اصل الى خصوم وليس ان تدخلها بيديك لا بل سيكون هناك مدخلين بيانات وانت ستكون استشارى عليهم لانك لديك
الاولويه فى المجال بما انك تفهم سير القيود المحاسبيه وايضا انت الاستشارى المالى وتوجد وظائف عديده اخرى للمستشارين بجانب ذلك

قم بالبحث عن وظائف الاستشارين الماليين او تفضل بسؤل المختصيين فى المجال فالستفاده منهم اكثر

بالتوفيق ان شاء الله

رابط هذا التعليق

والله يا اخ MDSALAH انت افدتي كثيرا جزاك الله خيرا ويسرلك امرك

وان شاء الله متقلش عليك بس استفسار اخير
لو تكمل جميلك وتقولي ابتدي اذاي بقا في الاوراكل فايننشال ؟ واية الامتحانات اللي استعد لها بشوية توضيح علشان
ان عارف اخوك غشيم جدا ؟
[Quraan]وفعلا تسلم علي سرعة الرد ---- جزاكم الله خيرا[/Quraan]

رابط هذا التعليق

والله يا اخ MDSALAH انت افدتي كثيرا جزاك الله خيرا ويسرلك امرك

وان شاء الله متقلش عليك بس استفسار اخير
لو تكمل جميلك وتقولي ابتدي اذاي بقا في الاوراكل فايننشال ؟ واية الامتحانات اللي استعد لها بشوية توضيح علشان
ان عارف اخوك غشيم جدا ؟

﴿ وفعلا تسلم علي سرعة الرد ---- جزاكم الله خيرا ﴾

رابط هذا التعليق

انضم إلى المناقشة

يمكنك المشاركة الآن والتسجيل لاحقاً. إذا كان لديك حساب, سجل دخولك الآن لتقوم بالمشاركة من خلال حسابك.

زائر
أضف رد على هذا الموضوع...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   تمت استعادة المحتوى السابق الخاص بك.   مسح المحرر

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

جاري التحميل
  • أضف...

برجاء الإنتباه

بإستخدامك للموقع فأنت تتعهد بالموافقة على هذه البنود: سياسة الخصوصية