الانتقال إلى المحتوى

انا مبتدئة و اريد استفسار

miro208eg2002

Recommended Posts

السلام عليكم

انا مبتدئة وعايزة ادرس اوراكل وقرأت بعض المحتوى فى المنتدى ولكن المشكلة ان الموضوعات دى فات عليها سنتين او ثلاثة والاصدارة الاخيرة من oracle هى 11g وانا عايزة اعرف بأختصار ايه هى التخصصات الموجودة فى oracle هى مجرد admin و developer ولا فى ايه تانى ,وايه الbusiness intelligent ده هل تخصص داخل احد الtracks و الsql هى جزء لواحده بعيدا عن منهج الoracle و يمكن اعتباره كمقدمة اساسية وضرورية لoracle- عايزه حد يعطينى headlines للموضوع وكام امتحان فى كل track وهل لازم احصل على الاثنين track ولا يكفى ال developer وايه ترتيب المواضيع علشان ابدأ المذاكرة - وهل يمكن انى اذاكر ال oracle لواحدى مع الاستعانة بهذا المنتدى الرائع ولا لازم احضر course فى احد الشركات - والمنهج بتاع oracle 11g ممكن اجد فين + sql - ارجو الافادة سريعا

شكرا
مروة

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

انا مبتدئة وعايزة ادرس اوراكل وقرأت بعض المحتوى فى المنتدى ولكن المشكلة ان الموضوعات دى فات عليها سنتين او ثلاثة والاصدارة الاخيرة من oracle هى 11g وانا عايزة اعرف بأختصار ايه هى التخصصات الموجودة فى oracle هى مجرد admin و developer ولا فى ايه تانى ,وايه الbusiness intelligent ده هل تخصص داخل احد الtracks و الsql هى جزء لواحده بعيدا عن منهج الoracle و يمكن اعتباره كمقدمة اساسية وضرورية لoracle- عايزه حد يعطينى headlines للموضوع وكام امتحان فى كل track وهل لازم احصل على الاثنين track ولا يكفى ال developer وايه ترتيب المواضيع علشان ابدأ المذاكرة - وهل يمكن انى اذاكر ال oracle لواحدى مع الاستعانة بهذا المنتدى الرائع ولا لازم احضر course فى احد الشركات - والمنهج بتاع oracle 11g ممكن اجد فين + sql - ارجو الافادة سريعا

شكرا
مروة

بسم الله الرحمن الرحيم

اختى مروه بما انك لسه جديده فى المجال على حد قولك فاحب ان اوضح لكى شئ مهم و هو ان 99% من شركات البرمجيات تعمل على نسخ 6i & 8i يعنى حتى ال 10g لا توجد شركات تعمل به الان لانه من الصعب تغير نظام العمل باكمله من النسخ القديمه الى النسخ الجديده
و ايضا حتى فى الكورسات الموجود اخره 10g ده على حسب علمى لانى لسه مخلص كورس 10g فى نقابة التطبيقين فى العباسيه
لكن بصراحه احيكى على انك بدورى على الاحدث
بالنسبه للتخصصات الموجوده فى اوراكل فهى الديفيلوبر و الادمنز

و ممكن بكون هناك احد من الزملاء ليده معلومات تفيدك اكتر
رابط هذا التعليق

انضم إلى المناقشة

يمكنك المشاركة الآن والتسجيل لاحقاً. إذا كان لديك حساب, سجل دخولك الآن لتقوم بالمشاركة من خلال حسابك.

زائر
أضف رد على هذا الموضوع...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   تمت استعادة المحتوى السابق الخاص بك.   مسح المحرر

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

جاري التحميل
  • أضف...

برجاء الإنتباه

بإستخدامك للموقع فأنت تتعهد بالموافقة على هذه البنود: سياسة الخصوصية