الانتقال إلى المحتوى

ماهو مطلوب في سوق العمل ؟

KIRK_HAMMETT

Recommended Posts

بسم الله الرحمن الرحيم
اولا اعرفكم بنفسى انا اسمى احمد حاصل على بكالوريوس نظم معلومات
بعد تخرجى مباشرا التحقت بدورة اوراكل ديفيلوبر 8i وانهيت الدورة والحمد الله .المشكلة التى اعانى منها او التى يعانى منها الكثير من الخريجين انهم لايعرفون ماهو المطلوب فى سوق العمل؟؟؟؟؟ تقدمت لاحدى الشركات دون زكر اسمها قالولى (يجب ان تكون ملم ببعض لغات البرمجة) , احبط كثيرا وتوجهت للدراسة مرة ثانية مع العلم ان عمرى 23 سنة, درس الفيجوال بيزك والااى اس بى , والان اتفاجا بالان هذا لم يكفى بعد فيوجد الجافا ويوجد العديد من الغات المطلوبة فى سوق العمل, وبعدين ماهو الحل ندرس ندرس ندرس وهل كل اللغات التى ندرسها سوف نعمل بها؟بالتاكيد لا للاسف الشديد جميع اللغات التى درستها فى الجامعة ماكانت الا ورؤوس اقلام مجرد مسميات والان انا وجميع الخريجين يعانون من هذا ندرس اللغة هذه وهذه ونتفاجئ بان المطلوب هو هذا وهذا
ارجو فقط من الاخوة الذين يعملون يفيدونا فقط ماهو المطلوب فى سوق العمل؟؟ وخاصا سوق العمل العربية؟؟؟؟؟؟.
وشكرا جزيلا على المشاركة واتمنى الكل يستفيد فى هذا المنتدى الذى يعتبر الجسر بينى وبينكم

رابط هذا التعليق

أخي أحمد ،،

معليش،، قبل الرد على مشاركتك !!

ممكن تقول لي إيش تخصصك؟ (من وجهة نظرك أنت - سيبك من عالم الشهادات!! سوى كانت جامعية أو غيرها)

أو السؤال بصيغة أخرى :
إنت ناوي تتخصص في أي مجال؟

وإن كان سبب سؤالك أنك لا تدري في أي مجال تتجه :
الرجاء سرد ما تتقنه من لغات (ليس بالضرورة أن تكون خبيرا فيها)

وللحديث بقية إنشاءالله ،،

تم تعديل بواسطة عروة
رابط هذا التعليق

اخى احمد
انا هكون عملى وهرد على طلبك واقول لك المطلوب فى سوق العمل العربية او الاكثر طلبا هو فيجوال بيسيك دوت نت والجافا واعلاناتهم اكثر من اى حاجه ثانية
على فكره انا واحد من الناس حاصل على شهادات من اوراكل وعامل برامج من اجتهادى لكن شغال فى العمل بالاكسس
خالص دعواتى لك بالتوفيق

رابط هذا التعليق

بسم الله الرحمن الرحيم
اضم صوتي الي اصوت اخي احمد
و اسال ماهي اللغات المطلوبه بالاضافه الي اوراكل و هل سي شارب مطلوبه والي اي مدي؟
و اجو من الاخ احمد اذا كان من مصر ان يتصل بي
[email protected]
وشكرا جزيلا

رابط هذا التعليق

اولا اشكر كل من الاخ عروة-primer-moca-moca على الاهتمام والمشاركة فى هذا الموضوع.
بالنسبة لسؤال الاخ عروة\انا درست الاوراكل والبيزك والسى بلس بلسى والان اهتم ب الاى اس بى.(مع العلم لست من زوى الخبرة)لانى حديث التخرج
اما الاخ moca-moca يسعدنى ان اتعرف بك وساضيفك فى الياهو ماسنجر.
وننتظر من الكل المشاركة وتزويدنا بالمعرفة
شكرا

رابط هذا التعليق

نسيت اقول لكم انا وفى الجامعة سالت دكتور تحليل وتصميم النظم اى لغة برمجة تنصحنى بها فى المستقبل ؟؟ قال لى ادرس كل ماامامك من لغات

رابط هذا التعليق

KIRK_HAMMETT

معلش يا استاذ احمد معرفش افيدك اوى لأنى لسه متخرجتش ...

بس الحمد لله انا كدا اطمنت على مستقبللى... :D

ربنا يبشرك بالخير.... :)

نسيت اقول لكم انا وفى الجامعة سالت دكتور تحليل وتصميم النظم اى لغة برمجة تنصحنى بها فى المستقبل ؟؟ قال لى ادرس كل ماامامك من لغات

معلش بس على اد فهمى... الكلام دا مينفعش...

المفروض -ويمكن دا اللى هوا قصده- انك تاخد فكره او اساسيات كل اللغات...

ولكن التخصص يكون فى لغتين بالكثير....

وبالواقع العملى...

لو اتكلمنا عن الاوراكل... اذا واحد عاوز يتخصص فيه لابد ان يقوم بتحديث نفسه و لا يقف عند اصدار معين او تكنولوجيا معينه...
وهذا يحتاج الى وقت للدراسه والاطلاع...
اضف الى ذلك انك تعمل....(مش هنفضل طول عمرنا ندرس)
فيتم عمل التوازن بصعوبه...

فما بالك لغتين ...

فلا اتخيل اصلا كلمه...كل اللغات... :blink:
رابط هذا التعليق

salama11433

الكل بدور على حاجه اسمه ايه اللى شغال دلوقتى ؟؟ مقابل الفلوس

انا مفهمتش حضرتك موافق على كده ولا معترض....

بس اكيد انه اللى يفضل 16 سنه يدرس

مستنى انه يتوظف ويكسب فلوس بقى....!!

مع مراعاه تحقيق التوازن بين الجانب العملي متمثل فى العرض والطلب بسوق العمل من ناحيه...

والميول والتفضيلات والنواحى الابداعيه من ناحيه اخرى...

بالعامى... : مش معنى ان انا بحب الباسيك ...يبقى اتخصص فيه ومليش دعوى بالشغل...
وايضا ليس معنى ان اعمال القرصنه مثلا بتكسب دهب انى اتخصص فيها برده... :) تم تعديل بواسطة zatalaat
رابط هذا التعليق

وايه المانع من انى اجيب الفلوس بطريق حلال ويكون ربى راضى عنى من انى اسرق او امارس هاكر وراعى اخى الفاضل اننا حديثين التخرج يعنى نريد التوجه الصحيح

رابط هذا التعليق

الأخوة الأعزاء ..

لقد تم مناقشة الموضوع بصورة أوضح في قسم ( الاوراكل مع الجافا ) تحت عنوان ( من لديه خلفية عن asp.nt and java ) وقد تفضل الأستاذ خالد عبدالله بالرد .. والموضوع مفتوح للمشاركة والفعالية لتتم الاستفادة القصوى .

تقبلوا تحياتي ..

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته،،

أولاً آسف للتأخير عن الرد ...

ثانياُ: أحب أوضح أنا ليش بديت بي الأسئلة اللي يمكن بعض الأعضاء رأوا أنها شويه بعيده عن الموضوع الأساسي !!
* ما الذي لا يطلبه سوق العمل ؟!؟!؟!؟!
هل ممكن نقول أن سوق العمل لا يطلب مبرمجين (Developers) ؟!!
هل ممكن نقول أن سوق العمل لا يطلب محللين ؟!!
هل ممكن نقول أن سوق العمل لا يطلب مساعدين لمدراء قواعد البيانات ؟!!
.
.
* لاحظوا أن أسواق العمل تختلف (دول الخليج ، دول الشام ، مصر ، أوروبا ، أمريكا ... إلخ)
والله ما شاءالله :) .. مصر دائما تتحط لوحدها كنموذج (بالمناسبة أنا مش مصري)

آسف إذا كنت "شطحت" شويه !!! لكن بصراحة العالم في زمننا هذا أصبح عبارة عن قرية (بس كبيره شوية) ،، بالذات في مجالنا هذا (تطبيقات الحاسوب) . . . لذلك السؤال هذا بيعتمد على عوامل كثيرة، بالذات إذا كان الشاب عنده الإمكانية للذهاب لأي بلد عشان يشتغل فيه.. وفي هذه الحالة السؤال يتحول إلى: ما هي إمكانياتي التي تأهلني للعمل في أي من الأسواق ؟؟ سوي كانت محليه أو عالمية

وعليه ،، نصيحتي بصورة خاصة لأخي أحمد (طارح السؤال)..
إذا كنت شايف نفسك حالياً أن إمكانياتك أعلى في مجال الـWeb Developer (وأنا بصراحة شايف أن هذا المجال مطلوب في معظم الأسواق) فإني أنصحك أن تركز على Platform محدد حاليا .. عشان تتقن عملك بسرعة أكبر .. بعد كده ممكن تكون أخدت خبرة أوسع في مجالك ..

مع مراعاه تحقيق التوازن بين الجانب العملي متمثل فى العرض والطلب بسوق العمل من ناحيه... والميول والتفضيلات والنواحى الابداعيه من ناحيه اخرى...

والقرار في يدك !! فأنت درست ASP, C++, Visual Basic, Oracle
إذا ممكن تبدأ بـOracle Developer أو Microsoft Developer
لكن أهم الشروط لاختيار الطريق (والذي أرجو أن تكون عملت به قبل أن تستشير) هي الإستخاااااااااارة

وبصراحة ومن غير تحيز انا شايف إن كفة Microsoft مرشحة أكثر (بما أنك مبتدئ) لأنه حالياً عندك خلفية عن الـC#.NET والـVisual Basic.NET والـASP.NET .. مع الملاحظة أنك راح تختار واحد من إثنين ..ASP + C# or Visual Basic
وكده تكسب شوية زمن (لاحظ أنه في مجالك) عشان تقدر تنافس في سوق العمل في مستوى أعلى مما أنت عليه الآن - ولا حظ بعد كده راح تكون أكثر خبرة في تحديد أهدافك المستقبلية

راجع هذا الرابط .. لأنه راح يعطيك مثال حي للفكرة تم تعديل بواسطة عروة
رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
أخوتي في الله - تحية طيبة مباركة
اما بعد
أخي في الله KIRK_HAMMETT

تقدمت لاحدى الشركات دون زكر اسمها قالولى (يجب ان تكون ملم ببعض لغات البرمجة) , احبط كثيرا وتوجهت للدراسة مرة ثانية مع العلم ان عمرى 23 سنة

هل جربت أكثر من شركة أم انت أخذت شركة واحدة كمثال وكسلت تدور - هذه الشركة ليست نموذج يحتذي به ممكن لو دورت كويس كنت هتلاقي شركات تقبلك بالاوراكل 8i بس دا ما يمنعش انك تزود نفسك بلغات تانية
بس الصح انك تختار لغة تتخصص فيها وتبقي محترف فيها - لغة واحدة بس
ولغات كتير تعرف معلومات عنها - أي من كل بستان زهرة
اخي في الله - ما علينا إلا السعي ورزقك مكتوب - فلا تعجل عليه
-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*
أما موضوع سوق العمل محتاج ايه - بصراحة دا سؤال صعب انت مفروض تقرر الإجابة عليه بنفسك
ودا تعرفه من سعيك - يعني انت لو بتلف علي شركات كتير وتجيب جرائد وتقرا الوظائف الخالية وتدخل مواقع التوظيف
انت لوحدك هتعرف ايه المطلوب
اما عن رأيي الشخصي وهو ليس بالضرورة صواب
فأنني أضم صوتي الي الأخ Primer
انا هكون عملى وهرد على طلبك واقول لك المطلوب فى سوق العمل العربية او الاكثر طلبا هو فيجوال بيسيك دوت نت والجافا واعلاناتهم اكثر من اى حاجه ثانية
على فكره انا واحد من الناس حاصل على شهادات من اوراكل وعامل برامج من اجتهادى لكن شغال فى العمل بالاكسس

وخاصة ان احتياجات الشركات تختلف فاختلاف رأس مالها ممكن شركة ترفض تشتغل بالاوراكل عشان الترخيص وتفضل تشتغل بالاكسيس لانه موافق احتياجاتها
-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*
وأخيراً
والقرار في يدك

انت الوحيد صاحب القرار
-*-*-*-*-*-*-*-*
إني احبكم في الله
رابط هذا التعليق

ما شا ء الله اراءكم جميعا طيبه و كشورين على التفاعل و لى نقطة واحدة :
قل يارب سهل لى ما فيه خير لى ولامتى و اجعل ذلك يقينا بداخلك و قل يارب انى لا اعلم وانت علام الغيوب يارب انى جاهل لا اعلم و انت علام الغيوب لا إله إلا إنت يارب كل شىء وخالق كل شىء و رازق كل شىء دلنى على الخير لى ولامتى و ارضنى به

رابط هذا التعليق

انضم إلى المناقشة

يمكنك المشاركة الآن والتسجيل لاحقاً. إذا كان لديك حساب, سجل دخولك الآن لتقوم بالمشاركة من خلال حسابك.

زائر
أضف رد على هذا الموضوع...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   تمت استعادة المحتوى السابق الخاص بك.   مسح المحرر

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

جاري التحميل
  • أضف...

برجاء الإنتباه

بإستخدامك للموقع فأنت تتعهد بالموافقة على هذه البنود: سياسة الخصوصية