الانتقال إلى المحتوى

اوراكل Oracle E-business Suite

MAMY_MTM

Recommended Posts

فى البداية اتوجه بالشكر لكل القائمين على المنتدى الجبار هذا وصراحة اكبر صرح تعليمى على المستوى العربى لعالم الاوراكل
بسم الله
البشمهندس تامر له جزيل الشكر فى الفيديو المقدمة الذى قام بشرح كل شىء عن اوراكل فيه وبأستفاضة جميلة وشيقة وفعلا توضح لنا ايه هو عالم الاوراكل ده
بس انا لسه برده عندى سؤال (( انا محاسب وخريج سنة 2007 ومنذ التخرج اعمل كمحاسب عادى وتقليدى بس فى الاونة الاخيرة انتبهت الى ان الشركات الكبرى تبحث عن من هم حاصلين على الاوراكل فى البداية انا مكنتش عارف ايه بالظبط فى اوراكل بس بعد كده عرفت انا مجموعة الاوراكل ال Oracle E-Business Suite بس فيه مشكلة وجهتنى انا وزملاء لى هى منين ابدأ علشان ابقى محاسب ومعايا الاوراكل من خلال بحثى على الانترنت وجدت انى لازم ادرس الاواكل دفلوبر وبعد كده ابدأ فى ال Oracle E-Business Suite وبرامجها ويوجد من قال انه مش شرط انى اخذ الديفلوبر وفى اللى قال انى اذاكر ال SQL كويس وبعدين ابدأ فى Oracle E-Business Suite

بصراحة الموضوع محير جدا وعايز ابدأ ومش عارف ابدأ ازاى _ لذلك انا ليا رجاء من الاعضاء والمشرفين:
1- اى شخص بدأ فعلا فى الOracle E-Business Suite يوضح لنا هو بدأ ازاى والطريق الصح بدايته منين وايه المطلوب علشان نبقى اوراكل
2- لو ممكن ناخد الكورسات ده فى مكان ايه هو واسعار الكورسات ده ممكن تكون كام وايه هى الامتحانات واسعارها وشروطها ايه لان انا قرأت برده ان فيه امتحانات لازم تبقى اخذ الكورس فى مركز معتمد علشان تقدر تأخذ الشهاده
3- هل من الممكن انى اذاكرها لوحدى وادخل الامتحان من غير كورسات لانى اغلب وقتى اى العمل

رجاء خاص جدا من كل المشرفين والاعضاء لانى بجد نفسى اكون اوراكل بس البداية مش لاقيها فين

رابط هذا التعليق

• الردود 25
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

• farooq

5

• amr fawzy

5

• أبوعبدالملك المصري

5

• ENG_HOSSAM_WALLY

3

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته،،
الإخوة الكرام نظراً لضيق وقتي الآن فسأقوم بالإجابة على حسب ما أعرف بعد العشاء إن شاء الله
والله الموفق

رابط هذا التعليق

بس انا لسه برده عندى سؤال (( انا محاسب وخريج سنة 2007 ومنذ التخرج اعمل كمحاسب عادى وتقليدى بس فى الاونة الاخيرة انتبهت الى ان الشركات الكبرى تبحث عن من هم حاصلين على الاوراكل فى البداية انا مكنتش عارف ايه بالظبط فى اوراكل بس بعد كده عرفت انا مجموعة الاوراكل ال Oracle E-Business Suite بس فيه مشكلة وجهتنى انا وزملاء لى هى منين ابدأ علشان ابقى محاسب ومعايا الاوراكل من خلال بحثى على الانترنت وجدت انى لازم ادرس الاواكل دفلوبر وبعد كده ابدأ فى ال Oracle E-Business Suite وبرامجها ويوجد من قال انه مش شرط انى اخذ الديفلوبر وفى اللى قال انى اذاكر ال SQL كويس وبعدين ابدأ فى Oracle E-Business Suite

أخي الكريم الــ E-Business Suite يحتوى على مجموعة من الموديلوز مثل المالية والموراد البشرية والمشتريات والمخازن
العمل على أي موديلوز منها ينقسم إلى نوعين:
1- Functional وهو المسئول عن عمل Setup للموديلوز من الصفر وترجمة واقع المؤسسات إلى دورة كاملة على البرنامج بالإضافة إلى تحليل Work Cycle وهكذا
2- Technical وهو المسئول عن الجانب التقني في البرنامج من عمل تقارير جديدة وشاشات جديدة وأشياء أخرى كثيرة
جميع الموديلوز تحتاج غالباً إلى Functional ولا يشترط له خلفية Technical إلا موديول الموراد البشرية Oracle HRMS لأنه يحتاج إلى خلفية قوية في شغل Developer فلذلك تجد أغلب HRMS Consultant في الأصل كان ديفلوبرز
أما المالية فلا أعتقد أنك تحتاج إلى أخذ كورس ديفلوبر كامل وإنما فقط إلى بدايات SQL إلا إذا كنت تريد أن تكون Oracle Financial Techno Functional Consultant وهذه الوظيفة ليست مطلوبة بكثرة لأنهم يدركون أن أغلب المالية ليسوا ديفلوبرز وإنما يطلبوها في الـHRMS
أعتقد أني أشبعت الكلام في هذه النقطة

بصراحة الموضوع محير جدا وعايز ابدأ ومش عارف ابدأ ازاى _ لذلك انا ليا رجاء من الاعضاء والمشرفين:
1- اى شخص بدأ فعلا فى الOracle E-Business Suite يوضح لنا هو بدأ ازاى والطريق الصح بدايته منين وايه المطلوب علشان نبقى اوراكل
2- لو ممكن ناخد الكورسات ده فى مكان ايه هو واسعار الكورسات ده ممكن تكون كام وايه هى الامتحانات واسعارها وشروطها ايه لان انا قرأت برده ان فيه امتحانات لازم تبقى اخذ الكورس فى مركز معتمد علشان تقدر تأخذ الشهاده
3- هل من الممكن انى اذاكرها لوحدى وادخل الامتحان من غير كورسات لانى اغلب وقتى اى العمل
رجاء خاص جدا من كل المشرفين والاعضاء لانى بجد نفسى اكون اوراكل بس البداية مش لاقيها فين

الطريق الصحيح :
1- حاول جاهداً الحصول على نسخة من الأبليكيشن وتكون Vision لأنها تحتوي على بيانات تجريبية من أوراكل بغرض التدريب
2- تبدأ تقرأ وتطبق وستجد كتب كثيرة جداً ومنها باللغة العربية لأخينا الفاضل عمرو النادي وفقه الله
3- لا أنصحك بالكورسات حالياً لأنها باهظة الثمن ويعطيك فقط الأساسيات ولن تتعلم المشاكل الحقيقة إلا إذا اكتشفت بنفسك ودعك الآن من الشهادات فالسوق يطلب من يعلم وليس من معه شهادة فقط
4- اعلم أن كل شئ في بدايته صعب فلا تمل من المشاكل وكل ما تعلمت الصبر فستجد توفيق الله تبارك وتعالى
5- حاول أن تكون مكتبة خاصة بك من المصادر التعليمية وما أكثرها على النت
استعن بالله وتوكل عليه وأسأل الله أن يوفقك لما يحب ويرضى
رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...

بسم الله
انا شاكر جدا جدا للاستاذ أبوعبدالملك المصري وان شاء الله هبدأ فى ال Functional وذلك للبدء بما هو مطلوب لسوق العمل وبعون الله وفضله سوف استكمل الطريق من الديفلوبر الى الادمين ان شاء الله
متشكر جدا جدا جدا على الاهتمام واسف على التأخر فى الرد
ولى طلب اخير نسخ الكتب ونسخ الابليكشن طريقة الحصول عليها او تحديد الموضوعات فى المنتدى التى تتحدث عنها واكون فعلا شاكر جدا جدا
والسلام عليكم

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
انا بفكر ابدا فى e-bussiness بعد ثلاث سنوات عمل ديفلوبر بس عندى بعد المخاوف وهى ان شغلى فى الديفلوبر مش هيفيدنى كتير فى e-bussiness فبذللك انا اكون
بمثابه مبتدا جديد الشىء الثانى انى فى الغالب شغلى كله هيبقى فى التحليل والتدريب لاشياء ماليه او محاسبيه وده شىء ممكن يكون صعب شويه على كخريج حاسبات ومعلومات مش تجاره وهتخلى الواحد يفقد متعه البرمجه بس اللى مخلينى عاوز ابدا فى e-bussiness suit ان فى ناس خبره فى سوق العمل قالوا ان دور الديفلوبر هينقرض وبالاخص الاوراكل ديفلوبر وهيبقى السوق كله برامج جاهزه مثل Oracle Finanial ,SAP فهل الكلام ده صحيح

تم تعديل بواسطة amr fawzy
رابط هذا التعليق

السلام عليكم

دور الديفلوبر هينقرض وبالاخص الاوراكل ديفلوبر وهيبقى السوق كله برامج جاهزه مثل Oracle Finanial ,SAP

لا والف لا

بدليل ان الديفيلوبر 6 شغال حتى الان 100 ميه

وبعدين يابشمهندس مش كل العملاء هيقدرو يشترو نسخ الابليشكن والترخيص الخاص بها ... فهو باهظ الثمن

بالنسبة لمعظم المشاريع اللى عملتها فى مصر كل صاحب عمل بيكون عايز حاجة معينة فى شغله.. وده مابيكونش موجود فى الابليكشن

انا لا انكر قوة الابليكشن ولكن انا اتحدث عن الشركات المتوسطة والفوق متوسطة

اما كلام حضرتك فهو للشركات الملتى ناشيونال

وكمان حضرتك لو هتبص على الجانب التانى هتلاقى

منتجات ميكروسوفت القديمة جدا لسا شغالة كفيجوال بيسك 6 مع وجود الدوت نت 2010 مع العلم ان كل اصدار بينزل بيضرب اللى قبله

فلا يمكن للديفيلوبر ان ينتهى ... والتوفيق ان شاء الله
وبالتوفيق ان شاء الله
رابط هذا التعليق

ممكن اشراك براى

احب انى اعلق على بعض النقاط

لا والف لا

بدليل ان الديفيلوبر 6 شغال حتى الان 100 ميه

وبعدين يابشمهندس مش كل العملاء هيقدرو يشترو نسخ الابليشكن والترخيص الخاص بها ... فهو باهظ الثمن

اخى العزيز صاحب هذة العبارة ممكن هقولك على طريق اعلان مصرى انسى يا عمرو

يا اخى اوراكل عايز تتخالص من الفورم والريبورت من زمان وحان الوقت واللى هيحل مكان جافا

بس مش فى الوقت ده يعنى قول من بين 2 الى 5 سنوات

واللى يلاحق يتعلم جافا يكون كويس جدا دلوقتى

نبجى لق لموضوع تانى e-bussiness

انا بقول هيكون رقم واحد فى السوق وياريت بجد انى حنا نلاحق الموضوع ده

رابط هذا التعليق

شكراً لك أخي ,,, أبو عبدالملك المصري ,,,

من خلال أطلاعي لهذا المووضوع ,, أستفدت منه في معرفة أقسام و مسارات الأوراكل ,,,

.

أما بخصوص ,,, الديفلوبر ,, فأتوقع لن يتم الاستغناء عنه من الشركات متوسطة المستوى ,,
و أضف إلى ذلك ,,, بطء مجاراة التقنية الحديثه في المنطقة العربية.

.
تحيتي لك

رابط هذا التعليق

اولا اشكر كل من رد على سؤالى جزاكم الله خير بص قبل ما عمرو ينسى

ممكن هقولك على طريق اعلان مصرى انسى يا عمرو

يا اخى اوراكل عايز تتخالص من الفورم والريبورت من زمان وحان الوقت واللى هيحل مكان جافا

بس مش فى الوقت ده يعنى قول من بين 2 الى 5 سنوات

واللى يلاحق يتعلم جافا يكون كويس جدا دلوقتى

نبجى لق لموضوع تانى e-bussiness

انا بقول هيكون رقم واحد فى السوق وياريت بجد انى حنا نلاحق الموضوع ده

هل فى خبر رسمى او دليل واقعى من شركه اوراكل انها عاوزه تتخلص من الديفلوبر وتحل محله الجافا وكيف حضرتك حددت المده اللى هيحصل فيها التخلص وماحال الشركات التى تستخدم الاوراكل ديفلوبر فى انحاء العالم هل هتوقف اوراكل الدعم الفنى معهم مع العلم ان شركه اوراكل مازلت تصدر اصدارات جديده من الديفلوبر مثل oracle 11g ولا راى حصرتك ايه بالضبط .
اما بخصوص كلام المشمهندس حسام فانا يامشمهندس مقصدش من الانقراض هو عدم الوجود النهائى لكن اقصد ان الغالبيه هتشتغل على البرامج الجاهزه
والشركات العالميه مثل oracle,Sap,Microsoft هتبدا ترخص اسعار برامجها وتعمل برامج جديده صغيره بحيث انها تغطى جميع احجام العملاء المتوسطه واللى تحت المتوسطه وبكده تتحول معظم شركات البرمجه وبالاخص شركات الاوراكل لشركات تطبيق للبرامج الجاهزه ومن ضمن الشركات اللى سمعت انها عمل كده من اصدقاء يعملون بالشركه شركه fujutsi فرع مصر وده شركه عالميه فعلى حد علمى ان الشركه من فتره كانت بتبحث عن شركه تاخذ برامج الشركه بالمبرمجين والمطورين وهتكتفى الشركه على التطبيق للبرامج الجاهزه لشركه اوراكل ولكن عمليه تحول اتجاه السوق ممكن تكون على سنين كثيره وانا خايف انى فى يوم من الايام كبمرمج تكون قيمتى فى سوق العمل 0 بسبب هذا التحول فاحب ان اكون مستعد لذلك هل الكلام ده صحيح ولا انسى ياعمرو برده ارجو الافاده والمشاركه من الاعضاء لاهميه الموضوع من وجهه نظرى والله اعلم تم تعديل بواسطة amr fawzy
رابط هذا التعليق

اخى amr fawzy

فى خبر رسمى او دليل واقعى من شركه اوراكل انها عاوزه تتخلص من الديفلوبر وتحل محله الجافا وكيف حضرتك حددت المده اللى هيحصل فيها التخلص وماحال الشركات التى تستخدم الاوراكل ديفلوبر فى انحاء العالم هل هتوقف اوراكل الدعم الفنى معهم مع العلم ان شركه اوراكل مازلت تصدر اصدارات جديده من الديفلوبر مثل oracle 11g ولا راى حصرتك ايه بالضبط .
اما بخصوص كلام المشمهندس حسام فانا يامشمهندس مقصدش من الانقراض هو عدم الوجود النهائى لكن اقصد ان الغالبيه هتشتغل على البرامج الجاهزه

مش عارف انت فاكر لم اوراكل نازلت من حاولى سنة على الموقوع الرسمى انى اواكل هتلغى الدعم بتاع الفورمز والريبورت سنة 2015 مش عارف انت فاكرة ولا متعرفش المعومة ديه

فجاة وبدون مقدمات ظهر اوراكل 11 جى ومش عارف ؟

وكمان اوراكل اشترت صن شركة جافا وانت يا اخى اكيد عرف انى اسواء شكل للبرنامج هو شكل الفورمز بتاع اوراكل مش عارف ليه

اوراكل لم اشترت جافا اكيد هى بتخطط لحا جة معين وهى التخالص من الفورمز هنشوف الايام الجى ايه ودة راى مش اجبرى تاخد او لا

رابط هذا التعليق

المشمهندس فاروق اعطانى الرابط

http://www.araboug.org/ib/lofiversion/index.php?t23698.html

ممكن يفيدنيا فى موضوعانا والله المستعان بس نوصل لحاجه مفيده واتجاه سليم

رابط هذا التعليق

أنا ليا رأي وهو أننا لا نتظر من يتحكم في مسارنا بل الذين نتحكم في مسارنا الوظيفي بعد الإستعانة بالله سبحانه وتعالى
فأنا أعتقد أن الجافا قادم وبقوة ومن رأى Oracle Siebel فسيدرك ما أقول وخاصة إذا رأيت أنه مصمم بالجي ديفلوبر وبصراحة حاجة مبهرة جداً
ياشباب مجالنا محتاج اللي يعرف الجديد ويقدر يركب الموجة مش اللي عاوز يركن على حاجة قديمة وخلاص
أنا قابلت في فترة من فترات حياتي مبرمج سوداني كان شغال على مين فريم يعني من أيام الفأس وكانت مهمتي أني أنقل الشركة إلى أوراكل وبدأت وكان الراجل ده مش مرتاح للموضوع ده
وكل ما يشوف الجديد في أوراكل كان يقول لو أنا اشتغلت في الأوراكل زي ما اشتغلت في النظام العقيم ده كان زماني حاجة تانية خالص
فالشاهد من الكلام أننا محتاجين نعرف الجديد وأن نتحرك في الإتجاه الصحيح
ولي عودة إن شاء الله مع الموضوع ده

تم تعديل بواسطة أبوعبدالملك المصري
رابط هذا التعليق

انا خايف هقول راى علشان محدش يزعل منى كفاية انى فى ناس فى المنتدى زعلانين جاهزين

بس انا بقول انى اكبر عيب فينا احنا كمصرين انى احنا بنحب نركان على الرف ومش بنحب ايه تغير اللى نعرفه احسن من اللى منعرفهوش وده فى كل حاجة

مش فى التعليم بس فى حياتنا كلها (البرداعى ) يعنى مش بنحب التغير وفى حاجة اسمها المنحة اللى 9 شهور انا بقول لو الحكومة تنفذه المشروع ده

بحترف اكبر يعنى انا عندى راى اللى يدخل المنحة ديه تخصص حساب من تجاره وحقوق وطب وكلام كتير اوى ياريت بالتخصص

ده راى قالت هقول وبالنسبة للاخ المصرى
ممكن نتاقشة سوى بصوت عالى يعنى تبادل ارى انا مختلف معك كليا يا اخى

انت بتقول انى Oracle Siebel حلو اوى بس عندك Oracle Hyperion روعة بجد ومش عايز هقولك هى بتخالص الشغل ازى بس احنا مش بنتكلم مين احلى ومين اقوى

يعنى عندى Oracle Hyperion كل مصر مش بتشتغل بيها الشركة الوحيدة اللى شغل بيها هى ايجابى فقط حتى اوراكل Oracle Siebel هتلاقى شركة او 2 فقط

يعنى اللى هياخد الكورس هيرمى نفسة فى حاجة مش كويسة بس مش مطلوب يعنى هيكون زى السودنى بس السودنى اشتغل وهو لا مش مهم تاخد كورس كويس او سى

المهم انى انت تشتغل ابويا الله يرحة قالى (الشغل بدون مواهبة هزار ام مواهبة بدون عمل دية كارثة)

ده راى وياريت محدش يزعل على فكر ة يا جماعة ساب جى فى الشرق الاوسط يعنى فى الطريق كد

رابط هذا التعليق

انا خايف هقول راى علشان محدش يزعل منى كفاية انى فى ناس فى المنتدى زعلانين جاهزين

بس انا بقول انى اكبر عيب فينا احنا كمصرين انى احنا بنحب نركان على الرف ومش بنحب ايه تغير اللى نعرفه احسن من اللى منعرفهوش وده فى كل حاجة

مش فى التعليم بس فى حياتنا كلها (البرداعى ) يعنى مش بنحب التغير وفى حاجة اسمها المنحة اللى 9 شهور انا بقول لو الحكومة تنفذه المشروع ده

بحترف اكبر يعنى انا عندى راى اللى يدخل المنحة ديه تخصص حساب من تجاره وحقوق وطب وكلام كتير اوى ياريت بالتخصص

ده راى قالت هقول وبالنسبة للاخ المصرى
ممكن نتاقشة سوى بصوت عالى يعنى تبادل ارى انا مختلف معك كليا يا اخى

انت بتقول انى Oracle Siebel حلو اوى بس عندك Oracle Hyperion روعة بجد ومش عايز هقولك هى بتخالص الشغل ازى بس احنا مش بنتكلم مين احلى ومين اقوى

يعنى عندى Oracle Hyperion كل مصر مش بتشتغل بيها الشركة الوحيدة اللى شغل بيها هى ايجابى فقط حتى اوراكل Oracle Siebel هتلاقى شركة او 2 فقط

يعنى اللى هياخد الكورس هيرمى نفسة فى حاجة مش كويسة بس مش مطلوب يعنى هيكون زى السودنى بس السودنى اشتغل وهو لا مش مهم تاخد كورس كويس او سى

المهم انى انت تشتغل ابويا الله يرحة قالى (الشغل بدون مواهبة هزار ام مواهبة بدون عمل دية كارثة)

ده راى وياريت محدش يزعل على فكر ة يا جماعة ساب جى فى الشرق الاوسط يعنى فى الطريق كد

ههههههههههههه بالراحة على الناس شوية ياباشا
بالنسبة Oracle Siebel وOracle Hyperion
فده بيعمل حاجة غير التاني خالص
فالأول خاص بـــ Customer Relationship Management (CRM)
والثاني خاص بالخدمات المالية
ولكني عندما تكلمت كنت أقصد الواجهة
وأختلف معك فساب لا بيناسب الإ القطاعات الصناعية الضخمة ولا يعمل به مثلاً في المملكة إلا سابك وأرامكو
رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

ياجماعه احنا بنسال عن الاشياء القادمه واتجاه السوق علشان نحدد الاتجاه المضبوط فالاتجاهات كثيره ومن الصعب السير فيها جميعا فمعرفه الاتجاه ليس ركنان على الرف ولكن مجرد تنظيم للاولويات ومعرفه مايتناسب مع قدراتنا والسبب المناسب لجلب الرزق فمتى نقول اننا مركونين على الرف فى حاله اننا اخذنا الاتجاه بعد تغير سوق العمل . ومعلش ياجماعه سؤالى مازل قائم . ماوضع الديفلوبر بشكل عام و الاوراكل ديفلوبر بشكل خاص السنوات القادمه ؟ وهل البرامج الجاهزه سوف تهمش دور المبرمجين فعلا وهتسير معظم شركات البرمجه مطبقين للبرامج وليسوا مصنعيين ؟ اسف ياجماعه والله على التطويل فى الموضوع فانا اريد ان اخذ الطريق السليم وجزاكم الله خيرا

رابط هذا التعليق

المناقشة هتكون سخنة اوك

بص يا اخى عمرو قبل ما هقولك انسى يا عمرو وتزعل ههههههههههههه

لو بصت على السوق كشكل عام هتلاقى رايح الى الجافا سوة احنا قالنا اه او لا ديه حقيقة

اما انت لو بتقول فورمز وريبورت انت بتلعب فى الوقت الضاعة زى الاهلى كد بالظبط (انا زملكاوي) يعنى اللى جاى جافا

لو عايز نصيحة من اخ ادخل كورس جافا او oracle supply chin

يعنى من الاخر كد جافا

ارد على سوالك اللى هو

وهل البرامج الجاهزه سوف تهمش دور المبرمجين ؟ ومين قالك انى هيكون فى مبرمجين من الاساس

بعد ما الهند اثبات نفسها قوة فى عالم البرمجيات امريكا مش هتسمح حد يشغل مخه تانى

اخى المصرى بالنسبة
Oracle Siebel او Oracle Hyperion

انا مقالتش انى 2 بيقوم بنفس الشغل بس بقصد انى هو كويس فى الشغل بس مش مطلوب

رابط هذا التعليق

طيب ياجماعة

انا حاسس انى قومت الحرب

انا شاكر جدا جدا لكل من كتب حرفا فى هذا الموضوع

بس عندى سؤالين

الاول

ايه هو ال scale اللى بتتكلم فيه دلوقتى

الثانى

طب ليه أوراكل نزلت الديفلوبر 11 وكل الناس اللى سطبوه قالو انه زى ال 10

وبعدين انا بسمع الكلام ده من 2006 ان الجافا هى المستقبل

طيب ياجماعة انتو عاملين فى حسابكو كم من الوقت يستغرق لانتقال الاسواق العربية للتطوير

يعنى باختصار يابشمهندس انا كصاحب مؤسسة عندى نظام معمول باوراكل 6 بلاش 10 ومريحنى وموفر لى كل احتياجاتى

ايه هو الاغراء اللى هيخلينى اغير النظام ده ...............

ياجماعة الناس بتفكر ان الناس لما تحول من الفورمز لحاجة تانية التحول ده بيكون لحظى ... وده خطأ كبير

التحول ده ليه عوامل للناس اللى درست ادارة .. فالتحول بين الانظمة بياخد وقت

اتمنى ان نصل لحل واضح .. وطريق صحيح نسلكه .. والله من وراء القصد

متااااااااااااااااااااابع معاكم الموضوع للاخر

رابط هذا التعليق

أخي حسام سؤال بسيط ولماذا تربط مستقبلك الوظيفي بالمؤسسات التي لا تريد التطوير في حين أن هناك من يتطور باستمرار ولا ينغلق على إصدار قديم وخلاص
لماذا أجعل نفسي تحت رحمة السوق وليس أي قطاع من السوق بل القطاع الضعيف منه
أعتذر عن هذه الصراحة لكن هذه طبيعتي

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

أخى / أبوعبدالملك المصري

بارك الله فيك ... فعلا لابد من التطوير المستمر ولا يجب النظر الى المؤسسات الضعيفة

ولكن يجب أن نأخذ بعين الاعتبار ما يطلبه الجانب الاكبر من السوق

شكرا أخى/ أبوعبدالملك المصري على هذة النصيحة .. وقد بأدت فعلا فى ذلك

والله الموفق

رابط هذا التعليق

انضم إلى المناقشة

يمكنك المشاركة الآن والتسجيل لاحقاً. إذا كان لديك حساب, سجل دخولك الآن لتقوم بالمشاركة من خلال حسابك.

زائر
أضف رد على هذا الموضوع...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   تمت استعادة المحتوى السابق الخاص بك.   مسح المحرر

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

جاري التحميل

• أضف...

برجاء الإنتباه

بإستخدامك للموقع فأنت تتعهد بالموافقة على هذه البنود: سياسة الخصوصية