الانتقال إلى المحتوى

نتيجة منحة وزارة الاتصالات

abd l rahman

Recommended Posts

السلام عليكم مبروك للناس اللى نجحت واحب اقولكم تجربتى المريرة مع المنحة
انا كنت فى اوراسكوم اسكندرية فى تراك الويب
اوراسكوم شركة رائعة ورائدة فى الاستهتار والضحك على عقول الطلبة
اوهمتنا اننا حناخد شهادتين الاول بتاعة الجافا والتانية بتاعة ال J2EE
طبعا فرحت ودخلت التراك وبعد مرور 3.5 اشهر على بداية المنحة فوجئنا ان سعادتهم ضحكوا علينا ولاد اللذين امنوا وغيروا الشهادات اللى حناخدها وخلوها شهادتين بس اسمها ارواكل ابلكيشن سيرفر المهم قلنا الحمد لله بردك اللى يجيى منهم
المهم بعد كدة اكتشفنا بقدرة قادر ان الشهادة التانية لسة اوراكل منزلتهاش للوجود اساسا وارواسكوم الغبية حطاها فى التراك بتاعها
وهو ملغى اساسا شوفوا العتة بقى المهم بعد محاولات طويلة مع اوراسكوم ومع الوزارة باءت محاولتنا بالفشل من اخد حقوقنا واخدنا شهادة محدش يسمع عنها فى مصر اساسا واللى واخدها لازم يكون اساسا داتا بيز ادمينيستريتور
ياريت الناس تستفيد من كلامى وبقولكم ................ الا اروراسكوم

رابط هذا التعليق

• الردود 158
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

• Myheart

11

• nemoo

10

• Ahmed.Hamdy

7

• حنان أحمد محمد إبراهيم

7

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

طبعا فرحت ودخلت التراك وبعد مرور 3.5 اشهر على بداية المنحة فوجئنا ان سعادتهم ضحكوا علينا ولاد اللذين امنوا وغيروا الشهادات اللى حناخدها وخلوها شهادتين بس اسمها ارواكل ابلكيشن سيرفر المهم قلنا الحمد لله بردك اللى يجيى منهم
المهم بعد كدة اكتشفنا بقدرة قادر ان الشهادة التانية لسة اوراكل منزلتهاش للوجود اساسا وارواسكوم الغبية حطاها فى التراك بتاعها
وهو ملغى اساسا شوفوا العتة بقى المهم بعد محاولات طويلة مع اوراسكوم ومع الوزارة باءت محاولتنا بالفشل من اخد حقوقنا واخدنا شهادة محدش يسمع عنها فى مصر اساسا واللى واخدها لازم يكون اساسا داتا بيز ادمينيستريتور

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اولا شكرا على التحذير دة يا اخ سامي
بس اللى انا اعرفه ان احنا السنة دي هناخد الـ Developer و الـ Administrator
مش الـ Developer بس زي ما حصل معاكوا السنة اللى فاتت ودة بناءاً على كلامهم
الله اعلم هما هيعملوا معانا اية السنة دي بس اكيد هما اتعلموا من غلطات السنة اللى فاتت
ربنا يستر الناس دخلت واتسجلت خلاص
رابط هذا التعليق

الحمد الله كتب لى النجاح ونحن الآن فى الأسبوع التانى من المنحه وأرجو ان لا يحدث معنا ماحدث معك اخ سامى و ربنا يكرم الجميع

رابط هذا التعليق

ازيكو يا جماعة .....اية انتوا مختفيين لية.......... والاخت امال عبد العظيم فين؟؟؟
وباقى الاعضاء فين.مش معنى ان فية ناس مقبلتش فى المنحة يبقى نتفرق كدة
احنا اصحاب وانا والله اتشرفت بمعرفتكم اوى.لأن كل واحد فى المنتدى دى كل همة انة يساعد التانى وبس من غير ما يكون فى اى مصلحة والموضوع دة قليل اوى الايام دى
فياريييييييييييت نفضل كدة على طول ونكون مثال حلو للصداقة اللى من غير مصالح
حتى لو مرة واحدة فى الاسبوع ندخل كلنا علشان نكلم بعض ونشوف احوال بعض اية فى المنحة وبرة المنحة وحتى اللى برة المنحة يستفيدوا مننا ممكن نقولهم احنا بناخد اية ونساعدهم برضة
علشان لو حبوا السنة اللى جاية ان شاء الله يدخلوا يبقوا عارفين اية الموضوع
اتفقنا يا جماعة!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

أة على فكرة بالنسبة للأخت حنان.احنا ال backup اللى عندنا طلعوا خلاص يعنى لما نرجع بعد العيد ان شاء الله مش هايكونوا معانا

وعندى سؤال وياريت حد برد عليا بسرعة!!!!!!!!!!!!
احنا دلوقتى بناخد سوفت سكيلز زى ما اكيد كلكم بتاخدوة؟؟؟؟؟؟؟ مطلوب منى اعمل presentation علشان اروح اقدمة...........ياريت حد يقولى فكرة علشان انا محتارة جدا
عاوزة فكرة جديدة بحيث انها تشد المستمعين ليا وعلشان مايبقاش الموضوع ممل
لو حد عندة فكرة يارريييييييييييييييييت يلحقنى بيها علشان الpresentation بتاعى يوم الثلاثاء اللى جاى..........ولو حد عندة اى موضوع يارييييييييييييييت يفيدنى
وشكرا

تم تعديل بواسطة Myheart
رابط هذا التعليق

السلام عليكم رحمة الله
الف مبروك للناس الى نجحت
انا كان نفسى اعرف فكرة عن الامتحانات دى خصوصا انها صعبة
لو فى حد عنده فكرة عنها او نماذج زيها يا ريت لا يبخل علينا بها
وشكرا

رابط هذا التعليق

يا اخ awadasd لاتوجد نماذج لتلك الامتحانات حيث انه يتم تغييرها من سنه لاخرى ...ولكن كفكره عامه اختبار فى الانجليزى واختبار ذكاء وبعض الاسئله المتعلقه بالكمبيوتر وسؤال فى التراك اللى انت هتقدم فيه ويتم جمع الدرجات وبيختاروا على اساسها .

اما بالنسبه لـ my heart للأسف احنا لسه فى General English كنت ارجو انى اساعد بس تتعوض ان شاء الله

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله وبركات
الف مبروك للناس الى نجحت
وشكرا

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله وبركات
الف مبروك للناس الى نجحت
وشكرا

انت عاوز امتحانات شبة الامتحان بتاع القبول بالمنحة يعنى
على فكرة انت مش هاتلاقى زيها فى اى حتة لأنهم ببساطة بيتفننوا ازاى يعقدونا
والغريبة انهم بيجيبوا الامتحانات مش شبة بعضها يعنى انا نفسى اعرف ازاى عملوا لكل واحد من المتقدمين دول كلهم امتحان لوحدة.... :D ..لأ واللى يغيظ :rolleyes: كمان انك مش هاتلاقى امتحان زى اللى انت امتحنتة ولا حتى فى اسوان

المهم فية اسطوانة اسمها كواليفاى دى يمكن تساعدك انك تبقى سريع البديهة فى حل الاسئلة بس اولا هى اسهل من الامتحان اللى امتحناة...ثانيا مش بييجى منها حاجة خالص
بس تتعود على الموضوع يعنى
ابقى بس قولي ارفعهالك ازاى على النت
علشان هى على الجهاز عندى........وكنت عاوزة اعرف برفعها ازاى على الموقع علشان الكل يستفاد
وشكرا.....................................................................
رابط هذا التعليق

انا لاقيت الاسطوانة عندي بس للأسف نسيت كلمة السر :rolleyes:
Myheart عشان ترفعي اي File ادخلي على الصفحة بتاعة إضافة رد
ودوسي على أضف هذا المرفق
learn_oracle.pdf

يعني انتي بإختصار هدوسي على خمس ايكونات:ــ
1- إضافة رد.
2- Browse عشان تختاري الملف اللى انتي عايزة ترفعيه.
3- وبعدين أضف هذا المرفق.
4- هتظهر عندك ايكونة اضف إلى المشاركة.
5- اخر خطوة أضافة رد.

رابط هذا التعليق

المنحة دى افشل مشروع فى التاريخ كمان مع شركة زى اوراسكو

اسم على الفاضى وخلاص

يا ريت توضح اكتر انت لية بتقول كدة
عشان انا بأخد المنحة تبع شركة اوراسكوم برده
والحمد لله الـ Instructor اللى بتشرحلنا الإنجليزي ممتازة
رابط هذا التعليق

اولا شكرا على التحذير دة يا اخ سامي
بس اللى انا اعرفه ان احنا السنة دي هناخد الـ Developer و الـ Administrator
مش الـ Developer بس زي ما حصل معاكوا السنة اللى فاتت ودة بناءاً على كلامهم
الله اعلم هما هيعملوا معانا اية السنة دي بس اكيد هما اتعلموا من غلطات السنة اللى فاتت
ربنا يستر الناس دخلت واتسجلت خلاص

أنا بأكد كلام الاخ سامى ان اوراسكوم دى شركة فاشلة و كل الى يهمها انها تعمل اسم وفلوس وبس

-------------------------------------------------------------------------
اما بالنسبة لموضوع الـ Developer و الـ Administrator
فالاخ سامح كان بيدرس تراك تانى اختارعه اسمه web development تقريبا بس بأوراكل مع الجافا

اما انتو فهتاخدوا الـ Developer و الـ Administrator وانمنى انكم تطلعوا تعرفوا فيهم حاجه

نصيحة مهمه طالبوا بكل حقوكم من اول يوم ولو اى اى حاجه غلط كلكم حاولوا تغيروها

لانى درست فى اوراسكوم قبل كده وعارف نظامهم كويس قوى

هو الموضع فى الانجليزى ممكن يكون كويس بالنسبة ليكم خصوصا بعد تغيرهم للشركة الفاشلة اللى كانوا متعاقدين معاه وتعاقدوا مع بيرلدز واللى هتحاول تديكم مستوى كويس وخصوصا فى البدايه المهم الى بعد كده التراك اللى انته داخلينه الـ Developer و الـAdministrator
وياريت محدش يقعد يضحك عليكم بموضوع الشهادت لانه مش مهمه قوى فى الشغل
المهم والاهم مستوى اللى هيدربكم فى التراك الاساسى وخبرته هو دا اللى هيحسم الموضوع بالنسبة ليكم لو كان حلو كملوا معاه ولو غير كده طالبوا بتغيره على طول
رابط هذا التعليق

هااااااااااااااى يا جماعة

انا عضوة جديدة ودى اول مشاركة ليا معاكم
انا كنت مقدمة فى المنحة بس محصلش نصيب وفشلت فى امتحانات القبول
لان فعلا الامتحانات كانت صعبة جدا
ونفسى اعرف هل فى امكانية انى اقدم مرة تانية السنة الجاية ولا الفرصة بتبقى مرة واحدة بس
ياريت لو حد عنده خبرة فى الموضوع ده يقولنا ايه ممكن نعمله علشان نعدى من امتحانات القبول
ولا الموضوع ده فيه شىء من الحظ واكبر دماغى من موضوع التدريب للامتحان

والف مبروك للناس ال نجحت رغم انها جاية متأخرة

رابط هذا التعليق

بشرى لكل الWaiting List في فوجيتسو انا عرفت ان كلكم داخلين واحتمال يتصلوا بناس تانية كمان

مبروك

تم تعديل بواسطة abd l rahman
رابط هذا التعليق

بشرى لكل الWaiting List في فوجيتسو انا عرفت ان كلكم داخلين واحتمال يتصلوا بناس تانية كمان

مبروك

مبروك لكل الناس ..بس ياريت نعرف حضرتك جبت الكلام ده منين ؟
رابط هذا التعليق

يا جماعه ياريت اللي بيدرسوا في تراك الويب يقروا كلامي ده
عاوزكم تسالوا اي ديفيلوبر محترم عن شغل الجي ديفيلوبر
هو ده فعلا المستقبل بتاع اوراكل و الكلام ده بشهادة لارى اليسون رئيس شركه اوراكل
عشان كده متسمعوش لاي شخص من اصحاب النفوس الضعيفه اللي بيحاولوا يداروا فشلهم بانهم يحاولوا يكرهوا الناس في التراك
حاولوا تركزوا في المزاكره لان انا دارس ديفيلوبر و الانستركتور بتاعي قاللي بالحرف الجي ديفيلوبر هو المستقبل
والله ولي التوفيق

رابط هذا التعليق

يا جماعه ياريت اللي بيدرسوا في تراك الويب يقروا كلامي ده
عاوزكم تسالوا اي ديفيلوبر محترم عن شغل الجي ديفيلوبر
هو ده فعلا المستقبل بتاع اوراكل و الكلام ده بشهادة لارى اليسون رئيس شركه اوراكل
عشان كده متسمعوش لاي شخص من اصحاب النفوس الضعيفه اللي بيحاولوا يداروا فشلهم بانهم يحاولوا يكرهوا الناس في التراك
حاولوا تركزوا في المزاكره لان انا دارس ديفيلوبر و الانستركتور بتاعي قاللي بالحرف الجي ديفيلوبر هو المستقبل
والله ولي التوفيق

بالنسة للاخ اللى بيقول ان الجى ديفيلوبر هو الحل وكدة بص انا حقولك حاجة انا اشتغلت على جى ديفيلوبر وعلى الايكلبس
وبقالى سنة شغال ومخلص منحة قصدى محنة اوراسكوم وغالبا مش حيفرق انتا شغال بانهى اى دى اى المهم الكونسبت عندك يبقى جامد وقوى
وبالنسبة للاخت حنان بقولك احنا مش تراك الداتا بيز احنا تراك الويب ديفيلوبمينت وعلى فكرة حظوظ بتوع الداتا بيز اعلى بكتير فى الشغل من تراك الويب
وبقولوكم تانى لطلبة شركة اوراسكوم لعنها الله
شوفوا التراك بتاعكم كويس والشهادات الى مكتوبة فية وطالبوا بحقوقكم ولو عصلجوا متدخلوش الكلاسات واعملوا احلى مشاكل
وان شاء الله ربنا يهديهم ويوفقكم واى حد عايز حاجة فى تراك الويب يعنى الاوراكل مع الجافا يبقى يبعتلى
رابط هذا التعليق

اسف يااخوانى عن التغيب عن المنتدى فى الفترة السابقه بسبب ظروف لا يعلمها الا الله0
وبعد/ بالنسبة للاخوة الللى عاوزين اسطوانة الكواليفاى وبرنامج التشغيل بتاعها ممكن يحملها حمل من هنا ولا تنسى صالح الدعاء

عاوز بس اقولكم ان اللى مدخلش المنحة دى يدورله على اى شغلانة يتلهى فيها على مايجى الباتش الجاى واذا ربنا وفقه وارتاح فى شغله ميدورش على منح ولا حاجة الا ازاكانت ظروف الشغل مساعداه عشان فيه ناس كتير بتخش الدورة دى وهما مش فى دماغهم اى حاجة وبيدخلوها كده وخلاص وفيه ناس كانت محتاجاها جدا وسبحان الله لم يكن لهم النصيب
انا من الناس دول ولكن لله الحمد ربنا وفقنى ولقيت شغل كويس فى مجالى كمان يعنى كنت رايح سلز لقيت نفسى سبحان الله محاسب على سيستم اوركال
والله العظيم ده اللى حصل
ادعولى ربنا يوفقنى

رابط هذا التعليق

اسف يااخوانى عن التغيب عن المنتدى فى الفترة السابقه بسبب ظروف لا يعلمها الا الله0
وبعد/ بالنسبة للاخوة الللى عاوزين اسطوانة الكواليفاى وبرنامج التشغيل بتاعها ممكن يحملها حمل من هنا ولا تنسى صالح الدعاء

عاوز بس اقولكم ان اللى مدخلش المنحة دى يدورله على اى شغلانة يتلهى فيها على مايجى الباتش الجاى واذا ربنا وفقه وارتاح فى شغله ميدورش على منح ولا حاجة الا ازاكانت ظروف الشغل مساعداه عشان فيه ناس كتير بتخش الدورة دى وهما مش فى دماغهم اى حاجة وبيدخلوها كده وخلاص وفيه ناس كانت محتاجاها جدا وسبحان الله لم يكن لهم النصيب
انا من الناس دول ولكن لله الحمد ربنا وفقنى ولقيت شغل كويس فى مجالى كمان يعنى كنت رايح سلز لقيت نفسى سبحان الله محاسب على سيستم اوركال
والله العظيم ده اللى حصل
ادعولى ربنا يوفقنى

اخى الفاضل جزاك الله خيرا ولكن من بعد اجتيازى لأمتحان المنحة الاول اعتقد ان هذه الاسطوانة بعيدة كل البعد عن الامتحان والافضل البحث عن مواقع iq على النت التى تختص بما يتعلق بالمسائل الحسابية والهندسية
والله الموفق للجميع
ولكن كل شىء متوقف على المقابلة الشخصية واذا كان دمك خفيف ام لا او ان الانترفيور هيستطلفك ولا لأ لأنه لا يسأل اى شىء له علاقة بالتراك او هذا ما حدث معى لدرجة انه حدثت بينا مشادة لأنه مش محبذ انضمامى للمنحة لنى خريج حقوق رغم انه لم يحاول مجرد المحاولة مناقشتى فى التراك او اى شىء يخص الكمبيوتر اصلا حتى لو عن الكيبورد
رابط هذا التعليق

يا رب جميعا تكونوا بخير يا أهل المنتدي الكرام وده اولا وبشكر الاخوة الكرام اللي رحبوا بية ومشاركتهم اتمسحت ;)

لو سمحتم انا عايزة أسأل سؤال
دلوقتي المشروع هيكون وقته ضيق
فانا المفروض مني اعمل ايه علشان افكر في المشروع
انا نفسي أبدأ أدور من دلوقتي
بس المشكلة اني مش فاهمة انا هعمل ايه بالضبط
هل ممكن حد يقولي فكرة المشروع بتعتمد علي ايه
يعني يشرحهالي شرح مبسط
علشان تبقي فرصتي في التفكير في المشروع اكبر
ياريت لو حد اخد كورس داتا بيز اوراكل ويقدر يفيدني يبقي له جزيل الشكر
وجزاكم الله خيرا

رابط هذا التعليق

• بعد 3 أسابيع...

فعلا وقت المشروع قصير جدا والشركة مش هتديكم وقت اكتر من اللى هتحدده
لانها فى الوقت دا هتكونا خلصتوا التدريب بتاعكم وكمان خلصتوا الامتحانات بتاعت ارواكل وتكون حققت النسبة المطلوبه منها قدام الوزاة فالتعامل مش هيبقى زى الاول .

---------------
لازم فعلا تفكروا فى مشروع فى الوقت الحالى والكلام دا بيكون ودى مع المدرب اللى بيشرحلكم

- كمان لازم يكون عندكم اكتر من فكرة للمشروع ممكن تنفذوها علشان ميباش فى مشاكل فى الاخر والشركة اللى بتتدربوا فيها ترفض الفكرة اللى معاكم و ترجعوا تدورا على اى حاجه و ساعتها الوقت هيكون ضدكم

- فكرة المشروع بتتلخص فى انكم بتحولوا نظام ورقى لتسجيل اى بيانات فى اى مكان لقاعدة بيانات
مثال -----> ( كلية - شركة ادوية - مستشفى - اى مصلحة حكومية .....الخ )

و اى استفسار انا فى الخدمة بإذن الله.

رابط هذا التعليق

انضم إلى المناقشة

يمكنك المشاركة الآن والتسجيل لاحقاً. إذا كان لديك حساب, سجل دخولك الآن لتقوم بالمشاركة من خلال حسابك.

زائر
أضف رد على هذا الموضوع...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   تمت استعادة المحتوى السابق الخاص بك.   مسح المحرر

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

جاري التحميل

• أضف...

برجاء الإنتباه

بإستخدامك للموقع فأنت تتعهد بالموافقة على هذه البنود: سياسة الخصوصية