الانتقال إلى المحتوى

برنامج سجل طبي الكتروني لمستشفى

HANDESARMS

Recommended Posts

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اعزائي احبابي 

اخوتى هذه اولى مشاركاتى في هذا المنتدى الرائع جدا جدا والمتميز 

كثيرا ما كنت اتصفح الموضوعات في هذا المنتدى ولكن شدنى اليوم مشاركات عن السجلات الطبية الالكترونية والمشاركات متميزة حقا 

انا بصدد عمل رسالة دكتوراة ان شاء الله في هندسة الحاسب في  موضوع البيانات الطبية الضخمة   ( دراسة حالة  : تخزين واسترجاع المعلومات  لنظام السجل الطبى الالكترونى فى مستشفى ) 

الدراسات التى تمت بخصوص السجلات الالكترونية ليست كثيرة ولكن ما اقوم به في رسالتي مشكلة حقيقية وهو مشكلة تخزين واسترجاع المعلومات كما واضح من العنوان ... حيث ببحث واستطلاع في عدد من المستشفيات الكبيرة بالمملكة وسؤال ذوى الاختصاص اتضح جليا ان هناك مشكلة حقيقية في الزمن للتخزين واسترجاع المعلومة الطبية - والامثلة كثيرة كما تعلمون فمثلا تخزين صور اشعة او موجات صوتية او صور مقطعية او رنين مغناطيسي فضلا عن العمليات الجراحية والتى تحفظ بغرض الابحاث او التعليم - المعوقات والصعوبات كثيرة . فتتلخص المشكلة والدراسة في الاتى : 

1 - تخزين واسترجاع المعلومات  المسجلة في الوقت المناسب وربما في صعوبة استعادة السجل الطبي نفسه الذي هو عرضة للتلف أو الفقد .

2 -  تقليل زمن استرجاع المعلومات  وزيادة الاستجابة للطلبات .

3 – دقة وكفاءة عملية استرجاع المعلومات الطبية  وسهولة الوصول إليها . 

فهنا بصدد تصميم برنامج لحل هذه المشكلة بتصميم السجل الطبى اولا ثم حل مشكلة التخزين والاسترجاع 

فهيا بنا اعزائي الغوالي بخبراتكم الجمة والاستفادة سويا وفقنا الله واياكم 

رابط هذا التعليق

اختي لو انك بس حذفتي كلمة دكتوراه كان يمكن اساعدك  :D  لكن دكتوراه فانا ارجوك معي مشروع التخرج و أبغاك تساعديني  :rolleyes:

بالتووووووووووووووووووووووفيق اختي... يااااااااااااااااااااااارب حقق  امااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااانيها

تم تعديل بواسطة yasserabuhady
رابط هذا التعليق

- انت موضحتش بالظبط تفاصيل الموضوع , كل الي قلته ( دراسة حالة ) , مش عارف بقى دراسة الحالة دي بتتعمل لو الحالة وحشة او كويسة , ولا لو وحشة بس , ولكن ما علينا .

- لو الحالة حلوة :-

فانت يا دوب هتوصفها وتقول هي حلوة ليه .

- لو وحشة :-

فهتضطر تعرض المشكلات والاسباب والحلول مثلا , حكاية الحلول دي بقى مش عارف هتقول فيها ايه , لان الحل مش هييجي الا باختراع جديد تعمله , لان لو في حل في الواقع مكنتش هتبقى وحشة وكانت الناس استعملته .

- الزتونة بقى , والي انا اعرفه , ان الحالة اصلا حلوة ومفيش مشكلة لا في استرجاع ولا تخزين ولا اي حاجة , لو الناس عملت تحليل كويس للنظام وفي برمجة كويسة , الدنيا هتمشي زي الفل , وبالنسبة لحجم الداتا فاوراكل مزنجفة الناس , يحطوا زي ما يحطوا , ودي اصلا ميزة اوراكل ,

وبعدين هو الفيس مثلا بيواجه مشكلة في حجم الداتا !! واكيد طبعا مفيش مستشفى هتشيل داتا اكتر من الفيس بيشلها .

- وضح بقى تفاصيل لو انا فهمت غلط .

رابط هذا التعليق

مشكورين على المشاركة  اعزائي 

اخى 

yasserabuhady 

نحذف نوع الرسالة شان خاطرك ايا كان نوعها -  معك اخ يا حبيب وليس اخت حفظك الله 

اخى 

eslam elbyaly

تسلم يا رب 

بالتاكيد في مشكلة وكل المحاولات او الحلول المطروحة والمستخدمة لم تصل للمطلوب او يرتقى لمستوى التطور الهائل 

المشكلة الاساسية في زمن تخزين واسترجاع المعلومة ووضحت نقاط المشكلة في المشاركة الرئيسية .. 

حاليا بصدد التصميم العملي ووضع النقاط على الحروف 

وفقنا الله واياكم 

رابط هذا التعليق

مشكورين على المشاركة  اعزائي 

اخى 

yasserabuhady 

نحذف نوع الرسالة شان خاطرك ايا كان نوعها -  معك اخ يا حبيب وليس اخت حفظك الله 

اخى 

eslam elbyaly

تسلم يا رب 

بالتاكيد في مشكلة وكل المحاولات او الحلول المطروحة والمستخدمة لم تصل للمطلوب او يرتقى لمستوى التطور الهائل 

المشكلة الاساسية في زمن تخزين واسترجاع المعلومة ووضحت نقاط المشكلة في المشاركة الرئيسية .. 

حاليا بصدد التصميم العملي ووضع النقاط على الحروف 

وفقنا الله واياكم 

العفو اخي انا اسف جدا بس المشاركه من امس مارضيت تحتذف اتمنى من الاداره تحذفها ولهم جزيل الشكر

رابط هذا التعليق

ايوة يا باشا انت مفهمتنيش , لو في مشكلة , فسببها ان الشغل مش احترافي ( تحليل و تصميم وبرمجة , ..... ) , لكن مش في التقنية , ولو المشكلة في التقنية فالرسالة هتهرب منك لانك محتاج تتكلم في حلول , حلول يعني ( اختراع ) جديد

شركات قواعد البيانات موصلتلوش , ده الي اقصده

رابط هذا التعليق

يسعد مساكم احبابي 

العفو لله والرسول اخى ولا يهمك 

اخى الغالي ارجو الرجوع الى المشاركة الاصلية والمشكلة واضحة والحديث عن مشكلة من مشاكل نظام جديد 

مهما كان العمل احترافي في الهندسة والعلوم يكون هنالك نسبة خطأ ولو اقل من 1 % ... اذن الحديث عن حل مشكلة ليست في التصميم او البرمجة او التحليل والكمال لله رب العالمين 

اسال الله التوفيق 

رابط هذا التعليق

انضم إلى المناقشة

يمكنك المشاركة الآن والتسجيل لاحقاً. إذا كان لديك حساب, سجل دخولك الآن لتقوم بالمشاركة من خلال حسابك.

زائر
أضف رد على هذا الموضوع...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   تمت استعادة المحتوى السابق الخاص بك.   مسح المحرر

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

جاري التحميل
  • أضف...

برجاء الإنتباه

بإستخدامك للموقع فأنت تتعهد بالموافقة على هذه البنود: سياسة الخصوصية