الانتقال إلى المحتوى

كم الراتب المنطقي لهذه الوظيفة ؟

joe83alone

Recommended Posts

• الردود 52
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

• egle2020

9

• joe83alone

5

• habash1986

4

• systems analyst

3

اخي العزيز
هل خبرتك سنتين في ال EBS ام فقط ديفلوبر؟

الديفلوبر العادي بخبرة سنتين ممكن ان يصل راتبه مابين 5500 و 8000 ريال
اما ان كان ديفلوبر EBS فمن الممكن ان تنال ليس اقل من 10000 ريال

بالتوفيق

نعم أخي الكريم الخبرة في 3 مشاريع ERP Implementation للـ EBS و للنسخ r11 و r12

تحياتي و شكرا على ردك الكريم

والله يرزقنا جميعا
رابط هذا التعليق

انا بعتقد ان وظيفه المبرمج سوف تلغى تدرجيا
حيث كيف ان المبرمج يعمل اكثر ويجهد عقله وياخد اقل من الفانكشن
مع العلم ان الفانكشن محاسب عادى لا علم له بالبرمجه اخد كورس شهرين

رابط هذا التعليق

يا اخوان الحكي طال في الموضوع
رواتب المبرمجين معروفه وما بدها فلسفه
راتب المبرمج 3 خبره 6000 ريال الي10000بكج
ذالك يعتمد على حجم الشركه واهميتك في الشركه و على ظروف عمل الشركه
فاعتقد ان الاستاذ بركات اقرب للواقع
يا اخوان محلل نظن بوخذ من 13000 بكج الي 20000 بكج
dba خبره سنتين بوخذ من 5000 بكج الي 10000 بكج مثلو مثل المبرمج ممكن يوخذ راتب اعلى اذا اصبج مشؤول
network administrator خبره سنتين بوخذ بكج من 6000 الي 10000 ريال

رابط هذا التعليق

انا بعتقد ان وظيفه المبرمج سوف تلغى تدرجيا
حيث كيف ان المبرمج يعمل اكثر ويجهد عقله وياخد اقل من الفانكشن
مع العلم ان الفانكشن محاسب عادى لا علم له بالبرمجه اخد كورس شهرين

والله كلامك 100% صح

والله ان الديفيلوبر أكتر شخص بيتعب و بيجهد عقله و تفكيره و بياخذ أقل راتب ما بعرف ليش!!

تحياتي لجميع الأخوة اللذين شاركوا بالموضوع
والله يرزقنا جميعاً
رابط هذا التعليق

احنا علينا الاجتهاد والباقي ارزاق يا شباب
بس نستعد للفرصه لما تيجي وبالتوفيق ان شاء الله

رابط هذا التعليق

لقد عملت فترة منذ 9 سنوات فى مركز معلومات مكتب وزير التعليم وكنت بدرب الناس فى مدينه مبارك للتعليم
احب اتعرف على المهندس اشرف وانا حاليا بالسعوديه
فى اصدقائنا بالقريه الذكيه وشركات كبيرة فى مصر مثل رايا واوركل اجيبت والكان وانفورماتيك وبروسيلاب وجيزة سيتم وسيمنز ودى ام اس ...............
يأخذون اكثر من مانأخذة فى الخليج والله الموفق
لان بعض الشركات تعمل شغل لدول الاتحاد الاوربى حيث ان المبرمج المصرى ارخص ثمننا وبالتالى يكون البرنامج ارخص من ان يصنع فى دول الاتحاد الاوربى
ومنها شركه dms

تم تعديل بواسطة egle2020
رابط هذا التعليق

يااصدقائى المبرمج فى دول الاتحاد الاوربى اقل راتب له 5000 يورو اى 40 الف جنيه اى 30 الف ريال

ممكن تدخلوا على موقع التزظيف الخاص بشركه اوركل موجود على الموقع
ياريت حد يكتب اللينك بتاعه الموقع توظيف اوركل على مستوى العالم انا كان فى الماضى تحد اصدقائى بعت لى وظيفه فى استراليا ب 5000 دولار استرالى بس لغتى كانت ضعيفه حيث ان اللهجه الاسترالى مختلفه شويه ففضلت السفر للسعوديه

تم تعديل بواسطة egle2020
رابط هذا التعليق

• بعد 1 شهر...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اخوانى واخواتى الاعزاء انا كنت بعمل سيرش عن مرتبات الاوراكل ووقع فى طريقى هذا الموضوع

واثرت ان اشترك فى المنتدى لاترك هذا الرد

لانى مستغربه من الارقام الى بتتقال

فانا خطيبى يعمل ببرمجه الاوراكل حاصل على شهاده عاليه فى نظم المعلومات وديفيلوبر ولديه خبره الان اكثر من سنتييين

ولكن لم يجد لا عمل فى مصر ولا بالخارج نحن نبحث منذ اكتر من سنه فى كل الاماكن والمجالات

بس انا مش عارفه فين الغلط بالظبط واكتر راتب جاله كان لا يتعدى ال 2500 ريال وكمان مكملش

بجد يا جماعه انتو حسستونى بالتفاؤل وبنفس الوقت بالاحباط لانى حاسه ان فى مشكله فينا احنا برضه

ارجو من صاحب الموضوع ان يسمح لى ان يكون موضوعه مجالا لمساعدتى

لو حد فعلا يقدر يتواصل معايا ويوجهنا ازاى نبحث وفين فعلا اماكن المرتبات الخياليه دى الى ممكن تغير حياتنا 360 درجه

فاتمنى محدش يتاخر وخطيبى على فكره مشترك على هذا المنتدى ....

اتمنى اجد مشاركتم ليا قريباااا

رابط هذا التعليق

اخواني كم يبلغ معاش الديفلوبر بدون خبرة ؟ , هذا سؤال جدا ً مهم ...

فلي رغبة في السفر للخليج للعمل و هذه مؤهلاتي :

طالب كلية ادارة و بقي لي سنة واحدة على التخرج

بقي لي القليل لأحصل على الـOCP و سأكمل الworkshop 1 ,2 لأحصل على شهادة الادمنستريتر

كورس في ( APEX ( Oracle Application Express

انكليزية ممتازة

بدون خبرة ( junior )

ارجوا التوضيح اذا كان المعاش بكج ام لا , و كم يزيد المعاش بعد سنتين او ثلاث خبرة ؟

و لكم الشكر الجزيل

تم تعديل بواسطة habash1986
رابط هذا التعليق

لا تبخسوا الناس اشيائهم
انتم طبعا عارفين كام يتكلف الديفولبر من كورسات ومجهود ذهنى لكى ياخذ الخبرة لان نظم الاوركل ليست بسهله فان الرواتب تعتمد فى العالم كله على ذللك ففى الاتحاد الاوربى
يعتبر المبرمج من اعلى الرواتب لانه بعمل ابداع حيث هناك ممكن ان تطور لغه برمجه جديدة او تصنع مشاريع كبيرة والخليج يعطى رواتب كويسه ولكنها قليله جدا بالمقارنه بالاتحاد الاوربى وامريكا
حيث فرق العمله
احد اصدقائى الهنود كان معنا فى الخليج يعمل وسافر امريكا وكا يعمل بشركه جينرال الكتريك فكان راتيه هناك 6000 دورلار فى نيويورك وكان السكن ب 1000 دولار شهرى والطعام كان يكلفه 600 دولار
هذه الشركه لها فرع فى مصر بس هل يستوى الرواتب هناك وهنا لاطبعا لاننا لاناخذ حقوقنا
على فكرة احد اصدقائى يعمل بفرع جينرالالكتريك فى مصر وياخذ 4000 جنيه يعنى راتبه 800 دولار
بالرغم ان سعر الشقه فى مصر يقرب سعرها فى امريكا الان سوق مفتوحه الان ولكن ليس للرواتب ونعم االاحتكار لا لرفع الرواتب وعجبى

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...

'طيب يااخوان
بالنسبة لواحد عمره فوق 25 سنة جامعي وعنده cop وخبرة سنتين في مجال كادعم فني في قسم it بس ماشتغل في اوراكل
واشتغل كامطور نظم معمو ل بالاوراكل ومعطينه 3000 كاتجربة بداية و4000 بعد التجربة

وشكرا

رابط هذا التعليق

ياريت يا جماعه الى عنده اى اجابه على اسئلتنا مايتاخرش

لانى ملاحظه ان الناس بتسيب استفسارات وانا كمان من 20 يوم سايبه رد

ولم يعلق اى شخص عليه

ارجو منكم الاهتمام ولكم منى جزيل الشكر

وجزاكم الله خيرا ...............

رابط هذا التعليق

اخي الفاضل ..
مبدئيا لا بد الا تقارن بينك وبين أحد عندما تشرع فى السفر الى الخارج وهذه نصيحتى لك , فأنا اعمل فى الرياض
واحب ان اقول لك ان اصحاب الشركات هنا لهم نظرة قد تختلف عن مصر فى الشخص المطلوب لوظيفة معينة ..
ولكن على أي حال أمر الراتب يتوقف على الشركة التى ستعمل بها فهل هي أصلا شركة it أم انها شركة ذات نشاط مختلف .
وغالبا شركات ال it بالرغم من أنها تلزمك بالتخصص فى أداء أعمالك الموكلة وتزيدك خبرة بالطبع اليك ( وهذا أمر لا يمكنك أن تهمله عند اتخاذ قرارك )
إلا انها غالبا ذات رواتب أقل من الشركات الأخرى خاصة لأصحاب الخبرة الاقل من 5 سنوات ..
ثم أن موضوع الخبرة لا يعتمد وفقط على عدد السنوات التى قضيتها فى عمل معين فلصاحب المقابلة الشخصة نظرة وهدف من المقابلة فحاول الا تخرج ما عندك
حتى تعلم ان استطعت هذا الهدف ..
والأمر الاهم لا بد أن يكون قرارك مبني على وضعك الحالي فلا ترفض غالبا عملا قد يوفر لك مستوى دخل أعلى (مناسب)..
ولاحظ أن يكون مناسبا حيث أن الحياة فى الرياض ليست رخيصة فضع فى عين الاعتبار السكن و التأمين الصحي..
ثم إن بعض الشركات قد توفر لك دورات دراسية مجانية فحاول أن تسأل عن هذا الأمر فله فائدتان :
الاولى : اذا كانت الشركة توفر دورات دراسية وشهادات لها فذلك يعد من الدخل لان مثل هذه الدورات غاليه فى السعوديه .
الثانية : انه سيترك انطباعا عند الشخص الاخر أنك حريص على التعلم وهذا عند البعض أهم من سنين الخبرة .
ثم إعلم أن السفر على أي حال له ميزات منها :
1- أنك أن لو أتقنت عملك وأظهرت نشاطا وجدية فإن ذلك سيزيد قدرك و نادرا ما تتخلى الشركات هنا عن أمثالك بسهولة وهنا يمكنك إشتراط راتبك بعد ذلك من واقع الخبرة .
2-أن السفر يتح لك أبوابا من المعرفة العملية لا تتسنى لك فى غيره ثم أن الشركات قد تؤثر شخصا كان يعمل فى هذه البلد عن شخص آخر لم يأتى اليها بالمرة من قبل .
وأخيرا أسأل الله أن يوفقك للخير على أي حال .
وآخر نصيحة إن قدر الله لك السفر بأي مرتب لا تنظر وتبحث فى مرتبات الآخرين فحتما قد تجد من هو فى مثل مستواك وأعلى منك فى الراتب فقد يؤدي
ذلك الى احباطك فأرضى بما قسمه الله لك ..

رابط هذا التعليق

رسالة الى الأخت oracle.oracle2010 و الى كل من قرأ هذا الموضوع ..

(وَفِي السَّمَاءِ رِزْقُكُمْ وَمَا تُوعَدُونَ *فَوَرَبِّ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ إِنَّهُ لَحَقٌّ مِثْلَ مَا أَنَّكُمْ تَنْطِقُونَ) (الذريات:22-23)
فقد أعلمنا الله الرزاق ذو القوة المتين فى كتابه أنه تكفل بأرزاق جميع عباده بل وأقسم على ذلك وهو سبحانه وتعالى الغنى عن أن يقسم بل وأكد بشتى أساليب التأكيد على ذلك .
فقد قال سبحانه ( وفى السماء رزقكم ) ولم يقل (ورزقكم فى السماء ) فالتقديم هنا يفيد الحصر حتى يعلم ابن آدم أن رزقه بيد الله مكتوب عنده سبحانه من قبل أن يولد الانسان ولييئس من سؤال الناس والطمع فيما عندهم ..
وقد أكد سبحانه على ذلك بالقسم إذ يقول (فورب السماء والأرض) والرب هو الذي يربي عباده بنعمه فهو رب السماء ومن وما فيها فلا تحسبن أن احدا ايا كان فى السماء أو الارض سوى الله يملك لك نفعا أو ضرا ..
وقال تعالى (إنه لحق ) وإن هنا للتوكيد و اللام للتوكيد فلم يقل سبحانه (إنه حق ) ..
وزاد على ذلك سبحانه وتعالى توكيدا بضرب مثال لا يشك فيه انسان وهو النطق فقال (مثلما أنكم تنطقون )..
فالذي جعل هذا اللسان يتحرك وتتكلم ورزقك النطق بقادر على أن يرزقك ما سوى ذلك ..
ولا يمكنك أن تنكر الكلام والنطق ولو تشككت فى أنك تتكلم وأن غيرك يسمعك ويفهمك ويتعامل معك على قولك ومنطوقك لشككت في كل من حولك ولششكت فى نفسك أيضا فكيف لك أن تؤمن بأن ما نطقت به هو ما تسمعه حقا ويسمعه غيرك ومن نقل كلامك من فمك الى اذن من يسمعك فسبحان الله الخالق العظيم .
فاعم أن الله أعلم بما يصلحك هو الرزاق ذو القوة المتين لا يعجزه شيء سبحانه فألجأ اليه واستعن به فإنه على كل شيء قدير ..
وعليكم بالدعاء فإن الله كريم ..بين الاذان والاقامة وفى السجود ودبر كل صلاة وفي جوف الليل فإنها سهام الليل التى لا تخطئ بإذن الله..
رزقنا الله وإياكم بالرزق الحلال وبارك لنا ولكم فيه ..

رابط هذا التعليق

smah_dba

شكرا ً على ردك و النصبحة

لكن مازلت اريد جواب لسؤالي

كم هو معاش الديفيلوبر المبتدىء ( junior ) بدون خبرة ؟ ( في الخليج )

و يرجى التوضيح اذا كان بكج ام لا ...

في المنتدى لدينا خبرات كبيرة , لابد ان كل واحد فيهم بدأ كمبتدىء في هذا المجال , ارجوا منكم مساعدتنا في هذا الموضوع

فانا و غيري نريد معرفة متوسط المعاش كي لا نغبن اثناء التعاقد .

و جزاكم الله الف خير

رابط هذا التعليق

فى الكويت 300 دينار مع السكن و مصاريف الانتقالات و التامين الصحى و تذكرة طيران واحدة لفرد واحد كل سنه و اجازة سنوية 25 يوم فى السنة
دة لل junior بس تم تعديل بواسطة tarek_fathi
رابط هذا التعليق

فى الكويت 300 دينار مع السكن و مصاريف الانتقالات و التامين الصحى و تذكرة طيران واحدة لفرد واحد كل سنه و اجازة سنوية 25 يوم فى السنة
دة لل junior بس

استغرب من هذا الرقم اخي طارق
حيث انني بالكويت
اعتقد انه يتراوح حسب الشركة ونشاطها
شكرا لك
رابط هذا التعليق

السلام عليكم
انا مش عندى خلفيه عن الاوراكل بس مبتدأ
وانا شغال محاسب
وراتبى قليل فى الوصف لكن الحمد لله على كل حال
المهم انت تحدد راتبك حسب الجو اللى هتعيش فيه يعنى مكان العمل كويس فى راحه نفسيه والله لا تساااااااااااااوى كنوز يعنى تكون مرتاح نفسيا والله لو قالوا الك هنعطيك 100 ريال هتوافق لانك بكل بساطه هتكون مرتاح
لكن انا شايف ان حوالى 5000 ريال مناسبه لو كل شئ عليهم يعنى يكون مناسب
واكيد هتزيد كل فترة يعنى
وانت لسه رايح لهم هتقولهم انا عاوز كذا
لا انت هتشتغل وهيشوفوا شغلك هيقولوا تمام والله هيبدأوا يرفعوا
او انت هتطلب وهتكون راسك مرفوعه لان انت وريتهم قدراتك
وشكرا

رابط هذا التعليق

ياريت يا جماعه الى عنده اى اجابه على اسئلتنا مايتاخرش

لانى ملاحظه ان الناس بتسيب استفسارات وانا كمان من 20 يوم سايبه رد

ولم يعلق اى شخص عليه

ارجو منكم الاهتمام ولكم منى جزيل الشكر

وجزاكم الله خيرا ...............

أسأل الله لكم التوفيق في الدني والآخرة وأن يجمع بينكم في خير

بخصوص عمل خطيبك,, سوف أسرد لك قصة عملي في السعودية وبدايتي مع البحث عن عمل بعد قدمت من مصرر

جئت إلى السعودية في 1-6-2009
من يوم 3-6 لبست البدلة والكرفته وطبعت سيفيهات كتييييير ومسكت شنطة شيك وحطيت فيها السيفيهات وصور الشهادات ونزلت الصبح من الساعة 8 وحتى صلاة الظهر وأنا بلف في عز الحر الشديد في جدة والكل عارف جو جدة طبعا..

بشوف الأبراج الكبيرة النضيفة واللي مكتوب في العناوين تحتها أسماء شركات كبيرة وألتمس في اسمها أنها شغالة على نظام كبير على طول أروح طالع وأدي نسخة من السيفي للإستقبال أو السكرتير

عملت القصة دي مع حوالي أكثر من 100 شركة

طبعا منهم اللي بيستقبلك ويدخلك ويسئلك بعض الأسئلة ومنهم اللي يطنشك ومنهم اللي يقلك معندناش وماياخدش منك السيفي أساسا..

من المواقف الطريفي في رحلتي في البحث عن عمل ,, هو أني كنت طبعا لازم أقرأ جريدة الوسيلة معروفة في الوظائف
لقيت مدرسة أسمها عالمي حاجة كده , تبهر من اسهما , عايزين مدرس كمبيوتر
قلت أجرب حظي أكيد الحياة هناك لذيذة, بعت السيفي وبعدها بيوم أتصل بيا واحد بيتكلم أنجليزي , هالو مستر محمد بليز كم تومورو يو هاف إنترفيو تومورو , بيز رايت أور أدريس ...............\

رحت في الميعاد الصبح آخي شياكة , أول واحد قابلتة كان عامل عند الباب والعامل بيتكلم أنجليزي , قلت أشطة , لما العامل بيتكلم كده ومحترف أنجليزي
أمال الناس الناس جوة هتتكلم إزاي؟؟
المهم دخلت قابلت مدير المدرسة حب يختبرني طبعا من كلامة بيشوف شخصيتي , لإنه مليهش في الآي تي

المهم قالي هنعملك لاب تيست , طبعا كل ده بالإنجليزي , أخوكم محترف أميريكان أكسنت
المهم اللاب تيست عبارة عن أنك تشرح لأطفال عندهم 8 سنين درس من كتاب قالي أحضر منه درس

كان درس سهل جدا مخدش مني حاجة علشان أقرأة
المهم ووبدا الإختبار وكان قدامي ناس كبيرة طبعا مش أطفال غالبا مدرسين

المهم أعجبوا بي ودخلت على بتاع الإتش آر , قلت أشطة الأمور ماشية تمام من أول يوم , يارب ,,,
قعد يختبرني في اللغة وفي حاجات في الشبكات كلام تافة طبعا ,

المهم وصلنا عن نقطة الراتب , وهنا كانت المفاجأة , قالي أنت متوقع راتب كام ؟؟؟؟ قلتلة وأنا واثق من نفسي فايف سوزن إس آر 5000 ريال يعني زي ما أنا عارف عن واحد ديفيلوبر دا عالأقل
لفيته بصلي بصه غريبة وقال, إنت عارف أن دي مدرسة وهتروح الساعة 12 الضهر وممكن تشتغل شغل تاني لو عايز براحتك , الواتب هنا آخرها 800 ريال!!!!!!!!

السراحة أنا أتصدمت ,,,,,
وقلت في نفسي غالبا الواحد هيروح أحسن وياخد 500 جنية اللي كان بياخدهم في بلدة أحسن

وسبحان الله ,, في نفس اليوم وأنا في طريقي للبيت والله أتصلت عليا أحد الشركات الكبيرة اللي كنت رامي فيها السيفي وقالي تعالى دلوقتي عندك إنترفيو

المهم رحت سبحان الله كان العنوان بجوار المدرسة !!!!

وقابلت مدير المشاريع بتاع الشركة وأتكلمنا في كل حاجة في القعدة وكان أوركالجي يعني كل حاجة معاه, وسبحان الله كان أول يوم دوام ليه بعد الأجازة
لقي السيفي بتاعي الوحيد على مكتبة وكان محتاج مبرمج أوراكل براتب في الرانج اللي قالة زملائنا بين 5500:7500 ريال طبعا جونيو ر سنة خبرة الحمدلله.

وسبحان الله قالي شهر أختبار ثم 3 أشهر أختبار وحتى أستقرت الأمور وبفضل الله أنا الآن مع الشركة جنب الحرم بفضل الله سبحانه وتعالى

بعدها ب5 أشهر جاني عرض غالبنا من موقع بيت للتوظيف كنت سايب السيفي بتاعي عليه المهم العرض دا في الرياض ب 8500 باكج
وبعد الإستخارة وحبي للحرم وإني مش عايز أبيع الشركة بعد ما إدتني الخبرة مينفعش أسيبهم كده على طول إلا وحتى أديهم مثل ما أخذت منهم

الشاهد من القصة إن الواحد ميقعدش في السكن بتاعة ويقول دا مفيش شغل أو يعتمد فقط على الإيميلات ,
أنا شايف إن الواحد يروح يزور الشركات ويسيب السيفي

الواحد يحمد الله سبحانه وتعالى ولا يتعجل في الرزق , والمقارنة ليست بالمال فقط .
والله أعلم,

الرزق بيد الله عايز الإجتهاد
رابط هذا التعليق

الله يفتح عليك اخي

هو الواحد لما يكون محبط و يقرأ قصة مثل قصتك يتفآئل الصراحة ...

بس اريد ان اتأكد من نقطة

انت خريج جامعة ؟ معاك شهادة الديفلوبر فقط أم الديفلوبر و الادمنستريتر ؟ معاك سنة خبرة ؟

الله يوفقك يا اخي , و يرزقك من عنده

رابط هذا التعليق

قصة جميلة يا اخ WISEOMRAN
بتمنالك التوفيق وللجميع ايضا
بارك الله فيك لسردك القصة
الرزق على الله يا اخوااااااااااااااان
حسبنا الله ونعم الوكيل
وما من دابة على الارض الا وعلى الله رزقها

رابط هذا التعليق

الله يفتح عليك اخي

هو الواحد لما يكون محبط و يقرأ قصة مثل قصتك يتفآئل الصراحة ...

بس اريد ان اتأكد من نقطة

انت خريج جامعة ؟ معاك شهادة الديفلوبر فقط أم الديفلوبر و الادمنستريتر ؟ معاك سنة خبرة ؟

الله يوفقك يا اخي , و يرزقك من عنده

جزاكم الله خيرا على قراءة القصة , أسأل الله أن يستفاد بها من هو على طريق البداية , ولا يسأم من البحث

مش عارف أقولك إيه يا habash1986

لو أتكلمت تاني , هقول قصة طويلة وأنا مش عايزكم تزهقوا مني !!!

أنا , وطبعا ينعف أبدأ بكلمة أنا , لإن في ناس فاكرة إن الواحد مينفعش يبدأ بها حوار ولكن بحثت ولم أجد لها أي سند.

المهم أنا بكالريوس خدمة إجتماعية (كلية العمالقة) بشهادة الجميع هههههههههههههه
2005

من 2004 وأنا بدرس أوراكل9 أي
كنت بذاكر آي تي لإني بحب المجال ده من زمان حتى إني كنت بحضر محاضرات مع ناس أصحابي هندسة إتصالات كنت بحضر معاهم شبكات و سي

المهم أتخرجت ومكانش معايا الشهادة الأو سي بي لسة لإني كنت خايف من الإمتحان

ربنا رزقني بمنحة وزارة الإتصالات بتاعة 2007 دخلت أواراكل (طبعا) خدت أوراكل ديفيلوبمنت وأدمنستريشن وطبعا معاهم الشهادات OCP (Admin,Dev)l

الحمدلله عملنا مشروع أنا ومجموعة عن الصراف الآلي ATM
والحمدلله سمع المشروع وعرضناه في القاهرة على ممثلي وزرارة الإتصالات

المهم بعد المشروع ده الشركة عملتلنا أو جي تي (تدريب) خلصناة في أول 2008

في ناس مننا راحت السعودية على طول وفي ناس سابت المجال خالص , وفضلت أنا وزميل فقط في الشركة هوا مدرب وأنا في إدارة الشركة

كانت خيبة أمل لي طبعا لإني لا أحب الإداريات نهائيا , هي فقط حبيبة قلبي الأواركل

المهم أخدت معاهم سنة وأنا بالنهار في الشركة وبالليل أزاكر وأراجع على القديم

تعبت نفسيا خالص من الشغل ده حتى جاء الفرج بعرض أخي عليا بالسفر للسعودية , ماسدقت وقدمت الإستقالة هههههههههه والله أحلى أستقالة

وشديت حيلي تاني في الفترة اللي كنت فيها في البيت والحمدلله بقيت أعمل مشاريع كده صغيرة مع نفسي

بخصوص السؤال كيف قلت إن خبرتي سنة , على اعتبار إن فترة المشروع والأو جي تي يعملوا سنة وفيهم الواحد فهم الشغل صح

الشاهد من كل ده مرة ثانية : إن الإصرار على الشئ وعدم اليأس هو سر النجاح لأي شخص
لازم الواحد يشتغل الشغل اللي بيحبه وإلا هيجيلة الضغط زي ما كان هيجيلي
مش شرط السفر المهم التطبيق والخبرة , هتلاقي نفسك بتكبر في المجال

والله أعلم.
رابط هذا التعليق

انضم إلى المناقشة

يمكنك المشاركة الآن والتسجيل لاحقاً. إذا كان لديك حساب, سجل دخولك الآن لتقوم بالمشاركة من خلال حسابك.

زائر
أضف رد على هذا الموضوع...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   تمت استعادة المحتوى السابق الخاص بك.   مسح المحرر

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

جاري التحميل
  • أضف...

برجاء الإنتباه

بإستخدامك للموقع فأنت تتعهد بالموافقة على هذه البنود: سياسة الخصوصية