الانتقال إلى المحتوى

استفسار! عرض على وظيفة اوراكل ديفيلوبر فى الرياض

keupied

Recommended Posts

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اخوانى الافاضل
كان عندى سؤال ارجوا الرد عليه و معلش انا عارف انى كل شوية اسأل نفس السؤال و لكننى اول مرة اسافر فيها و لهذا اريد استشارة اهل الخبرة
و الموضوع هو
عرض على وظيفة اوراكل ديفيلوبر فى مدينة الرياض لشركة تم افتتاحها قريبا و قد عرض على المهندس المختص عرضان على ان اقبل باحدهما:
الاول : ان يكون الراتب 1600 ريال +السكن +سيارة +نسبة من الارباح (سوف نحددها معا)
الثانى: ان يكون الراتب 2500 ريال +السكن + سيارة وعدم المشاركة فى الارباح
فما رأيكم علما بانه يقول ان الشركة لا تتعامل الا مع المشاريع الضخمة
فأرجوا من اهل الخبرة ابداء رأيهم فى هذا الموضوع حتى استطيع تحديد موقفى علما بان معى سنة خبرة بالاوراكل
و جزاكم الله خيرا
و السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

رابط هذا التعليق

بسم الله الرحمن الرحيم

اخي العزيز keupied انا برأي انا العرضيين غير مشجعين لان رواتب المبرمجين في السعودية تتراوح بين 4000-7000 ريال مع السيارة والسكن .
أما بالنسبة للخبرة سنة هي قليلة صحيح لكن بعد سنة او سنتين خبرة أنشاء الله تأتي فرصة أحسن من تلك الفرصة .
أما أذا انتا تريد قبول هذا العرض ومحتار أي واحد منهم فأنا رأي من رأي الاخ airtifa (((عصفور في اليد أحسن من عشرة على الشجرة ))) أنسى موضوع الارباح .

:rolleyes: :rolleyes: :rolleyes:

رابط هذا التعليق

اخي العزيز انصحك بأن تنسى موضوع العرضين خالص , صدقني هذه عروض ابدا غير مشجعة
ولو كانت الشركة تتعامل مع المشاريع الضخمة لكانت رواتبها ليست بهذا السوء ,

من وجهة نظري خذلك سنة او سنتين خبرة اخرى وصدقني راح تطلع على 7000 ريال بالاضافة
للسكن والسيارة .

رابط هذا التعليق

السلام عليكم
يا اخى للرد على السوال
1 هلى انت شغال فى مصر اصلا وعندك خبرة ولا لالالالا وانت بتقول اول مرة اسافر
2 العرض كويس ومفيش حد يبدا كبير
ياعم الشغل فى مصر بقى صعب جدا الواحد دايخ على شغل ةانت الفرصة جتلك وبالذات فى المجال الى بايع عليك بتحبة يبقى توكل على الله سيك من الكلام بتاع 7000 بعد طبعا احترامى لالاخ الفاضل ودة بايع على اصحاب الخبرة ولو انت حاسس انك خبرة وجامد ودة طبعا توافق على كلامهم
دى عن تجرة من واحد مش لاقى شغل باوركل بعد مرمطة ودفع فلوس كتير
توكل على لله ...ز

رابط هذا التعليق

أخي الفاضل:

لوكل الناس فكرت زي ما لأخibrahim mohamed بيفكر كان المبرمجين بقوا في الحضيض

ياحبيبي رواتب مبرمج أوراكل في السعودية تبدأ من 5000 ريال كراتب كأساسي مع توفير السكن والإنتقال والتأمين الصحي وتذاكر السفر وشهر مدفوع الأجر

وأنا لو مكان الأخ keupied لن أوافق على هذه العرض بتاتا ولن أفكر فيه وموضوع نسبة في الأرباح دي فيها كلا كثير يعني لو هتكون مكتوبة في القعد صريحتا وحق من حقوقك دي هتكون ميزة لأن سعتها الراتب الأساسي هيزيد عن 5000 ريال إن كان الشركة كويسة أما إن كانت الشركة في البداية فلا أنصحك بذلك.

وبعدين في حاجة إسمها صلاة إستخارة

صليها يمكن ربنا يوصلك لحل

رابط هذا التعليق

السلام عليكم,

أخي العزيز (ما خاب من استخار), و شغلة كويسة انك تستشير, بس يا أخي قارن بين راتبك في مصر و بين الراتب اللي دفعولك إياه(بقصد 2500 أساسي - الاول إنساه حسب رايي الشخصي) إذا قراب على بعض خليك في بلدك و عند اهلك و زيد خبرتك سنتين ثلاث و إن شاء الله راح تحصل عرض احسن من هيك بكثير في المستقبل.

والله و لي التوفيق,

أخوكم محمد سلامه

رابط هذا التعليق

انا بدعى لك ان الله يوفقك لما فيه الخير
وفى ملاحظتين لك
الاولى اولا ارفض عرض نسبه من الارباح لانه واضح ان الشركه لسه مبتدئه نظرا لقيمه المرتبات اللى بتتعرض
ثانيا اذا وافقت سافر واعمل بها ولكن لا تستمر بها لفترة كبيرة وعندما تجد نفسك اكتسبت خبرة تؤهللك لما هو افضل ابحث عن شركه اخرى فكما ذكر الاخوة الافاضل المرتبات لا تقل ابدا عن 4000 ريال سعودى وان قلت تصل الى 2500 نظرا لسنوات الخبرة
ولك كل التوفيق ان شاء الله وتذكر صلاة الاستخارة

اما بالنسبه ل ibrahim mohamed
فاعتقد انك لا تعى ما تتكلم عنه فسوق العمل فى مصر يطلب اوراكل باستمرار ولكن عليك البحث كيف اصل لهذه العروض وايضا لا تعى مرتبا ت الخارج فى الاوراكل
واعتقد هذا لقله اداركك بما حولك وهذا ما يجعلك تقف فى مكانك وبما ان لا تدرك ما حولك فاعتقد انه ليس هناك مؤسسه سترضى بتعينك او توظيفك لديها نظرا لكونك ( جاهل بما حولك )

رابط هذا التعليق

شكرا على ردود الاخوة الافاضل
وانا مش حابب احول الموضوع لشخصى لانى فعلا جاهللللل
بس عايز اقول حاجة صغيرة جدا
كام واحد فى المنتدى بيشتغل ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
انا جاهل فعلا ومعاى ocp ومش بفهم
وياريت الاخوة يردوا على السؤال دة
وشكرا

رابط هذا التعليق

اخي العزيز ibrahim mohamed احترم وجهة نظرك واقدرها , وصدقني الاخوة الاكارم
كل منهم عبر عن رأيه , اتمنى ان لا يأخذ الموضوع اكثر من حقه , ويا ريت طول بالك واذا
احد اخطأ في حقك من غير قصد يا ريت تكون افضل منه وتقول الله يسامحك .

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله
اخي العزيز صاحب الموضوع ؛ سأطرح عليك تجربة مرت امام عينى من قبل لعلك تتعظ منها ؛
لدى صديق محاسب كان يعمل مدير مالي وهو كفؤ فى مجاله بشكل ممتاز فعمره يقرب الى 45 عام ؛ عرض عليه رجل يفتتح شركة لصناعة البلاستيك فى مدينة 6 اكتوبر العمل معه وكان صاحب العمل عائدا من اداء فريضة العمرة وقبل سفره عرض على صديقى العمل معه فى شركته الجديدة وكان الاتفاق على راتب 7000 جنيه مصرى بالاضافة الى 3000 جنيه كل شهر يدخرون لحساب صديقى كنسبة ارباح اى ان نسبة ارباح صديقى فى السنة 36000 فى السنة اى بمعدل راتب شهرى 10000 جنيه مصرى ؛ بالاضاف الى امتيازات اخرى مثل سيارة بعد مرور اول سنة و و و الخ ؛ وكان شرط صاحب العمل التفرغ التام فى العمل .
وترك صاحب العمل صديقى يفكر فى العرض وخرج لاداء العمرة وبكل المقاييس صديقى كل حساباته كانت ترحل به الى المركز الجديد ؛ ولكن عندما استشار الاخرين كان افضل الحلول هي عدم تقديم الاستقالة فى عمله الحالى وانما اخذ اجازة بدون مرتب لمدة عام مثلا ؛ ولكن كان شرط صاحب العمل هو التفرغ التام وتقديم ما يثبت عدم ارتباطه باى عمل اخر ؛ الامر الذى جعل المدير المالي يقدم استقالته ثقة منه فى الرجل الذى يؤدى فريضة العمرة فى بيت الله الحرام ؛ المهم حينما رجع صاحب العمل ووجد صديقى يقدم له ما يثبت انه متفرغ تماما وبدء العمل وكل شيء تمام وجاء ميعاد قبض اول شهر واذا بالرجل يقول له ان مرتب 7000 جنيه هذا يعد وهما !!!!! فمن فى مصر يأخذ هذا المرتب ولا يوجد شيء اسمه 3000 جنيه شهريا كنسبة ارباح !!!!!
فجن جنون صديقى قائلا ولكننا اتفقنا منذ البداية ؛ فقال له نعم اتفقنا من قبل والان نتفق من تاني هو الاتفاق الاول كان نزل فى المصحف ؛ فرد صديقى ولكن بينا عقد مكتوب فقال وايه المشكلة نكتب غيره ؛ فرد صديقى انا كنت باخد فى الشركة كذا وكذا وقبل ان يكمل رد صاحب الشركة ده كان زمان لا تنسي انك الان بلا عمل وعليك ان تتكلم فى اطار الواقع !!!!
وبالطبع باخر كلمتين حسم صاحب المصنع الحوار ؛ ومر الشهر الاول وجاء الثانى وختم صاحب المصنع الامر بأن خفض المرتب الى 3000 جنيه وبدون اى مقدمات كان الرد جاهزا :
" والله اذا كان عاجبك ؛ هو ده الشغل الموجود وهو ده المرتب " !!!!
واخيرا المرتب يدفع على مراحل ولا يؤخذ كاملا ؛ لن اطيل عليك ولكن فى الاخر صديقى فى منزلهم الان يعانى من جلطة وسببها ان مستحقاته فى الشركة الاولى والثاني لم تصرف وكانه يبدء من الصفر .
تلك قصة مرت امامي من قبل ؛ ولكن دعنى اذكر لك خبرة شخصية :
اى شركة يقول لك نحن اسرة واحدة واللى انت عايزة وهنعمل ونسوى اعرف انه نصاب ومش هتاخد حاجة .
اى شركة يقولك نحن شركة كبيرة ولا نأخذ الا المشاريع الكبيرة ؛ دعنى اقذكر بمقوله مصرية " الجواب بيبان من عنوانه " فالشركات الكبيرة لها فروع ولها سمات معروفة .
ما اخشاه ان تذهب الى السعودية وبعد الوصول تجد الامر مفروض عليك ولا مفر سوى الاستمرار خشية الرجوع بخفى حنين .
ما اقترحه ان تسال اى صديق لك فى السعودية عن الشركة كي يطمئن قلبك ؛ واذا كان فى الامكان عمل العقد اول 3 شهور بدون ارباح فاذا التزم بسداد المرتب غير العقد واكتبه من جديد متضمنا الارباح وللعلم الموضوع كله بيظهر فى اول شهرين او تلاتة من طريقة السداد اذا سدد بالنتظام فهى شركة محترمة ؛ ولكن اول ما تسمع خذ جزء من المرتب وبقى جزء اعرف انك دخلت فى دائرة النصب والاحتيال .
ارجوا ان يكون كلامى قد اوضح لك اى شيء قد يفيدك .
وشكرا
ميجا

رابط هذا التعليق

أضيف صوتي إلى الأخ khaledmega

وعصفور في اليد خير من عشره فوق الشجره

وانصحك أنك تسوي جدول صغير من خانتين تضع فيه كل الإيجابيات والسلبيات وعلى ضؤه تقرر.

وأتمنالك التوفيق مقدماَ..

رابط هذا التعليق

الاخ الجبالى شكرا على الرد الغاية فى الجمال منك
بس نفسى اقول حاجة
هى دى الحقيقة ولا لالالالالا هو دة الواقع ولا لالالالالالالالا
انا عندى تجارب فى المواضيع دى بس الواحد مش بيحب يقول
وشكرا مرة تانية

رابط هذا التعليق

انضم إلى المناقشة

يمكنك المشاركة الآن والتسجيل لاحقاً. إذا كان لديك حساب, سجل دخولك الآن لتقوم بالمشاركة من خلال حسابك.

زائر
أضف رد على هذا الموضوع...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   تمت استعادة المحتوى السابق الخاص بك.   مسح المحرر

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

جاري التحميل
  • أضف...

برجاء الإنتباه

بإستخدامك للموقع فأنت تتعهد بالموافقة على هذه البنود: سياسة الخصوصية