الانتقال إلى المحتوى

أريد حل لهذا السؤال فى الـ Pl/sql

YousifinOoOo

Recommended Posts

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته فى البدأ نشكر الأخوه القائمين على امر هذا المنتدى العامر بهم وجعل الله مجهودهم هذا فى ميزان حسنتاهم ، موضوعى يا أخوان هو اننى بصدد الجلوس لأمتحان الاوراكل سكند بيبر فى مجال الديفيلوبر وهو إمتحان الـ Oracle 9i - Program with PL/SQL ومعى نموذج الـ pass4Sure وكتاب أوراكل ومن خلال أطلاعى على نموذج الإختبار وجدت هذا السؤال ولم أعرف الإجابة عنه فيا ليت أحد يقدر يساعدنى.

طيب هلا أنهى إجابة صحيحة فى هدوول الخيارات.

أنا جاوبت هدى الإجابة بس قالى غلط ومدرى ليش.

رابط هذا التعليق

q53mz9uxrzg3.jpgvf01ei3ftj0v.jpgmg2htgvxo6lh.jpgie0mz1p13m6m.jpgأدى الصور من جديد ، وفى المرفقات برضو رفعتها ، هذه الصور عبارة عن سؤال من أسئلة نموذج الباس فور شور أريد التوضيح وهل تغير هذا النموذج ام لا أنا نازل امتحان بعد يومين يا جماعه ارجو الرد بسرعه لو تكرمتو.

Oracle 9i Program with PL SQL 1Z0-147 Exam1.rar

رابط هذا التعليق

طبعاً أنا جاوبت الـ B لكن أعطانى No Correct Answer وعندى سؤال تانى هو انو هل صحيح أن هنالك أسئلة ليها إجابات خاطئة فى نموذج الـ Pass4sure وإذا صحيح أرجو ممن نزل للإمتحان إفادتى فى الموضوع ولكم جزيل الشكر أخوانى ، ما نعدمكوش.

رابط هذا التعليق

ياليت إجابة هذه الأسئلة ، مع التوضيح لو أمكن ذلك يا جماعه :

?To be callable from a SQL expression, a user-defined function must do what

A. Be stored only in the database
B. Have both IN and OUT parameters
C. Use the positional notation for parameters
D. Return a BOOLEAN or VARCHAR2 data type

أنا جاوبت B لكن فى ناس بتقولك C

===============================================

?Which three are true statements about dependent objects

A. Invalid objects cannot be described

B. An object with status of invalid cannot be a referenced object
C. The Oracle server automatically records dependencies among objects/You can view whether an object is valid or invalid in the USER_OBJECTS data dictionary view
D. All schema objects have a status that is recorded in the data dictionary
E. You can view whether an object is valid or invalid in the USER_STATUS data dictionary view

F. You can view whether an object is valid or invalid in the USER_OBJECTS data dictionary view

أنا جاوبت C و D و F

?The creation of which four database objects will cause a DDL trigger to fire

A. Index
B. Cluster
C. Package
D. Function
E. Synonyms

F. Dimensions

G. Database Link

أنا جاوبت A و C و D و E مع أنو B برضك صحيحه ياريت التوضيح

يا جماعه طبعاً أنا معى 3 ملفات أو نماذج للإمتحان بتاع الـ Oracle9i Program with PL/SQL وهى تست كينج وباسفورشور وأكشوال تست وفيها تضارب كبير فى الإجابات حتى الباسفورشور الى بينصح بيه الناس برضه فيه إجابات غلط مش قليله
فالحل إيه يا جماعه لو جات تلك الأسئلة اللى فيها إجابات متضاربه مع أنى ذاكرت الماتيريال بتاع أوراكل نفسه فياريت تدلونى خاصة الأخوة الإمتحون قريب ، لأنو فى ناس بتقولك الأحسن أكشوال تست وناس تانيه تقول الأضمن باسفورشور وناس تقولك الإمتحان أتغير
وناس تانيه تقولك فيه أسئلة بتجى من بره النماذج دى وفى ناس تانيه تقولك لا كلو بيجى من هدى النماذج وخاصة الباسفورشور مع أنو متل ماقلتلكم أنى حاسس فيه أسئلة عندها إجابات غلط فياريت تساعدونى لأنى بصراحة إتلخبطت كتيير ومش عارف أذاكر منين
مع العلم أنى إمتحانى بعد يومين وهلا قاعد أذاكر فياريت السرعة فى الرد وجزاكم الله ألف خير على المساعده يا أخوانى

رابط هذا التعليق

وهذه أسئلة لها إجابات متضاربة أرجو الإفادة فيها ، (الرجاء تحديد الإجابات الأصح) :

(1): هذه صح

ولا هذه

(2): هذه صح

ولا هذه

(4): هذه صح

ولا هذه

رابط هذا التعليق

(5): هذه صح

أم هذه20fxhaqrpmwb.jpg
(6): هنا الباسفورشور يقول إجابة وأنا على حسب ما درست أرى ان إجابتى هى صح فياريت تأكدولى انهى واحده فيهم صح أنا ولا هو؟oa3ttmw8ecxu.jpg

(7): هنا الباسفورشور لا يعطى اى اجابة وأنا على حسب ما درست أرى ان إجابتى هى صح فياريت تأكدولى برضه هل انا صح ولا لا؟

رابط هذا التعليق

اخي الكريم لاتوجد اجابة صحيحة لانه بعد تنفيذ التحديث لم يعمل COMMIT وكما نعلم اخي الكريم ان التعليمات INSERT,DELETE,UPDATE لا تنخزن في قاعدة البيانات حتى نعمل لها حفظ

تم تعديل بواسطة عزيز القادري
رابط هذا التعليق

انضم إلى المناقشة

يمكنك المشاركة الآن والتسجيل لاحقاً. إذا كان لديك حساب, سجل دخولك الآن لتقوم بالمشاركة من خلال حسابك.

زائر
أضف رد على هذا الموضوع...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   تمت استعادة المحتوى السابق الخاص بك.   مسح المحرر

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

جاري التحميل
  • أضف...

برجاء الإنتباه

بإستخدامك للموقع فأنت تتعهد بالموافقة على هذه البنود: سياسة الخصوصية