الانتقال إلى المحتوى

مطلوب المشاركة للبدء فى : تحليل برنامج مبيعات ومشتريات ومخازن كامل

ramy_orcl

Recommended Posts

بسم الله الرحمن الرحيم

نبدا (قال رسول الله العالم و المتعلم شريكان في الأجر)

بسم الله

اولا انا عندى على المنتدى بتاعى تحليل كبير جدا جدا جدا فى نفس المشروع بس للاسف مش حقدر افرجه لحد علشان فية مشكلة فى الدومين من الان والى 48 ساعة القادمة .... ما علينا

اولا انا بجد مبسوط ان الجميع شد الهمة تانى واننا حنبدا بقى نتناقش فى المشروع

انا ليا تعليم على معظم المشاركات وانا برضة عامل تحليل كبير جدا فى ( المخازن - المبيعات - العملاء - المشتريات - المواردين - نقاط البيع ) ودة بشكل مبدى لحد ما اكمل البرنامج الكامل اللى يكون فية الانتاج والحسابات العامة .

اولا : انا باخد اليومين دول كورس Oracle ERP Financial وبجد انا طلعت من البرنامج دة كمية افكار فظيع رغم انى لسة مش خلصت الكورس

انا خلصت GL و AP يعتبر ...

يعنى لسة فى البداية ولكن طلعت كشكول افكار بجد وببدا افكار فيها كتير علشان اقدر انفذ اللى ينفع معايا فى البروجكت بتاعى

ياريت فى البداية نفرق بين كل حاجة

مبيعات ومشتريات ومخازن كامل

يعنى مش (مبيعات ومشتريات ومخازن كامل )

نحاول على قد ما نقد اننا نقسم المشكلة الى جزئيات صغيرة اول حاجة اننا نقول البرنامج

مشتريات
مواردين

مخازن

مبيعات
عملاء

علشان نقدر نطلع افكار اكتر وخبرات اكتر فى كل موديول على حد وبعدين سهل جدا اننا نجمعهم مع بعض ونربطهم ...

اولا :

مشكور على الفكر ه الروعه
وهى اللى عجبتنى اوى انها فيها مخازن
وانا شغال محاسب فى المخازن حسابات مخازن يعنى وشغال فى الشغل على برنامج حسابات مخازن ولو عاوزنى اصور الشاشه النهائيه فى الشغل واجيبها ليكم وتصمموا زيها مثلا وبالمرة تفيدونى

ياريت البشمهندس كالوشه انو فعلا يعمل لنا برنت سكرين من البرامج اللى شغال عليها ويقول لنا افكار البرنامج علشان طبعا لما ناخد افكار من برنامج كبير او عالمى اكيد دى تبقى اضافة كبيرة لينا .

انا اولا مش حقدر اتناقش فى كل حاجة مرة واحد علشان انا مشغول شوية وكمان اشوف الحاجات اللى فى المرفقات واقرها وافهم كويس واقرة شوية فى التحليل اللى انا كانت عاملة علشان انا بقالى فترة مشغول عنة
بس من يوم الاثنين حبقى متابع باستمرار

انا حتكلم بس فى نظام التكويد

السلام عليم ورحمة الله وبركاته

أقترح أضافة حقل زيادة فى جدول الاصناف ليكون رقم الصنف الذى يظهر للمستخدم .

فبعض الاماكن تحب تسمية الاصناف بشكل ما مثلا (1/200A) أو شىء من هذا القبيل , سيكون نوعه Varchar2 ونعطيه مثلا 100 على اقصى تقدير

وبالتالى سيكون رقم الصنف هذا من حق المستخدم يدخله كيفما شاء ونستخدم نحن كود الصنف داخل برمجة النظام

وأقترح أضافة رقم تسلسلى للاصناف ويكون مرتبط (بالكود) بالتصنيف الرئيسى أو نوع الصنف مثال

عندنا 3 اصناف رئيسية أو أنواع اصناف وبها اخرى فرعية

اجمالى عدد الاصناف 100 تبدأ مثلا من 1

لو حبينا نعمل استعلام عن تصنيف رئيسى رقم 2

هنلاقى المسلسل لايبدأ من الواحد وينتهى برقم كبير فى الوقت نفسه عدد الاصناف لا يساوى هذا الرقم

أرجو أن أكون وضحت .. موفقين بإذن الله

طبعا كلام حسام صح مليون المية

بس انا اكتر حاجة فى تطبيقات اوراكل هو نظم التكويد
ونفصى نقدر نعمل حاجة زية واننا نقدر نعملة مثلا
Code Item : 01.001.001.0001
Desc Item :StockMaster.SubStock.Category.itemcode

على فكرة انا بقولها بفكرة بسيطة او قريبة من ERP ولكن هى هناك حاجة حكاية وجامدة ولما بفكر فيها بجد علشان اعملها بتعب وكمان انا مش بدرس مخازن انا بدرس اوراكل المحاسبى بس بجد طلعت افكار منة جامدة يارب اقدر اوظفها بشكل مناسب

هنا بمجر النظر لما تشوف

01.001.001.0001

مخازن رئيسى (القاهرة)
مخزن فرعى (وسط البلد)
الصنف (مواد غذاية)
رقم الصنف (رقم الصنف)

وعلى فكرة ليها طرق وافكار كمان كتير جدا

انك مثلا تقدر تقسم من غير ما تغير فى التركيبة اللى انا عاملها فوق دى حاجة وانك تقسم اكتر الصناف تحت بعض حاجات
Category
Sub-Category

موارد غذاية مثلا عصاير وتحتها 100 نوع عصير
موارد غذاية مثلا سمنه وتحتها 100 نوع سمنة

لو الفكرة عجبتكم مما اشرحها لكم بالتفاصيل لانها اكبر من كدة بكتير وانا مس قولت منها 0 %
بجد تطبيقات اوراكل فيها كمية من الافكار جامد ورهيبة جدا

كل شوية كدة حعلق على شوية حاجات من اللى انا شايفها وحطلع معكم افكار كتير ونتناقش فيها باذن الله

علشان نوصل لتحليل محترم

والله المستعان

رابط هذا التعليق

• الردود 113
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

• ramy_orcl

27

• mohamed_suez

24

• mostfa_future

11

• Amgad

9

من حق يا جماعة علشان انا شوفت محمد المشاغب بيتكلم كتير فى العملة
اولا ربنا يكون فى عونك فى الجواز يا بوب وباذن الله نبقى كلنا فى السويس تانى يوم العيد علشان نتعشاء عندكم قصدى نحضر فرحك باذن الله .

بسم الله

فى العملة انت لازم انك تختار عملة واحد بس للنظام بتاعك اى البرنامج يتعامل بيها (Default)
وبعدين تعرف اكتر من عملة علشان العملاء يتعاملوا بيها
ممكن يكون جنية زيك وهنا مفيش مشكلة وممكن يكون دولار

وهنا يكون فية جدول للــRate وطبعا دة سعر صرف العملة مثلا الدولار بـــ 5.5 من عملتك الافتراضية بتعت البرنامج وهى الجنية المصرى

ويكون عندك بقى حاجة اسمها Daily Rate كل يوم الصبح زى الباشا تفتح الجريدة القومية تاخد سعر صرف العملة وتحطة للبرنامج علشان لو اشتغلت على الدولار ياخد السعر بتاع النهاردة من النظام
او تدخل بقى سعر صرف العملة للشهر كامل شهر يناير سعر صرف الدولار (5.55) .
ويا جماعة فروق العملة حتحصل حتحصل علشان كدة فية حساب من الحسابات المالية اسمة حسب فروق عملة (مكسب وخسارة ) ليك او عليك .

بمعنى انك اشتريت مثلا حاجات من امريكا بـ 1000 دولار وبعت امر الشراء بــ 1000 دولار
وكان العملة دلوقتى 5.5
اول ما تيجى تدفع كانت العملة بقى 5.5 ولا كسبت ولا خسرت دفعت 1000 دولار بالمصرى (5500)
طيب لو انت بتدفع والعملة بقيت 5.3 كدة انت حتدفع (5300) يعنى برضة 1000 دولار بس انت كدة كسبت 200 جنية فرق عملة عن الايام اللى انت اشتريت بيها .

طيب لو الدولار ربنا يهدوا بقى 5.6 يعنى انت حتدفع (5600)يعنى انت خسرت 100 جنية

يا جماعة الحاجات دى بتفرق لو انت البرنامج عند بيسمع فى GL علشان كل قيد من الاحتمالات اللى انا قولتها فيها تعادل - مكسب - خسارة

والله المستعان

رابط هذا التعليق

فين الناس انا عاوز الناس تتناقش معايا علشان نقدر نتكلم ونشوف راى كل واحد ونوصل لحد محترمة وكبيرة

ونسيت اقول حاجة مفيش حد بيبيع من المخزن لا الموديول بيكون Sales Of Point ولا حد عاوز يتناقش معايا ياريت يا جماعة

ومستنى رد محمد مصطفى و البشمهندس رامى وامجد وحسام

والله المستعان

رابط هذا التعليق

السلام عليكم أظاهر اننا ياأبوحميدوشنا وحش كل موضوع بتدخل فيه بيقف هههههه زى مشروع مراكز التدريب المجانية اللى كانت هترفع من مستوى اخوانا وهتأكلهم عيش كمان والمنتدى قفله لأسباب غير معلومة ههههههههه :rolleyes: مش بتريق بس بجدأنا كل ما بفرح بحاجة وبتحمسلها بتيجى الناس الكويسة طبعاتكسر فرحتى وعجبى

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله ياأساتذتنا عاوزين نكمل المشروع بتاعنا مش عاوزين ننام عشان أنا أول واحد هنام لو نمتم
فو بعد ّإذن رامى باشا يلحقنا بتحليل لكل جدول بدل ما إحنا هريناه أسئلة ((غبية ))قصدى عليه نتيجة عدم فهمى لكل FIELD بيقوم بعمل ايه فالنظام فلو ناخد SYS ANALYSIS وفيه شرح لكل جدول بيعمل ايه وكل حقل بيعمل ايه يكون مرجع لكل واحد عنده أستفسار ولو الموضوع هيبقى مرهق لحضرتك يبشمهندس رامى كلنا معاك وممكن نعمل زى أحمد دومسا مقال

ياريت فى البداية نفرق بين كل حاجة

مبيعات ومشتريات ومخازن كامل

يعنى مش (مبيعات ومشتريات ومخازن كامل )

نحاول على قد ما نقد اننا نقسم المشكلة الى جزئيات صغيرة اول حاجة اننا نقول البرنامج

مشتريات
مواردين

مخازن

مبيعات
عملاء

علشان نقدر نطلع افكار اكتر وخبرات اكتر فى كل موديول على حد وبعدين سهل جدا اننا نجمعهم مع بعض ونربطهم ...

وكل واحد يشيل موديول من اوله لحد لما نتناقش فالديزين والتحليل طبعا بتاعه بطريقة علمية ونكمل وهكذا عشان يبقى الموضوع بياخد شكل التيم بجد وأحنا عاوزين اللى يشغلنا ورمضان كريم ومتزعلوش منى انا صعيدى وكلامى من قلبى على الكيبورد عدل طول
رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

اخى محمد انا والله هشتغل على الموضوع بتاع شرح كل جدول والحقول الى فية بس انا مشغول جدا اليومين دول لانى انا شغال فى فوريز الموضوع لانى بجد محتاجة جدا الايام دى عندى فى الشغل وانا ان شاء الله تعالى هوضح كل حاجة علاشان موضوع العملة اخد اكبر من حجمة فى النقاش لانى انا عاملة كجزء توصيحى فقط لا غير هيفيدنى فى المشتريات فقط وليس البرنامج ككل يعنى انا هابيع بالعملة المحلية ان شاء الله عن قريب هرفق الدراسة التوضيحية وانا كونت قولت ان احنا كل نظام على حداة وارجع للمشاركة من اولها هتلاقى اننا اتكلمنا فى الموضوع دى وانا بجد بشكر كل الاعضاء على المشاركات وبجد انا بستفاد منكم كتييييييييييييير جدا جدا جدا وجزاكم الله عنا كل خير
وكل عام وانتم بخير بمناسبة الشهر الكريم اخوانى فى الله

تم تعديل بواسطة ramy_orcl
رابط هذا التعليق

السلام عليكم .
وكل عام و الجميع بخير .
اخى الكريم ramy_orcl كل عام وانت بخير انا حساس انك مضايق من الملاحظات اللى كتبته فى الموضع من ساعات ماتكتبت وانت بطلت شغل فى الموضع !!!!! اتمنى من الله ان تتقبل كلامى بصدر رحب
بنسبه لموضع العمله اولا ان و ضعتها اساسا فى تحليلك يجب ان تجعله فعال بنسبه 100/1000 لانه سوف ياثر على النظام بلكامل لان لو حط فى المشتريات فققط فى المشتريات بتاثر على المبيعات وو على المخازن حتى لو انت بتعمل نظام مخازن فققط لكان محترم شبيه للبرامج اللى بتباع بالافات الجنيهات فمن الضرورى ان تخرج خيط قوى للربط بين المخاون و اى موديل تانى لان من المتوقع فى اى وقت ان العميل يطلب منك ادخال موديل جديد فساعتها لازم تبقى عامل حسايك انك متلا مترجعش تعدل فى الميدول القديم (المخازن ).لو انت شايف ان الموضع هيكبر ممكن تحذفه من تحليلك افضل فى انظمه كتير من احسن مايكون بدون عملات لكان ان قررت ان تضعه لا تختزاله.
انت لازال امامك الكتير من النقاط الضعف فى تحليلك غير النقاط التى واضحته فى مشاركتى الاولى زى الوحدات و الفروق و النسب بين طن والكيلو و الكرتونه والعبوه وهكذا .......... المخزون بانه وحده كيلو ولا طن ولا كرتونه و الوحده المصروفه طن ولا كيلو .
اخى لان افرض مشاكل او حلول حتى لا تكون مشاركتى تعديل على شغلك .ساكتفى بتقيم الموضع من الخارج والتعليق على نقاط الضعف واعطاك افكاره لحلها (ان قبلت ذلك )و ان ارد اى مساعده مباشره فانا موجده .اخى االعزيز اعزك الله وزادك من علمه . فانتظار تحليلك النهائى الرائع ان شاء الله بعض تفادى الملاحظات .الذى اتمنها ان يكون مرجع لجميع.
بالتوفيق.

تم تعديل بواسطة mostfa_future
رابط هذا التعليق

السلام عليكم .
وكل عام و الجميع بخير .
اخى الكريم ramy_orcl كل عام وانت بخير انا حساس انك مضايق من الملاحظات اللى كتبته فى الموضع من ساعات ماتكتبت وانت بطلت شغل فى الموضع !!!!! اتمنى من الله ان تتقبل كلامى بصدر رحب
بنسبه لموضع العمله اولا ان و ضعتها اساسا فى تحليلك يجب ان تجعله فعال بنسبه 100/1000 لانه سوف ياثر على النظام بلكامل لان لو حط فى المشتريات فققط فى المشتريات بتاثر على المبيعات وو على المخازن حتى لو انت بتعمل نظام مخازن فققط لكان محترم شبيه للبرامج اللى بتباع بالافات الجنيهات فمن الضرورى ان تخرج خيط قوى للربط بين المخاون و اى موديل تانى لان من المتوقع فى اى وقت ان العميل يطلب منك ادخال موديل جديد فساعتها لازم تبقى عامل حسايك انك متلا مترجعش تعدل فى الميدول القديم (المخازن ).لو انت شايف ان الموضع هيكبر ممكن تحذفه من تحليلك افضل فى انظمه كتير من احسن مايكون بدون عملات لكان ان قررت ان تضعه لا تختزاله.
انت لازال امامك الكتير من النقاط الضعف فى تحليلك غير النقاط التى واضحته فى مشاركتى الاولى زى الوحدات و الفروق و النسب بين طن والكيلو و الكرتونه والعبوه وهكذا .......... المخزون بانه وحده كيلو ولا طن ولا كرتونه و الوحده المصروفه طن ولا كيلو .
اخى لان افرض مشاكل او حلول حتى لا تكون مشاركتى تعديل على شغلك .ساكتفى بتقيم الموضع من الخارج والتعليق على نقاط الضعف واعطاك افكاره لحلها (ان قبلت ذلك )و ان ارد اى مساعده مباشره فانا موجده .اخى االعزيز اعزك الله وزادك من علمه . فانتظار تحليلك النهائى الرائع ان شاء الله بعض تفادى الملاحظات .الذى اتمنها ان يكون مرجع لجميع.
بالتوفيق.

:rolleyes:
اخى العزيز (mostfa_future)
انا عايز اعرف مين قالك انى انا زعلان بالعكس انا مبسوط من الافكار وكلنا هنا لنستفاد اكثر افادة ودليل على انى مش زعلان انا ممكن نطلب من الاعضاء ان حضرتك تمسك الموضوع وتبقى مدير عام للمشروع واحنا نشتغل تحت ايدك انما ان انا وقفت المشاركات من سعاة ما حضرتك قمت بالمشاركة الاولى كلام مش مظبوط انا بس الان مشغول فى الشغل لانى انا دوامى بيطير اليوم كلة والناس اللى كانت شغالة فى السعودية عارفة الدوام هنا عامل اذى اخى العزيز نحن هنا لنتعلم منكم جميعا وانا ارجوك انت تقبل ادارة المشروع ولك تحياتى
اخوك رامى محمد عصام

رابط هذا التعليق

السلام عليكم أستاذنا رامى وأستاذنا مصطفى بحييكم على روح الأخوة والتعاون اللى واضحة فردودكم وفعلا مش عيب لو حد كويس يمسك التيم ليدر بتاع المشروع مش شرط صاحب الفكرة يكون هو التيم ليدر وأنا فرحت قوى بعرض أستاذ رامى بخصوص ان اللى يمسك المشروع أستاذ مصطفى وده طبعا مش بالساهل لا لازم يقوم بدوره فالمشروع كويس وأحنا كلنا معاكم ويارب تخلونا نساعدكم وأنا مستعد أساعد بجزء المخازن والمبيعات عندى فيهم شغل كنت عامله فالشغل السابق ليه ومستعد أنظمه وأعرضه عليكم لو تسمحولى وأنا كنت خلصت الERD والتحليل شغال فيه وعملت كريت للجداول وملحقاتها ولو وافقتم على مشاركتى هرفع الشغل بتاعى ونعرضه للمناقشة وأهى فرصة بما ان الأستاذ رامى مشغول وان الموضوع ميقفش وشكرا وكل عام وأنتم بخير وربنا معاك يرامى باشا شكلك دوامين مش دوام واحد فربنا يقويك

تم تعديل بواسطة mohamed_suez
رابط هذا التعليق

اخى الكريم ramy_orcl اولا شرف ليا ان تضافنى صديق لك .
اما بنسبه لموضع مدير عام وناس تشتغل تحت ايدى هذاليس غايتى او غايتك فانا عن نفسى اتعامل فى هذا المنتدى على مبداء (تعاونوا على البر والتقوى) فانت صاحب الفكره و انا سوف اكتيفى كما قلت بتعقيب فقط وان احتجت اى شى انا موجد .اعانك الله على اجتياز الزجمه اللى فى شغلك وانا فى انتظار تحليلك المتميز كما ينتظر الصائم كوب الماء المثلج بعض الفطور ..
و بماانك فى يلاد الحبيب صلى الله عليه وسلم قا استلحفك بالله ان تدعو لى .

رابط هذا التعليق

السلام عليكم 3 ايام ومفيش رد هو ده عيب المشاريع الفردية للأسف الله يكون فعون المشغولين بس بلاش تبدؤا يجماعة مشروع معتمد على شخص أبدا لانى جربت كتير ربنا معاك يا أخ رامى والمشروع احنا عاوزين نبدأه معاك بس لو فى تيم لكن واحد ينشغل الموضوع يقف ده حرام :rolleyes:

رابط هذا التعليق

السلام عليكم 3 ايام ومفيش رد هو ده عيب المشاريع الفردية للأسف الله يكون فعون المشغولين بس بلاش تبدؤا يجماعة مشروع معتمد على شخص أبدا لانى جربت كتير ربنا معاك يا أخ رامى والمشروع احنا عاوزين نبدأه معاك بس لو فى تيم لكن واحد ينشغل الموضوع يقف ده حرام :rolleyes:

اخى محمدكل عام انت الى الله اقرب
اولا انا مش معارض ان حد يشتغل معايا لان المشروع دى مش فردى
ثانيا :انا لما قولت انا مشغول دى مش معناة انى انا بلعب لا والله انا شغال فى شغلى وكمان بعمل مرحلة الدراسة مع كمان الوقت فى رمضان هنا انت عارف انو بيضيع
انا تحت امر اخواتى الاعضاء فى تكوين فريق عمل
ارجو من الاعضاء الذين يريدون الاشتراك يراسلونى وان شاء الله فى خلال 4 ايام يتم تكوين فريق العمل ارجو من الاخوة الاعضاء الرد على فى اسرع وقت ممكن
اخى محمد انا ان شاء الله اعدك ان الموضوع هيكمل بعون الله تعالى
رابط هذا التعليق

السلام عليكم أنا معاك بجد وهرفع شغلى المتواضع ليكم للنقض البناء والله المستعان وشكرا لأهتمامكم :rolleyes:

رابط هذا التعليق

بسم الله الرحمن الرحيم

كل سنة وانت طيبين ورمضان كريم

اولا : يا جماعة مفيش وقت علشان واحد يكتب رد والتانى يعتزر والتالت يواسى

كلنا عارفين اننا فى منتدى جماعى ومحدش بيزعل من حد هنا وكلنا عارفين اننا عاوزين نتعاون مع بعض علشان نفيد انفسنا ونفيد بعض

والفائدة تعم على الجميع من اعضاء ومشاركين ومبتدئين

وجزاك الله كل خير على المشاركات والموضوع

المهم

محدش علق على مشاركتى ولا قال فيها اى حاجة

وياريت كلنا نشارك مشاركات علمية وعملية علشان ننجز شوية فى المشروع

و لو حتكونوا تيم ورك انا معاكم طبعا

فى اى حاجة تحليل التصميم قواعد البيانات البرمجة الشاشات التقارير اى حاجة انا معاك

والله المستعان

رابط هذا التعليق

يادومسا باشا شد حيلك أستنى على بشمهندس رامى شوية رمضان كريم :rolleyes:
أنا شغال فموديول المخازن ربنا كريم

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ياجماعة أنا شغال فموديول المخازن والله وقربت أخلص التحليل بس مواجهانى مشكلة أنى عاوز أعمل موديول المخازن مخازن بكميات وملهوش علاقة بالأسعار يعنى بيجيلى إذن إستلام منتج وأذن صرف فقط معرفش العملاء ولا الفواتير ولا الأسعار دى شغلة موديول المبيعات والحسابات ومش هسجل أسعار تكلفة فجدول الITEM ولا أسعار مبيعات لأنها مش هتفضل ثابته رقم 1,وثانياُمش شغلة المخازن ياريت حد يعقب ويرد عشان أكمل شغلى صح ....

رابط هذا التعليق

السلام عليكم و اتمنى من الله ات يكون الجميع بخير .
اخى الكريم طلب اساسى لعميل ان لما يعمل جرد يعرف لو فى عجز قيمه العجز بالوحدة والكميه و الفلوس.
قصه التداخل بين ميدول الحسابات و المخازن ده مطلوب لدرجه معينه .لان لازم لما تخلص موديل المخازن يكون خارج خيط قوى يكون جهاز لربط بميدول الحسابات .
اقتراح انك تحط سعر الصنف عادى فى جدوال الاصنف عادى .ولما امر التوريد يحصل لو السعر متغير عن السعر اللى موجد فى جداول الأصناف تعمل alert ان سعر الصنف اتغبر و المستخدم له الحريه انو يعدل السعر او لا .و عند امر الصرف هتعمل بردك السعر اللى خرج بيها الصنف .الاسعار ممكن تكون بدون فايده ملوحظه دلو فتى لكان لازم تكون موجد لان ده اللى يربط بنظام الحسابات لأنك عندك هيبقى امر الصرف ده بمثابه فاتوره لفرع من الشركه .او لعميل نفدى او لعميل له حساب .
كل اللى هتعمله ساعات ميدول الحسابات هتعدل حاجات بسيطه انك هضيف اسم العميل وتوضحها فى امر الصرف ان كان حساب داخال الشركه رقم الحساب ورقم بيان الاستلام اللى موقع عليها العميل .لو كان امر توريد لشركه رقم امر نقل العهده .وهتبقى الحد الادنى لسعر الصنف بتاخد من جدوال المخازن .لكان حركه الاموال فى الحسابات.
بالتوفيق لجميع .

رابط هذا التعليق

باشا فعلا كلامك جميل بس مش القصة فالربط طيب منا أصدر التقرير بتاع الجرد بتفاصيل التفاصيل زى الوحدات دى جت امته ودخلت المخازن مثلا بالتاريخ عشان فالحسابات هيحسبو الكمية اللى بعت بيها التقرير على اساس الأسعار السليمة أو الجديده أيا كانت ويطلعوا نتيجة الجرد بالفلوس زى محضرتك بتتكلم وحضرتك مفهمتنيش الALERT ده هيجيب السعر الجديد من اى جدول طالما السعر القديم للمنتج بقى بيان تاريخى فجدول الITEMS يبقى فى جدول لتغيرات الأسعار ولا ايه الحل وأزاى نحتفظ بالقيمة التاريخية للمنتج وهل الفكرة أصلا بتحصل ان يبقى فى أكثر من جدول للITEM فكل موديول خاص به يعنى فجدول الحسابات يبقى فيه الأسعار وحسابات التكلفة وإلخ ..وفموديول الأنتاج أو التشغيل يبقى فيه معلومات عن مواصفاته الكيميائية ومستلزمات انتاجه يعنى متخصص فالمواصفات والمقاسات إلخ ..وفموديول المبيعات يبقى مشابة للحسابات بس بيضيف عليه خصائص زى النقل مثلا وتكلفته..وفموديول المخازن يبقى جدولITEM بما يهم موديول المخازن ونربط بينهم كلهم بالCODEأو بمفتاح أساسى واحد اللى هو رقم المنتج وكمان أصل فى شركات بيبقى المنتج له تسميه عند بتوع المبيعات غير أسمه عند بتوع المشتريات والأنتاج فممكن يبقاله اسم فكل موديول حسب الحاجة لكن الرقم جلوبال على كل الموديولات رقم المنتج وسامحونى عالأطالة بس فكرة ولازم أسأل عنها أهل الأوراكل ..
(( الله . الوطن . أوراكل )) :rolleyes:

رابط هذا التعليق

السلام عليكم .اتمنى من الله ان يكون الجميع فى احسن حال .

باشا فعلا كلامك جميل بس مش القصة فالربط طيب منا أصدر التقرير بناع الجرد بتفاصيل التفاصيل زى الوحدات دى جت امته ودخلت المخازن مثلا بالتاريخ عشان فالحسابات هيحسبو الكمية اللى بعت بيها التقرير على اساس الأسعار السليمة أو الجديده

بنسبه النقطة دى فرضا أنى بتعامل مع الصنف (دهب ) و فى عجز على الموظف x 3 جرام دهب هنحسب العجز على اى اساس سعر الدهب من يومين ولا شهر ولا ................. العجز بتحسب على السعر النهارده ان كان تكلفه او بيع سعر النهارده مش وقت تانى ..بنسبه لأوامر و لتواريخ و الأسعار الى دخلت بيها الصنف لمخزن ده موجد بكل تفاصيل قى جدول التوريد .لكان تقرير الجرد يحتاج بيانات الاتيه .
1-رقم أمر التوريد (رقم أمر دخول الأصناف المخزن )
2اسم الصنف
3-تاريخ امر التوريد
4- الكميه (الداخلة لمخزن )
4-رقم أمر الصرف (رقم امر خروج البضاعة من المخزن)
5-تاريخ امر الصرف
6-سعر الصنف (الحالى )
7-- الكميه (الخارجة من المخزن )
8-الكميه فى مخزن الحالى
9- قبمه المخون (سعر الصنف * الكميه) .
مفهمتنيش الALERT ده هيجيب السعر الجديد من اى جدول طالما السعر .

انت دخلت صنف مثلا x أنت كتبه سعر في جدول الأصناف سعر 1 جنيه .تماما كده
امر التوريد بدخول الصنف x بسعر 2 جنيه هنا يطلع alert يسال المستخدم فى تغير فى سعر الصنف (تحب تغير سعر الصنف الى 2 جنيه ) هنا المستخدم له الحريه ان يفضل السعر الموجد فى جدول الأصناف ثابت ولا يتغير (علما ان سعر اللى موجد فى جدول الاصناف هو خط احمر ما ينفعش تبيع و تخرج اقل منه وهو ثابت فى كل الحالات جرد او نقل عهده )..

بس يا انا مش عايز اخش فى اى موديل تانى بس هقولك سيناريو هيقرب القصة .
اولا سعر البيع مش ثابت لكن سعر التكلفه ثابت .
يعنى متلا الصنف x ده سعره فى فرع y 2 جنيه و فى فرع z سعره 3 جنيه و لو يخرج فى عرض بيخرج 1/2 جنيه .لكان فى حاله الجرد او شى سعره تابت (السعر اللى موجد فجداول الأصناف ).
اما بنسبه لقصه البضاعه وتنقل مابين الفروع فى كل امر توريد وصرف بيقى موظف من الشركه مختص بى الاستلام و التسليم (كل شخص هيكون بمثابة مخزن وهمي ممكن تعمل جرد خاص بى الموظف x )
-فرضا دلوقتى انت عندك 3 حالات مرتبطة بالقصه المخازن و الحسابات
1- ان مدير الفرع x هيعمل أمره صرف لفرع y هنا تتنقل العهدة من مدير x إلى مدير y و( هيتعمل جدول الصرف فيلد قيمه صفر او 1 لو قيمه الفيلد 1 يعنى البضاعه دى خرجت لفرع تانى للشركه يعنى السجل ده مش هيظهر فى الجرد العام الخاص بشركه و العكس)
2-جه عميل نقدى اشترى الصنفx يخرج بسعره (اكبر من السعر اللى موجد فى جدول الاصناف بنسبه لسعر الوحده دى مشكله حسابات ان كان طلع فى عرض ولا طلع جمله ولا قطعى لان ممكن يبقى الصنف الواحد لى اكتر من سعر فى فى نظام الحسابات بيبقى موجد جداول الاسعار وكل فرع بيبع باسعار معينه ) و يخرج من الفرع فى صوره امر صرف عادى (وفى النظام الحسابات بيظهر السجل ده اتومتيكا و تحولها لفاتوره عن طريق موظف الحاسابات وطبع موضح وضع الفلوس متورده لخازنه ولا مع المدير )

3-جه عميل مستديم (االشركه تعتبر له مورد )بردك بيطلع امر الصرف عادى ومرفق رقم حساب العميل وبردك بيتحول السجل لحسابات و تحول لمدنويه على العميل .
اخى الكريم الموضع ممكن يظهر ان فيها عيوب ده عشان انا مختزل الشرح والتحليل ولكن ان اشتغلات على نظام التحليل ده وخرج نظام محترم لحد ماء .
اخى mohamed_suez انا ارى فيك (اجتهاد و حماس و حب لتعلم ) فهو بدايه طريقك ان شاء الله الى التميز.
لو فى استفسار ممكن تواصل معى الخاص.
بالتوفيق لجميع.
رابط هذا التعليق

أنا بصراحة مبهور برد حضرتك الجميل وكمان بكلمات الثناء اللى يعجز لسانى عن شكرها وكمان عرض حضرتك لمساعدتى على الخاص ده لوحده شهادة أعتز بيها مشكور جدا يا أستاذناونسأل الله لك ان يعطيك كل ما تتمنى ... :rolleyes:

رابط هذا التعليق

معلش يا اخونا سؤال بدائى شوية _
لما أجى أعمل جدول ببيانات أذونات الصرف الى مفروض موديول المبيعات يطلعها أوتوماتيك بيبقى فيها رقم الفتورة كfk صح وهل يوضع بها أسم العميل \أسم المستلم للبضاعة ولا بستغنى برقم الفاتورة بما انه هيربطنى بجدول الفواتير وكده كده موجود فجدول الفواتير طبعا أسم العميل رقمة يعنى والبيانات اللى أحب أطلع بيها تقرير بعد كده هجيبها من خلال البيانات اللى فجدول pk زى موضوع الفاتورة ده هل كده صح ولا لازم حتى لو البيان موجود فجدول pk وأنا بعمل على أساسه جدول فى fk أسجلة تانى زى اسم العميل أو مستلم البضاعة...وشكرا

رابط هذا التعليق

السلام عليكم . اتمنى من الله ان يكون الجميع فى احسن حال .
اخى الكريم رقم الفاتوره ده فى نظام المبيعات .
انت بتعامل هنا برقم امر الصرف و الحسابات بيطلع عندها ارفام اوامر الصرف الموجده التى خارجت البضاعه خارح نطاف الشركه(يعنى لو مدير فرع x عمل امر صرف لمدير فرع y السجل ده مش هيبان عند الحسابات عشان ده امر نقل عهده من موظف الى موظف ) .
و الحسابات بقى تحول امر الصرف ده للفاتوره برقم تانى ويكون مكتوب فى الفاتوره رقم امر الصرف وخرجت من انه فرع و هكذا.
بالتوفيق.

رابط هذا التعليق

مش مفروض انى بسجل بيانات أذونات الصرف اللى بصرف بيها البضاعة عندى لأنى بتكلم فكده يبقى انامحتاج أسجل بيانات الأذونات اللى بصرف بيها :rolleyes:
وأرجو ان فكرتى تصل لحضرتك

رابط هذا التعليق

السلام عليكم .
احى الكريم فى جدوال اذن الصرف ده حفلين مهمين .
1- حقل الاول رفم اذن الصرف .
2-حفلordersType ده قيمه 1 او 2 لو 1 يبقى متلا ده امر صرف (يعنى السجل ده خرج من تطاق الشركه يعنى يتحول لحسابات عشان يتحول لفاتوره ).لو 2(يعنى ده امر نفل عهده يعنى البضاعه لم تخرج من نطاق الشركه مازلات فى مخازن بس تنقلت من عهده الموظف x الى الموظف y مش هيتعمل بيها فاتوره ومش هتظهر لحسابات )و انا اتشرف بى التواصل معك على الخاص .حتى تكون المشاركات داخل الموضع اكثر فعاليه .
لو انت عايززنى ارفع erd و التحليل كامل انا مستعد بس (انا افضل انك انت للى تعملو ).خصوصا انى مش عندى الفدره على توصيل الفكره للااخر بسهوله .و بعضين يا جماعه فين مشرفنا الغالى امجد الافرب الى فلبى .اسال الله ان يبلغه ليله الفدر .

بالتوفيق .

تم تعديل بواسطة mostfa_future
رابط هذا التعليق

انضم إلى المناقشة

يمكنك المشاركة الآن والتسجيل لاحقاً. إذا كان لديك حساب, سجل دخولك الآن لتقوم بالمشاركة من خلال حسابك.

زائر
أضف رد على هذا الموضوع...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   تمت استعادة المحتوى السابق الخاص بك.   مسح المحرر

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

جاري التحميل
  • أضف...

برجاء الإنتباه

بإستخدامك للموقع فأنت تتعهد بالموافقة على هذه البنود: سياسة الخصوصية