الانتقال إلى المحتوى

عايز احول بعض البرامج عشان تشتغل فى عدة فروع فى اماكن مختلفة

hesham hafez

Recommended Posts

السلام عليكم

اولا اشكر كل من يرد على الموضوع

ثانيا انا عملت برامج اوراكل كتير منها على جهاز واحد ومنها على اكثر من جهاز (يعنى سيرفر وكلاينت) لكن للاسف سيرفر محلى مش على النت 

والحمد لله شغالة كويس جدا 

عايز احول بعض  البرامج عشان تشتغل فى عدة فروع فى اماكن مختلفة او محافظات مختلفة 

عندى مجموعة استفسارات رجاء اللى يعرف يرد ومشكوررررررررررر جدا جدا 

1- انا بشتغل بالاتى 

ORACLE 10G-R2

DEVELOPER 6 i

والحمد لله مفيش مشاكل حتى على  مستوى سيرفر داخلى (من غير نت)

2- هل عشان اشغل برنامج من خلال النت لازم انى استخدم ويندوز سيرفر ؟

3- هل لو عملت  Remote Access  ممكن اشغل اكتر من جهاز فى وقت واحد بمجرد الدخول ولا اى جهاز يدخل بيفصل باقى الاجهزة ؟

4- هل لازم انزل اى برامج مساعدة او ادوات عشان موضوع ربط الاجهزة عن طريق النت ؟

5- هل فى كود معين اكتبه عشان موضوع الربط ؟ ولو فى كود مطلوب كتابته اين يتم كتابته ؟

6- هل مطلوب تعديل اى شيء فى الريجيسترى ؟ وهل لو مطلوب هل فى جهاز السيرفر والكلاينت وحفظه ؟

7- هل فى جهاز الكلاينت مطلوب تنزيل اى شيء يخص قاعدة البيانات مثل السيرفر او مطلوب بس تنزيل الديفيلوبر ؟

8- هل البرامج اللى عملتها ممكن تشتغل هى نفسها مباشرة ام تحتاج اى تطوير او اضافة عليها عشان تبقى شغالة من خلال النت مع العلم كما قلت انها شغالة كويس جدا سواء لجهاز واحد او على شبكة عادية (بدون نت)

9- لو مش هينفع التشغيل عن طريق  Remote Access    رجاء عايز طريقة ربط مجموعة أجهزة عن طريق النت فى اكثر من مكان او محافظة لكن ياريت  يكون فى صورة خطوات سواء لتنزيل الاوراكل او ربط الاجهزة او كتابة اكواد او اى شيء عشان يكون الموضوع واضح وسلس

رابط هذا التعليق

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته...

بخصوص السيناريو المذكور أعلاه..

لا نعلم كم عدد المستخدمين وماهي كمية البيانات المسجلة على قاعدة البيانات...

ولكن من الخطوات المجربه في هذه الخطة ..

هو الإعتماد على تقنية الريموت ديسك توب (Remote Desktop ) ولكن عن طريق البرامج المحسنة لها مثل تقنية سيتركس (Citrix)  او تقنية 2X  وهذه القتنيات أفضل الموجوده من حيث التجربة والفرق بينهما هو التكلفه ..

وتميز هذه التقنيات المساعدة للريموت ديسك توب (Remote Desktop) بالأمان والسرعة العاليه جدا .. وفي حالة الإنقطاع الإنترنت لايتم فقد أي بيانات في حالة الإدخال ...

وسبق وتم تجربتها بصورة جيده جدا ..

والله أعلم.

رابط هذا التعليق

احى فى اللهانصحك بالتوجه الى Oracle applaction server وترقية برامجك وان قررت المضى فى هذا الطريق انصحك بالاصدار الاخير وهو Weblogic Server 12c و Forms Report 12cمع اطيب الامنيات لك بالتوفيق

رابط هذا التعليق

انضم إلى المناقشة

يمكنك المشاركة الآن والتسجيل لاحقاً. إذا كان لديك حساب, سجل دخولك الآن لتقوم بالمشاركة من خلال حسابك.

زائر
أضف رد على هذا الموضوع...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   تمت استعادة المحتوى السابق الخاص بك.   مسح المحرر

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

جاري التحميل
  • أضف...

برجاء الإنتباه

بإستخدامك للموقع فأنت تتعهد بالموافقة على هذه البنود: سياسة الخصوصية