الانتقال إلى المحتوى

رساله الى كل مبتدأ

sameh bakkar

Recommended Posts

• الردود 173
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

• sameh bakkar

11

• rasim

3

• جلال شواقفه

2

• justice

2

• بعد 3 أسابيع...
  • بعد 1 شهر...

بسم الله الرحمن الرحيم انا عضو جديد فى المنتدى وارجوا منكم تقبلى واستحمالى الى ابعد الحدود لانى مبتدء واريد مساعده المتخصصين مع العلم ان كل الدين سأ لتهم ام يفدينوا فى هدا الموضوع الدى سأطرحه عليكم انا كنت ناوى اخد كورس اوركل مع العلم ان معلوماتى عاديه فى مجال الكوميوتر وعندما قررت ان اخد الكورس فى معهد القوات المسلحه سمعت انه يوجد نظام اسهل من الاوركل وهو sql server وانا اريد ان اعرف ما هو الاقوى فى مجال العمل ومن من النظامين له سطوه فى سوق العمل وما معنى النظامين وكم الفتره الازمه لاخد كل كورس فيهما ارجوا ان يفدنى الاخوه المتخصصين فى هدا المجال مع الشكر التقدير اخوكم المبتدىء ولاء الدين

رابط هذا التعليق

انا فهمت حاجات كتير مكنتش فاهمها بس واحد واحد علشان انا متلغبط انا عايز اعرف انهى احسن طريق للاوراكل ادخله يعنى انهى احسن تخصص دلوقتى والاعلى طلب عليه وفى الراتب علشان اعرف انا هتخصص فى ايه لو ممكن تفهمنى وانا هروح ادخل كورس ضرورى لازم اعرف انا هتخصص فى ايه

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته....اولا احب ان اشكر حضرتك على هذه المعلومات المفيدة ولكن كان عندى استفسار عن احسن المراكز اللى اخد فيها ال Oracle Developer من حيث التدريس والمركز معتمد واكون شاكر حضرتك...وجزاك الله خيراااا.

رابط هذا التعليق

السلام عليكم
بارك الله فيك
اخي انا عندي سؤال وهو : ما الفرق بين التابل وال view and index في الاوراكل .
انا اعرف ان في الاكسس الفهارس تكون جزء من خصائص الحقول , لكن في الاوراكل التبس عليا الامر , لذا ارجو التكرم بالتوضيح ماالفرق بينهم وهل المنظارview كالجدول بالامكان ادخال بيانات عليه
خالص شكري

رابط هذا التعليق

أخى justice انصحك بتراك الديفيلوبر و بعده انطلق الى ما تريد فهذا سوف يفتح امامك طرق كثيره ....... و الله يوفقك

sameh bakkar تعقيبا على ما قرأته في تعليقك :

أنا المبتدأ لا يبدأ بتعلم SQL و PL-SQL وإنما يبدأ بتعلم Developer! وارجو منك توضيح موضوعات Developer وشكرا جزيلا على مجهوداتك
رابط هذا التعليق

• بعد 3 أسابيع...

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
الى الدكتور Sameh Bakkar
انا حاليا باخد كورس Java و هادخل بعدها على الاوراكل بس انا مش عارف اركز في الجافا لانها صعبة جداااااااااا و مش قادر عليها هل الاوراكل اسهل من الجافا ؟ و هل مجالاته احسن في سوق العمل ؟
ودلوقتي الجافا اصبحت جزء من الاوراكل بعد ما اتلغت Forms ، Report
مع العلم اني باخد في مركز يورو سوفت و مش عارف هل العيب من الكونستركتور و ال العيب فيا انا عشان مش قادر استوعب الجافا و فيه واحد صاحبي قالي ان الجهاز المركزي للاحصاء بالعباسية افضل مكان اخد فيه دورة الاوراكل هل هذا صحيح ام اكمل الاوراكل في مركز يورو سوفت
ارجو الرد
[email protected]
[email protected]

رابط هذا التعليق

• بعد 3 أسابيع...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
بسم الله الرحمن الرحيم
و الصلاة و السلام على سيدنا Muhammadخير خلق الله
جزاك الله خيرا على المعلومات
نفع الله بك

رابط هذا التعليق

مستر سامح الله يكرمك على الاجابات دي ...انا كنت اخدت كورس اوركل ديفلوبر من 3 سنين تقريبا ولكن لظروف الزواج والولااده ملحقتش اطبق منه حاجه او حتى استفيد بيه ..وحاليااا رجعت ازاكر وكاني مبتدئه بس الحمد لله الموضوع طلع اهون من مكنت متخيله ,,انا ديلوقتي خلصت ال sql //plsql
وطبقت امثله مختلفه فهلا المفروض اكمل في الفورمز كده واحل التمااارين الخاصه بالجزئين السابقين الاول وايه التراك اللي امشي عليه عشان اقول انا كده بقيت ديفلوبر يعني بعد ال sql وال plsql هكمل ايه كده يعني .

رابط هذا التعليق

• بعد 1 شهر...

كيفك أ.سامح ‏..الله يسعدك ‏..استفدت كتير من هده الرساله كمبتدئه وسؤالي ‏..-هل استطيع دراسة الاوراكل مع العلم اني لا أجيد اللغه الانجليزيه؟--وشو الفرق بين الديفيلوبر و ‏dba‏؟وشكرا جزيلا]

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اذيك يا استاذنا
انا لسه مبتدي خالص
ومش عارف حاجة
وسمعت كلامك واخترت الدورة الاولي بس ياريت لو كتاب الكتروني بالعربي يلم كل الكورس ده
oracle 10g pl/sql developer (oca)
بس لاني مش بتدرب في اي مكان ومعتمد علي ربنا ثم علي هذا المندي وشكرا ليك

رابط هذا التعليق

كيفك أ.سامح ‏..الله يسعدك ‏..استفدت كتير من هده الرساله كمبتدئه وسؤالي ‏..-هل استطيع دراسة الاوراكل مع العلم اني لا أجيد اللغه الانجليزيه‎?‎و‏وشكرا جزيلا]
رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
شكرا اخي الفاضل على المقال .
لدي طموح كبير للانطلاق للبرمجة وليس لدي مصدر اخر غير هذا الموقع ساعدوني اعانكم الله

رابط هذا التعليق

انضم إلى المناقشة

يمكنك المشاركة الآن والتسجيل لاحقاً. إذا كان لديك حساب, سجل دخولك الآن لتقوم بالمشاركة من خلال حسابك.

زائر
أضف رد على هذا الموضوع...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   تمت استعادة المحتوى السابق الخاص بك.   مسح المحرر

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

جاري التحميل

• أضف...

برجاء الإنتباه

بإستخدامك للموقع فأنت تتعهد بالموافقة على هذه البنود: سياسة الخصوصية