الانتقال إلى المحتوى

Ahmed Love Oracle

Recommended Posts

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته 
فى الحقيقه انا مبتدئ فى مجال البرمجه ومسارى هو دراسه Oracle Developer  وبعد دراستى له ادخل ثلاث امتحانات وهم  ( Oca:SQL+PLSQL) ورقم الأمتحان(1Z0-051)   و(1Z0-144) وبعدها امتحان (OCP 1Z0-141) الخاص بال FORMS  فى مقر اوراكل المعتمد واعمل به حتى اكون ثمن كورس Oracle JDeveloper ADF وادرسه ايضا ... فتحدثت مع صديق لى يعمل فى مجال البرمجه فى مصرقال لى ان لا يوجد سوق عمل لOracle Developer ونادرا ما يحتاجونه وقال  ادرس SQL Servar مطلوب بكثره فى سوق العمل المصرى ..من ناحيه اخرى عند قرأتى عن برنامج Oracle JDeveloper ADF وجدت ان لا بد من دراسه SQL و PL/SQL لعمل قاعده بيانات لأى تطبيق ببرنامج Oracle JDeveloper .....فهل اذا درست sql servar وتركت oracle developer استطيع عمل قاعده بيانات ببرنامج sql servar واربطها بOracle JDevloper ??
ارجوا الرد السريع والمبسط لأنه قرار مصيرى 
شكرا لسعه صدركم 
وجزاكم الله كل خير. :(
  :( 

رابط هذا التعليق

فهل اذا درست sql servar وتركت oracle developer استطيع عمل قاعده بيانات ببرنامج sql servar واربطها بOracle JDevloper ??

تستطيع أن تدرس فقط  SQL و PL/SQL  لبناء قاعدة البيانات والعمليات التي تجرى عليها   ليس بالضرورة أن تدرس الديفيلوبر

الشيء الآخر تستطيع أن تربط قاعدة البيانات  sql servar  مع الـ Oracle JDevloper

رابط هذا التعليق

وهل SQL Servar يوجد بها PL/SQL ?

مفيهاش pl/sql ,

- انا موافق مع صاحبك , بس هو مش لامم الموضوع اوي , مسمهاش ادرس sql server , اسمها ادرس تراك الدوت نت sql server ado.net , c# , asp.net

الطلب عليه زي الفل علي حد علمي .

- حتة تربط ولا متربطش دي متهمكش في حاجة , انت بتدور علي شغل , مش علي حاجة علي هواك انت . ( يعني خد التراك وخلاص زي ما بيدوه ) .

علي فكرة موضوع انك تدرس ديفيلوبر وتشتغل وتلم فلوس عشان تدرس adf ده موضوع كبير , بصرف النظر اصلا عن في شغل للديفيلوبر ولا لا , مش سهل خالص تتمكن من الاتنين , هما مش كلمتين هتذاكرهم يعني ,

الموضوع عايز مذاكرة وتركيز وتجرب بايدك كل حاجة , هتتعصر شوية يعني .

رابط هذا التعليق

اولا: انا مش هدرس الفورم بتعه اوراكل ديفولوبرهدرس ال SQL و PL/SQL  لأنها مطلوبه فى دراستى لOracle JDeveloper ADF .
ثانيا:  هاخد ال VISUAL BASIC.NET تكون اداه وعمل بيها Enter face لأى تطبيق .
ثالثا: انا عارف انى هتعصر ومدى لنفسى سنه ونص ادرس المسار ده واخد شهدتهم من اوراكل الرسمى.
رابعا: انا ليه بدرس البرامج دى ؟ ...لأنى عايز اقدر اعمل قاعده بيانات لشركه +اقدر اعمل قاعده بيانات لموقع على النت واعمل جميع محتوياته + App Mobile و ال Enter Face  اعملها باده visul basic.net .

خامسا :انا مش عايز اكون مبرمج عادى ويكون المستوى بتاعى(متوسط) مش عايز اشتغل وخلاص انا نفسى اكون مميز الأنى حابب المجال جدا عشان كده اخدت اوراكل لانها الأفضل . 
هل ده كله اقدر ادرسه دراسه جيده فى سنه ونص.... ارجوا الأفاده  ؟

تم تعديل بواسطة Ahmed Love Oracle
رابط هذا التعليق

بالنسبة لسؤال حضرتك ,, وهل SQL Server يوجد بها PL/SQL ؟

أكيد لا 

والسؤال الآخر ,,, هل ده كله اقدر ادرسه دراسه جيده فى سنه ونص.... ارجوا الأفاده  ؟

واضح من كلام حضرتك أنه وضعت الخطوات للمواضيع التي تريد دراستها ولماذا تريد دراستها  وهذا شيء ممتاز جداً 

بقي الأمر يتعلق بإجتهاد والمثابرة لحضرتك تستطيع أن تصل بأقل من الوقت الذي حددته إن شاء الله 

الأمر يعتمد على حضرتك وإجتهادك ..وبالتوفيق إن شاء الله 

رابط هذا التعليق

الـ PL/SQL ملهاش علاقة بالـ J-DEVELOPER .

الفيجوال بيسك مش اداة , دي لغة برمجة , استبدلها بالسي شارب لانها مطلوبة اكتر والله اعلم , زي ما قلتلك التراك عامل ازاي .

- مش عارف ليه الـ ADF بالذات معلق معاك بصراحة !! يعني انت معندكش خبرة في المجال ومحدد ده بالذات ليه مش عارف .

وبعدين السؤال مرة تانية , انت عايز تدرس حاجة تشتغل بيها في السوق , ولا لمجرد انك تعمل حاجة معينة مرة كده وخلاص ؟

ملحوظة : Interface

رابط هذا التعليق

1.  C#,  ado.net ,  asp.net ايه وظيفتهم ؟ وايه اللغه اللى ممكن اتعامل بيها عليهم ؟
2.ما هى Oracle License ومتى تطلب ؟

رابط هذا التعليق

Ahmed Love Oracle

حدد حضرتك ما الذي تريد دراسته بالأول Oracle أو .Net حتى تكسب وقت 

asp.net ...هي ليست لغة برمجة هي إطار عمل يعني Frame Work  داخل بيئة الـ .net  حتى نعمل بها Web Application أو Web page dynamically أو Web Services

وحتى أعمل الأمور التي ذكرتها في أعلاه داخل إطار بيئة العمل  asp.net إذن يتطلب مني لغة برمجة وهذه لغة البرمجة تكون واحدة من التالي 

Visual Basic أو #C أو #J.

ado.net  حتى أستطيع الإتصال بقاعدة البيانات وأتعامل مع بياناتها من خلال اللغات التي تدعهما .NET (يعني اللغات البرمجية التي ذكرتها قبل قليل) إذن استخدم ado.net 

أعتقد النقطة الثالثة أصبحت واضحة وهي أنه الـ #C هي لغة برمجة

إن شاء الله تقرأ وتتطلع أكثر عن كلآ منهما 

رابط هذا التعليق

تمام 
ما هى Oracle License ومتى تطلب ؟
اريد ان اعرف جميع المعلومات عن Oracle License.

رابط هذا التعليق

تمام 

كده برده انت مش محدد انت عايز ايه ,

- حدد " اوراكل " ولا " دوت نت " . وبعدين اسأل عن الي يخصهم .

الـ license دي , من الاخر فلوس بتدفعها عشان تستخدم ادوات اوراكل " البرامج " في الاستخدام التجارى ,

رابط هذا التعليق

تمام 

كده برده انت مش محدد انت عايز ايه ,

- حدد " اوراكل " ولا " دوت نت " . وبعدين اسأل عن الي يخصهم .

الـ license دي , من الاخر فلوس بتدفعها عشان تستخدم ادوات اوراكل " البرامج " في الاستخدام التجارى ,

تمام انا حابب مسار اوراكل ....وعارف الlicense رخصه بتشتريها  من اوراكل ...انا عايز معلومات ادق عنها .

رابط هذا التعليق

برده انا مش عارف ليه انت حابب اوراكل , وانت اكيد لسة متعرفش ايه الفرق بينها وبين غيرها , بس ما علينا , دي بتعتك انت بقى .
- الترخيص بقى انا مش عارف عايز معلومات ادق ازاي , هي فلوس بتتدفع وخلاص , واكيد مش انت الي هتدفعها يعني ,
لان ساعتها هتحتاج تبيع البيت , دي الاف الدولارات حد علمي , والله اعلم .

عشان تبقى متخيل بس الموضوع , الشركة عاملة الداتابيز بتاعتها مش عشان الناس الي عايزة تعمل برامج لصيدلية ولا لمعمل تحاليلي  ,
دي بتكلم الشركات الي عندها 20 الف موظف مثلا , 30 , و 80 ولا 90 فرع في العالم , كده يعني , شوف بقى دول هيدفعوا كام .

رابط هذا التعليق

شكرا لردك الوافى .

رابط هذا التعليق

• بعد 1 شهر...

السلام عليكم

الاخ المحترم 

eslam elbyaly

لاحظت فى رورد كتير لحضرتك هنا فى المنتدى 

بصراحه طريقتك فى الرد وبالذات على المبتدئين طريقه مستفزه للغايه ومحبطه

لو عندك وجهة نظر فى موضوع معين اشرحها براحه وبصبر وبلاش تعقد فى اى واحد مبتدئ لانه زى المثل ما بيقول ( الغريب اعمى ولو كان بصير )

رابط هذا التعليق

انضم إلى المناقشة

يمكنك المشاركة الآن والتسجيل لاحقاً. إذا كان لديك حساب, سجل دخولك الآن لتقوم بالمشاركة من خلال حسابك.

زائر
أضف رد على هذا الموضوع...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   تمت استعادة المحتوى السابق الخاص بك.   مسح المحرر

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

جاري التحميل
  • أضف...

برجاء الإنتباه

بإستخدامك للموقع فأنت تتعهد بالموافقة على هذه البنود: سياسة الخصوصية