الانتقال إلى المحتوى

سؤال : ايه الفرق بين هذه النظم

mizo123456

Recommended Posts

لو سمحتم انا عاوز اعرف الفرق بين دولي انا عاوز ادخل مجال يكون حلو واعرف اشتغل فيه بسرعه انا سني 25 سنه يا شباب ارجو الرج

oracle financial r12
oracle human resource r12
oracle supply chian r12
oracle DataBase Administrator
oracle Developer

رابط هذا التعليق

السلام عليكم
اكيد محدش عارف قدراتك وميولك الفكرية والذهنية عشان يقدر يفيدك
على العموم من افضل المجالات اللى فيها شغل كتير هو الاتى

oracle financial r12
ودا خاص بجزء الحسابات و المخازن و الاصول الثابتة
oracle human resource r12
دا خاص بشئون العاملين و الموارد البشرية و الاستحقاقات و الاجور وانظمة التخطيط ووضع خطط للشركات وخدمة العملاء
oracle Developer
اما المجال دا فيعطيك القدرة على انشاء شاشات و تقارير باى نظام ويسمى بمطور نظم

المهم يكون عندك الصبر و القدرة على تطوير ذاتك
معكم ولكم نتواصل

رابط هذا التعليق

اخي العزيز اشكرك علي ردك وارجو الرد مره اخري

انا عندي 25 سنه ومعنديش اي خبره في المجال ده بس ببحث عن فرصه عمل ليا وانا خريج دبلوم صنايع بس غاوي كمبيوتر ونت ممكن ترد عليا

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

مثلما تفضل الأخ Ahmedbb هي معرفة اتجاهاتك وميولك، وعلى ما يبدو من كلامك بأنك تعتقد بأن سنك 25 قد فاتك القطار يا أخي أنا عمري 45 سنة وحديث التخرج 2012 وأحاول تطوير نفسي في Oracle ADF وليس عندي خبرة في مجالات IT نهائيا ورجعت للدراسة بعد فترة انقطاع 23 سنة. فتوكل على الله وابحث أكثر واعرف ميولك واتجاهاتك وبقليل من التوفيق من رب العالمين والصبر ستحقق النجاح إن شاء الله.

تم تعديل بواسطة Qasem01
رابط هذا التعليق

الاخ الكريم ميزو
سنك مناسب جدا للبدء فى هذا المجال بس ينقصك بعض الاشياء التى لابد وان تتوافر اذا كنت ناوى تدخل هذا المجال
اولا عليك البدء باخذ دورات تدريبية فى مجال الاوراكل وذلك على حسب المجال الذى سوف تسلكه
ثانيا حاول الحصول على مؤهل فى مجال الحاسب الالى حتى تزيد لديك فرص العمل فى الداخل او الخارج خاصة فى الخارج
ثالثا التدريب المستمر مع احد المحترفين فى مجال الاوراكل
لك منا افضل تحية و تقدير
ممكن التواصل معى تلفونيا اذا اردت
معكم ولكم نتواصل

رابط هذا التعليق

نقطة لولبية يا ريس

انت ليه بتسال عن مجالات الاوراكل بس , ما تدور في مجال تاني خالص يمكن يكون اسهل في الحصول علي وظايف

دور في مواقع التوظيف علي مين الاكتر طلبا في السوق جوه مصر وبرة , ودور عموما

ما تدخلش مجال قبل ما تتأكد من معلوماتك عنه

الله معك

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

مثلما تفضل الأخ Ahmedbb هي معرفة اتجاهاتك وميولك، وعلى ما يبدو من كلامك بأنك تعتقد بأن سنك 25 قد فاتك القطار يا أخي أنا عمري 45 سنة وحديث التخرج 2012 وأحاول تطوير نفسي في Oracle ADF وليس عندي خبرة في مجالات IT نهائيا ورجعت للدراسة بعد فترة انقطاع 23 سنة. فتوكل على الله وابحث أكثر واعرف ميولك واتجاهاتك وبقليل من التوفيق من رب العالمين والصبر ستحقق النجاح إن شاء الله.

اخي العزيز اشكرك علي ردك بس انا كنت مفكر ان صعب اوي اني اتعلم حاجه زي دي وانا سني 25 سنه ربنا يقويك ويقوينا يارب العالمين واشكر حضرتك علي ردك
رابط هذا التعليق

الاخ الكريم ميزو
سنك مناسب جدا للبدء فى هذا المجال بس ينقصك بعض الاشياء التى لابد وان تتوافر اذا كنت ناوى تدخل هذا المجال
اولا عليك البدء باخذ دورات تدريبية فى مجال الاوراكل وذلك على حسب المجال الذى سوف تسلكه
ثانيا حاول الحصول على مؤهل فى مجال الحاسب الالى حتى تزيد لديك فرص العمل فى الداخل او الخارج خاصة فى الخارج
ثالثا التدريب المستمر مع احد المحترفين فى مجال الاوراكل
لك منا افضل تحية و تقدير
ممكن التواصل معى تلفونيا اذا اردت
معكم ولكم نتواصل

اخي الكريم اشكرك علي ردك بس انا مشكلتي اني بقالي خمس سنين بحاول ابدا في المجال ده لاني حابب المجال بس حابب اني اشتغل في اي مجال برمجه لاني حابب ده وكان حلمي بس الفكره مكنتش عارف ابدا منين مجال صعب ومكنتش لاقي اي موقع مخصص للموضوع ده وانا حصلي الشرف برد حضرتك عليا
رابط هذا التعليق

نقطة لولبية يا ريس

انت ليه بتسال عن مجالات الاوراكل بس , ما تدور في مجال تاني خالص يمكن يكون اسهل في الحصول علي وظايف

دور في مواقع التوظيف علي مين الاكتر طلبا في السوق جوه مصر وبرة , ودور عموما

ما تدخلش مجال قبل ما تتأكد من معلوماتك عنه

الله معك

اخي العزيز للاسف ان مجالات الشغل في مصر اصبحت معددوه وبالصدفه كل وظيفه لازم خبره وكل خبره لازم ليها وظيفه ازاي هتجيب الخبره قبل الوظيفة انا بدور في مجال اوراكل لاني اسمع ان شغله حلو جدا بره وانا ياريس امنيه حياتي اخرج بره مصر انا فاتح مشروع مزرعه ارانب بس الفكره اني عاوز اطور نفسي في مجال محترم اعرف اعيش منه زي ما تقول كده انا فشلت في التعليم بسبب النت لاني كنت حابب مجالات معينه في النت زي اني اعمل منتديات والكلام ده بس انا عاوز فعلا اطور نفسي في مجال محتررررررررررررررررررررررم شكرا ياباشا علي ردك
رابط هذا التعليق

انضم إلى المناقشة

يمكنك المشاركة الآن والتسجيل لاحقاً. إذا كان لديك حساب, سجل دخولك الآن لتقوم بالمشاركة من خلال حسابك.

زائر
أضف رد على هذا الموضوع...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   تمت استعادة المحتوى السابق الخاص بك.   مسح المحرر

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

جاري التحميل
  • أضف...

برجاء الإنتباه

بإستخدامك للموقع فأنت تتعهد بالموافقة على هذه البنود: سياسة الخصوصية