الانتقال إلى المحتوى

سؤال لأهل الخبرة في مجال الاوراكل

‫عبدالرحمن محمد‬‎

Recommended Posts

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

كيف الحال بش مهندسين 

هل من الممكن ان تفيدوني في استفساري واكون شاكر لكم

اولا : انا من مصر خريج الحاسبات والمعلومات 2004 عندي معلومات ليست بالقليلة في برمجة قواعد البيانات بالسكول ولكني لم اعمل به واتجهت الى الصيانة و الشبكات ولكني احب برمجة قواعد البيانات واريد ان اسلك طريق تعلم برمجة قواعد البيانات بأستخدام الاوراكل ولكني لم اتعامل مع الاوراكل من قبل فهل

1-هل يمكنني تعلم الاوكل واجد به عمل ام ان الوقت قد ولى وفات؟

2-اذا كان الوقت لم يفت فبما تنصحوني ان ابدأ  في تعلم الاوراكل وما هي نقطة البداية للبدأ في التعلم؟

3-هل الاوراكل مطلوب في السوق حاليا ( مصر  - دول الخليج )؟

شاكر حسن تعاونكم

جزاكم الله خيرا وجعله في ميزان حسناتكم

رابط هذا التعليق

مظنش ان الفكرة دي كويسة خالص لانك عديت الـ 30 سنة ولسة هتتعلم , ولما تتعلم هيبقى في ناس في العشرينيات عندهم نفس خبرتك بيدوروا برده علي شغل فمظنش ان الشركة هتسيبهم وتخدك .

واصلا فكرة مش كويسة خالص انك تغير مجالك الي اخدت فيه خبرة وتبدأ من الصفر في مجال تاني , ولانك طبعا مش هتاخد نفس المرتب ( ابسط الاسباب ) وانت راجل عندك مسؤوليات . 

لو بتحب البرمجة انصحك تتعلمها وتعمل شغل بنفسك لنفسك وتسوقه لحسابك , وانصحك تاخد دوت نت مثلا او php لانه بيعمله ابلكيشنز شكلها حلو وزي الفل ولان المنتديات بتاعت الدوت مثلا هتلاقى فيها الف واحد

يرد علي اسئلتك وانت مبتدئ , ودي حاجة مهمة جدا جدا جدا .

رابط هذا التعليق

السلام عليكم
اخي الحبيب اسلام . اظنك قطعت الأمر بان الشركات لا تقبل من هم في سن الثلاثينات وبخبرة بسيطة او مبتدئ 
نعم هو الشائع أخي الحبيب ، ولكن من الشركات ايضا من لا تنظر الى السن ويكون بداية مرتباتها كويسة فمن الممكن ان تلائم حال أخي عبد الرحمن

بل بالعكس أرى يابشمهندس عبد الرحمن أن تستعين بالله وتبدأ في دراسة الأوراكل ولكن بشرط " الا يؤثر على عملك الحالي " بمعني لا تترك عملك الآن وتتفرغ للدراسة وايجاد وظيفة 
بل هى ستكون بالنسبة لك مهمة جانبية حتى تظفر بوظيفة فعلا وتكون ملائمة لظروفك المادية ، ساعتها تستطيع أن تغير المجال

رابط هذا التعليق

الرأيان امامك وان شاء الله ناس تانية تقول رأيها وتفيدك .

بس اخر حاجة احب اقلها , متحطش في دماغك " انا بحب اوراكل ولا غيرها وعايز ادرسهم " عشان هي اسمها " بحب البرمجة " مش بحب اوراكل ولا غيرها .

لان الحكاية مش كلام بتكتبه , هو " فكر " وحل مشاكل , تحل بقى باوراكل ولا غيرها مش هتفرق كتير خالص , بل بالعكس , في حاجات تانية اولي انك تحبها غير اوراكل

علي الاقل هتلاقى انترفيس تفتح النفس و auto completion وحاجة لوز اللوز .

وفقك الله لما يحب ويرضى

رابط هذا التعليق

انضم إلى المناقشة

يمكنك المشاركة الآن والتسجيل لاحقاً. إذا كان لديك حساب, سجل دخولك الآن لتقوم بالمشاركة من خلال حسابك.

زائر
أضف رد على هذا الموضوع...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   تمت استعادة المحتوى السابق الخاص بك.   مسح المحرر

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

جاري التحميل
  • أضف...

برجاء الإنتباه

بإستخدامك للموقع فأنت تتعهد بالموافقة على هذه البنود: سياسة الخصوصية