الانتقال إلى المحتوى

Data From Sensor In Adf With Navigation Button Error

Belal Abdalhuk

Recommended Posts

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
بعد اذن حضراتكم هو الخطا غريب مش عارف ممكن يكون العيب من فين ودي اصعب من اني يكون عندي خطأ واحاول احله
انا عندي داتا جايه من سينسور دخلتها ف الداتا بيز من خلال ميثود ف ال AM وعملتها Commit
واتخزنت اخدت الميثود اللي بتجيب الداتا من السينسور وضعتها ك button علي ال page
انا كنت عامل form من جدول تاني مرتبط بالجدول اللي بيتخزن فيه لداتا وضعته ك master detail لما اشغل زر اللي يجلب الداتا من السينسور اواوقف اجد ان ال navigation button الخاصه بال form دي مش شغاله وكانها disabled .
وانا مش عارف هيا حصلها ده ازاي .؟

رابط هذا التعليق

غير واضح المشكلة

اسف لعدم الوضوح المشكله اني الميثود الموجوده ف application module بتجيب داتا من سينسور وتخزنه اوتوماتيك زي الكود ما بيقولها

وانا ع ال page الcolumns اللي بيخزن فيهم مبقدرش ا access اي حاجه فيهم بيكونوا أكنهم disable

رابط هذا التعليق

لا زلت لم أفهم

محتاج اعمل thread ما بين الميثود اللي شغاله ف ال Application module اللي بتخزن ف الداتا بيز وبين الصفحات تكون شغاله وتاخد داتا من داتا بيز من نفس الجداول اللي بيتم التخزين بداخلها

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...

لا تحتاج thread

استخدم أداة poll

فكرة poll  ممتازة واوراكل تنصح بها ولكن من واقع تجربة عملية بتعمل مشكلة . لانها ممكن تعمل interrupt  لشيئ تاني على الصفحة وتوقفه   / لذلك لا بد من التنويه لهذه النقطة . 

وجهة نظر استعمال - websocket ( افضل من ناحية الاداء  واسرع في التعامل مع real time data ) . حيث ان poll  سيذهب لتنفيذ استعلام من قاعدة البيانات حسب الوقت اللي انت محدده . ولكن مع الويب سوكت فقط سيتم اعلامك عند التغيير   بالاضافة لمفهوم الويب سويكت المخصص للتعامل مع هكذا حالات .   للمزيد راجع الرابط التالي

تم تعديل بواسطة adf.bayana
رابط هذا التعليق

• بعد 1 شهر...

انضم إلى المناقشة

يمكنك المشاركة الآن والتسجيل لاحقاً. إذا كان لديك حساب, سجل دخولك الآن لتقوم بالمشاركة من خلال حسابك.

زائر
أضف رد على هذا الموضوع...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   تمت استعادة المحتوى السابق الخاص بك.   مسح المحرر

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

جاري التحميل
  • أضف...

برجاء الإنتباه

بإستخدامك للموقع فأنت تتعهد بالموافقة على هذه البنود: سياسة الخصوصية