الانتقال إلى المحتوى

هل يشترط او يفضل سن معين او مؤهل جامعي معين للعمل في مجال اوركل

omarsaid777

Recommended Posts

hالسلام عليكم
اريد ان اسال هل يشترط او يفضل سن معين او مؤهل جامعي معين للعمل في مجال اوركل ولو كان السن في الاربعينات ممكن يلاقي شغل في هذا المجال بفرض انه حصل علي الدورات الازمة واشكركم

رابط هذا التعليق

وعليكم السلام ورحمة الله
بداية انت من اي الدول
ثانيا كم عمرك
ثالثا ما مؤهلك الجامعي
رابعا هل درست شيء متعلق بالكمبيوتر كورسات مثلا
لازم تعرف ان الأوراكل مجالات كتييرجدا جدا اكتر ما تتخيل
مثلا
oracle developer
oracle dba
oracle finencial consulting
oracle technical consulting
الخ
قولي وانا ان شاء الله اوضح لك الأمر

Ahmed Mohamed Fathy Radwan
Oracle Technical Consultant
Oracle Developer
Emak International Academy "AN ORACLE Academy"
[email protected]

رابط هذا التعليق

ahmed_orcl
hلاخ العزيز احمد
بداية اشكرك علي الرد وانا مؤهلي طب اسنان وعمري 40 ولا تتعجب من كوني افكر في ذلك الان لاني منذ زمن بعيد اعشق الكمبيوتر ومجالاته واعلم نفسي بنفسي ولكني لم لغير مجال عملي منذ البداية لظروف مادية كان لابد من توفيرها وحينما توفرت قررت دارسة الاوركل لكي اعمل في المجال الذي احبه وكون معرفتي بمجالات الكمبيوتر فانيي اعرف مختلف برامج الجرافكس والفيجوال بيسك ولغة السي وتصميم مواقع الانترنت كل هذا تعلمته بنفسي من الاسطوانات التعليمية عبر الانترنت والان اود ان اتخصص في مجال الاوركل لكي اعمل به لانني نويت ان اترك مهنتي الاصلية لانني وفرت منها النقود المطلوبة والحمدلله والان اود ان استمتع بالعمل في المجال الذي احبه فما تعليقك يا عزيزي وشكرا لك مرة اخري

رابط هذا التعليق

دكتورنا الكريم
إذا كنت من هواة البرمجة وكتابة الكود والإختراعات وحل المشكلات فم الممكن تن تدرس
ORACLE DEVELOPER
وهو ان تصبح مبركج اوراكل وينقسم الكورس الي
SQL -- PL/SQL -- FORMS -- REPORT
وبعدها تصبح وضعت يدك علي اول طريق المبرمجين الأوراكلييين (هههه)
وطريق اخر وهو DBA اي DATA BASE ADMINSTRATIO0N
ان تكون متعلق بقواعد البيانات وحل مشكلاتها والمساحة والبيكب والريكفري و TABLE SPACE وعمل نسخة TEST واخري PRODUCTION الخ من مشكلات DB والنسخ من هذة الي هذة وهو مجال محترم في الأواكل ايضا
لو كنت من محبي البيزنس اليك ان تكون CONSULTANT مستشار اوراكل
وانا سوف اعطيك فكرة مبسطة عن الموضوع شركة اوراكل عملت برنامج يحتوي علي PACKAGE كثيرة البرنامج صالح لكل المؤسسات وكل انواع البيزنس اسمة E BUSINESS بس محتاج حد يكون فاهم بزنس بحيث يفهم بزنس العميل وبعدين يكيف البرنامج علي طبيعة بزنس ال CUSTOMER
ودا بإختصار شديد طبعا
وفي هذا المجال CONSALTING
يوجد العديد من الأقسام او PACKAGE الي محتاجة CONSULTANT
منها ORACLE FINENCIAL التعاملات المالية مثل GENERAL LEDGER , PAYAble , receicvable , الخ
منها logistic وهي العمليات المتعلقة بالمخازن والمشتريات معا وعروض الأسعار الخ
منها work in process او كما يقولون wip وهي العمليات المتعلقة بالتصنيع ومراحل الإنتاج والمواد الخام والمواد المصنعة
ومنها customer serves خدمة العملاء

كل دة بيحتاج consulting والناس دي مطلوبة بكثرة وخصوصا في الخليج

اما لو قررت تكمل في الطريق الأول البرمجة
فممكن برضة تحول الي e business وتكون technical consulting
تبرمج فورم بس دا بسيط لأنك نتعدل علي فورم اوراك لعملاها ودا موضوع مش سهل وبيخرج من support oracle
وتعمل تقارير
work flow
الخ
وممكن نتواصل لو عايز تسأل علي شيء

رابط هذا التعليق

ahmed_orcl
ااخي العزيز
اشكرك علي الرد ولكني او ان اسال هل سني مناسب لهاذا المجال ولا صاحب العمل هيقوللي انت كبير واكون ضيعت وقت ومجهود علي الفاضي لاني زي ماقلتلك عايز مجال الكمبيوتر يكون مهنتي بالاضافة الي انه اصلا هوايتي واشكرك مرة اخري

رابط هذا التعليق

ممكن تصلي استخارة قبل السعي في الأمر وربنا ان شاء الله يبين لك الطريق الذي ينبغي ان تسير فية
اما بالنسبة لوجة نظري الشخصية ان الأمر سوف يصبح صعبا لأن ان قدامك وقت علي ما تتقن وتشتغل وكمان سوف يكون راتب ضعبف في الأول
انا اعتقد ان المر صعب بس برضة مش مستحيل الله ان شاء الله يختار اك الأفضل

رابط هذا التعليق

• بعد 1 شهر...

السلام عليكم

معلش انا عندى سؤال مشابه لسؤال الاخ العزيز

انا خريج كلية تجارة خارجية و انا شغال فى مجال الجرافكس لمدة 7 سنوات و فالحقيقة انا قررت انى انتقل لدراسة الاوركال ولكن انا كل الوظائف التى وجدتها مطلوب خريج علوم حاسب هل ده صحيح ولا انا اتكعبلت فى الوظائف ده بالصدفة و فى اماكن بتقبل ناس مش علوم حاسب ؟

السؤال الثانى المرتبات اخبارها اية لان الجرافكس المرتبات فية عالية جدا و فى من 2500 الى 25000 بس المتوسط بيكون من(4000 10000)حسب الخبره فهل الاوركال المرتبات قريبة من هّذه الارقام ... الفلوس مش كل حاجة بس انا عندى مسؤليات للاسف

السؤال الثالث ما هى الفتره النتقاليه التى احتاجها لأكون جاهز لسوق العمل

رابط هذا التعليق

• بعد 3 شهور...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
بص يا دكتور اللى انا اعرفه من الاخر كده عشان ما ادحكش عليك انه ما ينفعش واحد يشتغل من غير خبرة خالص بعد ما يعدى 28 سنة
وللافادة اكتر اسال البشمهندس هشام حمدى حيث انه بيعمل انترفيوهات اصلا يعنى اكيد هيقدر يفيدك ان شاء الله
واسال قبل ما تضيع وقتك
شكرا

رابط هذا التعليق

انضم إلى المناقشة

يمكنك المشاركة الآن والتسجيل لاحقاً. إذا كان لديك حساب, سجل دخولك الآن لتقوم بالمشاركة من خلال حسابك.

زائر
أضف رد على هذا الموضوع...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   تمت استعادة المحتوى السابق الخاص بك.   مسح المحرر

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

جاري التحميل
  • أضف...

برجاء الإنتباه

بإستخدامك للموقع فأنت تتعهد بالموافقة على هذه البنود: سياسة الخصوصية