الانتقال إلى المحتوى

نتيجة منحة وزارة الاتصالات

abd l rahman

Recommended Posts

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

-----------------

يالفعل كلامك صحيح وقت المشروع بيكون قليل جدا كمان بيكون مطلوب منكم حاجات كتيرة فى وقت قليل
كمان معاملة الشركة معاكم ممكن تختلف فى الفترة دى بعد ما تكونوا خلتصتوا فترة التدريب والامتحانات وتكون حققت منكم النسبة المطلوبة منها قدام الوزارة
--------------------------

لازم تدورا من دلوقتى على مجموعة من الافكار كلها تنفع للمشروع

(لان الشركة ممكن ترفض الفكرة اللى جبتوها لاى سبب وفى الحاله دى هتكونا مجبرين على البحث عن فكرة تانية والشركة ممكن ترفض برضه ... ودا حصل فعلا مع ناس السنه اللى فاتت كمان الوقت مش هيكون فى صالحكم )

- الافكار دى تتلخص فى انكم بتقوم بتحويل نظام ورقى موجود فى مكان ما الى نظام الكترونى "قاعة بيانات"

مثال: ----------> شئون الطلاب فى كلية
---------->شنؤن العاملين .....
----------> شركة ادوية
----------> مستشفى
----------> النظام المالى فى اى مصنع "الحسابات"

إلخ

---------------------------

دوا بهدؤ وخصوصا فى اماكن ليكم فيها معارف كويسه علشان تعرفوا تأخدوا كل المعلومات اللى محتاجينها من الموظفين
لان بعض الموظفين مش بيرضى يطلع اى معلومه

- كمان متخلوش الموظف يحس انكم لما تطبقوا المشروع هييستغنوا عنه .

- كمان ركزوا قوى وزاكروا يوم بيوم لان هتيجوا فى فترة مطالبين فيها بالمذاكرة والتطبيق والاستعداد للامتحانات الدولية خصوصا اول مرة.

------------------------------------
ربنا يوفقكم ويسهل لكم امركم

واى استفسار اخر أنا فى الخدمة بإذن الله

رابط هذا التعليق

• الردود 158
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

• Myheart

11

• nemoo

10

• Ahmed.Hamdy

7

• حنان أحمد محمد إبراهيم

7

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

h4comp انا متشكرة جدا علي رد حضرتك علية
المشكلة ان انا مش عارفة هروح أقول للناس ايه

يعني انا فلانة وبدرس كذا
وبعدين اقولهم ايه

يعني انا المفروض هعمل ايه
واجمع بيانات عن ايه

وأقنع الناس ازاي في أي مكان هروحه انهم يتعاونوا معايا

البشمهندس بنفسه قالنا ان الوقت هيكون ضيق
بس للأسف احنا معندناش أي فكرة عن طريقة تنفيذ المشروع ولا المطلوب

وانا فعلا متشكرة علي اهتمامك جدا

رابط هذا التعليق

• بعد 3 أسابيع...

يا جماعة عن تجربة وربنا يشهد اني مش بقول الكلام دة من دماغي و لكن الكلام دة اكيد 100%

اوسخ شركة في مصر بتدي منحة الاوراكل هي اوراسكوم عليها لعنة الله
الادارة مبتعملش حاجة الا انها تثبت الناس و تديهم وعود في الهوا
مدربين الاوراكل الشركة 90% منهم ميعرفش الاوراكل من اكتر من سنة و دة مش عيب لكن العيب انهم
ماشتغلوش بايديهم في شغل فعلي خالص و اللي عاوز يجرب يسأل اي حد فيهم علي اي حاجة في اصدار
ال 9i (علشان اوراسكوم جابتهم و اديتلهم كورسات ال 10g بس)
اللي هايخلصوا الكورس هايكتشفوا ان هناك اوجة قصور كبيرة عندهم خاصة في موضوع ال
connection between the database and the users PCs
وكمان ال performance

نصيحة لوجة الله للناس اللي بتاخد الكورس في اوراسكوم بالذات اذا اعتمدتم علي المدربين فقط
فستخرجون من المنحة كما دخلتموها اول مرة
حاولوا تستفيدوا من المدرب علي قد معلوماتة واعتمدوا علي نفسكم في الباقي (و جربوا كل حاجة بانفسكم)

نصيحة اخيرة "اياكم" و محاولة تغير المدرب فانكم ستقعون في امر من اثنين : اما انهم هايثبتوكم بالكلام الاول
و بعدين ينفضولكم كما لم يحدث و لن يحدث لكم من قبل و دمكم يتحرق علي الفاضي .

و اما انهم " بعد الحاح شديد منكم و تهديدات بالذهاب الي الوزارة لتقديم الشكاوي" فانهم سيأتون بمن هو انقح من اللي قبلة

علي فكرة الوزارة لم ولن تتخذ اي اجراء ضد اوراسكوم بسبب افعالها المتكررة او ادائها السيء وطبعا اللي مخة كبير هايفهم
لية "مش بقولكم ادارة اوراسكوم مايعلمش بيها غير ربنا"

المهم يا جماعة انا والله مش قصدي اخليكم تيأسوا لان اللي قولتهولكم امر واقع.....................

المهم انكم تحطوا هدف واحد ليكم هو انكم تستفيدوا من هذة المنحة اكبر استفادة ............

و الله الموفق .... والله من وراء القصد

رابط هذا التعليق

• بعد 2 شهور...

انا بس عاوز أكد ان المنحة دى كانت شىء مهم قبل ما ندخلها لكن بعد اللى شوفنها فى اوراسكوم
عرفنا ان كله وهم

معلومة للآهميه : انا كنت من 20% اللى بيقولوا عليهم ولا جابولنا تدريب ولا حاجه

احسن ناس تعرف تثبت وترسم بتوع اوراسكووووو

رابط هذا التعليق

يا جماعة عن تجربة وربنا يشهد اني مش بقول الكلام دة من دماغي و لكن الكلام دة اكيد 100%

مدربين الاوراكل الشركة 90% منهم ميعرفش الاوراكل من اكتر من سنة و دة مش عيب لكن العيب انهم
ماشتغلوش بايديهم في شغل فعلي خالص و اللي عاوز يجرب يسأل اي حد فيهم علي اي حاجة في اصدار
وكمان ال performance

نصيحة لوجة الله للناس اللي بتاخد الكورس في اوراسكوم بالذات اذا اعتمدتم علي المدربين فقط
حاولوا تستفيدوا من المدرب علي قد معلوماتة واعتمدوا علي نفسكم في الباقي (و جربوا كل حاجة بانفسكم)

نصيحة اخيرة "اياكم" و محاولة تغير المدرب فانكم ستقعون في امر من اثنين : اما انهم هايثبتوكم بالكلام الاول

و اما انهم " بعد الحاح شديد منكم و تهديدات بالذهاب الي الوزارة لتقديم الشكاوي" فانهم سيأتون بمن هو انقح من اللي قبلة

علي فكرة الوزارة لم ولن تتخذ اي اجراء ضد اوراسكوم بسبب افعالها المتكررة او ادائها السيء وطبعا اللي مخة كبير هايفهم

المهم يا جماعة انا والله مش قصدي اخليكم تيأسوا لان اللي قولتهولكم امر واقع.....................

المهم انكم تحطوا هدف واحد ليكم هو انكم تستفيدوا من هذة المنحة اكبر استفادة ............

رابط هذا التعليق

وكمان ال performance

كل كلامك صح ميه الميه

والله العظيم الشركة دى كل اللى يهمها الفلوس وبس

انا بس عاوز أكد ان المنحة دى كانت شىء مهم قبل ما ندخلها لكن بعد اللى شوفنها فى اوراسكوم
عرفنا ان كله وهم

معلومة للآهميه : انا كنت من 20% اللى بيقولوا عليهم ولا جابولنا تدريب ولا حاجه

احسن ناس تعرف تثبت وترسم بتوع اوراسكووووو

المهزله دى كانت فى الاول فى شركه فوجيتسو ..بس دلوقتى جابوا ناس مستواها كويس نسبيا ..اينعم هما كانوا شغالين 6I وعملوا UPGRADE TO 10G وده طبعا عشان الوزاره قايله اللى لازم يدى الكورس يكون سيرتفيد فى الكورس اللى بيديه ..عموما الله المستعان على كل شىء وزى ماتفضل اخى الكريم molazwm وقال ان انك لازم تفهم على قد ماتقدر وطبعا لازم نحط فى اعتبارنا انك مهما تعمل او تشتكى فشكواك لن يسمعها او يراها الا الله وهو على كل شىء قدير ..
رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
ياجماعة قبل ماحد يقول كل الكلام ده لازم يعرف ان الكورس ده يعدي ال 15000جنية لو هتاخده خاص
ثانيا
اي واحد خبرة في شغل اوراكل مش هيشتغل في اي شركة في مصر اطلاقا لانه بره هياخد آلاف مؤلفة
وانت نفسك لو بقيت كويس في شغل الاوراكل مش هتقعد يوم في مصر من الآخر
ثالثا
شركة اوراسكم زي اي شركة في مصر مبتلاقيش مدربين كويسين علشان يجيبوهولنا

والحمدلله المدرب اللي بيدينا ( الكلام ده في شركة اوراسكوم في منحة اسيوط) في الصعيد يعني
المدرب كويس وخبرة في الشغل وكان شغال في شركة محترمة
بس كان نفسه يجرب التدريس في اوراكوم
بفضل الله احنا مستفادين منه كويس ولكن كلامه يدل ان الراتب قليل وان فلوس الخاص ملهاش حل
وكمان قال انه اول ماتخلص المنحه هيسيب الشركة

دا معناه ايه ؟
ان المشكلة مش في الشركة
المشكلة في ان الفلوس بتاعة المنحه يااما قليله يااما في لعب في ال.....
المهم
اللي انا شايفه يا جماعة اللي انتوا بتقولوه دا بيحبط
الافضل ان الواحد يستغل الفرصة دي ويجتهد
وان شاء الله هيوصل للي نفسة فيه
لان اي حاجه بالتعلم

رابط هذا التعليق

ربنا يوفق الجميع .. عمري 39 سنة .. معرفتي للأوراكل بطريقة المحاولة والخطأ
والمحاولة والخطأ (التعلم الشخصي.. قراءة .اطلاع . تطبيق.انترنت) تفقدك كثيرا من وقتك كما فعلت معي .. عن المنهجية في التعليم
والمحاولة والخطأ أوصلتني بفضل الله إلي مستوي جيد بالأوراكل وعمل جيد ولكن بعد زمن
وأنصح الجميع في بداية الحياة العملية احرص على التعليم الجيد كمثل فرصة كهذه
وإن شاء الله ربنا يكرمكم كتيييييييييير .. وربنا يوفق الجميع
وأنصح الجميع بالصبر .. والصبر فيه كل الخير

رابط هذا التعليق

السلام عليكم //
انا مدخلتش بقالى مده كبيره جدا على المنتدى لكن لما شوفت الناس اللى فى المنحه مضايقين جدا قوى كده قولت اكتب رد بما انى كنت فى المنحه فى المرحله الاولى phase1 انا عايز اقوول للناس بلاش اكتئاب لان احنا فعلا فى المرحله الاولى كنا اوسخ من كده مية مره احنا كنا التجربه بتاعتهم . وكنا مكتئبين جدا والانستراكتورز وحشين والظروف وحشه وامتحانات كل اسبوع ومفيش مرتب فى اول 5 شهور . وفيه ناس كانت بتنام فى فترة الحضوور .
انا عايز اقوول انكم تنظروا للجانب المشرق بعد المنحه ايه اللى هيحصل هتفتكر الحاجات وتقول ان احسن حاجه حصلت هيا زمايلك انا عايز اقوول ان المنحه حتى لو كنت بتاخدها فى احسن مركز فى الجمهوريه مش هترضى عنها برده دا طبيعى . بس المنحه جيده جدا فى حاجه ودا اللى المنحه فاديتنى بيه انها تخليك تقدر تدخل انترفيو بس
بعد كده الباقى عليك دا شغلتك انك تلمع نفسك وتذاكر وتنجح فى الانترفيو متفتكرش ان المذاكره هتخلص لما تخلص المنحه صدقونى المذاكره بتبدا لما بتبدا شغل .
اانا طلعت من ال20% الاوائل على مستوى المنحه واخدت التدريب اللى مروحتش فيه غير 3 او اربع مرات دا كان اسم بس
ولفيت على شركات مصر الكبيره والصغيره كان بتكلف بالظبط كل مره فى الانترفيو 20 جنيه اضرب انتا فى يجى 30 انترفيو
وكنت ارووح الانترفيو ساعات وانا عارف انى مش هقبل او اسلوب الشركه وحش ومش هستمر . لكن صدقونى والله بعد كل مره عدم توفيق بقوول "لعله خير ان شاء الله "صدقونى وخلاص كنت هسيب المجال بتاعى اللى هوابرمجه واضيع كل مذكرتى واروح اشتغل sales فى الامارات الحمد لله ربنى وفقنى بعد شهرين اختبارا ت وانترفيوهات فى شركة LinkdotNetوانى اكون واحد من الناس الSolutionDeveloper اللى شغالين فى الشركه ووالله بمرتب انا مكنتش بحلم بيه .
فاانا عايز الناس بس تتعلم على قد ما تقدر فى كل الظروف استفيد على قد ما تقدر وسيب الباقى على ربنا رزقك هيجيلك بس انتا اسعى . انا حبيت اقوول الكلمتين دوول علشان الناس تتعلم ومتياسش بسرعه . وسيبوها على الله
سلام عليكم .

رابط هذا التعليق

• بعد 1 شهر...

السلام عليكم
انا جديد فى الاوريكال وعاوز اعرف ازاى اسجل نفسى فى المنحة للاوريكال
وهل الباب مفتوح ولا خلاص وكل كام شهر الباب بيفتح

خزاكم الله خيرا

هيا بتبقى فى شهر 9 من كل سنه ..وعموما تابع الجرائد القوميه المصريه والمنتدى هنا وهتعرف بامر الله الميعاد بالتحديد ..اتمنالك التوفيق
رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...

منحه ال ITI بدات ياجماعه واخر تقديم فيها 29-7 وربنا يوفق الجميع فى المنحه دى يارب ..وخللوا بالكم ياجماعه ..دى من اقوى الكورسات فى مصر كللها ولو دخلت اوراكل تراك ..السنتر بايأهلك انك تاخد شهاده الماستر فى اوراكل ..ودى طبعا مش محتاجه وصف ..والتقدير المطلوب للقبول فى المنحه جيد وانك واخد تويفل 500 على الاقل وربنا مع الجميع ...
اللينك الخاص بصفحه المنحه
http://www.iti.gov.eg/Apply-at-ITI-Info/ApplyAtIti.asp

How To Apply For the 9-Month Program

Conditions

Applicants should satisfy the following terms and conditions:

*

Bachelors' Degree: from a recognized university or its professional equivalent.
*

Minimum Average Grade: Good.
*

Graduation Year: 2004 - 2005 - 2006
*

Minimum TOEFL Score: 500 (Paper or Computer-based TOEFL)
*

Military Service: either exempted or postponed (for males only)

Note: All required documents must be delivered no later than the start date of the program.

Documents

Applicants should submit their applications to the ITI registrar office together with:

1.

An original copy of the required Academic Certificate (showing the graduation grade).
2.

An original copy of the Birth Certificate.
3.

A copy of your Egyptian ID / Passport.
4.

An original copy of the Military Certificate indicating the applicant's military status.
5.

Two passport size photographs.
6.

TOEFL score certificate.

Selection Process

After submitting either written or online application, applicants will be assigned an examination number and a date for conducting screening tests, which will be held 2 to 5 days later.

Screening Tests include:

*

IQ and Aptitude Exam.
*

English Language Exam.
*

General IT Knowledge Exam.

- Questions are multiple-choice based. However, you might find
few questions requesting filling in the blanks with a word,
number or date.

- An interview will be conducted for applicant passing screening
test.

- Acceptance will be based on competitive basis.

Note: You are not allowed to enter the exams more than once in the same year.

- Non-Egyptian candidates are required to pay $7,500.

The fees will be paid as follows:

First Installment: Should be paid before the starting date of the 9-month Program.
Second Installment: Should be paid before the starting date of the focus module.

>> Print your application form

For Further Inquiries, contact us:

Tel:+202-3868420
Email: [email protected]

الله المستعان

رابط هذا التعليق

• بعد 1 شهر...

ألف مبروك لكل الناجحين وعقبال اللي ما حالفهم الحظ

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...

منحة وزارة الاتصالات مشابهة لمنحة ال ITI لان اللى قدم فى ال ITI لا يتم قبولة فى منحة وزارة الاتصالات وهذة من شروط منحة وزارة الاتصالات
واى حد عاوز اى معلومة يقول وان شاء الله اقولة عليها
انا على فكرة فى منحة وزارة الاتصالات وحاليا انا بعمل مشروع التخرج بتاعى
وبجد استفدت جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا
ويارب يوفقكم جمييييييييييييييييييعا

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...

الأخوة/ أعضاء المنتدى
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

أنا حديث العهد بالمنتديات عموما و بهذا المنتدى خصوصا. بخصوص منحة وزارة الإتصالات يا ريت يا جماعة الله يكرمكم تقولولي اختبارات الانجليزي و IQ و تكنولوجيا المعلومات ايه نظامها بالظبط.

يا ريت يا جماعة اللي اختبروا يبعتولي الرد بسرعة علشان احضر نفسي.
و جزاكم الله خيرا

رابط هذا التعليق

انا يا جماعة خريج اداب قسم انجليزي و معايا ICDL مش عارف منحة وزارة الإتصالات اذا قدمت فيها ممكن تأهلني لايه. حشتغل ايه يعني!!! طبعا أنا بصراحة عاوز اشتغل في مجال يكون دخله كويس و أكون حبه. في كمان كورس اسمه Oracle Administration تقريبا هل ده ممكن يكون له علاقه كويسه بكورس وزارة الإتصالات و برده اذا اشتغلت administrator هل دي دخلها كويس و مطلوبة و لا لا؟

و هل محتاج الكلام ده حد دراسته أصلا كمبيوتر و لا ممكن واحد زيي مجرد معاه ICDL.

أفتوني يا جماعة الله يكرمكم لأن أنا دلوقت في مرحلة التخطيط للمستقبل إن شاء الله و بشوف إيه الخيارات اللي قدمامي.

و جزاكم الله خيرا

رابط هذا التعليق

بسم الله الرحمن الرحيم
اكيد طبعا ال oracle adminstrator مطلوبه جدا وكمان دخلها كويس ولكن .........
تحتاج الى خبره
وكمان يفضل انك تكون عارف operating system وكمان networks
وانا بصراحه مش عارف ايه هيا محتويات كورس ال oracle adminstrator فى منحة وزارة الاتصالات
لو لقيته فيه الكلام دا فاتوكل على الله وخده وان شاء الله ربنا هيكرمك وانا اعتقد ان احتمال كبير تلاقى الحاجات دى
ولو لأ فدا هيحتاج منك شوية مجهود وتتابع على المنتديات وتطور من نفسك وتزود خبرتك ومعلوماتك لأن موضوع التدريب فى شركة كمدير قواعد بيانات صعب جداااااااا لأن بيانات الشركه حساسه للغايه ومش معقول هيسيبوا اى حد يطلع عليها او يغلط غلطه تبوظ الدنيا

رابط هذا التعليق

انضم إلى المناقشة

يمكنك المشاركة الآن والتسجيل لاحقاً. إذا كان لديك حساب, سجل دخولك الآن لتقوم بالمشاركة من خلال حسابك.

زائر
أضف رد على هذا الموضوع...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   تمت استعادة المحتوى السابق الخاص بك.   مسح المحرر

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

جاري التحميل

• أضف...

برجاء الإنتباه

بإستخدامك للموقع فأنت تتعهد بالموافقة على هذه البنود: سياسة الخصوصية