الانتقال إلى المحتوى

استفسار حول دراسة Oracle Erp

sasa87

Recommended Posts

السلام عليكم
انا اخت كورس oracle developer من حولي 8 اشهور جميل
انا سمعت عن erp واعوز اعرف هي بتتدرس اززي .............. واه العلاقة بنها وبين oracle developer
وكمان اه المواضيع الي فيها بالتحديد
شكراااااااااااااا

رابط هذا التعليق

الحقيقة ده كان سؤال مني لأخي عمرو النادي وهذا رده علي

وكنت سألت أسئلة وهو رد علي كالتالي

مجموعة EBS دي عبارة عن نظام متكامل اسمه ERP معناه Enterprise resource planning software اي التخطيط الامثل لموارد المؤسسات وهو من انتاج شركة اوركل نفسها وهو عباره عن اكثر من 55 موديول بيغطي جميع احتياجات المؤسسات الدولية الكبيرة في جميع النواحي للمؤسسات من بيع ومخازن وتصنيع وتشغيل وتوريد وصرف ومبيعات ومشتريات والنواحي المالية والنوحي التحليلي والنواحي مابعد البيع وحاجات كثيرة جدا وهو نظام متكامل يتناسب مع كل شركة كبيرة عايزة تشغل الاوركل عندها

وكمان أعرف أنه غير مسموح بالتعديل فيها ولكن الشركة المستخدمة لهذه الابليكشين يمكنها أن تضيف مثلا تقارير خاصة بها يعني حسب المتطلبات والاضافات يعني أقصد رغم موجود الابليكشن في الشركات إلا أنه يوجد أيضا الديفيلوبير صح

بالنسبة لموضوع التقارير في الابليكيشن فلازم يكون موجود ديفيلوبر في الشركة علشان يقدر يصمم التقارير الخاصبة بالشركة علي حسب ما الشركة عايزة شكل التقرير بتاعها يكون ازاي وده مختلف من شركة لشركة فشي اساسي وجود الديفولوبر علي الابليكيشن في كل الشركات الي عندها ابليكيشن

هل لما الواحد يأخذ دورة في أبليكشبن من دول تصبح مستخدم بس يعني مثلا على سبيل المثال زيها زي مجموعة الاوفيس مثلا تجيد الاستخدام فهمني يعني تعرف تشتغل عليه كويس مشعارف هل الكلام ده صحيح أم لا

بص مافيش فرق اصلا مابين الاوفيس ومابين الابلييكشن لان الفرق بينهم زي الفرق بين السماء والارض شي كبير جدااااااااا

الموضوع كبير ومش حاجة صغيرة زي اكسيل كده او اكسيس

لو اخدت كورس مش هاتكون مستخدم لا هاتكون Consultant علي الابليكيشن و الكورسات بتاعته موجودة في ايماك او اروكل ايجيبت وبتوصل في حددود من 15 الي 18 الف جنيه

ثانيا : هل ضروري لهذه الابليكشن للعمل وجود application server كي تعمل

لو اخدت الكورس لازم يكون عندك جهاز كويس وممتاز علشان تقدر تنزل عندك الابليكيشن وجهاز مواصفات عالي مثلا البروسيسور 3 جيجا ورامات مش اقل من 2 جيجا وبينزل علي مساحة 100 جيجا ده الاصدار 11I اما الاصدار 12 الجديد بينزل علي 145 جيجا وبينزل علي ويندوزر سيرفر 2003

هل ممكن أنزل أي حاجة منهم من على موقع الشركة وأجرب فيه مثلا ولو ممكن فين الينك +أه المتطلبات ولو لايمكن طيب كيف أخذت الدورة يعني جربت واشتغلت على ماذا

الموضوع كبير شوية لو دخلت علي رابط الشركة ولو عايز تنزل سورس الابليكيشن وهو مساحته 21 جيجا ده اصدار 11 واصدار 12 مساحته 35 جيجا

رابط هذا التعليق

أعتقد بعد التخصص هتكون Consultant من أول يوم العمل فوجودك هيكون ضروري وكون معك الديفيلوبير هتكون إضافة ممتازة وممكن الاخوة يفيدوك أكتر

رابط هذا التعليق

السلام عليكم
شكرااااااا اخي الكريوم بارك الله فيك
اتمنى توضيح اكتر من باقي الزملاء عن الموضوع ده وخاصة المشرفين ؟؟؟؟؟
سلاااااااااااااااااااااام

رابط هذا التعليق

اخي الكريم لو تخصصت في ERP اعتقد انك لن تترق الديفولوبر لاني انصحك بان تكون ديفولوبر علي الابليكيشن وتكون Oracel Application Devoloper

رابط هذا التعليق

انضم إلى المناقشة

يمكنك المشاركة الآن والتسجيل لاحقاً. إذا كان لديك حساب, سجل دخولك الآن لتقوم بالمشاركة من خلال حسابك.

زائر
أضف رد على هذا الموضوع...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   تمت استعادة المحتوى السابق الخاص بك.   مسح المحرر

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

جاري التحميل
  • أضف...

برجاء الإنتباه

بإستخدامك للموقع فأنت تتعهد بالموافقة على هذه البنود: سياسة الخصوصية