الانتقال إلى المحتوى

نقطه فارق في حياه الديفلوبر أوراكل

sayed ali

Recommended Posts

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
بدون ما أطول عليكم أن بجد قلقان ومحتار وفيه موضوع بعتبره نقطه فاصله في مستقبلي
وهو بخصوص اني لو أوراكل ديفلوبر ايه أفضل ليا الـ adf ولا الـ apps technical ؟؟
لأني بعد ما بدأت في الابس سمعت ناس كتير بتردد ان الاي بيزنس سويت هيبقي مبني علي الفيوجن ميدل وير وال adf وانه هيتلغي شغل الفورمز والريبورتس ماصحه الكلام ده أفيدونا أفادكم الله

رابط هذا التعليق

يعني يا بشمهندس سوق الابس ده هيتأثر يعني لو بقي الاي بيزنس سويت معتمد علي adf هبقي كده مش هستفاد من كورس الابس اللي أخدته صح ؟؟ ولو أنا اوراكل ديفلوبر وعاوز أطور نفسي وقدامي الاختيارين حضرتك ترشحلي انهي .؟

رابط هذا التعليق

الجزء الاول من السؤال مش اقدر افيدك فيه
اما الجزء التانى منه فانا ارشح لك adf
وطبعا كل دا توقعات للمستقبل
لكن الامور ممكن يكون فيها جديد لو احوال السياسة اتغيرت
لان كل شئ فى العالم مرتبط بها
هههههههههههههه
معكم ولكم نتواصل

رابط هذا التعليق

الله يخليك يا بشمهندس أنا بسأل عن ان ممكن موضوع الابس تكنيكال يتلغي في يوم ولا ليله يعني ادوس ولا ايه أنا خايف ؟

رابط هذا التعليق

غصب عنك لازم تنتقل و تهرب من الديفلوبر العادى ..

بالنسبه للخروج الى البيزنيس او غيرة .. ده مرجعه الماده العليمه التى سوف تحصل عليها . و ما تعرفه منها و ما سوف تعرفه او يجب تعلمه

و لكن فى اغلب الاحوال اعتقد ان ال APPs مهمه كبدايه و بعد ذلك يمكن ان تحصل على اى شئ اخر

و الله اعلم

رابط هذا التعليق

انا سألت ممثل اوراكل عن النقطة .....
ملخص الحوار ان اوراكل لا تفكر الان فى الغاء الدعم عن الفورمز وهذا حتى 2020 بدليل قرب صدور الاصدار الجديد من الفورمز المعتمد على الكلاود
اما موضوع الفيوجن فهو خيار استراتيجى لوراكل اى ان فترة اسمرار دعم الفورمزما هى الى فترة جيدة جدا للمطورين للانتقال الى الفيوجن ...يارب تكون اطمنت

رابط هذا التعليق

انا سألت ممثل اوراكل عن النقطة .....
ملخص الحوار ان اوراكل لا تفكر الان فى الغاء الدعم عن الفورمز وهذا حتى 2020 بدليل قرب صدور الاصدار الجديد من الفورمز المعتمد على الكلاود
اما موضوع الفيوجن فهو خيار استراتيجى لوراكل اى ان فترة اسمرار دعم الفورمزما هى الى فترة جيدة جدا للمطورين للانتقال الى الفيوجن ...يارب تكون اطمنت

يعني يا بشمهندس لو ناوي اكمل بعد في مجال الابس او E-BUSINESS SUITE ده مش هيتأثر اتوكل علي الله ؟؟؟
رابط هذا التعليق

الموضوع مش كدة .....
خلينا ناخد الموضوع من ناحيتين
الاولى عمليا انت عارف ان معظم عملاء اوراكل هم من الاماكن الحكومية والشركات الكبيرة ......والتى تقلق كثيرا من اخذ قرار اعادة بناء الانظمة على بيئة الفيوجن واصلا الفورمز تلبى احتياجاتها واداءها العالى وتوفر المبرمجين وحتى الدعم على الانترنت فضلا عن تكلفة الويب لوجيك
الثانية عمليا ومستقبلا
ان اوراكل كما قلت اتخذت الفيوجن خيار استراتيجى وهو فرض عليها وليس اختيار فى منافسة العملاق مايكروسوفت وتطبيقاته asp.net فضلا على مكسبها من شراء الجافا ومدى انتشارها على العديد من بيئات التطوير المختلفة وانا لاحظت ان اوراكل قدمت منتجا فى بيئة الفيوجن مقابل لمنتجا فى بيئة الفورمز مثلا
اوراكل ورك فلو work flow انتجت مقابلة اوراكل بيزنس بروسس OBP
اوراكل ديسكفرر discoverer انتجت مقابلة اوراكل بيزنس انتليجنس oracle business intelligence

oracle e business suite انتجت مقابلة صفحات oaf وعددها يزداد من اصدار الى اخر فى ال oracle e business suite
واخيرا نصيحتى لك استمر كما انت فى بيئة عملك مع تطوير نفسك فى الفيوجن حتى اذا جاءات فرصة مناسبة تكون جاهز

تم تعديل بواسطة apoopyda
رابط هذا التعليق

السلام عليكم ....
كلام الناس لي من سنة 2008 أن الديفيلوبر سوف يموت و يحل محله الجي ديفيلوبر وكلام نفس الناس ان الابس سيعتمد علي الجافا و هذا الكلام لا تعره انتباهك دون تصريحات واضحه من اوراكل
اوراكل اعلنت منذ شهور ان عمليه تطوير الاوراكل فورمز لن تتوقف ابدا طالما ان هناك من يعتمد عليها ...تغيير البيئات البرمجيه شئ وارد ..لكن تعالا نتكلم بحيادية و واقعيه ايضا
شركة تكلفت مليون او مليون و 300 الف ريال للحصول علي نظام تشغيل EBS وهو لم يكمل للآن بضع سنوات ستتركه و تغير كل عمالتها فورا وكل مبرمجيها وخبرتها ؟
طيب فرضنا انك اتدبست و دخلت مجال الابس ..فنصيحة من أخ... احترف هذا المجال و لا تنتقل لمجال آخر الا بعد الاستقرار المهني و شعارنا ف القوات المسلحة ..يد تبني ويد تحمل السلاح
أمشي في سكتك زي ما انتا بس عينك علي اللي جاي ....
و أخيرا ...لا تسمع لكلام الناس كثيرا و ركز في شغلك و الرزق علي الله ولو ليك نصيب ف قشه هتاخدها

رابط هذا التعليق

الموضوع مش كدة .....
خلينا ناخد الموضوع من ناحيتين
الاولى عمليا انت عارف ان معظم عملاء اوراكل هم من الاماكن الحكومية والشركات الكبيرة ......والتى تقلق كثيرا من اخذ قرار اعادة بناء الانظمة على بيئة الفيوجن واصلا الفورمز تلبى احتياجاتها واداءها العالى وتوفر المبرمجين وحتى الدعم على الانترنت فضلا عن تكلفة الويب لوجيك
الثانية عمليا ومستقبلا
ان اوراكل كما قلت اتخذت الفيوجن خيار استراتيجى وهو فرض عليها وليس اختيار فى منافسة العملاق مايكروسوفت وتطبيقاته asp.net فضلا على مكسبها من شراء الجافا ومدى انتشارها على العديد من بيئات التطوير المختلفة وانا لاحظت ان اوراكل قدمت منتجا فى بيئة الفيوجن مقابل لمنتجا فى بيئة الفورمز مثلا
اوراكل ورك فلو work flow انتجت مقابلة اوراكل بيزنس بروسس OBP
اوراكل ديسكفرر discoverer انتجت مقابلة اوراكل بيزنس انتليجنس oracle business intelligence

oracle e business suite انتجت مقابلة صفحات oaf وعددها يزداد من اصدار الى اخر فى ال oracle e business suite
واخيرا نصيحتى لك استمر كما انت فى بيئة عملك مع تطوير نفسك فى الفيوجن حتى اذا جاءات فرصة مناسبة تكون جاهز

أنا ناوي ان شاء أدخل مجال الابس تكنيكال وبالوقت ان شاء الله أجيب الجافا ؟؟؟ كده تمام ؟؟
رابط هذا التعليق

السلام عليكم ....
كلام الناس لي من سنة 2008 أن الديفيلوبر سوف يموت و يحل محله الجي ديفيلوبر وكلام نفس الناس ان الابس سيعتمد علي الجافا و هذا الكلام لا تعره انتباهك دون تصريحات واضحه من اوراكل
اوراكل اعلنت منذ شهور ان عمليه تطوير الاوراكل فورمز لن تتوقف ابدا طالما ان هناك من يعتمد عليها ...تغيير البيئات البرمجيه شئ وارد ..لكن تعالا نتكلم بحيادية و واقعيه ايضا
شركة تكلفت مليون او مليون و 300 الف ريال للحصول علي نظام تشغيل EBS وهو لم يكمل للآن بضع سنوات ستتركه و تغير كل عمالتها فورا وكل مبرمجيها وخبرتها ؟
طيب فرضنا انك اتدبست و دخلت مجال الابس ..فنصيحة من أخ... احترف هذا المجال و لا تنتقل لمجال آخر الا بعد الاستقرار المهني و شعارنا ف القوات المسلحة ..يد تبني ويد تحمل السلاح
أمشي في سكتك زي ما انتا بس عينك علي اللي جاي ....
و أخيرا ...لا تسمع لكلام الناس كثيرا و ركز في شغلك و الرزق علي الله ولو ليك نصيب ف قشه هتاخدها

أنا لسه مدبستش ولا حاجه يا بشمهندس أنا ديفلوبر اوراكل وعاوز اطور نفسي فلما جيت اروح للا adf قالوا مش منتشر وفرصه قليله جيت اروح للابس قالوا هيبقي معتمد علي ال adf فقرررت اني ادوس في الابس وبعدين الجافا تيجي بالوقت وانا شغال ان شاء الله ايه رأيك ؟
رابط هذا التعليق

عايزين سنين اعتقد طويلة عشان الفيوجن يطبق في الشرق الاوسط يعني مش اقل من 3 او 4 سنين
خليك في الابس زي مانت وطبيعي جدا وانت شغال بتطور نفسك
لانك مش حتعتمد علي حاجه ثابتة لا بالعكس كل يوم في جديد ولازم انت تطور نفسك والا مكنش ظهر ال adf و e business والناس بقي اكتفت بديفلوبر اللي لحد دلوقتي في ناس شغاله علي الفيرجن 6 منه !

رابط هذا التعليق

عايزين سنين اعتقد طويلة عشان الفيوجن يطبق في الشرق الاوسط يعني مش اقل من 3 او 4 سنين
خليك في الابس زي مانت وطبيعي جدا وانت شغال بتطور نفسك
لانك مش حتعتمد علي حاجه ثابتة لا بالعكس كل يوم في جديد ولازم انت تطور نفسك والا مكنش ظهر ال adf و e business والناس بقي اكتفت بديفلوبر اللي لحد دلوقتي في ناس شغاله علي الفيرجن 6 منه !

ربنا يطمنك يا بشمهندس يارب
رابط هذا التعليق

انضم إلى المناقشة

يمكنك المشاركة الآن والتسجيل لاحقاً. إذا كان لديك حساب, سجل دخولك الآن لتقوم بالمشاركة من خلال حسابك.

زائر
أضف رد على هذا الموضوع...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   تمت استعادة المحتوى السابق الخاص بك.   مسح المحرر

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

جاري التحميل
  • أضف...

برجاء الإنتباه

بإستخدامك للموقع فأنت تتعهد بالموافقة على هذه البنود: سياسة الخصوصية