الانتقال إلى المحتوى

التدرج

ibrahim mohamed

Recommended Posts

السلام عليكم
شكرا لكل من ساهم فى المنتدى الرائع
انا اخيرا حصلت على ocp والحمد لله فضل من الله
بس فية قطم مهمة جدااا يمكن تكون فى نظرى التواضعة جدا لانى لسة جديد فى الموضوع وياريت حد يفدنى ودة اتمناة من الافاضل اصحاب الخبرة والسوال علشان مطولش
احنا دلوقتى بعد ما صممنا الdatabase وعملنا الrelations ما بنها وخلصنا الform وقفنا الشغل تماما
اية الى بيحصل بعد كدة يعنى مثلا فى access بعد ما بخلص بيعمل شاشة auto exic للمستخدم النهائى
انا ايز كبرنامج icon على سطح المكتب لما اضعت عليها يفتح البرنامج؟؟؟
والتانى لما شركة تحتاج الشغل الى انا عاملة لها هنزلة ازاى عندها ؟؟
يعنى عايز اعرف الطريق والتدرج الى بيحصل ؟؟؟ لانى دورت ومش لاقى اجابة على السوال دة
وشكرااااااااااا

رابط هذا التعليق

والله انت عندك حق الله يفتح عليك
أنا كمان بقالي زمان بدور علي الاجابة للسؤالين دول

أتمني من الأعضاء اللي ساعدونا كتير جدا في هذا المنتدي فوق الرائع انهم يجاوبونا
وأحب أصيغ السؤال التاني علي حسب حاجتي اليه ( هو نفس السؤال ونفس الاجابة )

كيف انقل data base موجودة بالكامل علي بارتيشن معين في هارد علي الهارد الاخر او جهاز اخر فيه طبعا ان الاوراكل موجود فعلا علي الجهاز اللي هيتنقله الداتا بيز

وفي النهاية بشكر كل الاعضاء

رابط هذا التعليق

بسم الله الرحمن الرحيم
بالنسبة للايقونة التي تقصد وضعها وتشغيل البرنامج من خلالها فهي ذات الامتداد fmx
وهذا هو الملف التنفيذي الذي يتم بيعه والعميل يكون عندهform run time يشغل هذا المنتج(على حد علمي ولو ان كلامي فيه خطا ارجوا التصحيح)
اما بالنسبة للداتا بيس نفسها فتعمل لها export من عندك وبعدين import في جهاز العميل اللي انتة مسطب عليه الاوراكل
اما عن طريقة export,import فاستخدم خاصية البحث وستجد (التايهة)في هذا المنتدى :rolleyes:

رابط هذا التعليق

ربنا يكرمك علشان رديت

بس انا كنت عاوز اقول ان انا لما بشغل الملف المذكور fmx بيديني ايرور ......ارجو الافادة

اما عن ال im و ex فجاري البحث وانا اتذكر اني كنت رأيت مشاركات في هذا الموضوع وان شاء الله حين ألفاهم هضع الرابط هنا
واذا احد سبقني فليتكرم ويضعه

.....................................................................شكرا..................................................................................

رابط هذا التعليق

اولا: يجب أن تنشئ فورم يتم من خلاله فتح الفورمات الأخرى ويقوم المستخدم بفتح هذا الفورم.
ثانياً: وضع جميع ملفات FMX,REP وغيرها في مجلد واحد على السيرفر لدى المستخدم وعمل SHARED لهذا المجلد .
ثالثاً: عمل EXPORT لقاعدة البيانات التي لديك وبذلك تحصل على ملف DMP .
رابعاً : عمل IMPORT للملف DMP في سيرفر المستخدم.
طبعاً عمليتا الاستيراد والتصدير موجودة في أكثر من موضوع داخل المنتدى فقم بالبحث عنهما.
خامساً:تثبيت FORMS RUNTIME,REPORT RUNTIME على أجهزة clients لدى المستخدم.
سادساً : ضبط ملف tnsname.ora على أجهزة clients لدى المستخدم , وهذه أيضاً موجودة في المنتدى.
سابعاً:عمل shourtcut على سطح المكتب لكل مستخدم على الشكل التالي :
C:\orant\BIN\ifrun60.EXE MODULE=\\SERVER \FMX_FOLDER\MAIN_FORM.fmx USERID=USER_NAME/PASSOWRD
حيث يقوم هذا الإختصار بفتح الفورم في الخطوة الأولى ولاحظ وجود اسم المستخدم وكلمة السر لقاعدة البيانات و اسم الفورم.
وذلك بفرض أن الملف التنفيذي ifrun60.exe موجود في المسار المبين وهذا الملف هو بحد ذاته form runtime .

وذلك كله طبعاً بعد الإنتهاء من تنزيل أوراكل وإنشاء قاعدة البيانات الفارغة على السيرفر و عمل الشبكة.

أرجوا أن تكون الصورة واضحة.

بالتوفيق

تم تعديل بواسطة hassan978hmk
رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اخي الكريم

لفتح شاشة fmx من خلال ايقونة علي سطح المكتب راجع الرابط التالي

http://www.araboug.org/ib/index.php?showtopic=15121

جزاكم الله كل خير

رابط هذا التعليق

انضم إلى المناقشة

يمكنك المشاركة الآن والتسجيل لاحقاً. إذا كان لديك حساب, سجل دخولك الآن لتقوم بالمشاركة من خلال حسابك.

زائر
أضف رد على هذا الموضوع...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   تمت استعادة المحتوى السابق الخاص بك.   مسح المحرر

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

جاري التحميل
  • أضف...

برجاء الإنتباه

بإستخدامك للموقع فأنت تتعهد بالموافقة على هذه البنود: سياسة الخصوصية