الانتقال إلى المحتوى

كيف ممكن اوجد النسبة المئوية لأرباح منتج مقارنة بالمنتجات الاخرى

chairman

Recommended Posts

بسم الله الرحمن الرحيم
اخواني الاحباء
السلام عليكم

عندي جدولين الاول:(رمز المنتج، اسم المنتج) الجدول الثاني: ( رمز المنتج، الربح) كيف ممكن اعمل استفسار يوجدلي النسبة المئوية لارباح احد المنتجات بالنسبة للارباح الاجمالية لجميع المنتجات

رابط هذا التعليق

اخي ممكن توضيح اكثر

بردك محتاج توضيح بس من اللى فهمت. انك متلا على الفورمه ايتم اسمه متلا v_item(اسم المنتج) انت عايز لما اليوزر يختار اى ايتم يطلع فى فى خانه تانيه متلا Ratio (النسبة المئوية لمنتج اللى موجد فى v_item). بس اول حاجه تعمل Ratio تسيبلى ايتم .
ممكن تستخدم فانكشن صغير فى WHEN-VALIDATE-ITEM بتاع الايتم v_item يرجع فى Ratio نسبه المائويه .
ده السناريو اللى ممكمن تستخدمها لو معرفتش تعمل الفانكسن ممكن ترفع اسكربت الجدوال و هى ان شاء بسيطه مش هتبقى اكتر من سطرين .
يارب اكون فهمت طلبك صح .
بالتوفيق .
رابط هذا التعليق

بارك الله فيك اخي الكريم

انا ما بدي اعمل عن طريق القورم

انا بدي اعمل عن طريق SQL يعني اعمل select واعرض النتيجو في تقرير

بارك الله في الجميع

رابط هذا التعليق

ياخى انت ممكن بردك تعرضها فى التفرير كل اللى انت هتعملها اضف على تقرير حقل جديد من نوع فورمله و تحط فيه نفس الفاكشن .
من غير جمله سيلكت لاتك لو عملت جمله سلكت خاصه بموضع و هو اساسا مش محتاج لازم تعمل لينك مابين الكورى الاساسى و الكورى بتاع الفانكشن .
اخى لو فى مشكله فى عمل الفانكشن انت ممكن بس ترفع اسكريبت الجدوال .
بالتوفيق .

رابط هذا التعليق

يا قلبي يا mostfa_future انا الجدول الي ذكرته في اول مشاركة مش مرتبط بأي فورم (لا تستغرب) انا المشروع الي بعملو يطلب هكذا جدول

حشرحلك الفكرة مرة ثانية ( مثلا عندي خمس منتجات ، ماوس ، سماعات ، مونتير ، كيس ، طابعة ، و عندي الربح الذي يتحقق من كل واحدة على حدى ( واليكن مثلا الربح من الماوس 10$ ومن سماعات 8$ ومن مونتير 9$ ومن الكيس 4$ ومن الطابعة15 $ ) وعاوز اوجد نسبة النسبة المئوية لارباح الماوس من مجموع الارباح الكلي لجميع المنتجات من خلال استفسار select بدون فنكشن

اذا ممكن اتساعدني وجزاك الله الف خير

رابط هذا التعليق

اخى الكريم انا مليش دعوه يالفورم نهائى اانا بتعامل معاك فى جدوال الفاكشن هو سيلكت مش هتفرق مش شرط تعمل الفانكشن فى الفورم بس انت ممكن تعمل الفانكشن داخل السيلكت و انا هوضحلك الفكره.
طبعا الكلام ده ممكن يكوم مختلف عن الحدوال اللى عندك بس هو تعدل كلامى ليتناسب معاك.
الجدوال فرضا
الاصناف v_item
اسم الصنف item
سعر الصنف s_item
الربح من الايتم r_item
اجمالى الربح t_Pro
طبعا ده تقسبم جدوال مش كويس بس لتوضيخ انت مفروض 3 جدوال على الاقل .
لو انت عملت جمله سيكت
select r_item/t_Pro *100 from v_item where item = 'موس';
الكلام ده لو بجمله سيلكت لو بافنكشن و طبعا احسن .
CREATE OR REPLACE function GET_pro (vv_itrm varchar2
) RETURN NUMBER IS
x number
BEGIN

select r_item/t_Pro *100 into x from v_item where item=vv_irem
RETURN x
end
عشان تنادى علي الفانكشن بقى بردك جو سيلكت
select GET_pro ('موس')from........
اى جدوال حسب انت عايز تعرض النسبه كام مره
دى الطريقه فقط لتوضيح لان اكيد اسماء وتوزيع الجدوال محختلف .
لو فى اى حاجه انا تحت امرك بس يفضل انك نقول شكل الجدوال او ترفع اسكريببت الجدوال.ونا معاك حتى توصل لحل لمشكله
بالتوفيق

رابط هذا التعليق

[code][code][code][code]الأخ الكريم 
بعد التحية أظن الحل الصحيح هو

select item_name , (sum(item_profit)/(select sum(item_profit) from items)) * 100
from items d join items_profit e on D.item_ID = E.item_id
group by D.item_name;

مثال عملي
select d.department_name , (sum(salary)/(select sum(salary) from hr.employees)) * 100
from hr.departments d join hr.employees e on D.DEPARTMENT_ID = E.DEPARTMENT_ID group by D.DEPARTMENT_NAME;
يحسب نسبة رواتب كل قسم لإجمالي الرواتب from HR schema
رابط هذا التعليق

صاحب الموضع لم يقل الاجابه صح او غلط و بعضين هو عايز نسبه كل سلعه بنسبه لمجموع ارباح السلع .يعنى ربح الموس 1ج و البارنتر 2 والشاشه3 يبقى الربح الاجمالى 1+2+3 =6 هوعايز نسبه ربح الماوس بنسبه لجمالى الربح اللى مفروض =6
المشاركه الخاصه لتوضيح فقط الفكره مش حل يعنى الموضع ناقس كتيررررررر او انا قايل فوق كده .
يعنى فين متلا جدوال المبيعات لمفروض بيتسجل عليه المبيعات عشان تشتغل عليها و تعمل sum لو هو محتاج sum .
مشاركتى السبب منه زاى يعمل فانكشن و يدخلها جوه سيلكت لان لو بيعمل تقرير وعايز يحط النسبه فى حقل زى الاسم والسعر مش هينفع فيه سيلكت وعشان يعمل بى سيلكت هيدخل نفسه فى ربط مابين جملتين السيلكت الجمله الاساسيه او سب كورى فى حين ان ممكن يعمل افانكشن بسهوله وفى كل الاحوال احسن .
بالتوفيق لجميع.

تم تعديل بواسطة mostfa_future
رابط هذا التعليق

جزاك الله خير يا اخ MOSTFA_FUTURE قكره حضرتك وصلت . و لكن اسفسار معنى كلام حضرتك انى بدل ماكنت بعمل الفانكشن على مستوى التقرير ممكن اعملها داخال جمله سيلكت وتعمل على مستوى الداتابيز .
لو فى اخطاء فى اللى فولته يارت تصحح .
وجزاكم الله خير .

تم تعديل بواسطة rana2000
رابط هذا التعليق

انضم إلى المناقشة

يمكنك المشاركة الآن والتسجيل لاحقاً. إذا كان لديك حساب, سجل دخولك الآن لتقوم بالمشاركة من خلال حسابك.

زائر
أضف رد على هذا الموضوع...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   تمت استعادة المحتوى السابق الخاص بك.   مسح المحرر

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

جاري التحميل
  • أضف...

برجاء الإنتباه

بإستخدامك للموقع فأنت تتعهد بالموافقة على هذه البنود: سياسة الخصوصية