الانتقال إلى المحتوى

حوار مع مبرمج

ibrahim mohamed

Recommended Posts

السلام عليكم ورحمة الله
هذا حوار تم بينى وبين اكثر من مبرمج فى السوق المصرية وغيرها من دول الخليج وحبيت انقلة وتم هذا الحوار فى رمضان الى فات حبيت انقلة علشان الاخوة الافاضل زوى الخبرة يفدونا واحنا نحاول نغير تفكيرنا اذا كان لالافضل ..... ورجاء الرد والمساهمة لتهم الفائدة
بعد صلاة التراويح
ازيك يا.... عامل اية واية الاخبار فى الشغل والسوق عامل اية عموما
بص ياابرهيم ان الحمد لله تمام وكويس ...
السوق دلوقتى فية نقلة بس ماشية ببطء لضعف الامكانيات فى السوق المصرى بس هى نقلة كويسة جدااااا وهى (crm ) اى هى e-business والتقنيات الحديثة soa (الكلام دة قالة ا. احمد الجابرى من زمان ولازم نقرا فى الموضيع دة ومش نبص تحت رجلينا.....) يعنى اية يا استاذ.....
يعنى يا ابراهيم سوق العمل دلوقتى معتش بيدور على الdev وبقوا يقلوا والشركات دلوقتى بتشترى الابلكيشن جاهز وتحتاج الوديول الى هى عايزاة وتشتغل علية وبكفاءة وفاعلية دون الرجوع الى الشركات الى هى عاملة البرامج والمشاكل الى بتحصل
يعنى يا استاذ..... الى معاهم ocp والشهادات العالية معتش ليهم لازمة فى السوق
للالالالالالالا انا ما قلتش كدة يعنى الفرص هتقل امامهم ومش هيطلبوا ذى زمان .. يعنى لازم ندخل فى العالم الجديد بالنسبة لينا وقديم بالنسبة للعالم الخارجى
وبعدين الشركات الكبيرة فى السوق منها فعلا دخل المجال ودفع مبالغ عالية اة بس الشركات عرفت ان دة افضل مليون مرة .
وعلى كدة خلص الحوار
طبعا الكلام دة لللامانة الى تم .......
انا طبعا من يومها وانا بدور على الموضوع دة وبقرا فية ولو حتى معلومات عامة وانا ocp وبحاول اشوف من حوليا الى بيحصل وبلاقى فية شركات فعلا اشتغلت فى الموضوع دة وفية لسة شركات بتطلب ناس ديفولبر يعنى لسة بيطلبوااا بس مش زى الاول ....
المهم..
لازم الواحد يدخل المجال الجديد
فارجوا من السادة زوى الخبرة ابداء الراى فى الحوار ووضعنا على الطريق الصحيح واحنا لسة جداد فى المجال ونعمل اية واحنا لسة مفيش خبرة فى الديفولبر

رابط هذا التعليق

يا صديقي العزيز
انا من الاردن
ولا اعتقد ان الامور تختلف كثيرا عن مصر
السوق يتجه نحو اوراكل مع جافا اما بالنسبة للبرمجيات e-business
فهي مكلفه جدا جدا ولا تستطيع كل الشركات استخدامها
فقط عدد محدود من الشركات
انا برأيي ان الامور تتجه باتجاه لينوكس مع اوراكل مع جافا jdevloper
والله اعلم

رابط هذا التعليق

السلام عليكم
كيفك صديقى العزيز
دائما متواجد فى كل مكان مشاء الله عليك
طبعا تعتبر الاموا مش مختلة كثيرا ولكن حجم التعاملات الماللية مختلف بمعنى السوق اكبر فى دول الخليج
بالنسبة الاوركل مع الجافا اوافقك ولكن لسة المجال مش منتشر يعنى قليل الى يعرفة وان سالت عن كورساتjdeveloepr كانت رقم جامد 14000 مصرى
واليونكس طبعا الكل شغال فية وقاع كبير جدا وبداء فى الانتشار بكثرة ونامل ذلك
انا الى عايز اعرفة اية هو افضل المجالات (كلام غلط طبيعا لان مفيش حاج ة اسمها افضل فى المجال ) جدلا من حيث الشغل والطلب والماديات هل هو
developer & j developer & e-business
يعنى الواحد يحاول يركز فى اية ؟؟؟؟؟؟ والعامل شغال فى توسع يا ريت تفهموا قصدى
ياريـــــــــــــــــــــت المشاركة من الاعضاء 35 قراءة ولالالالالالالالالالا 1رد شكرااا

رابط هذا التعليق

انضم إلى المناقشة

يمكنك المشاركة الآن والتسجيل لاحقاً. إذا كان لديك حساب, سجل دخولك الآن لتقوم بالمشاركة من خلال حسابك.

زائر
أضف رد على هذا الموضوع...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   تمت استعادة المحتوى السابق الخاص بك.   مسح المحرر

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

جاري التحميل
  • أضف...

برجاء الإنتباه

بإستخدامك للموقع فأنت تتعهد بالموافقة على هذه البنود: سياسة الخصوصية