الانتقال إلى المحتوى

وظائف لمبرمجي أوراكل

warning

Recommended Posts

الإعلان من السعوديه

وهو ده العرض اللى نازل

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

عرض عمل
المؤهلات المطلوبة :

• اتقان كامل لجميع مهام الـDeveloper
• اتقان جيد لمهام الـ DBA
• القدرة على تعلم مهارات جديدة قد يتطلبها العمل .

المميزات:
• سكن .
• إجازه شهر كل 16 شهر مدفوعة الراتب.
• تذكرة سفر ذهاب وعودة .
• راتب قدره 1650 ريال .
• يخصص 25% من صافي ربح المشروع للأشخاص الذين قاموا بالمشاركة فيه إذا كان المشروع قد تمت برمجته داخل مكتبنا .
• يخصص 20% من صافي ربح عقود الصيانة للمبرمجين المشرفين على أي عقد إذا كانت الصيانه تابعة لمكتبنا فقط .

بنود مهمة:
• هناك فترة تجربة لمدة ثلاث شهور , عند قبول المبرمج العمل وفق المهام المطلوبة منه في الأعلى واتضح خلال هذه الأشهر الثلاث أنه غير قادر على أحدها فللشركة كامل الحق في الأستغناء عن خدماته وإخلاء مسؤوليتها من مصاريف العودة لبلادة .
• إذا قام الموظف بأي نشاط لحسابه الخاص ( سواء كان من نشاط الشركة أم لا ) فللشركة كامل الحق في إتخاذ ماتراه مناسباً لإسترداد حقوقها كاملة ( بمالا يتخالف مع نظام العمل والعمال في المملكة العربية السعودية ) .
• فترة العمل تقريبا 10 ساعات من الصباح للمساء , مع توقف فترة الظهيرة كاملة .
• نشاط الشركة بناء برامج وتطبيقات إنترنت وسطح مكتب للشركات والمؤسسات الحكومية و المؤسسات الصغيرة ومتطلبات الأفراد الشخصية , وتبدأ من مرحلة التحليل حتى مرحله عقود صيانه هذه البرامج.
• في حالة قبولك العرض أرسل شرح لبعض المشاريع التي قمت بها باللغات المذكوره أعلاه إن وجد (باللغه العربيه او الانجيلزية ) , وإذا كان لديك أي استفسار أرسله على البريد .

رابط هذا التعليق

اخي اشكرك على الصراحة
بس في اي دولة عربية ما بيقل راتب الاوراكل ديفلوبر عن 500 دولار ودا المبمرج المبيتدء وانت بتدور على محترف بسعر غريب الصراحة مش عارف تقصد ايه
بس اعرفك اني عشت في السعودية كثير واحب اعرف الشباب نصيحة لوجه الله لا تسافر على شركات صغيرة علشان ف الغالب هتنخدع لانها لسا بادئة ومعندهاش لا خبرة ولا حتى فلوس فانصح الجميع خد الخبرة في بلدك وسافر كبير في شركة كبيرة على الاقل هتحصل على راتب سبع او ثمان الاف ريال لو عندك خبرة سنتين بالاوراكل
وبعدين الاخ السابق كلامه فيه اسلوب احتكار من قبل ما تسافر علشان كدا بشكره على صراحته يعني مثلا بيقول لا تشتغل غير شغلي باي حق انت تتدخل في وقت راجتي تعرف اني لما سافرت للسعودية وسئلت احد الشيوخ الكبار السعوديين وقلت له هل يحق لي ان اعمل اي شىء في وقت فراغي من اجل حمع المال وهل سيكون المال حلال ؟ اقسم بالله رد قائلا حلال لانه نحن مش عبيد عند الدولة اللي بتتدعي انها الاسلام .
لذا واضح ان واضع الاعلان شركة صغيرة ومن الناس اللي بتجب تستعبد الاخرين
وهذا راي بكل اخلاص وبناء على خبرة في السعودية طويلة ومواقف كثيرة مع شعب طيب ولكن بيجب يستعبد الاخرين خاصة ان بعض الشعوب بتعطي لهم الفرصة دي
وفي السماء رزقكم وما توعدون
وانصح الجميع لا تسافر الا وانت كبير واقصد كبير علميا خد الخبرة في بلدك الاول وسافر بمرتب ووضع ممتاز احسن ما تسافر صغير وراتب صعير وبعدين مش هتعرف تغير الشركة وتبقى اتدبست
والسلام عليكم ورمضان كريم

رابط هذا التعليق

يا جماعه كل الموضوع ان العرض ده وصلنى

أنا مش صاحب العرض ده ومعرفش حاجه عن الشركه

ورفضت العرض لكن أنا محبتش إنى أعلق عليه

بس حبيت إنى أوضحه للأعضاء بس

رابط هذا التعليق

شكرا للأخ Casper
ولكن أنا بأيد كلام الأخ mohamedmcsd لان بصراحه مفيش أى ميزه فى العرض ده أنت لو حسبت مصاريف الاكل والشرب هناك هتلاقى إلى هيتبقالك ممكن تاخد أحسن منه هنا وأنت لسه معندكش خبره

تم تعديل بواسطة Mala_Moh
رابط هذا التعليق

بسم الله الرحمن الرحيم
يا جماعة كلام الاخ mohamedmcsd صحيح 100%
حذاري من الشركات التي تحتكر الموظفين ده غير المرتب التعبان وغير عدد الساعات 10؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ :D
انا في شركة في مصر (يعني بلدي) وشربت المر من الشركة اللي انا معاها لانها من نفس النوع بالضبط (شركة مبتدئة ولسة بنكبر وقدام هنظبط الناس والمرتب نيلة والعمل 24 ساعة وحاجة لا توصف)
حذاري مجددا من هذه الشركات :unsure: :rolleyes:
اللهم بلغت اللهم فاشهد

رابط هذا التعليق

ايه ده اساسا؟

"اجازة شهر كل 16 شهر" !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
يعني تقريبا كل سنة و 4 شهور؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

"راتب قدره 1650 ريااااااااااااااااااااااال" !!!!!!!!!!!!!
المفروض نقول واو

"إذا قام الموظف بأي نشاط لحسابه الخاص ( سواء كان من نشاط الشركة )"

طيب دي ماشي لكم فيها حق

"( أم لا )"

و دي بقي مالكم بيها؟

"فترة العمل تقريبا 10 ساعات من الصباح للمساء , مع توقف فترة الظهيرة كاملة ."

ده معناه ان انا حقوم من النوم عشان اروح الشغل و حروح عشان انام

بس بجد في النهاية اقول

الله يجعلك عمار يا امارات

كان الراتب 4000 درهم مبدئيا فترة اختبار ( قابل للزيادة بدون حداقصي بعد ال 3 اشهر اختبار)
مواعيد العمل من 9 ص الي 6 مساء مع وجود Break في فترة الظهيرة للغداء و الصلاة
العقد 3 سنوات
اجازة شهرية مدفوعة الراتب و في حالة لم اخذ اجازة استلم شهر راتب اضافي
استطيع التبديل لفترة عمل من الصباح للظهيرة و من الظهيرة للمساء بدل من فترة واحدة !!!!!!
((ما قالوه لي انت مبرمج، عملك هو التفكير لو ازعجناك و (طلعنا روحك) لن تخرج ابداع ))
500 درهم بدل سكن (في دبي الكلام ده علي فكرة)
و كانت اللغات المستخدمة vb6 و vb.net و #C و access و sql server 2000 & 2005 و crystal report
و لم اقبل لانني احسست ان المرتب صغير حينها

ده كمان مكنتش ساعتها خدت ال OCP و لا كنت اشتغلت Oracle Development كنت بس اعرف Database و pl/sql بالنسبة لاوراكل كماااااااااااااااااااااااااااااااان

مبرمج اوراكل الذي يبدا في مدينة مثل دبي ب 5000 او 6000 درهم فليعتبر نفسه سيء الحظ

متي سنفكر في المبرمج علي انه انسان و ليس power supply

اقولها مرة اخري الله يجعلك عمار يا امارات

رابط هذا التعليق

الامارات !!!!!!!
لا اجد لها تعليق سوى اما انها جنة الله فى ارضه او انها اوروبا العرب ؛ تلك هي البلاد التى تستحق ان ترفع لها القبعات ويقف لها الجميع احتراما لما تقدمه لشعبها من احترام وتقدير بين الامم .
عمار يا امارات.
وشكرا
ميجا

رابط هذا التعليق

بسم الله الرحمن الرحيم
يا اخى الكريم digital_mind ليا عندك كام استفسار فا معلش استحملنى
انا مصرى ولسه واخد اوراكل ديفيلوبر وناوى امتحن وعاوز نصيحتك انا مش قادر افضل فى مصر وعاوز اسافر لانى تعبت بجد
فا عاوز نصايح منك ونفسى اروح الامارات مع العلم انى والدى مقيم فى السعوديه وممكن يسفرنى
بس انا نفسى اروح الامارات فدلنى اعمل ايه وايه اللى مفروض يكون معايا عشان اعرف اشتغل وانا ليا صديقه هناك ازاى ممكن اخليها تفيدنى
بمعنى اسافر ازاى وهل لو سافرت زياره هاقدر ادور على شغل بسهوله ارجوك شفلى حل للموضوع دا من فضلك دلنى اعمل ايه ومنتظر ردك بفارغ الصبر وكام هايكون الراتب بالنسبه لمبتدئ مثلى وشكرا واسف على الاطاله

رابط هذا التعليق

هل الكلام ده أكيد أخى ؟؟؟؟؟؟

بس في اي دولة عربية ما بيقل راتب الاوراكل ديفلوبر عن 500 دولار ودا المبمرج المبيتدء
............
وسافر كبير في شركة كبيرة على الاقل هتحصل على راتب سبع او ثمان الاف ريال لو عندك خبرة سنتين بالاوراكل

لأن كان فى موضوع أثير من فترة عن مرتبات الاوراكل و لم تكن هناك أجابة واضحة بهذا الشأن ..... فأرجو لو كان لديك أى معلومات زيادة عن هذا الموضوع فأكون شاكراً لك أذا أفادتنا بها و شكراً
رابط هذا التعليق

السلام عليكم ,,

لقد ارسلت لصاحب الشركة رابط الموضوع وقد رد بما يلي :

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
بداية اشكر كل الذين ردوا على الموضوع وأحب ان اوضح بعض النقاط خاصة للأخ mohamedmcsd وغيره من الاخوان:

أولاً : هذا كان مجرد عرض ولا اعلم لماذا الانزعاج فإذا كان الأخ الكريم يرى أنه لا يناسبه يستطيع أن يرفضه بكل هدوء فهذا حقه.

ثانياً : صحيح أن مرتب مبرمج الأوراكل الذي تقل خبرته عن خمس سنوات في السعودية هو 500 دولار كما ذكرت أخي الكريم ولكنك يبدو أنك نسيت التحويل واستعمال الفرق بين العملات حيث انه هذا هو ماذكر في عرضنا (500 دولار يعادل 1750 ريال سعودي) ولكن غيرنا لا يعطي نسبة ربح , ولكننا نضيف لهذا المرتب نسبة ربح أيضاً ,وفي حالة رغبه إلغاء نسبة الربح بالإمكان رفع المرتب الى 2400 ريال سعودي , وهو مايعادل دبل المرتب الذي يصرف لمبرمج الأوراكل ( المحترف ) مره ونصف في مصر حيث يأخذ هناك 1400 جنيه مصري الى 1500 (مايعادل 1000 ريال ) , وذلك حسب بعض السيفيات التي وصلتنا وبعض مكاتب البرمجه التي اتفقنا على التعاون معها في مصر ( وجميع ارقامهم موجوده لمن أحب التثبت مع العلم انهم من اكبر شركات البرمجه في القاهره).

ثالثاً : أخي الكريم ذكرت ان الشركات الصغيره ضعيفه ومبتدئه في عالم الشركات , هذه نقطه صحيحه ولا غبار عليها ولكنك ذكرت ايضا انها تخدع فهنا انت تخطئ وتتهم زورا وانا وانت على السراط المستقيم يوم لا يظلم احدا ان شاء الله , فأنت ياعزيزي في بلد يوجد فيه محاكم وشرطه وقانون , لو خرج احد الطرفين عن العقد قيد انمله يحق للطرف الآخر الحصول على حقه كاملاً ومكملاً , ولسنا في غابة .

رابعاً : بالنسبة للمرتب 7 و 8 الاف ريال بخبره سنتين فقط فأرجو أن تضع رقم هواتف تلك الشركات حتى نستفيد ويستفيد الاخوه فقد يحصل احدنا على فرصه عمل هناك !!!!!!!!!!

خامساً وهي نقطه مهمه جداً : البرامج المنزليه أو السوق السوداء لا تنتشر إلا في الصين والهند وتلك الدول , اما في السعوديه توجد اجراءات كثيره قبل فتح مكتب برمجي مثل السجل التجاري والاسم للشركة وتصريح من وزاره الاعلام بانتاج برامج وشراء رخصها فأنت لو قمت ببيع برنامج من وراء الشركه وقعت في ثلاثة امور :

الاول : قفزك لكل الانظمه الخاصه بالدولة التي تتواجد بها حيث يمنع انتاج أي شي بدون سجل تجاري وتراخيص رسميه .
الثاني: بعض المبرمجين يقومون بسحب العملاء والمشاريع الصغيره لأداءها في منازلهم مع ان العميل اصلا خاص بالمكتب .
ثالثاً : التدريس الخصوصي منع منعاً تاماً من قبل وزاره التربية والتعليم في السعودية , فوضعت المعاهد لتدريس الدروس والدورات الخاصة وخلافه .

والشرط المدرج في العقد فقط لضمان الحقوق وزيادة الاحتياط في استرجاع الحقوق , ولكن النظام كافي في الواقع , والمهم في الموضوع أن هذا النظام يسير على السعودي وغير السعودي ( من ناحية التدريس الخصوصي , ومن ناحيه انتاج البرامج والتراخيص وخلافه ) , فأي دوله تحترم نفسها تتجه إلى التقنين والابتعاد عن السوق السوداء الذي ليس فيه ضمان حقوق , ولا أعلم من الذي قذفك بكلمه عبد وأنت حر ؟ بل ولماذا تقذف السعوديين بأنهم يعتبرونك عبداً !! فهذه القوانين تسير على الجميع !! والغريب في كلامك أخي الكريم أنك تقول عند الدولة التي تدعي الإسلام , والإدعاء في اللغة هو التظاهر بالشئ , فأرجوك أرجوك من كل قلبي أن تبين لي وللأخوة الكرام أين التظاهر وماهي الحقيقة وهذه أهم نقاط الموضوع !

سادساً : قذفتنا مره أخرى بكلمة " واضح اننا شركه صغيره تحب ان تستعبد الأخرين" , أقول أنا إن الله اعلم بالنيات , والفاصل ان شاء الله يوم لا يظلم احد .

سابعاً : قولك على الشعب السعودي انه شعب طيب أشكرك عليه , أما الحاقك بقولك يحب ان يستعبد الأخرين فأقول أتمنى أن يحللك على كلامك باقي الشعب ويكونون أطيب مني !!

ثامناً : مامنعى تدبست ولا تستطيع ان تغير الشركة , فالعقود سنوية ويستطيع الموظف عند انتهاء عقده تغييره في أي لحظة .

تاسعاً :لا مجال للمقارنة بين العمل في السعودية والامارات , فالعمل في الامارات افضل بمراحل من ناحيه المرتب , بل ان السعوديين انفسهم يذهبون للعمل في بعض شركات الامارات , ولكن هذا لا يعني ان نبصق على السعودية ! وكأنه ذنبهم على قلة المرتبات لديهم ! فإختلاف اسعار المبيعات اصلا مختلف ! والمعيشه مختلفه من سكن وأكل وخلافه ! ولكن في المقابل المرتب أعلى .
فنصيحتي من وجد عمل في الامارات فلا يتردد فهو افضل بلا منازع .

ختاما آسف على الإطالة ولكن آلمني ماقرأت , وحز في خاطري , فأرجو أن تسامحوني فأنا استغرب أنه في المنتديات العربيه عندما نجد فرصه عمل نجد البعض يسب ويشتم ويقذف , والله سبحانه يقول ( ومايلفظ من قول إلا لديه رقيب عتيد ) .

شكر خاص للأخ WARNING

تم تعديل بواسطة warning
رابط هذا التعليق

اخي العزيز في الحقيقة ردك دبلوماسي كثير ومقنع كثير وهذا يدل على رفعة اخلاقك
اولا : يا اخي مرتب الاوراكل ديفلوبر في الرياض وجدة والدمام اقصد الاماكن الكبيرة ف السعودية ما بيقل باي حال من الاحوال عن 5000 الاف ريال للمبتدءءءءءءءءءءء وبيصل 10 و 12 الف مع خبرة السنين
ثانيا : كون قانون السعودية عدم العمل ف اوقات الفراغ فهذا احتكار للانسان لان الله سبحانه وتعالى ورسوله الكريم يحسنا على العمل وهذا الوقت ملكي بالله عليك ما تشوف ان دا احتكار يعني مثلا طالب جامعي وجالي عاوز درس اوراكل لازم اقولك علشان تلهف الفلوس زي ما قلت بمعرفة الشركة علشان ارضي جنابنك ودولتك على حسابي وعلى حساب وقتي والحق . وابص القيك بتتعطف عليا بعشر المبلغ .
ثالثا : انا قلت 500 دولار مرتب مبتدء الاوراكل في مصر والدول الفقيرة في المبيعات لكن السعودية مش اقل من خمس الاف ريال ببساطة لان الانسان اللي هيتغرب لو هياخد نفس الكرتب ف بلده هيتغرب ليه لازم خمس اضعاف على الاقل لانه لسا هيخرج اكله ومصاريفه وسكنه وهدايا وقرف الغربة اما كوني اكتب لك ارقام تليفونات اتوقع انك ما تحتاج ارقاك تليفونات لانك عارف ان كلامي صح .
رابعا : طبعا مفيش مقارنة بين الامارات والسعودية ولا هيكون في
خامسا : عن مرتب الكبرمج المصري اللي سيادتك ذكرته طبعا دا موجود بحالات قليلة في الشركات الصغيرة لكن دا مش الكتوسط العام لان في ناس هنا اصحابي بياخدوا مرتبات خمس وست الاف جنيه (ممكن اكتب ارقام تليفوناتهم)
سادسا : حضرتك قلت في اعلانك انك موافق علي الشغل الخاص بس بمعرفة شركتك يعني لو جاني كورس اقولك هتوافق بس تاخد الفلوس انت ولشركتك الصغيرة يبقى مش مبدئك اصلاح البلد زي ما بتقول انت هدفك احتكااااااااااااااااااااااااااااااااااااار
سابعا : ياشباب انا قعدت في السعودية كثير وبحذر تاني من الشركات الصغيرة اللي بتحتكر الشخص ولا بياخد فيها خبرة ولا فلوس وسيبكم من كلام المثاليات الغير موجود على ارض الواقع ولا اجنبي في السعودية وجد هذه المثاليات الذي تحدث به الاخ الا القليللللللللللللللللللللللللل بل النادرررررر
ثامنا : انا اول مرة اتفاعل مع موضوع وهذا اخر رد وكلام عندي وهذه نصيحة عامة ليش على الشركة دي بس
السلام عليكم واتمنى للشعوب العربية كلها التوفيق

والهي العظيم ما شفت مبرمج في السعودية بجنسية عربية ياخد مرتب اقل من 2500 ريال ودا اللي شغال فيجوال بيسك ودا اللي في اقاليم السعودية زي ابها وبيشة وحائل يعني شوفوا حضارتكم مرتب الاوراكل يبقى كام على الاقل
انا اعرف ناس شغالة فيجوال في الرياض في شركات عادية يباخدوا 7000 ريال
والله على ما اقول شهيد

حضرتك بتقول ان مرتبك مرة ونصف اد مرتب المبرمج في مصر
هعتبر الكلاك اوك وصحيح
طب هل يعقل انسان يتغرب علشان لقى نصف مرتبة زيادة دا يبقى لامؤاخذة اوي مش بيفكر لانه ببساطة في سكن واكل وشرب وزهق وغربة وبعد عن اهل وخلافة والهي لو ضعف مرتبه حتى يبقى مصر احسن الواحد يسافر على مش اقل من اربع اضعاف مراتبه يعني يتغرب ويتعب ويتبهدل ويرجع في الاخر حتى كا يعرفش يجيب شقة زي ما بشوف الشباب لهم سبع وثمان سنوات ومش عارفين

ثانيا بتقول العقد سنوي بس السفر بيخسر الانسان شغله هنا وكمان السنتين بتوع العقد دول خسارة كبيرة اوي TIME IS MONEY

كمان لو الشخص بيصرف على بيت في مصر بيقى هو كدا بيصرف على بيتين واحد ف السعودية والتاني ف مصر ولو جاب مراته يالهوووووووووووي على المصاريف يبقى يعمل حسابه بس 1500-2000 ريال اكل وشرب امال هيسافر يبهدلها معاه
والهي راتبك ورقمك جنينننننننننننننييييييييييييي على الاخر

مش كدا ولا ايه

رابط هذا التعليق

سلام عليكم

أولا أنا آسف لو كنت سبب فى بلبله حصلت فى الموضوع

لكن انا لما كتبت العرض مكنش قصدى منه أى حاجه غير إن يكون فيه علم سابق للناس بالتفاصيل

و كمان مكتبتش أى تعليق شخصى من عندى لكن الموضوع أخد أبعاد تانيه

زى المرتبات و الإحتكار و و

أظن الأولى من كده إن الموضوع ده يتناقش فى موضوع جديد بعيد عن موضوع فرصه العمل دى

بحيث نعرض كل المشاكل الموجوده عندنا و نتعلم من اللى عندهم خبره
و فى نفس الوقت بعيد عن العرض بمعنى إنه والله الشركه منزله عرض
لنا حق التقديم أو عدمه
أو القبول أو الرفض

للمره التانيه بعتذر

رابط هذا التعليق

السلام عليكم
لا اجد لك اخي كاسبر اى مبرر فى ابداء اعتذارك ؛ فأنت لم تقترف اى خطاء تعتذر عنه فانت طرحت موضوع وتلاقت الاراء او اختلفت فلا حق عليك فى اى شيء .
اما عن الموضوع نفسه محور الجدل فهو مجرد عرض للشخص ان يقبله او يرفضه فهناك العشرات من المواضيع التى نقرء من اصحابها انهم يريدون العمل بدون مقابل مادى اصلا .
الشاهد فى الكلام ما لم يعجبك قد يعجب الاخرين فأقبله ان شئت او اغلق الصفحة دون تهكم او سخرية .
وشكرا
ميجا

رابط هذا التعليق

انضم إلى المناقشة

يمكنك المشاركة الآن والتسجيل لاحقاً. إذا كان لديك حساب, سجل دخولك الآن لتقوم بالمشاركة من خلال حسابك.

زائر
أضف رد على هذا الموضوع...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   تمت استعادة المحتوى السابق الخاص بك.   مسح المحرر

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

جاري التحميل
  • أضف...

برجاء الإنتباه

بإستخدامك للموقع فأنت تتعهد بالموافقة على هذه البنود: سياسة الخصوصية