الانتقال إلى المحتوى

اوراكل سوف توقف اصدار الديفلوبر من فورمز وريبورتز

KIRK_HAMMETT

Recommended Posts

السلام عليكم
قالى لى مصدر موثوق بيه من اوراكل ايجيبت ان اوراكل سوف توقف اصدار الديفلوبر من الفورمز والريبورت
وسوف يكون مقتصر فقط على الجى ديفلوبر يعنى الجافا هتكون مستقبل اى ديفلوبر مهتم بالاوراكل
ولما سالته على مطورين البى ال سكول قالى لى سوف لن تكون لها اى استخدام فى اى اصدار جديد وفى نفس الوقت اوراكل لم توقف الدعم لهذه اللغه حتى لا تخسر عملائها اما كتقنية سوف تكون فقط جاف لكل المبرمجين

حبيت بس اقولكم حتى نهتم بالجافا ياشباب والى ناوى يدخل اى كورس ديفلوبر اتمنى انه يدرس الجى ديفلوبر ولا يهتم بالديفلوبر العادى

شكرا

رابط هذا التعليق

خبر سمع من فترة ولكن اعتقد هذا على المدى البعيد يعنى ممكن 5 سنوات
او اكتر يمين يعيش
9i موجود فى السوق من تقريبا 3 سنوات ومعظم العملاء وشركات البرمجة تتعامل مع 6i
ولايستخدمون تطبيقات الويب ده عن تجربة
فبلاش تعقد الناس لان فى ناس لسه بتدرس الفورمز
وبعدين نصيحة بجد اللى يعرف لغة يكملها لان النقل بين اللغات اسهل من بداية لغة

رابط هذا التعليق

المعلومة صحيحة ياشباب ولكن ما هو موقف الأنظمة الموجودة فى السوق ؟؟ بالطبع ستظل موجودة وتحتاج الى المتخصصين فيها فحتى الآن معظم الأنظمة لازالت تعمل على 6i وبالتالى ليس هناك داعى للإنزعاج على المدى القصير ولكن يجب التحسب والإستعداد على المدى الطويل وهو أمر طبيعى لمن يعمل فى مجال الـ IT

رابط هذا التعليق

خبر سمع من فترة ولكن اعتقد هذا على المدى البعيد يعنى ممكن 5 سنوات
او اكتر يمين يعيش
9i موجود فى السوق من تقريبا 3 سنوات ومعظم العملاء وشركات البرمجة تتعامل مع 6i
ولايستخدمون تطبيقات الويب ده عن تجربة
فبلاش تعقد الناس لان فى ناس لسه بتدرس الفورمز
وبعدين نصيحة بجد اللى يعرف لغة يكملها لان النقل بين اللغات اسهل من بداية لغة

ده صحيح
انا لى أكثر من 12 سنة شغال اوراكل
ولسه لى برامج بديفلوبر 2000 وناس كثير مثلى
والشركات رقت برامجها وخلتها 6i مش علاشان الويب لكن علاشان المشاكل الكتيرة اللى كانت فى 2000
ولما اوراكل قالت انها هتوقف الدعم عن 6i كنت اول من اشتغل 9i ,10g لكن للاسف لقيت انى خسرت كتير من وقتى ومجهودى
لأن برامج الديسك توب مش محتاجة الويب محتاجة فقط 6i والعميل مش مهم عنده انت شغال بأى ديفلوبر المهم عنده السعر
وسعر ترخيص 10g عالى جدا مما يجعل المنافسة صعبة على مطورى اوراكل لكن الشغل ب6i مفيش تكلفة غير ترخيص الداتابيز فقط وكمان فيه داتا بيز ببلاش express اوراكل نزلتها يعنى مفيش اى تراخيص العميل ممكن يتحملها يبقى سعر البرنامج منافس لأى برنامج آخر معمول بأى لغة تانية ، اما اللى عاوز يشغتل ويب فأنا شخصيا لا ارشح اوراكل بالمرة ، طالما جافا
يبقى استخدم اى developer jhkn انت مش محتاج jdeveloper فى أى حاجة وابعد عن سعر application server بتاع اوراكل وغنى له لكن احنا مرتبطين بأوراكل علاشان لغة ال PL/SQL واوراكل لو لغتها مش هبنقى محتاجين اوراكل اساسا
لأنى هاستخدم اى editor تانى ومش هاشتغل على jdeveloper طالما الكود جافا هاحتاج اوراكل فى ايه؟
رابط هذا التعليق

اخوانى انا الحمد الله متاكد من الخبر وواثق من المصدر اما بالنسبة للشركات التى تعمل بال 6i فهذا يعتبر مشكلة الشركة نفسها وليس مشكلة اوراكل ولا التقنيات الحديثة وللاسف هذا يعتبر فى اغلب الشركات الكبيرة فى مصر حتى بعض البنوك بدون زكر اسامى
ولكن الان اعرف بعض الشركات قامت بتحديث كل انظمتها القديمة الى الجافا وكان هذا التحديث صعب جدا للمبرمجين الجدد فى الجافا
اما بالنسبة للاخ الذى يقول ان تعلم اى لغة يساعد على تعلم لغة اخرى فهذا الكلام صحيح اذا كانتا اللغتان من نفس الفئة اقصد اذا اكنو مثلا ينطبق عليهم البرمجة الموجهة بالاهداف
ولكن المشكلة هنا ان لغة ال PL/SQL تعتبر لغة اجرائية يا جماعة من عائلة بسكال يعنى ليست OOP فهذا يعتبر مشكلة لك مستخدمى البى ال سكول
اما بالنسبة للناس الى بتقول انى بعقدهم وبحبطهم كل الى ممكن اقوله هو الله يسامحكم لانى انا حابب اوجهكم الى الطريق الصحيح والى الناس كلهم سبقونا بيه واكبر دليل ادخولو على منتديات اوراكل من الموقع الرسمى وشوفوا اكثر المشاركات والمواضيع كلها تهتم بالجافا والتول الجديدة جى ديفلوبر وياريت مقتصر على هذا فقط بل على الكثير والكثير.
جميع الدول العربية الان مثل الكويت والامارات لا تستغنى عن الجافا فى تطبيقاتها والدليل اسالو المبرمجين فى تلك الدول .
انا واحد من الناس الى قدمت فى الكثير من الشركات فى الكويت ودائما يسالونى تعرف جافا!!!!!

اتمنى من كل واحد يدخل على موقع اوراكل ويشوف الاصدار الجديد من اوراكل مقتصر على ايه وويصدق كلامى

تحياتى

رابط هذا التعليق

الكلام ده انا فعلا سمعته
وسمعت كمان ان الريليز الجديد في الابلكيشن سيرفر مش بيدعم الريبروتات و الفورمز
بس بالنسبه للجي ديفيلوبر ده انا فعلا بتعتبره اسوأ JAVA IDE اشتغلت عليه لان مشاكله كتيييييييييييييير جدا و بيطلع ايرورز غير منطقيه لو عملت ريستارت للبرنامج الايرور ده بيروح
فعشان كده انا برشح الشغل علي الNETBEANS والشغل علي الJDEVELOPER في حالة عمل برامج بال ADF

رابط هذا التعليق

الجى ديفلوبر يوجد بها بعض المشاكل كما قال الاخ eddy لانها تعتبر منتج جديد وده حال اى منتج جديد لازم يكون فيه بعض المشاكل فى الاول ولكن بصراحة سهلت حجات كتير بالنسبة للجافا
بمعنى انه يمكن انشاء ابلكيشن كامل فى اقل من اسبوع

رابط هذا التعليق

ازيدكم من الشعر بيت .. بس قوي .

النسخة الجديدة من اوراكل ERP اللي سموها Oracle Fusion واللي اندمجت فيها Oracle E-Business Suite و جي دي ايدوارد و سيبل وبيبل سوفت كلها معمولة بالجي دفلوبر
بتقنية ADF .
احتمال تنزل في اخر 2008 .

رابط هذا التعليق

ازيدكم من الشعر بيت .. بس قوي .

النسخة الجديدة من اوراكل ERP اللي سموها Oracle Fusion واللي اندمجت فيها Oracle E-Business Suite و جي دي ايدوارد و سيبل وبيبل سوفت كلها معمولة بالجي دفلوبر
بتقنية ADF .
احتمال تنزل في اخر 2008 .

شِىء طبيعي و متوقع بعد ما الADF ملئاش الانتشار المطلوب في السوق لانه لسه جديد علي الناس
فأوراكل كده بتحاول تسبت كفائته انه يكون البديل الجديد للفورمز

وعلي فكره يا جماعه اللى عاوز يتعلم ال ADF مش هايلائي اي مشكله نظرا لسهولة المبالغ فيها تم تعديل بواسطة eddy
رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...

شكرا لصاحب هذه الفكره ولكن

للعلم أن الدفلوبر6 لايمكن الأستغناء عنه مهما تطورت لغة البرمجه فمن خلال تجربتي مع ألأوراكل وجدت أن (developer 6i)افضل واسرع من الأصدارات الجديده ويفي بنفس الغرض وفيما يتعلق بـ(pl/sql) فانه يمكن العويض عن معظم استخداماتها وذلك باستخدام (الترايقرز) في الفورم
فقط العمليه تريد الألمام بمتطلبات البرنامج

لذا فان على جميع مستخدمي الأصدارات السابقه ان يطمئنوا فالأمر بعيد وخاصة في مجتمعاتنا العربيه

وِِِشــــــــــــــــــــــــكرا للجميع

رابط هذا التعليق

السلام عليكم
اضم صوتى الى صوت صديقى جلال
طيب دلونا بالله عليكم يا خبرائنا حرام عليكم تسبونا تايهين ..... نعمل اية وندخل فى اى مجال erp & j deve & وال الكلام الى مكتوب فى الجافا
والله حرام انا تايهة ومش عارف اعمل اية انا والى زى
حطوا لينا خطوات يعنى توجية نعمل اية بعد ocp ..........

رابط هذا التعليق

انضم إلى المناقشة

يمكنك المشاركة الآن والتسجيل لاحقاً. إذا كان لديك حساب, سجل دخولك الآن لتقوم بالمشاركة من خلال حسابك.

زائر
أضف رد على هذا الموضوع...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   تمت استعادة المحتوى السابق الخاص بك.   مسح المحرر

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

جاري التحميل
  • أضف...

برجاء الإنتباه

بإستخدامك للموقع فأنت تتعهد بالموافقة على هذه البنود: سياسة الخصوصية