الانتقال إلى المحتوى

أرجو المساعدة: ما الفرق بين اقسام الأوراكل المختلفه ( DBA-DEVELOPER-EBUSINESS)

Ahmed.hagras

Recommended Posts

السلام عليكم
أني اعمل بالكويت سكرتير
وحاصل علي بكالوريوس نظم معلومات ادارية MIS
واود البدء في أوراكل بأسرع وقت
ولكني بعد قراءه الكثير من مشاركات الأخوان بالمنتدي
الصوره ليست واضحه امامي
اود الاستفسار من اخواني بالمنتدي عن الفرق بين اقسام الأوراكل المختلفه حسب علمي ( DBA-DEVELOPER-EBUSINESS)
وما هو التخصص المطلوب أكثر في دول الخليج وماذا ترشحوا لي لأخذه ويكون قريب من مجال دراستي
ولقد قمت بالاستفسار
فأرسلوا لي تفاصيل الدورات لكني لم افهما
بس عموما تكلفة DBA 12000 le والدوره تاخذ في 15 يوم (ثلاثة أسابيع )
Developer 16000 le والدورة تأخذ في 20 يوم ( أربع أسابيع )
ومرفق تفاصيل كل دوره
أرجو من الأخوان توضيح الموضوع بالنسبه لي وابداء النصيحه

DBA10g.doc

Develpoer10g.doc

رابط هذا التعليق

بص يا اخ احمد انا هاقول لك على الفرق بين التلاتة وانت قرر اللى يناسبك
خلينا نقسم الاوراكل لحاجتين قاعدة بيانات وبرامج قاعدة البيانات من اسمها يعنى المعلومات والداتا والباك اب والتعامل مع قاعدة البيانات بوجه عام ودى مهمة الـ dba.
علشان المؤسسة تقدر تستفيد من البيانات دى لازم برامج لتسجيل البيانات و عمل المراجعات اللازمة ليها للتأكد من صحتها ثم تخزينها واسترجاعها بالشكل اللى يناسب المؤسسة و البرامج دى اللى بيعملها الـ developer باستخدام الفورم والريبورت بيلدر .
طب فيه فى السوق برامج جاهزة زى نظم الحسابات والمخازن وشؤون الموظفين و غيرها .. اوراكل حبوا يغطوا الجزء ده من احتياجات السوق فعملوا نظم جاهزة تعتمد على قواعد بيانات اوراكل و برامج مستخدم فيها الفورم والريبورت وينزلوها جاهزةعند العميل مع بعض التعديلات لتناسب نظامه ودى اللى بيسموها ebussiness ودى القصة باختصار وربنا يوفقك

رابط هذا التعليق

بص يا اخ احمد انا هاقول لك على الفرق بين التلاتة وانت قرر اللى يناسبك
خلينا نقسم الاوراكل لحاجتين قاعدة بيانات وبرامج قاعدة البيانات من اسمها يعنى المعلومات والداتا والباك اب والتعامل مع قاعدة البيانات بوجه عام ودى مهمة الـ dba.
علشان المؤسسة تقدر تستفيد من البيانات دى لازم برامج لتسجيل البيانات و عمل المراجعات اللازمة ليها للتأكد من صحتها ثم تخزينها واسترجاعها بالشكل اللى يناسب المؤسسة و البرامج دى اللى بيعملها الـ developer باستخدام الفورم والريبورت بيلدر .
طب فيه فى السوق برامج جاهزة زى نظم الحسابات والمخازن وشؤون الموظفين و غيرها .. اوراكل حبوا يغطوا الجزء ده من احتياجات السوق فعملوا نظم جاهزة تعتمد على قواعد بيانات اوراكل و برامج مستخدم فيها الفورم والريبورت وينزلوها جاهزةعند العميل مع بعض التعديلات لتناسب نظامه ودى اللى بيسموها ebussiness ودى القصة باختصار وربنا يوفقك

شكرا علي التوضيح بس معني كده اه developer بقي فرصه عمله قليله علشان البرامج الجاهزه من اوراكل زي ebussiness ؟
رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...
  • بعد 2 أسابيع...

انضم إلى المناقشة

يمكنك المشاركة الآن والتسجيل لاحقاً. إذا كان لديك حساب, سجل دخولك الآن لتقوم بالمشاركة من خلال حسابك.

زائر
أضف رد على هذا الموضوع...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   تمت استعادة المحتوى السابق الخاص بك.   مسح المحرر

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

جاري التحميل
  • أضف...

برجاء الإنتباه

بإستخدامك للموقع فأنت تتعهد بالموافقة على هذه البنود: سياسة الخصوصية