الانتقال إلى المحتوى

استفسارت تحتاج الى الرد لكى يتضح الامر لنا

khaledhere

Recommended Posts

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
انا عندى استفسارات ياريت تكون الاجابه هنا جزاكم الله خيرا مسبقا
1- انا انهيت كورس اوركال 10g ودلوقتى انا قربت أخلص مشروع انا بعمله طيب انا دلوقتى لما أحب اشغل المشروع عند العميل هل لابد ان يكون عند العميل انترنت لكى يعمل لان الفورم بيلدر10 كما تعلون يعتمد على الاكسبلوير هل كده كلامى صحيح ام لا طيب لو العميل مش عنده انترنت البرنامج مش هيشتغل صح كلامى ولا انا كده غلطان ان امكن توضيح هذه النقط
2- هل معظم الشركات تعمل بى اوركال 10 جى ام ان هناك يعمل بى 9i وهل لابد ان اتعلم 9i
3- ماهى أرقام امتحانات الديفلويبر وماهو سعرها
4- ان امكن امدادى بى هذه الامتحانات للبدأ فى المذاكره بها ان شاء الله
5- عند عمل انترفيو ماهو المرتب المقبول واذا تم عرضه على علم ان خبرتى فى الاوراكل الكورس وحاليا فى مشروع انا قربت انتهى منة وبعد الانتهاء ان شاء الله سأقوم بعمل مشروع أخر للمزيد من اكتساب الخبرات
6- وما هو المرتب اذا تم عرضه على لااٌقبله
7- عند بيع المشروع لى العميل هل يأخد السورس كود ام لا وكيف تحسب ثمن المشروع

رابط هذا التعليق

وعليكم السلام

الاجوبه على استفساراتك

1- اذا كان العميل راح يتسخدم المشروع بس من خلال ال LAN من داخل الشركه فانت ما راح تحتاج للانترنت وراح يشتغل المشروع بدون اي مشاكل بس المهم تكون عملية التنصيب صحيحه .
2- اكثر الشركات تتعامل مع 10G ولكن بعض الشركات ما زالت تستعمل ال 9i و ال 8 , واذا انته تتكلم عن الديفلوبر ال 10G تكفي .
3-راجع موقع اوراكل http://education.oracle.com/pls/web_prod-p...page?page_id=42
4-يمكنك استخدام خاصيت البحث في المنتدى
5-6-7-القناعه كنز لا يفنى

رابط هذا التعليق

شكرآ اخى على الرد وانتظر مزيد من الردود

- اذا كان العميل راح يتسخدم المشروع بس من خلال ال LAN من داخل الشركه فانت ما راح تحتاج للانترنت وراح يشتغل المشروع بدون اي مشاكل بس المهم تكون عملية التنصيب صحيحه .

طيب دلوقتى عمليه التثبيت هتكون سليمه عند العميل
يعنى انا هنزل عن العميل الديفلويبر وقاعده البيانات عنده وبعد كده البرنامج هيشتغل بدون الانترنت
بصراحه انا مش فاهم خالص

وانتظر الرد على الاسئله السابقه
اذا كان معى oca , ocp هل المرتب سيفرق فى ذلك واذا كان كذلك فما هو المرتب
انتظر مزيد من الردود
رابط هذا التعليق

السلام عليكم

العميل راح يتسخدم Internet Explorer عشان يدخل على البرنامج كل ما هوه مطلوب هوه رقم السيرفر اللي انته منزل عليه المشروع وراح يشتغل عادي بدون اي مشاكل , وهذا الرايط مثال على الرابط اللي راح يستخدمو العميل . http://<machine>:<port>/forms/frmservlet?form=customers.fmx

شكرا
علاء علي

رابط هذا التعليق

انضم إلى المناقشة

يمكنك المشاركة الآن والتسجيل لاحقاً. إذا كان لديك حساب, سجل دخولك الآن لتقوم بالمشاركة من خلال حسابك.

زائر
أضف رد على هذا الموضوع...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   تمت استعادة المحتوى السابق الخاص بك.   مسح المحرر

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

جاري التحميل
  • أضف...

برجاء الإنتباه

بإستخدامك للموقع فأنت تتعهد بالموافقة على هذه البنود: سياسة الخصوصية