الانتقال إلى المحتوى

سؤال مصيري..ارجو الاجابة؟؟

rameahmed

Recommended Posts

انا اسمي رامي اعمل محاسب في اكبر الشركات الاجنبيه في مصر و خريج كلية التجاره جامعة القاهره سنة 2008 و قد بدأت عملي بعد التخرج في مجال المحاسبه و قد حصلت علي العديد من الشهادات و الدبلومات من الجامعه الامريكيه في مجال المحاسبه والتمويل وبتقدير يتراوح بين جيد جدا وامتياز ولكني قد مللت العمل في هذا المجال رغم عملي في شركه اجنبيه كبيره ولكن كان حلمي ان اعمل في مجال البرمجه بعد التخرج ولكن رفضت اسرتي هذا الاختيار و قالو لي ان مجال المحاسبه هو مجالك التي تستطيع ان تكبر فيه فلم افكر كثيرا واتجهت الي المحاسبه رغم اني اكرهها ولكني متميز فيها ولكن بعد مرور سنتين لم استطيع ان اطيق العمل في هذا المجال حيث انه لا مجال للابداع فيه وانا من النوع الذي احب الابتكار والابداع و فقررت بعد استشارة الكثير من اصدقائي واهلي وصليت صلاة الاستخاره ان اعمل في مجال تطوير البرامج (Developer) حيث اني احيه واميل له حيث كثر الاحتكاك باشخاص كثيرون يعملون في نفس هذا المجال اثناء عملي و هم غير حاصلين علي بكالوريوس هندسةبل وجد خريجي كلية التجاره والحقوق ومعاهد خاصه وكانوا متميزون جدا في عملهم وكان منهم من يعمل في شركة Microtech و شركات اخري لذا فانا اريد ان ابدأ في هذا المجال من الان واريد ان اعرف بالتفصيل ما هي الكورسات والشهادات التي يجب ان ادرسها ورجاء بالترتيب حيث اني سأبدأ دراسة هذه الكورسات مع بداية شهر ديسمبر 2010 و متأسف علي الاطاله و برجاء من يرد يكون من المتخصصين حيث ان هذا القرار يترتب عليه مستقبلي و جزاكم الله كل خير.

رابط هذا التعليق

بسم الله الرحمن الرحيم
انا هقولك وجهه نظرى بس فى الاول والاخر القرار ده بتاعك
- لو كتير من الناس فى نفس مكانك عمرهم ماهيفكروا انهم يغيروا حياتهم بين يوم وليله ويتجهوا لمجال تانى مختلف هتبدى بيه من الصفر خاصة وانت ربنا موفق وشغال على حسب كلامك فى مكان كبير
- يعنى حرام بجد انك تسيب مكان انت أكيد ماديا و هيكليا بتزيد بيه ومفيش مبرر انك تسيبه
- خاصه الفترة ده معظم الناس معاهم شهادات من اوراكل ومفيش شغل واذا فيه شغل عايز سنين خبرة فى مجال الشغل ده عشان الشركه بتكون من مش عايزة واحد تعلمه الشغل وبعد كده يمشى
طيب تعالى ندرش تانى
- مثلا هتاخد كورس اوراكل هيقعد مثلا فى حدود 4 شهور طيب الكورس هيكون مبادئ فقط هتخرج من الكورس حاسس انه أضحك عليك فى الكورس يعنى بعد لما تخلص الكورس هتسمع على حاجات اول مرة تسمع عنها شوف بقى الوقت اللى انت هتأخده قد ايه فى تعلم هذه المهارات وخاصه ان لو الشركات طلبت ناس تشتغل بيكون لازم يكون عندك خبرة
- طيب لو انا مكانك عمرى ماكنت فكرت انى أسيب مجالى شغلى خاصه انه فى مكان محترم وبعدين التكاليف بتاع الدبلومات ده كلها هتكون ضاعت هباءأ يعنى حرام
ده رأى الشخصى
انما لو مصمم
يبقى أدامك طريقين اما
java or web application
وابعد عن الاوراكل developer الفترة ده عشان أصبح الطلب عليه مش كتير طبعا الكلام ده فى مصر انما فى دول الخليج فى طلب بس بيكون لازم يكون عندك مهارات تانيه
نصيحه لوجه الله
اوعى تسيب مجالك طالما ربنا موفق فيه
امتى كنت تفكر فى كده لو انت فى تجارة حاليا بس مش مهتم بالكليه وكل شغلى كمبويتر يبقى فى الحاله ده انا لسه بحدد مستقبلى انما فى حالتك انت انت حددته بالفعل
بالتوفيق ان شاء الله

رابط هذا التعليق

السلام عليكم
انا مع رأى الأخ اسلام
ليا بس تعليق بسيط
لو فيه فى الشركة مثلا اوراكل e-business suite ممكن تدرس المحاسبة بتاعتها
اقصد لو حاجة فى نفس الشركة اللى انت فيها وضامنها فساعتها ممكن تغير كاريرك ليها
بس نصيحة اولا لازم تشتغل شغلك الحالى وتاخد الكورسات طبعا وبدون ما تأثر على شغلك
ثانيا لو ليك علاقات كويسة ومضمونة فى الشركة اللى انت فيها ولو الشركة شغالة بأى نظام ليه علاقة بالIT و المحاسبة زى databases يبقى توكل على الله وربنا يوفقك
لو حتبتدى من الصفر وتدور على شغل يبقى الأفضل عدم المخاطرة

رابط هذا التعليق

انا رايى انك تدرس الكورسات زى ما انت عاوز بعد ما تعرف ايه فيها الاول هو اللى سوق وممكن تحبه عشان تعرف تتوغل فيه وايه اللى هيجبلك دخل بالظبط فى الاوراكل وتعمل كل ده وانت لسة فى شغلك ما تسيبوش وتفضل تتمرن على الاوراكل برده وانت فى شغلك وتحاول تفتح مجال تانى وليكن مشروع خاص يجيبلك عائد مادى وانت بتعمل الحاجتين دول ( شغلك الاساسى والكورسات ) وبعد ما تخلص الكورسات ان شاء الله تبدا تدور على شغل زى كل المصريين
والله بقى لقيت شغل كويس وحبيته وبعائد مادى كويس جدا او هيبقى كويس جدا فاهلا وسهلا بالشغل وابقى فكر بقى تسيب المحاسبة ولا ما تسيبهاش انت حر
ما لقتش شغل كويس
اديك برده معاك شغل المحاسبة وتقدر تفض المشروع الخاص او ما تفضوش برده انت حر
شكرا

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

انا رايى انك تدرس الكورسات زى ما انت عاوز بعد ما تعرف ايه فيها الاول هو اللى سوق وممكن تحبه عشان تعرف تتوغل فيه وايه اللى هيجبلك دخل بالظبط فى الاوراكل وتعمل كل ده وانت لسة فى شغلك ما تسيبوش وتفضل تتمرن على الاوراكل

انا بردك بقولك زاى الاخ اتمرن واشتغل ومارس هوياتك حتى تصل الى الاحتراف .......
بعدين التكاليف بتاع الدبلومات ده كلها هتكون ضاعت هباءأ يعنى حرام

مش معاك يا اخى ..
العلم عمرو مابيروح هباء دلوقتى لو مبرمج كويس بتروح تاخد كورس hr او محاسبه عشان تفهم البزنيز كويس فى فرق لما مبرمج يعمل مثلا مزانيه او جرد او ......... من فهمها لطلبات العميل بس ومن لما يكون هو اساسا فهام الموضع ..

الفترة ده معظم الناس معاهم شهادات من اوراكل ومفيش شغل واذا فيه شغل عايز سنين خبرة فى مجال الشغل ده عشان الشركه بتكون من مش عايزة واحد تعلمه الشغل وبعد كده يمشى

الكلام ده فى كل المجالات الدكتور بياخد سنتين تحت تمرين براتب 150 ج ده طبيعه ومتفكريش الحياه هتبقى وردى من اول يوم .....
بالتوفيق ........ تم تعديل بواسطة mostfa_future
رابط هذا التعليق

بسم الله الرحمن الرحيم

مش معاك يا اخى ..
العلم عمرو مابيروح هباء دلوقتى لو مبرمج كويس بتروح تاخد كورس hr او محاسبه عشان تفهم البزنيز كويس فى فرق لما مبرمج يعمل مثلا مزانيه او جرد او ......... من فهمها لطلبات العميل بس ومن لما يكون هو اساسا فهام الموضع ..

بالنسبه لاى حد هياخد كورس محاسبه عشان يبقى محاسب ده هيكون صعب لانه ببساطه هيدرس بدائيات فقط
مثال
مدين - دائن - إهلاكات الاصول- تسويات جرديه - قائمه الدخل - ميزانيه عموميه
عمره ماهيكون زى واحد خريج تجارة لانه درس كل المحاسبات فى الجامعه وتعامل مع إمتحانات معظم كبار الدكاترة .
- ثانيا طبعا اللى درسه هيروح هباءأ لعدد من الاسباب
- مواعيد الشغل ؟ هل هيقدر يوفق بين مواعيد شغل الاوراكل او مواعيد شغل المحاسبه يبقى فى هذه الحاله هيترك مجال ويهتم بمجال تانى
أذن هناك حزء سيفقده وجزء أخر سيكتسبه الجزء المفقود اذا ترك مجال شغله والجزء المكتسب اذا تعلم الاوراكل.

الفترة ده معظم الناس معاهم شهادات من اوراكل ومفيش شغل واذا فيه شغل عايز سنين خبرة فى مجال الشغل ده عشان الشركه بتكون من مش عايزة واحد تعلمه الشغل وبعد كده يمشى

الوضع مختلف هنا
لعدد من الاسباب
- الدكتور بيتعبن فى مستشفيات حكوميه سؤاء بعقد محدد المده يجدد بعد ذلك من طلقاء نفسه بعد ذلك بقوم الطبيب بعمل عيادة الى إلى ان يعرفه الناس
يبقى هنا الموضوع مختلف تماما
انما فى الاوراكل لازم تعرف عشان تشتغل الا اذا عارف صاحب الشغل وهتشتغل ولو جه منك يبقى خير ماجاش يبقى هتمشى من الشركه
وبعدين هتلاقى
معدل وظائف developer أبتدى ينحدر
لى عودة ان شاء الله

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ......

او محاسبه عشان تفهم البزنيز كويس فى فرق لما مبرمج يعمل مثلا مزانيه او جرد او ......... من فهمها لطلبات العميل بس ومن لما يكون هو اساسا فهام الموضع ..

بالنسبه لاى حد هياخد كورس محاسبه عشان يبقى محاسب ده هيكون صعب لانه ببساطه هيدرس بدائيات فقط
مثال
مدين - دائن - إهلاكات الاصول- تسويات جرديه - قائمه الدخل - ميزانيه عموميه

قصه المبرمج اللى بيروح يا خد كورس محاسبه هو مش عايز يبقى محاسب هو عايز يفهم محاسبه ولا راح خد hr مش هيبقى بتاع موارد بشريه الغرض انو يفهم اساسيات البزنزس زاى ماقلت انت مدين - دائن - إهلاكات الاصول- تسويات جرديه - قائمه الدخل - ميزانيه عموميه
بس بتواسع لحد ماء ولو فى hr يعرف خطوات التعين و التعاقد والمعاشات و الاجازات الحاجات دى لو عارفها المبرمج بتوسع(محدودد) ومستنش العميل انه يقعد يفهم كل حاجه فيها هيبقى احسن (و الحاجات دى متوفره عند الاخ صاحب الموضع ).وانت نسيت البرامج الجهاز (البزنيس سويت ).اللى من الاساس طلبا محاسب لحد ماء ..
فصه بقى الدكتور و الدبفلوبر انا شايف ان مشكله معظم الدارسين انهم متوقعين انهم دخلين مجال جديد ومجرد انتهاء الدراسه هيشتغل .بيلقى انه قعد 5 او 6 اشهر و مش لاقى شغل بيسب الموضع و ينسى الى خدها ويقول السوق تشبع .........
مع العلم انك لو خريج اى كليه مش هتشتغل الا بعض سنه .......على الاقل من التخرج لو شتغلت هيبقى صدفه وبراتب ضعيف .
الاخ eslam4444 ده مجرد راى شخصى ...
بالتوفيق ....
ونسالكم الدعاء

لا انت لو خريج

الاخ تم تعديل بواسطة mostfa_future
رابط هذا التعليق

متشكر يا جماعه علي كل الردود و جزاكم الله كل خير
بس انا كنت عاوز اسأل هو مفيش غير الاوراكل الي موجود في السوق انا ممكن ادرس حاجه تانيه تكون مطلوبه في سوق العمل!!

رابط هذا التعليق

بسم الله الرحمن الرحيم
أتجه فورأ على Web developer
تعلم php-mysql-html-css-java script-jquery

هذا المجال يوميا يتم الطلب عليه
بالتوفيق ان شاء الله

رابط هذا التعليق

الاخ صاحب الموضع
انا شيافه ان كلام المهندس مصطفى صحيح بنسبه 100/100
لان كل المعوقات اللى موجده فى الديفلبور موجد فى كل حاجه مع فروقات بسيطه .
انا اعرف انسان قريب منى جدا اشتغل جافا و اشتغل بعض سنتبن من الدراسه والتمرين
خلاص الدراسه بعد سنه و 3 اشهر وقعد يشتغل ويتمرن ويضور على شغل حاولى 8 اشهر لغياط لمااشتغل .
والاوركال فى مجالات كتير جدا

تم تعديل بواسطة rana2000
رابط هذا التعليق

جزا الله الأخوة خير الجزاء علي المساعدة
رأيي الشخصي ان الأستاز بتاع المحاسبة لا يتجة للبرمجة
بس هيكون ممتاز في مجال الكونسلتنت
oracle finencial consultant
مجال محترم وفية تفكير ولة علاقة برضة بالبرمجة وهيقدر يحصل فية بسرعة بصفتة محاسب
وهيصبح إستشاري مالي وضع جيد + راتب جيد ويكون احتك بالأبليكيشن بتاع اوراكل وشاف شغل محترفين لا هواة
دا ممكن يأخد منة سنة بالكورسات بالحركات بالمذاكرة وهيكون بعدها محاسب محترف واستشاري محترم
بعدها يكون الكلام المهم في ما تبغية نفسة وحاسس انة ميال لة
تبدأ تدرس oracle developer
ودا عشان الأول تكون فاهم المبرمجين بيعملو اية منتا شغال بقي إستشاري ومعاك كذا دفلبر
اتنين توصل لمرحلة بيسموها techno functional
يعني راجل يقدر يقوم بشغل اللإستشاري المالي وكذلك المبرمج وهو في الأصل محاسب
دا بالمختصر المفيد ومعلش مش هسترسل في الكتابة عشان وقتي
لو تحب نتواصل كلمني علي الميل او حتي الجوال اشرحلك الموضوع بسهولة
اصل انا كنت مبرمج وبعدين إستشاري علي erp system
وربنا يوفق الجميع

Ahmed Mohamed Fathy Radwan
Oracle Technical Consultant
Oracle Developer

Amricana Group
Emak International Academy "AN ORACLE Academy"
[email protected]

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...

انا شايف زى ماحمد ahmed_orcl قلك
افضل شىء ليك ولا ننصحك بغيرة هو تبقى oracle financial consultant
يعنى بتروح تقعد مع العميل وتفهم البيزنس بتاعة بتاع الفايننشل وتبداء تصطبة على ابلكيشن
وكونك محاسب واشتغلت محاسبة هيبقى الموضع سهل ليك جداً ممكن ميكملش معاك 3 شهور لو شديت حيلك
وفعلا افضل ناس فى المجال دة ال اشتغلو بايدهم محاسبة فعلا اوابقو احسن من الناس ال اتعلمت ابلكيشن بس فى فترة قصيرة
انما سكت الديفولبر متعبةوشاقة وغير مضمونةبشكل كبير
فى المستقبل لما تتقن financial هتبدىء تتعلم شوية developing هتسعدك كتير فى شغل financialوتعلى سعرك بشكل كبير

لو بدور على كورس هتلاقى مراكز زى next وسعر الكورس من 2500 لل 4000
ولو عايز تذكرة مع نفسك ممكن تبدا من الينك دة والموضع مش صعب وتوكل على الله
http://www.mediafire.com/ora#16,1

رابط هذا التعليق

• بعد 2 سنة...

بسم الله الرحمن الرحيم

انا هقولك وجهه نظرى بس فى الاول والاخر القرار ده بتاعك

- لو كتير من الناس فى نفس مكانك عمرهم ماهيفكروا انهم يغيروا حياتهم بين يوم وليله ويتجهوا لمجال تانى مختلف هتبدى بيه من الصفر خاصة وانت ربنا موفق وشغال على حسب كلامك فى مكان كبير

- يعنى حرام بجد انك تسيب مكان انت أكيد ماديا و هيكليا بتزيد بيه ومفيش مبرر انك تسيبه

- خاصه الفترة ده معظم الناس معاهم شهادات من اوراكل ومفيش شغل واذا فيه شغل عايز سنين خبرة فى مجال الشغل ده عشان الشركه بتكون من مش عايزة واحد تعلمه الشغل وبعد كده يمشى

طيب تعالى ندرش تانى

- مثلا هتاخد كورس اوراكل هيقعد مثلا فى حدود 4 شهور طيب الكورس هيكون مبادئ فقط هتخرج من الكورس حاسس انه أضحك عليك فى الكورس يعنى بعد لما تخلص الكورس هتسمع على حاجات اول مرة تسمع عنها شوف بقى الوقت اللى انت هتأخده قد ايه فى تعلم هذه المهارات وخاصه ان لو الشركات طلبت ناس تشتغل بيكون لازم يكون عندك خبرة

- طيب لو انا مكانك عمرى ماكنت فكرت انى أسيب مجالى شغلى خاصه انه فى مكان محترم وبعدين التكاليف بتاع الدبلومات ده كلها هتكون ضاعت هباءأ يعنى حرام

ده رأى الشخصى

انما لو مصمم

يبقى أدامك طريقين اما

java or web application

وابعد عن الاوراكل developer الفترة ده عشان أصبح الطلب عليه مش كتير طبعا الكلام ده فى مصر انما فى دول الخليج فى طلب بس بيكون لازم يكون عندك مهارات تانيه

نصيحه لوجه الله

اوعى تسيب مجالك طالما ربنا موفق فيه

امتى كنت تفكر فى كده لو انت فى تجارة حاليا بس مش مهتم بالكليه وكل شغلى كمبويتر يبقى فى الحاله ده انا لسه بحدد مستقبلى انما فى حالتك انت انت حددته بالفعل

بالتوفيق ان شاء الله

رابط هذا التعليق

انضم إلى المناقشة

يمكنك المشاركة الآن والتسجيل لاحقاً. إذا كان لديك حساب, سجل دخولك الآن لتقوم بالمشاركة من خلال حسابك.

زائر
أضف رد على هذا الموضوع...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   تمت استعادة المحتوى السابق الخاص بك.   مسح المحرر

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

جاري التحميل
  • أضف...

برجاء الإنتباه

بإستخدامك للموقع فأنت تتعهد بالموافقة على هذه البنود: سياسة الخصوصية