الانتقال إلى المحتوى

مش عااااااارف ابتدي منين ارجو الأفادة

alone_301

Recommended Posts

اولا : انا سعيد جدا جدا لآن عثرت علي هذا المنتدي المتخصص وانضمامي اليه الملئ بالأعضاء والمشرفين المتعاونين

ثانيا : انا لسة مبتدئ خاالص وكنت ناوي ادرس اوراكل ديفيلوبر والي حصل تقريبا من سنة ان شركت صن دخلت لغة الجافا فعندي الكثير من التساؤلات هل الjdeveloper هو الجديد واذا كنت مبتدئ فهل ممكن البدء من الجي ديفيلوبر علي طول ولا لازم ابتدي بالdeveloper وبعدين الجي ديفيلوبر

ثالثا : هل كل مادرس الديفيلوبر يتوجب عليه بعدها دراسة الجي ديفيلوبر والألمام به وما الأختلاف ذلك في سوق العمل يعني الديفيلوبر ليهم طلب والجي ليهم طلب مختلف ولا يجب الألمام بكافة الميادين

رابعا : وهو الأدمنيستريتور هل استطيع ادرس ديفيلوبر وبعدين اكمل ادمنستريتور ولا يجب المرور بالجي ديفيلوبر

ارجو تصحيح معلوماتي :rolleyes:

رابط هذا التعليق

بسم الله الرحمن الرحيم
بالنسبه لدحولك فى مجالات it لازم تطور نفسك يوميا وتقرأ وتعرف ايه الجديد ده اول جزء
بالنسبه للجزء الاخر :
- عايز تبدأ فى Developer او j developer ده اللى انت تحدده الاول
developer موجود ومطلوب بس مش مطلوب كتير الفترة ده ده مش معناها ان مفيش شغل لا فيه بس قليل انما فى الخليج موجود على إختلاف اللى موجود فى مصر
- اما jdevelper فهو مهم مش مش ناس كتير او شركات كتير شغاله بيه بس الفترات اللى جايه معظم الشركات هتهتم بيه جدأ لدرجه ان فى شركات بتطلب j developer من غير أى خبرة خالص
- مجالات erp مجالات ليها مستقبل كبير جدأ حدد اى قسم تدخله وربنا يوفقك ان شاء الله والارزاق ده بتاعت ربنا انت أجتهدت واعمل اللى عليك

رابط هذا التعليق

هل الjdeveloper هو الجديد واذا كنت مبتدئ فهل ممكن البدء من الجي ديفيلوبر علي طول ولا لازم ابتدي بالdeveloper وبعدين الجي ديفيلوبر

طبعا الجى ديفيلوبر هو البديل القادم للديفيلوبر ومين قال إنك لازم تبدأ بالديفيلوبر لا طبعا مفيش اى علاقه ابدأ بالجى ديفيلوبر على طول بدون دراسه الديفيلوبر وكل اللى حتحتاجه من دراسه الديفيلوبر هو الSQL فقط وحتلاقى الطلب كتير على الجى ديفيلوبر وحيبقى عندك اكثر من مجال للعمل مش بالاوراكل فقط يعنى مثلا ممكن تشتغل Java developer أو J2ee developer حتى لو ملقتش شغل بالاوراكل واقصد شغل الاوراكل الADF developer لان الجى ديفيلوبر به اكثر من تقنيه وكله بالجافا اقره الموضوع ده من هنا
رابط هذا التعليق

انضم إلى المناقشة

يمكنك المشاركة الآن والتسجيل لاحقاً. إذا كان لديك حساب, سجل دخولك الآن لتقوم بالمشاركة من خلال حسابك.

زائر
أضف رد على هذا الموضوع...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   تمت استعادة المحتوى السابق الخاص بك.   مسح المحرر

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

جاري التحميل
  • أضف...

برجاء الإنتباه

بإستخدامك للموقع فأنت تتعهد بالموافقة على هذه البنود: سياسة الخصوصية