إنتقال للمحتوى

• تسجيل الدخول عبر الفيس بوك تسجيل الدخول عبر تويتر Log In with LinkedIn Log In with Google      تسجيل دخول    
  • إنشاء حساب

صورة
- - - - -

نتيجة منحة وزارة الاتصالات

158 رد (ردود) على هذا الموضوع

#46 kubeed

kubeed

عضو

• الأعضــاء
  • 10 مشاركة

تاريخ المشاركة 27 January 2007 - 02:50 AM

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اسف يااخوانى عن التغيب عن المنتدى فى الفترة السابقه بسبب ظروف لا يعلمها الا الله0
وبعد/ بالنسبة للاخوة الللى عاوزين اسطوانة الكواليفاى وبرنامج التشغيل بتاعها ممكن يحملها حمل من هنا ولا تنسى صالح الدعاء

عاوز بس اقولكم ان اللى مدخلش المنحة دى يدورله على اى شغلانة يتلهى فيها على مايجى الباتش الجاى واذا ربنا وفقه وارتاح فى شغله ميدورش على منح ولا حاجة الا ازاكانت ظروف الشغل مساعداه عشان فيه ناس كتير بتخش الدورة دى وهما مش فى دماغهم اى حاجة وبيدخلوها كده وخلاص وفيه ناس كانت محتاجاها جدا وسبحان الله لم يكن لهم النصيب
انا من الناس دول ولكن لله الحمد ربنا وفقنى ولقيت شغل كويس فى مجالى كمان يعنى كنت رايح سلز لقيت نفسى سبحان الله محاسب على سيستم اوركال
والله العظيم ده اللى حصل
ادعولى ربنا يوفقنى
اللهم عافنا واعف عنا وعلى طاعتك اعنا ومن شر خلقك سلمنا

#47 حسام دوت نت

حسام دوت نت

عضو

• الأعضــاء
  • 1 مشاركة

تاريخ المشاركة 27 January 2007 - 06:42 PM

ياريت أخوانى الكرام أن يخبرنا أحدكم

متى ستبدأ هذه المنحه الجديده لعام 2007 ؟

وجزاكم الله كل خير

#48 sa3kawy123

sa3kawy123

عضو

• الأعضــاء
  • 6 مشاركة

تاريخ المشاركة 30 January 2007 - 10:05 AM

اسف يااخوانى عن التغيب عن المنتدى فى الفترة السابقه بسبب ظروف لا يعلمها الا الله0
وبعد/ بالنسبة للاخوة الللى عاوزين اسطوانة الكواليفاى وبرنامج التشغيل بتاعها ممكن يحملها حمل من هنا ولا تنسى صالح الدعاء

عاوز بس اقولكم ان اللى مدخلش المنحة دى يدورله على اى شغلانة يتلهى فيها على مايجى الباتش الجاى واذا ربنا وفقه وارتاح فى شغله ميدورش على منح ولا حاجة الا ازاكانت ظروف الشغل مساعداه عشان فيه ناس كتير بتخش الدورة دى وهما مش فى دماغهم اى حاجة وبيدخلوها كده وخلاص وفيه ناس كانت محتاجاها جدا وسبحان الله لم يكن لهم النصيب
انا من الناس دول ولكن لله الحمد ربنا وفقنى ولقيت شغل كويس فى مجالى كمان يعنى كنت رايح سلز لقيت نفسى سبحان الله محاسب على سيستم اوركال
والله العظيم ده اللى حصل
ادعولى ربنا يوفقنى

اخى الفاضل جزاك الله خيرا ولكن من بعد اجتيازى لأمتحان المنحة الاول اعتقد ان هذه الاسطوانة بعيدة كل البعد عن الامتحان والافضل البحث عن مواقع iq على النت التى تختص بما يتعلق بالمسائل الحسابية والهندسية
والله الموفق للجميع
ولكن كل شىء متوقف على المقابلة الشخصية واذا كان دمك خفيف ام لا او ان الانترفيور هيستطلفك ولا لأ لأنه لا يسأل اى شىء له علاقة بالتراك او هذا ما حدث معى لدرجة انه حدثت بينا مشادة لأنه مش محبذ انضمامى للمنحة لنى خريج حقوق رغم انه لم يحاول مجرد المحاولة مناقشتى فى التراك او اى شىء يخص الكمبيوتر اصلا حتى لو عن الكيبورد

#49 الفارسةالملثمة

الفارسةالملثمة

عضو

• الأعضــاء
  • 10 مشاركة

تاريخ المشاركة 01 February 2007 - 12:54 AM

يا رب جميعا تكونوا بخير يا أهل المنتدي الكرام وده اولا وبشكر الاخوة الكرام اللي رحبوا بية ومشاركتهم اتمسحت ;)

لو سمحتم انا عايزة أسأل سؤال
دلوقتي المشروع هيكون وقته ضيق
فانا المفروض مني اعمل ايه علشان افكر في المشروع
انا نفسي أبدأ أدور من دلوقتي
بس المشكلة اني مش فاهمة انا هعمل ايه بالضبط
هل ممكن حد يقولي فكرة المشروع بتعتمد علي ايه
يعني يشرحهالي شرح مبسط
علشان تبقي فرصتي في التفكير في المشروع اكبر
ياريت لو حد اخد كورس داتا بيز اوراكل ويقدر يفيدني يبقي له جزيل الشكر
وجزاكم الله خيرا

when there is a will there is a way

[size=3][color=#3333FF]

#50 h4comp

h4comp

عضو

• الأعضــاء
  • 24 مشاركة
  • البـلـد: Country Flag

تاريخ المشاركة 20 February 2007 - 07:48 PM

فعلا وقت المشروع قصير جدا والشركة مش هتديكم وقت اكتر من اللى هتحدده
لانها فى الوقت دا هتكونا خلصتوا التدريب بتاعكم وكمان خلصتوا الامتحانات بتاعت ارواكل وتكون حققت النسبة المطلوبه منها قدام الوزاة فالتعامل مش هيبقى زى الاول .

---------------
لازم فعلا تفكروا فى مشروع فى الوقت الحالى والكلام دا بيكون ودى مع المدرب اللى بيشرحلكم

- كمان لازم يكون عندكم اكتر من فكرة للمشروع ممكن تنفذوها علشان ميباش فى مشاكل فى الاخر والشركة اللى بتتدربوا فيها ترفض الفكرة اللى معاكم و ترجعوا تدورا على اى حاجه و ساعتها الوقت هيكون ضدكم

- فكرة المشروع بتتلخص فى انكم بتحولوا نظام ورقى لتسجيل اى بيانات فى اى مكان لقاعدة بيانات
مثال -----> ( كلية - شركة ادوية - مستشفى - اى مصلحة حكومية .....الخ )

و اى استفسار انا فى الخدمة بإذن الله.

#51 h4comp

h4comp

عضو

• الأعضــاء
  • 24 مشاركة

تاريخ المشاركة 20 February 2007 - 08:17 PM

-----------------

يالفعل كلامك صحيح وقت المشروع بيكون قليل جدا كمان بيكون مطلوب منكم حاجات كتيرة فى وقت قليل
كمان معاملة الشركة معاكم ممكن تختلف فى الفترة دى بعد ما تكونوا خلتصتوا فترة التدريب والامتحانات وتكون حققت منكم النسبة المطلوبة منها قدام الوزارة
--------------------------

لازم تدورا من دلوقتى على مجموعة من الافكار كلها تنفع للمشروع

(لان الشركة ممكن ترفض الفكرة اللى جبتوها لاى سبب وفى الحاله دى هتكونا مجبرين على البحث عن فكرة تانية والشركة ممكن ترفض برضه ... ودا حصل فعلا مع ناس السنه اللى فاتت كمان الوقت مش هيكون فى صالحكم )

- الافكار دى تتلخص فى انكم بتقوم بتحويل نظام ورقى موجود فى مكان ما الى نظام الكترونى "قاعة بيانات"

مثال: ----------> شئون الطلاب فى كلية
---------->شنؤن العاملين .....
----------> شركة ادوية
----------> مستشفى
----------> النظام المالى فى اى مصنع "الحسابات"

إلخ

---------------------------

دوا بهدؤ وخصوصا فى اماكن ليكم فيها معارف كويسه علشان تعرفوا تأخدوا كل المعلومات اللى محتاجينها من الموظفين
لان بعض الموظفين مش بيرضى يطلع اى معلومه

- كمان متخلوش الموظف يحس انكم لما تطبقوا المشروع هييستغنوا عنه .

- كمان ركزوا قوى وزاكروا يوم بيوم لان هتيجوا فى فترة مطالبين فيها بالمذاكرة والتطبيق والاستعداد للامتحانات الدولية خصوصا اول مرة.

------------------------------------
ربنا يوفقكم ويسهل لكم امركم

واى استفسار اخر أنا فى الخدمة بإذن الله

#52 الفارسةالملثمة

الفارسةالملثمة

عضو

• الأعضــاء
  • 10 مشاركة

تاريخ المشاركة 22 February 2007 - 04:18 AM

h4comp انا متشكرة جدا علي رد حضرتك علية
المشكلة ان انا مش عارفة هروح أقول للناس ايه

يعني انا فلانة وبدرس كذا
وبعدين اقولهم ايه

يعني انا المفروض هعمل ايه
واجمع بيانات عن ايه

وأقنع الناس ازاي في أي مكان هروحه انهم يتعاونوا معايا

البشمهندس بنفسه قالنا ان الوقت هيكون ضيق
بس للأسف احنا معندناش أي فكرة عن طريقة تنفيذ المشروع ولا المطلوب

وانا فعلا متشكرة علي اهتمامك جدا

when there is a will there is a way

[size=3][color=#3333FF]

#53 molazwm

molazwm

مشترك

• الأعضــاء
  • 52 مشاركة

تاريخ المشاركة 13 March 2007 - 10:32 AM

يا جماعة عن تجربة وربنا يشهد اني مش بقول الكلام دة من دماغي و لكن الكلام دة اكيد 100%

اوسخ شركة في مصر بتدي منحة الاوراكل هي اوراسكوم عليها لعنة الله
الادارة مبتعملش حاجة الا انها تثبت الناس و تديهم وعود في الهوا
مدربين الاوراكل الشركة 90% منهم ميعرفش الاوراكل من اكتر من سنة و دة مش عيب لكن العيب انهم
ماشتغلوش بايديهم في شغل فعلي خالص و اللي عاوز يجرب يسأل اي حد فيهم علي اي حاجة في اصدار
ال 9i (علشان اوراسكوم جابتهم و اديتلهم كورسات ال 10g بس)
اللي هايخلصوا الكورس هايكتشفوا ان هناك اوجة قصور كبيرة عندهم خاصة في موضوع ال
connection between the database and the users PCs
وكمان ال performance

نصيحة لوجة الله للناس اللي بتاخد الكورس في اوراسكوم بالذات اذا اعتمدتم علي المدربين فقط
فستخرجون من المنحة كما دخلتموها اول مرة
حاولوا تستفيدوا من المدرب علي قد معلوماتة واعتمدوا علي نفسكم في الباقي (و جربوا كل حاجة بانفسكم)

نصيحة اخيرة "اياكم" و محاولة تغير المدرب فانكم ستقعون في امر من اثنين : اما انهم هايثبتوكم بالكلام الاول
و بعدين ينفضولكم كما لم يحدث و لن يحدث لكم من قبل و دمكم يتحرق علي الفاضي .

و اما انهم " بعد الحاح شديد منكم و تهديدات بالذهاب الي الوزارة لتقديم الشكاوي" فانهم سيأتون بمن هو انقح من اللي قبلة

علي فكرة الوزارة لم ولن تتخذ اي اجراء ضد اوراسكوم بسبب افعالها المتكررة او ادائها السيء وطبعا اللي مخة كبير هايفهم
لية "مش بقولكم ادارة اوراسكوم مايعلمش بيها غير ربنا"

المهم يا جماعة انا والله مش قصدي اخليكم تيأسوا لان اللي قولتهولكم امر واقع.....................

المهم انكم تحطوا هدف واحد ليكم هو انكم تستفيدوا من هذة المنحة اكبر استفادة ............

و الله الموفق .... والله من وراء القصد

#54 h4comp

h4comp

عضو

• الأعضــاء
  • 24 مشاركة

تاريخ المشاركة 21 May 2007 - 03:30 AM

كل كلامك صح ميه الميه

والله العظيم الشركة دى كل اللى يهمها الفلوس وبس

#55 h4comp

h4comp

عضو

• الأعضــاء
  • 24 مشاركة

تاريخ المشاركة 21 May 2007 - 03:47 AM

انا بس عاوز أكد ان المنحة دى كانت شىء مهم قبل ما ندخلها لكن بعد اللى شوفنها فى اوراسكوم
عرفنا ان كله وهم

معلومة للآهميه : انا كنت من 20% اللى بيقولوا عليهم ولا جابولنا تدريب ولا حاجه

احسن ناس تعرف تثبت وترسم بتوع اوراسكووووو

#56 megasoft

megasoft

عضو

• الأعضــاء
  • 11 مشاركة

تاريخ المشاركة 21 May 2007 - 01:04 PM

يا جماعة عن تجربة وربنا يشهد اني مش بقول الكلام دة من دماغي و لكن الكلام دة اكيد 100%

مدربين الاوراكل الشركة 90% منهم ميعرفش الاوراكل من اكتر من سنة و دة مش عيب لكن العيب انهم
ماشتغلوش بايديهم في شغل فعلي خالص و اللي عاوز يجرب يسأل اي حد فيهم علي اي حاجة في اصدار
وكمان ال performance

نصيحة لوجة الله للناس اللي بتاخد الكورس في اوراسكوم بالذات اذا اعتمدتم علي المدربين فقط
حاولوا تستفيدوا من المدرب علي قد معلوماتة واعتمدوا علي نفسكم في الباقي (و جربوا كل حاجة بانفسكم)

نصيحة اخيرة "اياكم" و محاولة تغير المدرب فانكم ستقعون في امر من اثنين : اما انهم هايثبتوكم بالكلام الاول

و اما انهم " بعد الحاح شديد منكم و تهديدات بالذهاب الي الوزارة لتقديم الشكاوي" فانهم سيأتون بمن هو انقح من اللي قبلة

علي فكرة الوزارة لم ولن تتخذ اي اجراء ضد اوراسكوم بسبب افعالها المتكررة او ادائها السيء وطبعا اللي مخة كبير هايفهم

المهم يا جماعة انا والله مش قصدي اخليكم تيأسوا لان اللي قولتهولكم امر واقع.....................

المهم انكم تحطوا هدف واحد ليكم هو انكم تستفيدوا من هذة المنحة اكبر استفادة ............

#57 Ahmed.Hamdy

Ahmed.Hamdy

مشرف قسم قواعد البيانات

• فريق الإشراف
  • 598 مشاركة
  • الاسم الأول:Ahmed
  • اسم العائلة:Hamdy
  • المنصب الحالي:Sr. Oracle Apps DBA

تاريخ المشاركة 21 May 2007 - 01:19 PM

وكمان ال performance

كل كلامك صح ميه الميه

والله العظيم الشركة دى كل اللى يهمها الفلوس وبس

انا بس عاوز أكد ان المنحة دى كانت شىء مهم قبل ما ندخلها لكن بعد اللى شوفنها فى اوراسكوم
عرفنا ان كله وهم

معلومة للآهميه : انا كنت من 20% اللى بيقولوا عليهم ولا جابولنا تدريب ولا حاجه

احسن ناس تعرف تثبت وترسم بتوع اوراسكووووو

المهزله دى كانت فى الاول فى شركه فوجيتسو ..بس دلوقتى جابوا ناس مستواها كويس نسبيا ..اينعم هما كانوا شغالين 6I وعملوا UPGRADE TO 10G وده طبعا عشان الوزاره قايله اللى لازم يدى الكورس يكون سيرتفيد فى الكورس اللى بيديه ..عموما الله المستعان على كل شىء وزى ماتفضل اخى الكريم molazwm وقال ان انك لازم تفهم على قد ماتقدر وطبعا لازم نحط فى اعتبارنا انك مهما تعمل او تشتكى فشكواك لن يسمعها او يراها الا الله وهو على كل شىء قدير ..

Ahmed Hamdy
  Oracle Apps DBA Team Leader

Online Trainer

Oracle DBA 11g) & (Apps DBA , SysAdmin ) R12.1,R12.2 )
http://ahmedhandal.weebly.com
btn_viewmy_160x33.png image.jpg

#58 جندي الله

جندي الله

مشترك

• الأعضــاء
  • 132 مشاركة

تاريخ المشاركة 23 May 2007 - 04:35 PM

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
ياجماعة قبل ماحد يقول كل الكلام ده لازم يعرف ان الكورس ده يعدي ال 15000جنية لو هتاخده خاص
ثانيا
اي واحد خبرة في شغل اوراكل مش هيشتغل في اي شركة في مصر اطلاقا لانه بره هياخد آلاف مؤلفة
وانت نفسك لو بقيت كويس في شغل الاوراكل مش هتقعد يوم في مصر من الآخر
ثالثا
شركة اوراسكم زي اي شركة في مصر مبتلاقيش مدربين كويسين علشان يجيبوهولنا

والحمدلله المدرب اللي بيدينا ( الكلام ده في شركة اوراسكوم في منحة اسيوط) في الصعيد يعني
المدرب كويس وخبرة في الشغل وكان شغال في شركة محترمة
بس كان نفسه يجرب التدريس في اوراكوم
بفضل الله احنا مستفادين منه كويس ولكن كلامه يدل ان الراتب قليل وان فلوس الخاص ملهاش حل
وكمان قال انه اول ماتخلص المنحه هيسيب الشركة

دا معناه ايه ؟
ان المشكلة مش في الشركة
المشكلة في ان الفلوس بتاعة المنحه يااما قليله يااما في لعب في ال.....
المهم
اللي انا شايفه يا جماعة اللي انتوا بتقولوه دا بيحبط
الافضل ان الواحد يستغل الفرصة دي ويجتهد
وان شاء الله هيوصل للي نفسة فيه
لان اي حاجه بالتعلم
لا اله الا الله محمد رسول الله

{قُلْ إِنَّ صَلاَتِي وَنُسُكِي وَمَحْيَايَ وَمَمَاتِي لِلّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ} (162) سورة الأنعام
.....
بالله عليك اخي الكريم قبل ان تفعل شئ فكر هل هذا العمل يرضي الله ام لا ؟
....
بالله عليك اخي الكريم اخلاص النيه لله هو اساس كل شئ
....
قبل ان تفعل شئ هل اديت حقوق الله ؟
....
حدد اولوياتك ===>>> هل الله سبحانه وتعالى هوا اول اهتماماتك ؟
.....
والله انا احبك في الله

#59 ashrafsafty

ashrafsafty

عضو نشط

• الأعضــاء
  • 235 مشاركة
  • الاسم الأول:ashraf
  • اسم العائلة:elsafty
  • الاهتمامات:كرة القدم - تنس الطاولة - الشطرنج

تاريخ المشاركة 26 May 2007 - 08:52 AM

ربنا يوفق الجميع .. عمري 39 سنة .. معرفتي للأوراكل بطريقة المحاولة والخطأ
والمحاولة والخطأ (التعلم الشخصي.. قراءة .اطلاع . تطبيق.انترنت) تفقدك كثيرا من وقتك كما فعلت معي .. عن المنهجية في التعليم
والمحاولة والخطأ أوصلتني بفضل الله إلي مستوي جيد بالأوراكل وعمل جيد ولكن بعد زمن
وأنصح الجميع في بداية الحياة العملية احرص على التعليم الجيد كمثل فرصة كهذه
وإن شاء الله ربنا يكرمكم كتيييييييييير .. وربنا يوفق الجميع
وأنصح الجميع بالصبر .. والصبر فيه كل الخير

Eng. Ashraf M. Elsafty

ashrafsafty@yahoo.com

00966-0501097382

#60 hossam rizk

hossam rizk

مشترك

• الأعضــاء
  • 100 مشاركة

تاريخ المشاركة 28 May 2007 - 01:26 PM

السلام عليكم //
انا مدخلتش بقالى مده كبيره جدا على المنتدى لكن لما شوفت الناس اللى فى المنحه مضايقين جدا قوى كده قولت اكتب رد بما انى كنت فى المنحه فى المرحله الاولى phase1 انا عايز اقوول للناس بلاش اكتئاب لان احنا فعلا فى المرحله الاولى كنا اوسخ من كده مية مره احنا كنا التجربه بتاعتهم . وكنا مكتئبين جدا والانستراكتورز وحشين والظروف وحشه وامتحانات كل اسبوع ومفيش مرتب فى اول 5 شهور . وفيه ناس كانت بتنام فى فترة الحضوور .
انا عايز اقوول انكم تنظروا للجانب المشرق بعد المنحه ايه اللى هيحصل هتفتكر الحاجات وتقول ان احسن حاجه حصلت هيا زمايلك انا عايز اقوول ان المنحه حتى لو كنت بتاخدها فى احسن مركز فى الجمهوريه مش هترضى عنها برده دا طبيعى . بس المنحه جيده جدا فى حاجه ودا اللى المنحه فاديتنى بيه انها تخليك تقدر تدخل انترفيو بس
بعد كده الباقى عليك دا شغلتك انك تلمع نفسك وتذاكر وتنجح فى الانترفيو متفتكرش ان المذاكره هتخلص لما تخلص المنحه صدقونى المذاكره بتبدا لما بتبدا شغل .
اانا طلعت من ال20% الاوائل على مستوى المنحه واخدت التدريب اللى مروحتش فيه غير 3 او اربع مرات دا كان اسم بس
ولفيت على شركات مصر الكبيره والصغيره كان بتكلف بالظبط كل مره فى الانترفيو 20 جنيه اضرب انتا فى يجى 30 انترفيو
وكنت ارووح الانترفيو ساعات وانا عارف انى مش هقبل او اسلوب الشركه وحش ومش هستمر . لكن صدقونى والله بعد كل مره عدم توفيق بقوول "لعله خير ان شاء الله "صدقونى وخلاص كنت هسيب المجال بتاعى اللى هوابرمجه واضيع كل مذكرتى واروح اشتغل sales فى الامارات الحمد لله ربنى وفقنى بعد شهرين اختبارا ت وانترفيوهات فى شركة LinkdotNetوانى اكون واحد من الناس الSolutionDeveloper اللى شغالين فى الشركه ووالله بمرتب انا مكنتش بحلم بيه .
فاانا عايز الناس بس تتعلم على قد ما تقدر فى كل الظروف استفيد على قد ما تقدر وسيب الباقى على ربنا رزقك هيجيلك بس انتا اسعى . انا حبيت اقوول الكلمتين دوول علشان الناس تتعلم ومتياسش بسرعه . وسيبوها على الله
سلام عليكم .
حسام الدين
انا مسلم والمجد يقتر كالندى والعز كل العز فى ايمانى .

Oracle HCM Consultant