إنتقال للمحتوى

• تسجيل الدخول عبر الفيس بوك تسجيل الدخول عبر تويتر Log In with LinkedIn Log In with Google      تسجيل دخول    
  • إنشاء حساب

صورة
- - - - -

ارجو ان تفيدوني

6 رد (ردود) على هذا الموضوع

#1 elmounir2010

elmounir2010

عضو

• الأعضــاء
  • 6 مشاركة
  • الاسم الأول:beshay
  • اسم العائلة:aziz
  • البـلـد: Country Flag

تاريخ المشاركة 17 April 2007 - 08:48 PM

السلام عليكم
انا عضو جديد في هذا المنتدي الرائع ولا اعرف الكثير عن الاوراكل واتمني ان الم بها ولكني في حيرة فقد تفقد كثير من المواضيع في هذا المنتدي ولكني لا اعرف من اين ابدأ لتكون بدايه صحيحة علماً باني حاولت ايضاً تسطيب البرنامج علي جهاز وفشلت كثيرا ! النظام المستخدم عندي هو اكس بي والنسخة التي حاولت تسطيبها هي ديفلوبر 6 & اوراكل 8 اي . ارجو افادتي

#2 hanyfreedom

hanyfreedom

مشرف سابق وعضو مميز

• المجموعة الماسية
  • 1,481 مشاركة
  • الاهتمامات:Chess , Sudoku

تاريخ المشاركة 18 April 2007 - 02:54 PM

أخى العزيز elmounir2010

خلى عندك مساحة فاضى على اى دريف عندك بحيث تكون المساحة دى لاتقل عن 2 جيجا و ال RAM عندك لازم لا تقل عن 512 ميجا ، و يحبذ البروسسر لا يقل عن 2.6/256 ....... و طبعاً لو فى زيادة فى اى حاجه من دول فده هيبقى احسن .

و بالنسبة للبرنامج فيجب تسجيل نفسك الاول على موقع الاوراكل و ذلك بالدخول على الموقع نفسه
http://www.oracle.com
ثم من الاعلى ادخل التسجيل .

و بعد ذلك ادخل على الوصلة التالية ..... لتحميل اخر اصدار من الاوراكل :-
http://download.orac...abase_win32.zip

اما للدروس الاساسية التى يجب ان تذاكرها فأكتب أميلك و سوف ارسل لك ال Material الاساسية الخاصة بشركة أوراكل الدولية .

و اذا كان يوجد فى كلامى اى غموض او تريد ان تستفسر عن اى شىء ...... فأنا فى الخدمة .

#3 elmounir2010

elmounir2010

عضو

• الأعضــاء
  • 6 مشاركة

تاريخ المشاركة 18 April 2007 - 05:51 PM

السلام عليكم ورحمة الله بركاته
استاذي الفاضل/ hany
اولا انا شاكر ليك كتييييييير علي تواضعك ومحبتك في مساعدة الاخرين واشكر ردك عليّ وطلب مساعدتك لي ، انا بالفعل مشترك في موقع الشركة ((اوراكل )) ومواصفات الجهاز عندي مثل ماتكرمت به وذكرته بل اعلي ولكن نظام اتصالي علي النت dialup وحجم الملف يحتاج الي دي سي ال لكي استطيع تحميله . اما بالنسبة للايميل الخاص بي فهو
elmounir2010@yahoo.com
عفوا مستوايه في اللغة الانجليزية متوسط ولكن مولم بمعظم مصطلحات الكمبيوتر .

شكرا جزيلاً

تم التعديل بواسطة elmounir2010, 18 April 2007 - 08:14 PM.

#4 hanyfreedom

hanyfreedom

مشرف سابق وعضو مميز

• المجموعة الماسية
  • 1,481 مشاركة

تاريخ المشاركة 19 April 2007 - 12:51 AM

أخى الكريم elmounir2010

أنا لدى فكرة أتمنى ان تعجبك ...... وهذه الفكرة ستحل لديك - بشكل مؤقت - مشكلة سرعة تحميل ملف الاوراكل - وهى ان تذهب لأى سيبر - Net Cafe - و تتفق معه على تنزيل هذا الملف و وضعه على CD بمبلغ معين .

انا هبعتلك على اميلك ال Material الخاصة باللى مفروض تدرسه ... اللى هى ال SQL و ال PL/SQL ... وهبعتلك كمان كل الكتب اللى عندى اللى بالعربى ....... بس ده هياخد وقت لأنى مش حاطط كل الكتب العربى عندى على الاميل ، فهاخد وقت فى رفعه على الاميل .

بس فى حاجه مهمة جداً ..... و هى اذا كنت ناوى تدرس اى لغة برمجة سواء الاوراكل او غيرها ، فلازم تكون كويس فى الانجليزى ....... وعلى فكرة انا اول ما ابتديت ادرس الاوراكل كان مستواى وحش جداً فى الانجليزى فكنت كل لما الاقى كلمة مش عارفها كنت اترجمها على برنامج الترجمة عندى و أعرفها ...... اى نعم كنت بنساها تانى بس لما كنت بترجمها تانى كنت بتثبت فى دماغى اكتر ..... فدى فكرة متواضعة اتمنى انك تعملها علشان تقدر تذاكر ال Material كويس .

و بالتوفيق ان شاء الله

#5 elmounir2010

elmounir2010

عضو

• الأعضــاء
  • 6 مشاركة

تاريخ المشاركة 19 April 2007 - 04:50 PM

شكرا استاذي الفاضل علي اهتمامك الشديد وشاكر لك ارسال الكم الهائل من اكواد الاس كيو ال ولكن مش لازم من وجود قاعدة بيانات لكي اتعرف علي عمل كل كود ولا ازاي افهم الكود المكتوب في الملف ومرسل في الملف المضغوط الواحد ملفين كل ملف يحتوي علي نفس ملفات الاخر ومع اختلاف الاسم بينهم ((SQL1_student.zip&SQL1_instruct.zip)) فما المقصود من ذلك . حياك والله ماقصرت وانا في انتظار المزيد

تم التعديل بواسطة elmounir2010, 19 April 2007 - 04:51 PM.

#6 hanyfreedom

hanyfreedom

مشرف سابق وعضو مميز

• المجموعة الماسية
  • 1,481 مشاركة

تاريخ المشاركة 19 April 2007 - 05:13 PM

أخى العزيز elmounir2010
بعد فكك لملف ال SQL سترى مجلدات ...... المجلد الذى أسمه ppt هو المجلد الذى ستذاكر منه وهو به ملفات بوربوينت و كل ملف عبارة عن درس و فى اخر كل ملف - اى فى اخر كل درس - يوجد أسئلة او ما تدعى بال Practice و هذه الاسئلة تكون حلولها فى ال :-
Oracle Database 10g_SQL_Fund_I\D17108GC11 _labs\SQL1_student\SQL1\soln
اما الباقى فهو ليس له قيمة فعالة لك فى الوقت الحاضر .
لو عندك اى سؤال تانى ..... فانا فى الخدمة .

#7 elmounir2010

elmounir2010

عضو

• الأعضــاء
  • 6 مشاركة

تاريخ المشاركة 19 April 2007 - 05:22 PM

ربنا يكرمك يا استاذ هاني علي الاستجابة السريعة مشكــــــــــــــــــــــــــــــــــور كتير وانا مازلت في انتظار المزيد