الانتقال إلى المحتوى

ما هو المطلوب لتعلم اوركل ؟؟

ahmedhabibo

Recommended Posts

السلام عليكم ورحمة الله :angry:
حقيقي انا داير اتعلم الاوركل ...وما عارف المطلوب مني .؟ يعني اقراء ايه حتى اتمكن من ان ابداء اوركل .؟ لاني من المفترض انزل كورس في معهد NiiT ورسوم الكورس الف دولار ( غالي) وخايف ابداء معاهم وما افهم ...
المطلوب منكم انو تدلوني على كتب او دروس في المنتدى الجميل والمفيد تفيدني في اني اقراها حتى لما ابداء الكورس اكون ف في وضع افضل واتمكن من مجاراة الاخرين .. للعلم انا ارغب في دراسة DBA لاني ما بحب البرمجه devoloper ودي المعلومه الوحيده العرفتها عن ا وركل انو في قسمين واحد خاص بادارة البيانات والتاني خاص بتطوير قواعد البيانات ( برمجي)
طبعا انا قمت بتنصيب الاوركل على الجهاز ولما دخلت على المنتدى اتضح لي ان هناك اكثر من اسطوانة من المفترض ان اقوم بتنزيلها ;) .. اذن ما هي الاسطوانات المطلوبة ؟؟ وهل يجب تعلم لغة sql ؟؟

وللتزكير مرة اخرى انا ارغب في تعلم dba وليس Devoloper
ولكم جزير الشكر ;)

رابط هذا التعليق

السلام عليكم
مش عايز احبطك بس مفيش نجاح تام فى DBA ؛ ده بخلاف ان شغل DBA لازم خبرة بشكل مؤكد عكسDEV الاتنين محتاجين خبرة ولكن DBA لا محالة .
على العموم بص على اللينك التالي وشوف يمكن يفيدك واذا احتجت حاجة راسلنى على الخاص
http://www.araboug.org/ib/index.php?showtopic=21768
وشكرا
ميجا

رابط هذا التعليق

بسم الله الرحمن الرحيم

فى ايه ياعم انت عايز تتدخل على dba مروة واحد كد يا اخى لا طبع ادخل على الديفلوبر الاول

يا عم وشوف متعة البرمجة ديه النصيحة بتاعتى منى ليكى احنا اخوات اما بالنسبة لا اخى

فى مركز كبير اوى فى مصر ومنازل سعر كورس الاوراكل الى النصف الثمن وانت علشان

تتعلم الاوراكل متقولش الاوراكل بتعمل ايه شوف انت عايز ايه وهتلاقى فى الاوراكل يا اخى

انا عن نفسى مكنتش اعرف ايه حاجة فى الاوراكل ولا فى البطيخ كمان بس يا اخى لازم تذاكرة

كويس علشان ربنا يوفقك وثقة بنفسك وطبع لازم تاخد شهاد ة الاوراكل المعتمدة من الاوراكل

صدقنى بتفرق اوى مع الواحد

شيطان الاوراكل
[email protected]

رابط هذا التعليق

;) شكرا شباب على الردود والاهتمام

وبالمناسبه يا استاذ خالد ميقا انا نزلت دروس كتيره من الشرحتها في المنتدى ... وبصراحه انت الكنت السبب في اني اشترك في المنتدى ;)

لاكن ما فهمت كلامك بصراحه .. كيف يعني ماف نجاح كامل في DBA ؟؟ وكيف شغل ال dba لازم خبرة ؟؟ انا داير اقراء ولسه ما قريت الكورسات .. يعني حابي اعرف ابدا بداية صحيحه .. لان كل واحد بقول لي كلام .. :( ...

ويافاروق .. شكرا اوي ( بالمصري ) على النصحية .. لاكن انا بكره البرمجه بصراحه وما حاسي انو عندي المقدرة على استيعابه :angry: ايه رأيك !!!

معليش شباب انا رديت على الموضوع في المشاركه وليس في رسالة خاصة .. لانه في غيري كتير حابي الاوركل لاكن ليس لديهم الفكرة الكافية للبدء ;)

رابط هذا التعليق

انضم إلى المناقشة

يمكنك المشاركة الآن والتسجيل لاحقاً. إذا كان لديك حساب, سجل دخولك الآن لتقوم بالمشاركة من خلال حسابك.

زائر
أضف رد على هذا الموضوع...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   تمت استعادة المحتوى السابق الخاص بك.   مسح المحرر

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

جاري التحميل
  • أضف...

برجاء الإنتباه

بإستخدامك للموقع فأنت تتعهد بالموافقة على هذه البنود: سياسة الخصوصية