إنتقال للمحتوى

• تسجيل الدخول عبر الفيس بوك تسجيل الدخول عبر تويتر Log In with LinkedIn Log In with Google      تسجيل دخول    
  • إنشاء حساب

صورة
- - - - -

ازاي اكون محترف اوراكل.... ارجو المساعده

3 رد (ردود) على هذا الموضوع

#1 speed_demon

speed_demon

عضو

• الأعضــاء
  • 3 مشاركة

تاريخ المشاركة 07 January 2008 - 05:39 PM

السلام عليكم يا جماعه .... انا دي اول مشاركه ليا في المنتدى .. و بصراحه المنتدى انا شايف انو ممتاز و بيوفر بيئه ممتازه للتعليم عن طريق مجموعه من المشاركين اللي فعلا نفسهم يساعدو غيرهم و الاهم من ده انك تحس انهم بيعملو الموضوع ده من قلبهم ... و دي فعلا حاجه تفرح كل عربي .. و يا رب يكتب لكل مجتهد في مساعده الناس بكل حرف بيت في الجنه ان شاء الله تعالى .
انا حاسس كده ان انا طولت عليكم .. المهم انا محتاج اي حد يساعدني .... اولا انا درست الاوراكل من ايام ما كونت في الجامعه علشان كنت بستعملو في مشروع التخرج بتاعي و دا كان في 2001 :blink: كان ايامها ال 8i في أخبار عنو و اللي معاه نسخه من كان يحس انو ملك الدنيا و ما فيها .... كتييير اوي مش كده .. و حاسس كده ان واحد نفسه يرميني بأي حاجه في ايديه ... المهم بعد سنين و سفر و تغيير مجال العمل رجعت تلني في 2006 و درست 10g و حاولت الاقي شغل بيه لكن للاسف :unsure: كلهم عايزين خبره 3 و 4 و 5 سنيين :blink: أجبلهم منيين كل السنين دي :mellow: و في الوقت الحالي جاتلي فرصه ممتازه للعمل بالاوراكل بس طبعا بعد سنه و نص في مجال مختلف بكل تأكيد نسيت الاكواد و كل حاجه :o .... فا مش عارف اعمل ايه و اودامي 20 يوم بس على المقابله و حتى لو راجعت الاكواد لما بكون لواحدي بنسى كل حاجه خاصه بايه ..
انا عارف اني صدعت دماغكم بس انا نفسي حد يساعدني .... لان شغلي كمان و اخد معظم و قتي و في نفس الوقت مش عايز اخسر الفرصه اللي انا مستنيها من سنين .... ارجو المساعده يا اخوان

FEAR NOTHING ..... RISK EVERYTHING

#2 mohgold

mohgold

مشترك

• الأعضــاء
  • 126 مشاركة

تاريخ المشاركة 08 January 2008 - 02:40 AM

عزيزي اولا بالنسبة للبرمجه هي عبارة عن فهم مش حفظ كود
و في مجال العمل راح تحتاج الكود يكون بجانبك و ما راح يبخلو عليك بالجواب
انا متخرج من الجامعة من سنتين و طبعا اشتغلت بمجال عير البرمجة و الاركل(مجال التسويق)
ولكن الى الان بحاول اعمل برامج و عند الوقوف باي عائق بسأل شباب المنتدى
و الشباب ما بيبخلو علي بالرد
و عليه ما نستها ولكن لم اصبح محترف
فعليه حاول عمل برامج و عند الوقوف بنقطة معينة حاول تلاقي الحل بالمنتدى و ان لم يكن هناك حل لها اطرح الموضوع على شباب المنتدى

System Engineer

هذي دمشق و هذا الكأس و الراح
إني أحب و بعض الحب ذباح
أنا الدمشقي لو شرحتم جسدي لسال منه عناقيد و تفاح
هنا جذوري هنا قلبي هنا لغتي.
.فكيف أوضح؟ هل في العشق إيضاح؟

#3 speed_demon

speed_demon

عضو

• الأعضــاء
  • 3 مشاركة

تاريخ المشاركة 08 January 2008 - 07:21 AM

اولا انا بشكرك يا أخ MOHGOLD على ردك و اهتمامك , بس المشكله ان انا حاولت اكتر من مره و بكون فاهم الكود انا مش ميال للحفظ علشان انا بنسى كتيييير و على الرغم من فهمي للاكواد بس اوقات كتير بحس اني عاجز عن تجميع الكود الخاص بالموضوع اللي عايز انشئ البرنامج علشانه :mellow: ,و على الرغم من ان انا خريج COMPUTER SIENCE سنه 2001 لكن من وقت التخرج للان مشتغلتش في مجال الكمبيوتر او البرمجه و ده الشيئ مخليني حزين جدا جدا :unsure: و بحاول بأقصى جهدي اني اشتغل في هذا المجال اللي انا فعلا بعشقه و نفسي انجح فيه , انا كل اللي طالبو نصيحه من اخواني اللي عندهم الخبره اني ازاي اقدر بعد فهمي للكود اني استخدمه , يعني انا عندي السياره بس مش عارف اسوقها :o ( على فكره انا بعرف اسوق كويس بس ده للمثال مش اكتر :blink: ) ..... و انا واثق انكم انشاء الله هاتوقفو جلنبي و تساعدوني
FEAR NOTHING ..... RISK EVERYTHING

#4 mohgold

mohgold

مشترك

• الأعضــاء
  • 126 مشاركة

تاريخ المشاركة 09 January 2008 - 01:51 AM

نرجع لنفس الالرمو مطلوب تحفظ الكود هو مجرد فهم الكود
تعرف شو هي وظيفة الكود
معرفة كل سطر شو وظيفته
و لما ما تعرف اسأل
مافي حد نزل للدنيا بيفهم كل شيئ
هي مجرد الممارسة و الفهم و السؤال
مع العلم انا نفس الشيئ متخرج IT بسنة 2006
و ماخد دورة MCSE
مافي حد ما بيعرف الـMCSE
و بسبب عدم ممارستها ناسيها بالكامل ولكن المراجع موجودة يمكن لي العودة لها و ممارستها و الابداع بها
ولكن الى الان مو محتاجها للرجوع اليها
مطلوب منك المحاولة و الرجوع للمراجع السابقة و فهم الكود
و هذ رايي الخاص و حب اشوف راي شخص أخر

System Engineer

هذي دمشق و هذا الكأس و الراح
إني أحب و بعض الحب ذباح
أنا الدمشقي لو شرحتم جسدي لسال منه عناقيد و تفاح
هنا جذوري هنا قلبي هنا لغتي.
.فكيف أوضح؟ هل في العشق إيضاح؟