إنتقال للمحتوى

• تسجيل الدخول عبر الفيس بوك تسجيل الدخول عبر تويتر Log In with LinkedIn Log In with Google      تسجيل دخول    
  • إنشاء حساب

صورة
- - - - -

هل يمكن عمل فيرس من خلال الاوراكل ؟؟؟

3 رد (ردود) على هذا الموضوع

#1 hanyfreedom

hanyfreedom

مشرف سابق وعضو مميز

• المجموعة الماسية
  • 1,481 مشاركة
  • البـلـد: Country Flag
  • الاهتمامات:Chess , Sudoku

تاريخ المشاركة 21 February 2008 - 02:00 AM

انا اعرف ان الفيرس بصفة عامة بيخلى الويندوز بطىء او ميقومش خالص ..... اما اذا كان فيرس قاعدة بيانات ذى الاوراكل فأعتقد فانه هيقوم بعمل مسح ال Objects المهمة اللى فى قاعدة البيانات او هيخلى قاعدة البيانات بطيئة او مش قادرة تقوم خالص .

المهم هنا .... هل من ملف بأمتداد ( bat ) او بأمتداد ( exe ) ممكن يمسح او يوقف قاعدة البيانات على طول ( حتى بعد أعادة تشغيل الجهاز ) بمجرد فتحه ؟؟؟؟

مع ملاحظة انى مش بتكلم عن الباتش اللى بيوقف قاعدة البيانات مؤقتاً اللى امتداده دا :-

sc stop OracleDBConsoleorcl
sc stop OracleOraDb10g_home1iSQL*Plus
sc stop OracleOraDb10g_home1TNSListener
sc stop OracleServiceORCL

لكن انا بتكلم على كود - اللى ذى فى الملف المرفق - اللى بيمسح جميع الجداول اللى انت عملتها للأبد بلا رجعة ...... او كود يعمل عطل قوى فى قاعدة البيانات مما يؤدى لتنزيل الاوراكل من جديد ..... و ما شبه .

منتظر الرد ...... و شكراً

ملفات مرفقة

#2 ayman3azab

ayman3azab

عضو

• الأعضــاء
  • 27 مشاركة

تاريخ المشاركة 21 February 2008 - 03:45 AM

اخى الفاضل انا قمت بعمل فيرس من خلال لغة الجافا يقوم بتدمير كل الملفات المهمة بالنسبة لقاعدة البيانات مثل ال control files and database file بالتالى انهيار الداتا بيز والحمد الله لما جربته عندى على الجهاز لم يستطيع النورتون او الكاسبر سكاى ان يلتقطه :rolleyes:
لو تسمحلى ادارة المنتدى بارفاقه انا ماعندى مانع بغرض الافادة فقط وليس اذاء الناس
OCP Developer

#3 ashsam

ashsam

مشترك

• الأعضــاء
  • 57 مشاركة

تاريخ المشاركة 21 February 2008 - 09:45 AM

اخى الفاضل انا قمت بعمل فيرس من خلال لغة الجافا يقوم بتدمير كل الملفات المهمة بالنسبة لقاعدة البيانات مثل ال control files and database file بالتالى انهيار الداتا بيز والحمد الله لما جربته عندى على الجهاز لم يستطيع النورتون او الكاسبر سكاى ان يلتقطه :rolleyes:
لو تسمحلى ادارة المنتدى بارفاقه انا ماعندى مانع بغرض الافادة فقط وليس اذاء الناس

كما نعرف فإن هناك العلم الضار و العلم النافع ... و زكاة العلم نشره
اذا كان بامكانكم ارسال هذا الملف لنا للاطلاع .. و هي طريقه للبدء في التفكير كيف نحمي انفسنا ضد الفيرس اذا عرفنا مما يتكون او كيف يتكون الفيرس

ولكم جزيل الشكر

#4 hanyfreedom

hanyfreedom

مشرف سابق وعضو مميز

• المجموعة الماسية
  • 1,481 مشاركة
  • الاهتمامات:Chess , Sudoku

تاريخ المشاركة 21 February 2008 - 10:08 AM

كما قال أخى ashsam فأن هذا الموضوع للدراسة و للأطلاع و ليس للتخريب او ما شبه ..... ارجو ان تضعه يا أخ ayman3azab و بارك الله فيك لتعبك