إنتقال للمحتوى

• تسجيل الدخول عبر الفيس بوك تسجيل الدخول عبر تويتر Log In with LinkedIn Log In with Google      تسجيل دخول    
  • إنشاء حساب

صورة
- - - - -

منحة وزارة ألآتصالات

24 رد (ردود) على هذا الموضوع

#1 salma salah

salma salah

عضو

• الأعضــاء
  • 8 مشاركة

تاريخ المشاركة 30 August 2008 - 10:07 PM

السلام عليكم ورحمة الله
ان شاء الله انا ناوية اتقدم لمنحة وزارة الأتصالات ومعلوماتى فى مجال الكمبيوتر متوسطة تنحصر فى شهادة ال icdl . ياريت يا جماعة اى حد ممكن يساعدنى ويوجهنى علشان اقدر ان شاء الله أعدى من امتحان القبول , وكمان فى حاجة لافته انتباهى وهو عدم الأقبال السنة دة على المنحة ومش عارفه ده سببه ايه وربنا يكرم الجميع ان شاء

على فكرة يا جماعة انا عندى cd كواليفاى لو اى حد محتاجها وكل سنة وانتم طيبين :P

#2 h_dba

h_dba

عضو

• الأعضــاء
  • 2 مشاركة

تاريخ المشاركة 30 August 2008 - 10:33 PM

thanx my friend
if u u don't mind i wanna take alook on it

#3 hanyfreedom

hanyfreedom

مشرف سابق وعضو مميز

• المجموعة الماسية
  • 1,481 مشاركة
  • البـلـد: Country Flag
  • الاهتمامات:Chess , Sudoku

تاريخ المشاركة 30 August 2008 - 10:59 PM

أخى العزيز \ salma salah

أضغط هنا لتحميل الأسئلة التى تريدها

و هى أسئلة يمكن تداولها حيث انها ليس عليها حقوق ملكية ....... و بذلك فهى لا تتعارض مع قوانين المنتدى

بالنسبة ل :-

انا عندى cd كواليفاى

انا عاوز شوية توضيح عن ماهية هذه المادة العلمية و فى اى مجال تخص ؟

و شكراً

#4 salma salah

salma salah

عضو

• الأعضــاء
  • 8 مشاركة

تاريخ المشاركة 31 August 2008 - 12:39 AM

هى عباره عن اسئلة فى ال it, english, iq عملتلها dawnload من احد المواقع وعلى فكرة هى نفس الأسئلة الى حضرتك منزلها وربنا يوفق الجميع

#5 salma salah

salma salah

عضو

• الأعضــاء
  • 8 مشاركة

تاريخ المشاركة 02 September 2008 - 03:01 PM

يا جماعة هو مفيش حد بيشارك لية انا عايزة اعرف هى المنحة ده فعلا حلوة فى مجال الoracle ولا ابدا اخدها على حسابى انا فعلا نفسى استفيد من الخبرات الى قبل كدة فلو فى حد عنده فكرة ياريت يشارك وشكرا

#6 mohamed_abdelsalam

mohamed_abdelsalam

مشترك

• الأعضــاء
  • 129 مشاركة

تاريخ المشاركة 02 September 2008 - 05:30 PM

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
هي المنحة كويسة وهتستفيدي منها كتير مشكلتها ان اللي هتدرسيه في 9 شهور ممكن تدرسيه في 3 شهور
وطبعا تأخر اكتساب الخبرة مش حلو
فلو امكن دراستها بشكل مستقل يكون احسن واسرع

تم التعديل بواسطة mohamed_abdelsalam, 02 September 2008 - 05:31 PM.

سبحان الله وبحمده.. سبحان الله العظيم

mohamed_3abs@hotmail.com
mohamed3absm@gmail.com

#7 simo_semsem

simo_semsem

عضو

• الأعضــاء
  • 48 مشاركة

تاريخ المشاركة 04 September 2008 - 04:09 AM

سلام عليكم
بالنسبه للمنحه يا جماعه انا حاليا بدرس في المنحه تراك اوراكل و عاوز اقولكوا ان المنحه مفيده جدا جدا اولا انت بتبداء المنحه بتراك الانجلش و السوفت سكلز و دول مفيدين . اما بالنسبه بقا للتكنيكال انت بتبداء بالديفلوب و بعده الادمن و اهم حاجه بقا ان الوزاره اصلا منزله التراك كامل و المفروض ان السنتر بيلتزم بالكورسات اللي الوزاره منزلاها و الوقت بتاعها و بعدين يا جماعه تراك الادمن دا تراك هايل جدا و فرصه فعلا في المنحه انك تاخده اولا مفيش سنتر برا بيديه كويس و لو كان هيبقا غالي ثانيا انت عشان اصلا تاخد شهادات الادمن لازم يكون معاك اتندانس من جامعة اوراكل يعني عشان تاخد التراك برا و الشهادات بتاعته وجع دماغ و تكاليف كبيره انت بقا في المنحه بتاخد كل دا بتاخد شرح كويس و شهادات دوليه . دا غير بقا انك بتاخد حاجات تانيه مش ببتاخد مع كورس الاوراكل في البرايفت زي مثلا database concept & database modeling و دول بتاخدهم في الاول قبل ما تبداء خالص في التراك و بعد ما تخلص التراك بتاخد الاتي advanced plsql & performance tuning و علي فكره دا لسه نازل السنه دي اول مره بدل forms and report deployment و بعد كدا اخر حاجه managing oracle on linux اظن كدا يعني انتبتاخد كورس اوراكل في الجون و دا علي فكره بيفيد بعد كدا لما تخلص و تيجي تعمل انترفيو الراجل بيلاقيك عندك خلفيه حلوه و اكتر من ناس تانيه يعني اهو حاجه كويسه بتفرقك عن غيرك و طبعا قبل كل حاجه برضو عاوز اقول ان موضوع الشغل توفيق من عند ربنا سبحانه و تعالي . نيجي بقا بعد كدا لاخر حاجه و اقوي حاجه اصلا في الموضوع كله الا و هو المشروع و طبعا الكل عارف ان دا اهم حاجه بتطبق بقا كل حاجه انت درستها و عرفتها عملي بايدك و بتشغل في الاخر و الليله بتبقا كلها قدامك واضحه و وقتها تحس فعلا بشغلك و اللي انت اخدته . احنا حاليا بناخد في اخر كورسات عندنا بس اتقسمنا خلاص و حددنا مشاريعنا و بدئنا ننزل و نجيب الداتا بتاعتنا و نعمل المودلنج بتاعتها . عموما يا جماعه في جمله واحده المنحه فرصه حلوه اوي انك تتعلم اوراكل صح و دا رايي الشخصي و اي اراء تانيه انا بحترمها جدا زي الراي اللي كان بيقول ان الوقت طويل انا بتفق معاه فعلا هو فعلا الوقت طويل بس مش مشكله في سبيل انك تاخد حاجه صح . معلش اذا كنت طولت عليكوا بس انا حبيت اوضح الموضوع بما انه فيه و عايشه و دا طبعا عشان الناس تبقا علي نور و عارفه كل شيء و لو اي حد هياخد التراك برايفت نصيييييييييييييييحه مهمه جدا اسال علي الانستراكتور قبل ما تسال علي المكان اللي انت هتاخد فيه الكورس . و اي استفسار تاني انا موجود و كل سنه و انتوا طيبين و رمضان كريم عليكوا كلكوا جميعا يا رب و يا رب يوفقنا جميعا .
[وسط][/وسط] Oracle 10g certified professional

#8 salma salah

salma salah

عضو

• الأعضــاء
  • 8 مشاركة

تاريخ المشاركة 04 September 2008 - 06:52 AM

السلام عليكم ورحمة الله

شكرا لكم جميعا على الأهتمام وشكر خاص ل simo_semsem انت بجد شجعتنى على المنحة جدا بس ياريت لو عندك فكرة بميعادها لأن ربنا يعلم انا بقالى اد ايه مستنياها وبعدين فى ناس بتقول ان فى احتمال ان تكون السنة ده مش فيها منحة وان الوزارة كانت متعاقدة على 3 سنين بس فهل الكلام ده صحيح ولا لأ

وشكرا

#9 simo_semsem

simo_semsem

عضو

• الأعضــاء
  • 48 مشاركة

تاريخ المشاركة 04 September 2008 - 08:59 PM

السلام عليكم
شوفي يا انسه سلمي بالنسبه لمعاد المنحه هيا غالبا بتبقا في شهر 9 يعني الشهر اللي احنا فيه دا هيا السنه اللي فاتت كانت فاتحه التسجيل بالتحديد يوم 23/9 و عموما ان شاء الله اول ما تفتح انا هحط اللنك بتاع التسجيل ع المنتدي و المنحه مقفلتش و لا حاجه س هيا الفكره ان الوزاره كل 3 سنين بتبداء مرحله جديده و ان شاء الله السنه اللي جايه دي هتبقا اول سنه في المرحله التالته و علي فكره انا سامع ان هينزل فيها بعض التعديلات الكويسه و فيه احتمال ان يبقا فيه تعديل علي تراك الاوراكل عموما هو كلام لسه مش معروف اوي بس دا الكلام اللي وصلنا و عموما احنا مع بعض اهو كلها ايام و تفتح و هيبان كل شيء و ربنا يوفقك ان شاء الله و اي استفسار انا موجود .

#10 salma salah

salma salah

عضو

• الأعضــاء
  • 8 مشاركة

تاريخ المشاركة 04 September 2008 - 11:44 PM

متشكرة جداااااااااااااا يا استاذ simo-semsem وربنا يجعله فى ميزان حسناتك ان شاء بجد طمنتنى موت وياريت تقولى استعد ازاى علشان امتحان القبول انا معايا شهادة الicdl ومش عارفة ممكن اعمل ايه تانى وربنا يوفق الجميييييييييع يارب

شكرااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا

#11 simo_semsem

simo_semsem

عضو

• الأعضــاء
  • 48 مشاركة

تاريخ المشاركة 05 September 2008 - 11:09 PM

السلام عليكم
العفو انا معملتش حاجه و عموما انتي كنتي قلتي باين ان عندك اسطوانة الكواليفاي اقريها كويس و اتدربي علي الاسئله اللي فيها و علي فكره دي نفس الاسطوانه اللي كنت قريت الاسئله منها قبل ما اقدم . هيا الاسئله مش بتيجي زي اللي فيها بالظبط بس علي الاقل بتعرفي نظام و شكل الاسئله ازاي .
و شدي حيلك و ربنا يوفقك و يوفقنا جميعا و انا برضو موجود لو اي حد عنده استفسار في اي شيء يخص المنحه .

#12 بطة مصرية

بطة مصرية

عضو

• الأعضــاء
  • 26 مشاركة

تاريخ المشاركة 06 September 2008 - 03:18 AM

بجد بجد ميرسى ل simo_semsem

بجد بجد والله كلامك طمنى شوية

بس كنت عايزة اسال على حاجة هو لازم انا اخد icdl
انا خريجة حاسبات ومعلومات
عشان نقبل مثلا ولازم التويفيل مثلا

وهيا الامتحانات صعبة اووووووووووووووى ولا ايه

اصلى بجد قدمت فى منحة iti فرع الكس ومانجحتش

فبجد انا خايفة من موضوع المنحة ماتجيش تانى انا بجد نفسى بجد ادخلها
وادخل تراك الداتا بيز

يااريت تنصحنى اعمل ايه عشان ننجح فيها

انا امراة لا انحنى لالتقط شيئا سقط من عينى

#13 عمرو النادي

عمرو النادي

مشرف الـ Oracle Financials

• فريق الإشراف
  • 288 مشاركة

تاريخ المشاركة 06 September 2008 - 04:14 AM

ممكن بس موقع التقديم للمنحة ياريت علشان اقدم فيها

الــرابحـــــون يـفـعـــلــــون مـالا يـفـعـلــــه الخـاســــــــرون
ســكـوتـى لايـعــنـى (جــهـلـى) بــما يـــدور حــولـى ,, ولـــكـن مـاحــولـى لايـــستحـق (الكـلام)
لـو ركـزت علـي الـي ضـاع منـك عمـرك مـاهـاتشـوف الـي بيـسـتـنــاك يــلا مستنـي ايـه شـوف رزقــك الدنيــا واسعـه

Team Leader Oracle application

#14 هجرس

هجرس

مشترك

• الأعضــاء
  • 75 مشاركة

تاريخ المشاركة 06 September 2008 - 12:38 PM

السلام عليكم
هو ده اللينك بتاع السنة اللى فاتت واللى المفروض يظهر فيه اعلان الدورة الجديدة
http://www.mcitprof-...g/Newhome2.aspx
ياريت ياجماعة نخلى الصفحة دى لتبادل الاسءلة المطلوبة لاجتياز الاختبارات
محمد هجرس

#15 simo_semsem

simo_semsem

عضو

• الأعضــاء
  • 48 مشاركة

تاريخ المشاركة 06 September 2008 - 05:00 PM

سلام عليكم
اولا يا جماعه شهادة icdl مش شرط و لا حاجه و لا التوفل سكور شرط و عاوز الناس تعرف ان امتحانات mcit بتبقا ارحم شويه من امتحانات iti يعني الامتحان السنه دي مثلا جالهم حوالي 45 سؤال انجلش و زيهم iq في حوالي ساعتين دا غير امتحان personality دا غير الشروط بتاعتهم في سنة التخرج و التقدير التراكمي . الكلام دا مش في منحة mcit خالص و الناس تتطمن لو مكنش فيه نصيب في الاولي ان شاء الله ربنا يوفقهم في التانيه و علي فكره iti مش فيها اوراكل اساسا ما علينا . اصبروا بس يا جماعه لما المنحه تنزل و نشوف new phase هتبقا عامله ازاي و ايه اللي اتعدل و ايه اللي لسه زي ما هو و بعدين ان شاء الله هنتكلم في الامتحان بالتفصيل .