إنتقال للمحتوى

• تسجيل الدخول عبر الفيس بوك تسجيل الدخول عبر تويتر Log In with LinkedIn Log In with Google      تسجيل دخول    
  • إنشاء حساب

صورة
- - - - -

أرجو المساعدة: ما الفرق بين اقسام الأوراكل المختلفه ( DBA-DEVELOPER-EBUSINESS)

5 رد (ردود) على هذا الموضوع

#1 Ahmed.hagras

Ahmed.hagras

عضو

• الأعضــاء
  • 12 مشاركة
  • البـلـد: Country Flag

تاريخ المشاركة 27 April 2009 - 01:33 PM

السلام عليكم
أني اعمل بالكويت سكرتير
وحاصل علي بكالوريوس نظم معلومات ادارية MIS
واود البدء في أوراكل بأسرع وقت
ولكني بعد قراءه الكثير من مشاركات الأخوان بالمنتدي
الصوره ليست واضحه امامي
اود الاستفسار من اخواني بالمنتدي عن الفرق بين اقسام الأوراكل المختلفه حسب علمي ( DBA-DEVELOPER-EBUSINESS)
وما هو التخصص المطلوب أكثر في دول الخليج وماذا ترشحوا لي لأخذه ويكون قريب من مجال دراستي
ولقد قمت بالاستفسار
فأرسلوا لي تفاصيل الدورات لكني لم افهما
بس عموما تكلفة DBA 12000 le والدوره تاخذ في 15 يوم (ثلاثة أسابيع )
Developer 16000 le والدورة تأخذ في 20 يوم ( أربع أسابيع )
ومرفق تفاصيل كل دوره
أرجو من الأخوان توضيح الموضوع بالنسبه لي وابداء النصيحه

ملفات مرفقة

• ملف مرفق  DBA10g.doc   73كيلو   130 عدد مرات التحميل
  • ملف مرفق  Develpoer10g.doc   99كيلو   104 عدد مرات التحميل

#2 Essamshabeeb

Essamshabeeb

عضو نشط

• الأعضــاء
  • 479 مشاركة

تاريخ المشاركة 27 April 2009 - 01:49 PM

بص يا اخ احمد انا هاقول لك على الفرق بين التلاتة وانت قرر اللى يناسبك
خلينا نقسم الاوراكل لحاجتين قاعدة بيانات وبرامج قاعدة البيانات من اسمها يعنى المعلومات والداتا والباك اب والتعامل مع قاعدة البيانات بوجه عام ودى مهمة الـ dba.
علشان المؤسسة تقدر تستفيد من البيانات دى لازم برامج لتسجيل البيانات و عمل المراجعات اللازمة ليها للتأكد من صحتها ثم تخزينها واسترجاعها بالشكل اللى يناسب المؤسسة و البرامج دى اللى بيعملها الـ developer باستخدام الفورم والريبورت بيلدر .
طب فيه فى السوق برامج جاهزة زى نظم الحسابات والمخازن وشؤون الموظفين و غيرها .. اوراكل حبوا يغطوا الجزء ده من احتياجات السوق فعملوا نظم جاهزة تعتمد على قواعد بيانات اوراكل و برامج مستخدم فيها الفورم والريبورت وينزلوها جاهزةعند العميل مع بعض التعديلات لتناسب نظامه ودى اللى بيسموها ebussiness ودى القصة باختصار وربنا يوفقك
اللهم اغفر لى ما لا يعلمون و اجعلنى خيرا مما يظنون

#3 mohammed fathy

mohammed fathy

عضو

• الأعضــاء
  • 9 مشاركة

تاريخ المشاركة 27 April 2009 - 03:18 PM

هو ده سيستم الاوراكل باختصار الله ينور وربنا يكرم
OPN LOGO DBA
Mob:0104962523
Mob:0115075248
mamadofathy@gmail.com

#4 Ahmed.hagras

Ahmed.hagras

عضو

• الأعضــاء
  • 12 مشاركة

تاريخ المشاركة 28 April 2009 - 10:14 AM

بص يا اخ احمد انا هاقول لك على الفرق بين التلاتة وانت قرر اللى يناسبك
خلينا نقسم الاوراكل لحاجتين قاعدة بيانات وبرامج قاعدة البيانات من اسمها يعنى المعلومات والداتا والباك اب والتعامل مع قاعدة البيانات بوجه عام ودى مهمة الـ dba.
علشان المؤسسة تقدر تستفيد من البيانات دى لازم برامج لتسجيل البيانات و عمل المراجعات اللازمة ليها للتأكد من صحتها ثم تخزينها واسترجاعها بالشكل اللى يناسب المؤسسة و البرامج دى اللى بيعملها الـ developer باستخدام الفورم والريبورت بيلدر .
طب فيه فى السوق برامج جاهزة زى نظم الحسابات والمخازن وشؤون الموظفين و غيرها .. اوراكل حبوا يغطوا الجزء ده من احتياجات السوق فعملوا نظم جاهزة تعتمد على قواعد بيانات اوراكل و برامج مستخدم فيها الفورم والريبورت وينزلوها جاهزةعند العميل مع بعض التعديلات لتناسب نظامه ودى اللى بيسموها ebussiness ودى القصة باختصار وربنا يوفقك

شكرا علي التوضيح بس معني كده اه developer بقي فرصه عمله قليله علشان البرامج الجاهزه من اوراكل زي ebussiness ؟

#5 هجرس

هجرس

مشترك

• الأعضــاء
  • 75 مشاركة

تاريخ المشاركة 12 May 2009 - 03:38 PM

يا أخ أحمد .... هو انت قريبى ولا ايه؟؟ .. هو انت من فين فى مصر .. ولا انت مش مصرى أصلا؟

#6 Blue-Lady

Blue-Lady

عضو

• الأعضــاء
  • 1 مشاركة

تاريخ المشاركة 25 May 2009 - 05:50 PM

مشكوررين عالمعلومات اخواني