إنتقال للمحتوى

• تسجيل الدخول عبر الفيس بوك تسجيل الدخول عبر تويتر Log In with LinkedIn Log In with Google      تسجيل دخول    
  • إنشاء حساب

صورة
- - - - -

استشاره من اهل الخبره لا نسان محتار ... اذاكر جافا ولا دوت نت

2 رد (ردود) على هذا الموضوع

#1 eng_tiger

eng_tiger

مشترك

• الأعضــاء
  • 54 مشاركة

تاريخ المشاركة 09 November 2009 - 08:35 PM

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
انا بذاكر اوراكل ديفلوبر وكنت عايز اخد كمان قورص لان دي اخر سنه في الكليه ...وزي مانتو عارفين اخر سنه الواحد بيحاول يلم ع قد مايقدر عشان الشغل وكده

ربنا يكرمنا جميعا يارب
كنت عايز نصيحتكو انا محتار اذاكر جافا ........ولا دوت نت 000ياريت اهل الخبر يفيدوني في الموضوع ده 00000000 علما باني نظم معلومات

#2 tarek_fathi

tarek_fathi

عضو مميز

• الأعضــاء
  • 594 مشاركة
  • الاسم الأول:Tarek
  • اسم العائلة:Bakr
  • البـلـد: Country Flag
  • المنصب الحالي:Team Lead-Head of software Development Unit

تاريخ المشاركة 12 November 2009 - 12:00 PM

فى مشروع معين عاوز تعملة؟
اللى بيعرف جافا مش بياخد منه مجهود علشان يتعلم دوت نت
و اللى بيعرف دوت نت مش بياخد منه مجهود علشان يتعلم جافا بس المجود بيبقى اكبر من اللى كان شغال جافاف و عاوز يشتغل دوت نت
الاثنين نفس ال concepts
الاثنين OOP
بس خلى بالك الجافا عاوزة مجهود اكبر علشان تتقنها اكتر من الدوت نت
و خالى بالك من حاجة تانية ان مرتبات اللى شغالين جافاف فى السوق اعلى من الدوت نت و روح ITS و انت تعرف
و خلى بالك تانى ان اوراكل تقريبا قربت تنهى صفقة شراء شركة صن و دة هيدعم وجود صن و اوراكل

خلى بالك من حاجة تانية كمان ان شركة ميكروسوفت لما بتنزل اصدار جديد من ال Visual studio بتلاقى مختلف بشكل كبير عن الاصدارات اللى قابلة و شوف زمايلى اللى بيشتغلو دوت نت بيشيلو هم انهم يعرفو الجديد كل مرة
اما فى جافا فانت ممكن تشتغل بأى IDE لكتر من شركة مختلفة و مبتحسش بالاحتكار بتاع ميكروسوفت دة

فى الحياة العملية : زمايلى اللى كانو شغالين جافا اتعرضو لدوت نت و اشتغلو بيها
و اصحابى اللى شغالين دوت نت راحو يتعلمو جافا بعد ما اتقنو الدوت نت علشان يلاقو فرص بمرتبات اكتر

تابع السوق و شوف الطلبات و المرتبات للاتنين

تم التعديل بواسطة tarek_fathi, 12 November 2009 - 12:07 PM.

#3 mrsherifali

mrsherifali

عضو

• الأعضــاء
  • 37 مشاركة

تاريخ المشاركة 12 November 2009 - 08:53 PM

java