إنتقال للمحتوى

• تسجيل الدخول عبر الفيس بوك تسجيل الدخول عبر تويتر Log In with LinkedIn Log In with Google      تسجيل دخول    
  • إنشاء حساب

صورة
- - - - -

اوراكل Oracle E-business Suite

25 رد (ردود) على هذا الموضوع

#1 MAMY_MTM

MAMY_MTM

عضو

• الأعضــاء
  • 10 مشاركة
  • البـلـد: Country Flag

تاريخ المشاركة 12 April 2010 - 12:10 PM

فى البداية اتوجه بالشكر لكل القائمين على المنتدى الجبار هذا وصراحة اكبر صرح تعليمى على المستوى العربى لعالم الاوراكل
بسم الله
البشمهندس تامر له جزيل الشكر فى الفيديو المقدمة الذى قام بشرح كل شىء عن اوراكل فيه وبأستفاضة جميلة وشيقة وفعلا توضح لنا ايه هو عالم الاوراكل ده
بس انا لسه برده عندى سؤال (( انا محاسب وخريج سنة 2007 ومنذ التخرج اعمل كمحاسب عادى وتقليدى بس فى الاونة الاخيرة انتبهت الى ان الشركات الكبرى تبحث عن من هم حاصلين على الاوراكل فى البداية انا مكنتش عارف ايه بالظبط فى اوراكل بس بعد كده عرفت انا مجموعة الاوراكل ال Oracle E-Business Suite بس فيه مشكلة وجهتنى انا وزملاء لى هى منين ابدأ علشان ابقى محاسب ومعايا الاوراكل من خلال بحثى على الانترنت وجدت انى لازم ادرس الاواكل دفلوبر وبعد كده ابدأ فى ال Oracle E-Business Suite وبرامجها ويوجد من قال انه مش شرط انى اخذ الديفلوبر وفى اللى قال انى اذاكر ال SQL كويس وبعدين ابدأ فى Oracle E-Business Suite

بصراحة الموضوع محير جدا وعايز ابدأ ومش عارف ابدأ ازاى _ لذلك انا ليا رجاء من الاعضاء والمشرفين:
1- اى شخص بدأ فعلا فى الOracle E-Business Suite يوضح لنا هو بدأ ازاى والطريق الصح بدايته منين وايه المطلوب علشان نبقى اوراكل
2- لو ممكن ناخد الكورسات ده فى مكان ايه هو واسعار الكورسات ده ممكن تكون كام وايه هى الامتحانات واسعارها وشروطها ايه لان انا قرأت برده ان فيه امتحانات لازم تبقى اخذ الكورس فى مركز معتمد علشان تقدر تأخذ الشهاده
3- هل من الممكن انى اذاكرها لوحدى وادخل الامتحان من غير كورسات لانى اغلب وقتى اى العمل

رجاء خاص جدا من كل المشرفين والاعضاء لانى بجد نفسى اكون اوراكل بس البداية مش لاقيها فين

#2 Michohat

Michohat

مشترك

• الأعضــاء
  • 88 مشاركة

تاريخ المشاركة 12 April 2010 - 01:56 PM

متابع للموضوع

#3 hamdyzaki

hamdyzaki

عضو

• الأعضــاء
  • 19 مشاركة

تاريخ المشاركة 14 April 2010 - 04:14 PM

ياربت الاخوة خبراء الاوراكل يردوا علينا لاني متابع باهتمام و جزاكم الله خيرا

#4 أبوعبدالملك المصري

أبوعبدالملك المصري

عضو مميز ومشرف سابق

• المجموعة الماسية
  • 453 مشاركة

تاريخ المشاركة 14 April 2010 - 05:01 PM

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته،،
الإخوة الكرام نظراً لضيق وقتي الآن فسأقوم بالإجابة على حسب ما أعرف بعد العشاء إن شاء الله
والله الموفق

Mohamed Salah
Senior Oracle HRMS Techno Functional Consultant -Saudi Arabia

Ready to answer your questions just send me

Msalah600@gmail.com

My MediaFire Account

صفحتي على الفيس بوك

مــن كنــوز الآيــات

#5 أبوعبدالملك المصري

أبوعبدالملك المصري

عضو مميز ومشرف سابق

• المجموعة الماسية
  • 453 مشاركة

تاريخ المشاركة 14 April 2010 - 08:23 PM

بس انا لسه برده عندى سؤال (( انا محاسب وخريج سنة 2007 ومنذ التخرج اعمل كمحاسب عادى وتقليدى بس فى الاونة الاخيرة انتبهت الى ان الشركات الكبرى تبحث عن من هم حاصلين على الاوراكل فى البداية انا مكنتش عارف ايه بالظبط فى اوراكل بس بعد كده عرفت انا مجموعة الاوراكل ال Oracle E-Business Suite بس فيه مشكلة وجهتنى انا وزملاء لى هى منين ابدأ علشان ابقى محاسب ومعايا الاوراكل من خلال بحثى على الانترنت وجدت انى لازم ادرس الاواكل دفلوبر وبعد كده ابدأ فى ال Oracle E-Business Suite وبرامجها ويوجد من قال انه مش شرط انى اخذ الديفلوبر وفى اللى قال انى اذاكر ال SQL كويس وبعدين ابدأ فى Oracle E-Business Suite

أخي الكريم الــ E-Business Suite يحتوى على مجموعة من الموديلوز مثل المالية والموراد البشرية والمشتريات والمخازن
العمل على أي موديلوز منها ينقسم إلى نوعين:
1- Functional وهو المسئول عن عمل Setup للموديلوز من الصفر وترجمة واقع المؤسسات إلى دورة كاملة على البرنامج بالإضافة إلى تحليل Work Cycle وهكذا
2- Technical وهو المسئول عن الجانب التقني في البرنامج من عمل تقارير جديدة وشاشات جديدة وأشياء أخرى كثيرة
جميع الموديلوز تحتاج غالباً إلى Functional ولا يشترط له خلفية Technical إلا موديول الموراد البشرية Oracle HRMS لأنه يحتاج إلى خلفية قوية في شغل Developer فلذلك تجد أغلب HRMS Consultant في الأصل كان ديفلوبرز
أما المالية فلا أعتقد أنك تحتاج إلى أخذ كورس ديفلوبر كامل وإنما فقط إلى بدايات SQL إلا إذا كنت تريد أن تكون Oracle Financial Techno Functional Consultant وهذه الوظيفة ليست مطلوبة بكثرة لأنهم يدركون أن أغلب المالية ليسوا ديفلوبرز وإنما يطلبوها في الـHRMS
أعتقد أني أشبعت الكلام في هذه النقطة

بصراحة الموضوع محير جدا وعايز ابدأ ومش عارف ابدأ ازاى _ لذلك انا ليا رجاء من الاعضاء والمشرفين:
1- اى شخص بدأ فعلا فى الOracle E-Business Suite يوضح لنا هو بدأ ازاى والطريق الصح بدايته منين وايه المطلوب علشان نبقى اوراكل
2- لو ممكن ناخد الكورسات ده فى مكان ايه هو واسعار الكورسات ده ممكن تكون كام وايه هى الامتحانات واسعارها وشروطها ايه لان انا قرأت برده ان فيه امتحانات لازم تبقى اخذ الكورس فى مركز معتمد علشان تقدر تأخذ الشهاده
3- هل من الممكن انى اذاكرها لوحدى وادخل الامتحان من غير كورسات لانى اغلب وقتى اى العمل
رجاء خاص جدا من كل المشرفين والاعضاء لانى بجد نفسى اكون اوراكل بس البداية مش لاقيها فين

الطريق الصحيح :
1- حاول جاهداً الحصول على نسخة من الأبليكيشن وتكون Vision لأنها تحتوي على بيانات تجريبية من أوراكل بغرض التدريب
2- تبدأ تقرأ وتطبق وستجد كتب كثيرة جداً ومنها باللغة العربية لأخينا الفاضل عمرو النادي وفقه الله
3- لا أنصحك بالكورسات حالياً لأنها باهظة الثمن ويعطيك فقط الأساسيات ولن تتعلم المشاكل الحقيقة إلا إذا اكتشفت بنفسك ودعك الآن من الشهادات فالسوق يطلب من يعلم وليس من معه شهادة فقط
4- اعلم أن كل شئ في بدايته صعب فلا تمل من المشاكل وكل ما تعلمت الصبر فستجد توفيق الله تبارك وتعالى
5- حاول أن تكون مكتبة خاصة بك من المصادر التعليمية وما أكثرها على النت
استعن بالله وتوكل عليه وأسأل الله أن يوفقك لما يحب ويرضى

Mohamed Salah

Msalah600@gmail.com

My MediaFire Account

صفحتي على الفيس بوك

مــن كنــوز الآيــات

#6 MAMY_MTM

MAMY_MTM

عضو

• الأعضــاء
  • 10 مشاركة

تاريخ المشاركة 22 April 2010 - 11:06 PM

بسم الله
انا شاكر جدا جدا للاستاذ أبوعبدالملك المصري وان شاء الله هبدأ فى ال Functional وذلك للبدء بما هو مطلوب لسوق العمل وبعون الله وفضله سوف استكمل الطريق من الديفلوبر الى الادمين ان شاء الله
متشكر جدا جدا جدا على الاهتمام واسف على التأخر فى الرد
ولى طلب اخير نسخ الكتب ونسخ الابليكشن طريقة الحصول عليها او تحديد الموضوعات فى المنتدى التى تتحدث عنها واكون فعلا شاكر جدا جدا
والسلام عليكم

#7 amr fawzy

amr fawzy

مشترك

• الأعضــاء
  • 132 مشاركة

تاريخ المشاركة 22 April 2010 - 11:49 PM

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
انا بفكر ابدا فى e-bussiness بعد ثلاث سنوات عمل ديفلوبر بس عندى بعد المخاوف وهى ان شغلى فى الديفلوبر مش هيفيدنى كتير فى e-bussiness فبذللك انا اكون
بمثابه مبتدا جديد الشىء الثانى انى فى الغالب شغلى كله هيبقى فى التحليل والتدريب لاشياء ماليه او محاسبيه وده شىء ممكن يكون صعب شويه على كخريج حاسبات ومعلومات مش تجاره وهتخلى الواحد يفقد متعه البرمجه بس اللى مخلينى عاوز ابدا فى e-bussiness suit ان فى ناس خبره فى سوق العمل قالوا ان دور الديفلوبر هينقرض وبالاخص الاوراكل ديفلوبر وهيبقى السوق كله برامج جاهزه مثل Oracle Finanial ,SAP فهل الكلام ده صحيح

تم التعديل بواسطة amr fawzy, 22 April 2010 - 11:59 PM.

#8 ENG_HOSSAM_WALLY

ENG_HOSSAM_WALLY

عضو مميز

• الأعضــاء
  • 1,005 مشاركة
  • الاسم الأول:Hossam
  • اسم العائلة:Wally
  • المنصب الحالي:......

تاريخ المشاركة 23 April 2010 - 11:41 AM

السلام عليكم

دور الديفلوبر هينقرض وبالاخص الاوراكل ديفلوبر وهيبقى السوق كله برامج جاهزه مثل Oracle Finanial ,SAP

لا والف لا

بدليل ان الديفيلوبر 6 شغال حتى الان 100 ميه

وبعدين يابشمهندس مش كل العملاء هيقدرو يشترو نسخ الابليشكن والترخيص الخاص بها ... فهو باهظ الثمن

بالنسبة لمعظم المشاريع اللى عملتها فى مصر كل صاحب عمل بيكون عايز حاجة معينة فى شغله.. وده مابيكونش موجود فى الابليكشن

انا لا انكر قوة الابليكشن ولكن انا اتحدث عن الشركات المتوسطة والفوق متوسطة

اما كلام حضرتك فهو للشركات الملتى ناشيونال

وكمان حضرتك لو هتبص على الجانب التانى هتلاقى

منتجات ميكروسوفت القديمة جدا لسا شغالة كفيجوال بيسك 6 مع وجود الدوت نت 2010 مع العلم ان كل اصدار بينزل بيضرب اللى قبله

فلا يمكن للديفيلوبر ان ينتهى ... والتوفيق ان شاء الله
وبالتوفيق ان شاء الله

Hossam Wally

Hossam_wally@hotmail.com

00201156365637

#9 farooq

farooq

مشترك

• الأعضــاء
  • 193 مشاركة

تاريخ المشاركة 23 April 2010 - 07:44 PM

ممكن اشراك براى

احب انى اعلق على بعض النقاط

لا والف لا

بدليل ان الديفيلوبر 6 شغال حتى الان 100 ميه

وبعدين يابشمهندس مش كل العملاء هيقدرو يشترو نسخ الابليشكن والترخيص الخاص بها ... فهو باهظ الثمن

اخى العزيز صاحب هذة العبارة ممكن هقولك على طريق اعلان مصرى انسى يا عمرو

يا اخى اوراكل عايز تتخالص من الفورم والريبورت من زمان وحان الوقت واللى هيحل مكان جافا

بس مش فى الوقت ده يعنى قول من بين 2 الى 5 سنوات

واللى يلاحق يتعلم جافا يكون كويس جدا دلوقتى

نبجى لق لموضوع تانى e-bussiness

انا بقول هيكون رقم واحد فى السوق وياريت بجد انى حنا نلاحق الموضوع ده
farooq112@hotmail.com

mobil : 0020100453946

اشوف فيك يوم على اللى انت عملت فيه

#10 إسكادا

إسكادا

مشترك

• الأعضــاء
  • 116 مشاركة

تاريخ المشاركة 23 April 2010 - 08:32 PM

شكراً لك أخي ,,, أبو عبدالملك المصري ,,,

من خلال أطلاعي لهذا المووضوع ,, أستفدت منه في معرفة أقسام و مسارات الأوراكل ,,,

.

أما بخصوص ,,, الديفلوبر ,, فأتوقع لن يتم الاستغناء عنه من الشركات متوسطة المستوى ,,
و أضف إلى ذلك ,,, بطء مجاراة التقنية الحديثه في المنطقة العربية.

.
تحيتي لك
برعاية مدونة إسكادا
إضغط هنا لزيارة موقعي
.
.
,,,,,,,,,,,,,,,,

#11 amr fawzy

amr fawzy

مشترك

• الأعضــاء
  • 132 مشاركة

تاريخ المشاركة 23 April 2010 - 11:50 PM

اولا اشكر كل من رد على سؤالى جزاكم الله خير بص قبل ما عمرو ينسى

ممكن هقولك على طريق اعلان مصرى انسى يا عمرو

يا اخى اوراكل عايز تتخالص من الفورم والريبورت من زمان وحان الوقت واللى هيحل مكان جافا

بس مش فى الوقت ده يعنى قول من بين 2 الى 5 سنوات

واللى يلاحق يتعلم جافا يكون كويس جدا دلوقتى

نبجى لق لموضوع تانى e-bussiness

انا بقول هيكون رقم واحد فى السوق وياريت بجد انى حنا نلاحق الموضوع ده

هل فى خبر رسمى او دليل واقعى من شركه اوراكل انها عاوزه تتخلص من الديفلوبر وتحل محله الجافا وكيف حضرتك حددت المده اللى هيحصل فيها التخلص وماحال الشركات التى تستخدم الاوراكل ديفلوبر فى انحاء العالم هل هتوقف اوراكل الدعم الفنى معهم مع العلم ان شركه اوراكل مازلت تصدر اصدارات جديده من الديفلوبر مثل oracle 11g ولا راى حصرتك ايه بالضبط .
اما بخصوص كلام المشمهندس حسام فانا يامشمهندس مقصدش من الانقراض هو عدم الوجود النهائى لكن اقصد ان الغالبيه هتشتغل على البرامج الجاهزه
والشركات العالميه مثل oracle,Sap,Microsoft هتبدا ترخص اسعار برامجها وتعمل برامج جديده صغيره بحيث انها تغطى جميع احجام العملاء المتوسطه واللى تحت المتوسطه وبكده تتحول معظم شركات البرمجه وبالاخص شركات الاوراكل لشركات تطبيق للبرامج الجاهزه ومن ضمن الشركات اللى سمعت انها عمل كده من اصدقاء يعملون بالشركه شركه fujutsi فرع مصر وده شركه عالميه فعلى حد علمى ان الشركه من فتره كانت بتبحث عن شركه تاخذ برامج الشركه بالمبرمجين والمطورين وهتكتفى الشركه على التطبيق للبرامج الجاهزه لشركه اوراكل ولكن عمليه تحول اتجاه السوق ممكن تكون على سنين كثيره وانا خايف انى فى يوم من الايام كبمرمج تكون قيمتى فى سوق العمل 0 بسبب هذا التحول فاحب ان اكون مستعد لذلك هل الكلام ده صحيح ولا انسى ياعمرو برده ارجو الافاده والمشاركه من الاعضاء لاهميه الموضوع من وجهه نظرى والله اعلم

تم التعديل بواسطة amr fawzy, 24 April 2010 - 12:16 AM.

#12 farooq

farooq

مشترك

• الأعضــاء
  • 193 مشاركة

تاريخ المشاركة 24 April 2010 - 12:36 AM

اخى amr fawzy

فى خبر رسمى او دليل واقعى من شركه اوراكل انها عاوزه تتخلص من الديفلوبر وتحل محله الجافا وكيف حضرتك حددت المده اللى هيحصل فيها التخلص وماحال الشركات التى تستخدم الاوراكل ديفلوبر فى انحاء العالم هل هتوقف اوراكل الدعم الفنى معهم مع العلم ان شركه اوراكل مازلت تصدر اصدارات جديده من الديفلوبر مثل oracle 11g ولا راى حصرتك ايه بالضبط .
اما بخصوص كلام المشمهندس حسام فانا يامشمهندس مقصدش من الانقراض هو عدم الوجود النهائى لكن اقصد ان الغالبيه هتشتغل على البرامج الجاهزه

مش عارف انت فاكر لم اوراكل نازلت من حاولى سنة على الموقوع الرسمى انى اواكل هتلغى الدعم بتاع الفورمز والريبورت سنة 2015 مش عارف انت فاكرة ولا متعرفش المعومة ديه

فجاة وبدون مقدمات ظهر اوراكل 11 جى ومش عارف ؟

وكمان اوراكل اشترت صن شركة جافا وانت يا اخى اكيد عرف انى اسواء شكل للبرنامج هو شكل الفورمز بتاع اوراكل مش عارف ليه

اوراكل لم اشترت جافا اكيد هى بتخطط لحا جة معين وهى التخالص من الفورمز هنشوف الايام الجى ايه ودة راى مش اجبرى تاخد او لا
farooq112@hotmail.com

mobil : 0020100453946

اشوف فيك يوم على اللى انت عملت فيه

#13 amr fawzy

amr fawzy

مشترك

• الأعضــاء
  • 132 مشاركة

تاريخ المشاركة 24 April 2010 - 01:47 PM

المشمهندس فاروق اعطانى الرابط

http://www.araboug.o...php?t23698.html

ممكن يفيدنيا فى موضوعانا والله المستعان بس نوصل لحاجه مفيده واتجاه سليم

#14 أبوعبدالملك المصري

أبوعبدالملك المصري

عضو مميز ومشرف سابق

• المجموعة الماسية
  • 453 مشاركة

تاريخ المشاركة 24 April 2010 - 04:34 PM

أنا ليا رأي وهو أننا لا نتظر من يتحكم في مسارنا بل الذين نتحكم في مسارنا الوظيفي بعد الإستعانة بالله سبحانه وتعالى
فأنا أعتقد أن الجافا قادم وبقوة ومن رأى Oracle Siebel فسيدرك ما أقول وخاصة إذا رأيت أنه مصمم بالجي ديفلوبر وبصراحة حاجة مبهرة جداً
ياشباب مجالنا محتاج اللي يعرف الجديد ويقدر يركب الموجة مش اللي عاوز يركن على حاجة قديمة وخلاص
أنا قابلت في فترة من فترات حياتي مبرمج سوداني كان شغال على مين فريم يعني من أيام الفأس وكانت مهمتي أني أنقل الشركة إلى أوراكل وبدأت وكان الراجل ده مش مرتاح للموضوع ده
وكل ما يشوف الجديد في أوراكل كان يقول لو أنا اشتغلت في الأوراكل زي ما اشتغلت في النظام العقيم ده كان زماني حاجة تانية خالص
فالشاهد من الكلام أننا محتاجين نعرف الجديد وأن نتحرك في الإتجاه الصحيح
ولي عودة إن شاء الله مع الموضوع ده

تم التعديل بواسطة أبوعبدالملك المصري, 24 April 2010 - 04:35 PM.

Mohamed Salah

Msalah600@gmail.com

My MediaFire Account

صفحتي على الفيس بوك

مــن كنــوز الآيــات

#15 محمد جمعه

محمد جمعه

مشترك

• الأعضــاء
  • 146 مشاركة