إنتقال للمحتوى

• تسجيل الدخول عبر الفيس بوك تسجيل الدخول عبر تويتر Log In with LinkedIn Log In with Google      تسجيل دخول    
  • إنشاء حساب

صورة
- - - - -

سؤال مهم لو سمحتو ارجو من ذوي الخبرة الاجابة عليه

1 رد (ردود) على هذا الموضوع

#1 mohamed_nolove

mohamed_nolove

عضو

• الأعضــاء
  • 1 مشاركة

تاريخ المشاركة 15 July 2010 - 07:39 PM

السلام عليكم

يا جماعة انا دلوقتي في كلية حقوق سنة 4 وان شاء الله اتخرج في خلال سنة وكنت فكرت ادخل في مجال الاوراكل وقريت كويس عنها الحمد لله

بس المشكلة دلوقتي انا عاوز اعرف لما اجي اشتغل هل بيطلبو خرجيين كلية معينة ؟؟ حتي لو معايا شهادة باجادة الارواكل

ديفيلوبر مثلا ؟ ولا عادي يكون معايا ليسانس حقوق واقدر اشتغل بالاوراكل ؟؟؟

الحاجة التانية انا ان شاء الله هبدأ بال Oracle Developer في مركز في الهرم اسمو net skill بي سعر 1800 عاوز اعرف ده

كدة غالي ؟؟ واعرف منين اذا كان معتمد ولا لا ولو في مركز تاني ارخص شوية وموثوق في كفائتة ياريت حد يقلي علية ...

مستني ردكم وانا سمعت اراء كتيير حول الموضوع ده عشان كدة قلت اسال اهل الخبرة وان شاء الله اشوف الرد المناسب بانتظاركم .

#2 emad_jad

emad_jad

عضو نشط

• الأعضــاء
  • 209 مشاركة
  • الاسم الأول:عماد
  • اسم العائلة:جادالله
  • البـلـد: Country Flag

تاريخ المشاركة 16 July 2010 - 05:16 PM

اخي الحبيب توكل على الله اغلب من يعملون في مجال الحاسب الالي ليس لهم مؤهل في الحاسب الالي وانما يعملون بخبراتهم
لكن مما لا شك فيه ان المؤهل ايضا له دور كبير في فتح المجال امام الجهات الحكومية بشكل خاص
وانا انصحك انك تاخذ دبلوم في الحاسب الالي من جامعة عين شمس لمدة سنتين تقدر تاخدها بسهولة بإذن الله

والشئ المهم انك تاخد شهادات اوراكل معتمدة ،، سيبك من الدورات الغالية دي تقدر توفر ثمنها في امتحانات الاواركل لتاخذ شهادات معتمدة حيث ان لها ثقل في فرص التعيين

خذ ما تحتاجه من هذا المنتدى المبارك وطبق على جهازك الشخصي
ابدء ب SQL
ثم مباشرة على الفورم ومن خلالها تستطيع ان تتعلم PL SQL لتختصر الوقت
وعلى فكرة لو تقدر تشتغل FORM 10G مباشرة وتعرف تنزلها على جهازك وبإذن الله تجد في هذا المنتدى شروحات لهذا الامر
لأن ليس فيه الاختلاف الكثير عن الفورم 6I

واحنا حاضرين انت ابتدي بس والباقي على الله

اخوك في الله ابو عمر المصري

-----------------------
رحمة الله وسعت كل شئ
فأوسعنا برحمتك يا رحيم