إنتقال للمحتوى

• تسجيل الدخول عبر الفيس بوك تسجيل الدخول عبر تويتر Log In with LinkedIn Log In with Google      تسجيل دخول    
  • إنشاء حساب

صورة
- - - - -

مش عااااااارف ابتدي منين ارجو الأفادة

6 رد (ردود) على هذا الموضوع

#1 alone_301

alone_301

عضو

• الأعضــاء
  • 8 مشاركة

تاريخ المشاركة 25 September 2010 - 02:11 PM

اولا : انا سعيد جدا جدا لآن عثرت علي هذا المنتدي المتخصص وانضمامي اليه الملئ بالأعضاء والمشرفين المتعاونين

ثانيا : انا لسة مبتدئ خاالص وكنت ناوي ادرس اوراكل ديفيلوبر والي حصل تقريبا من سنة ان شركت صن دخلت لغة الجافا فعندي الكثير من التساؤلات هل الjdeveloper هو الجديد واذا كنت مبتدئ فهل ممكن البدء من الجي ديفيلوبر علي طول ولا لازم ابتدي بالdeveloper وبعدين الجي ديفيلوبر

ثالثا : هل كل مادرس الديفيلوبر يتوجب عليه بعدها دراسة الجي ديفيلوبر والألمام به وما الأختلاف ذلك في سوق العمل يعني الديفيلوبر ليهم طلب والجي ليهم طلب مختلف ولا يجب الألمام بكافة الميادين

رابعا : وهو الأدمنيستريتور هل استطيع ادرس ديفيلوبر وبعدين اكمل ادمنستريتور ولا يجب المرور بالجي ديفيلوبر

ارجو تصحيح معلوماتي :rolleyes:

#2 ahmed_orcl

ahmed_orcl

مشترك

• الأعضــاء
  • 181 مشاركة
  • الاسم الأول:Ahmed
  • اسم العائلة:Fathy
  • البـلـد: Country Flag

تاريخ المشاركة 25 September 2010 - 02:53 PM

انصحك اخي بالعمل في erp
سواء functional او technical
Thanks
Best Regards

Ahmed Fathy Radwan
Oracle Developer
Oracle Technical Consultant
Egypt
Ahmed_orcl_dev@yahoo.Com

اللهم إجعل عملي لك مخلصا ... ولا تجعل لنفسي ولا للشيطان منه شيئا

#3 eslam4444

eslam4444

عضو نشط

• الأعضــاء
  • 444 مشاركة
  • الاهتمامات:football,swimming,design,PlayStation,web developer,,

تاريخ المشاركة 25 September 2010 - 02:59 PM

بسم الله الرحمن الرحيم
بالنسبه لدحولك فى مجالات it لازم تطور نفسك يوميا وتقرأ وتعرف ايه الجديد ده اول جزء
بالنسبه للجزء الاخر :
- عايز تبدأ فى Developer او j developer ده اللى انت تحدده الاول
developer موجود ومطلوب بس مش مطلوب كتير الفترة ده ده مش معناها ان مفيش شغل لا فيه بس قليل انما فى الخليج موجود على إختلاف اللى موجود فى مصر
- اما jdevelper فهو مهم مش مش ناس كتير او شركات كتير شغاله بيه بس الفترات اللى جايه معظم الشركات هتهتم بيه جدأ لدرجه ان فى شركات بتطلب j developer من غير أى خبرة خالص
- مجالات erp مجالات ليها مستقبل كبير جدأ حدد اى قسم تدخله وربنا يوفقك ان شاء الله والارزاق ده بتاعت ربنا انت أجتهدت واعمل اللى عليك

mcts||''||oca||''||ocp||askpc expert

I hope soon successful Ceh

متغيب مؤقتا

#4 Hala Salem

Hala Salem

عضو مميز

• فريق الإشراف
  • 524 مشاركة

تاريخ المشاركة 25 September 2010 - 03:41 PM

هل الjdeveloper هو الجديد واذا كنت مبتدئ فهل ممكن البدء من الجي ديفيلوبر علي طول ولا لازم ابتدي بالdeveloper وبعدين الجي ديفيلوبر

طبعا الجى ديفيلوبر هو البديل القادم للديفيلوبر ومين قال إنك لازم تبدأ بالديفيلوبر لا طبعا مفيش اى علاقه ابدأ بالجى ديفيلوبر على طول بدون دراسه الديفيلوبر وكل اللى حتحتاجه من دراسه الديفيلوبر هو الSQL فقط وحتلاقى الطلب كتير على الجى ديفيلوبر وحيبقى عندك اكثر من مجال للعمل مش بالاوراكل فقط يعنى مثلا ممكن تشتغل Java developer أو J2ee developer حتى لو ملقتش شغل بالاوراكل واقصد شغل الاوراكل الADF developer لان الجى ديفيلوبر به اكثر من تقنيه وكله بالجافا اقره الموضوع ده من هنا

#5 alone_301

alone_301

عضو

• الأعضــاء
  • 8 مشاركة

تاريخ المشاركة 25 September 2010 - 03:42 PM

شكرا اخي اسلام علي اجابتك الواضحه واهتمامك مشكور احمد علي الرد

#6 alone_301

alone_301

عضو

• الأعضــاء
  • 8 مشاركة