إنتقال للمحتوى

• تسجيل الدخول عبر الفيس بوك تسجيل الدخول عبر تويتر Log In with LinkedIn Log In with Google      تسجيل دخول    
  • إنشاء حساب

صورة
- - - - -

إستفسار عن دورة Oracle لجميع المشرفين ومن لديهم الخبره أرجو الدخول

6 رد (ردود) على هذا الموضوع

#1 romanesta

romanesta

عضو

• الأعضــاء
  • 7 مشاركة

تاريخ المشاركة 24 November 2010 - 05:39 AM

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

أنا خريج جامعي تخصص نظم معلومات حبيت أن أطور نفسي ومهاراتي وقررت أن أخذ دورة أوراكل

بعد البحث عن معهد يدرس أوراكل وجدت معهد في جده أسمه معهد الألفيه (MITM) يعطي دورات في الأوراكل ديفلوبر بـ 9000 ريال والشهاده شهادة حضور دوره وبعدين تختبر برا وتحصل على شهادة OCP ...

وأنا عندي ثلاث إستفسارات

الأول ( اللغة الأنجليزيه )عندي أقل من المتوسط يعني بالعاميه أخارج نفسي هل اللغه مهمه في الدوره والي خايف أكثر الإختبار الرسمي الي على سيرفر الشركه إني أفشل أكثر من مره أكون خسرت فلوسي والشهاده بسبب اللغه ..

الثاني هل تنصحوني بهالدوره والشهادة ولا أوفر المبلغ في دورات أكثر في اللغه وبرمجة Sql وغيرها بمعنى الدورات الصغيره

الثالث هل المعهد مناسب

وأخيرا أرجوا أن تساعدوني ولا تبخلو علي برد فأنا في حاجة خبراتكم

ولكم جزيل الشكر

#2 Eng_AL_kamel

Eng_AL_kamel

عضو نشط

• الأعضــاء
  • 345 مشاركة
  • الاسم الأول:Ibraheem
  • اسم العائلة:Qaed
  • البـلـد: Country Flag
  • المنصب الحالي:DBA

تاريخ المشاركة 25 November 2010 - 01:42 AM

بسم الله الرحمن الرحيم
الاستفسار الاول
بخصوص اللغة الانجليزية ليست مشكلة بس يكون عندك خلفية ببعض الكلمات
الاستفسار الثاني
دورة Oracle Developer رائعة سوق العمل ماشي في السعودية
الاستفسار الثالث
معهد الالفية لا استطيع ان اوفيك بالمعلومات عنه
لكن انت اسأل على الي بيدرس هل هو شخص مؤهل ولا لا
وشكرا لك
ان شاء الله اكون افدتك

O Allah, You are the best forgiver, beneficent and merciful

#3 romanesta

romanesta

عضو

• الأعضــاء
  • 7 مشاركة

تاريخ المشاركة 26 November 2010 - 05:45 AM

الله يعطيك ألف عافيه أخ إبراهيم مشكور ومافصرت

بس سؤال بسيط ألحين فيه إصدار Oracle 11g يعني لازم أدرس من جديد وتسير شهادة دورتي oracle 10 g قديمه وغير صالحه لسوق العمل ؟؟؟

#4 alshikhi83

alshikhi83

عضو

• الأعضــاء
  • 2 مشاركة

تاريخ المشاركة 01 December 2010 - 05:45 AM

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
اخي العزيز انا خريج جامعة الملك عبد العزيز وموجود في جده اتمنى مساعدتي واخباري بكل ماهو جديد معاك في جده عن الاوراكل
وهل استطيع دخول الاختبار اذا اخذت الدوره عند مدرس خصوصي وايهما الافضل في السعوديه ادمنيستريتور او ديفيلوبر في سوق العمل
اتمنى تراسلني غلى الايميل او الجوال
احمد الشيخي عاطل عن العمل
0596276177
alshikhi9@hotmail.com

#5 Oracle12

Oracle12

عضو

• الأعضــاء
  • 3 مشاركة
  • الاسم الأول:ismail
  • اسم العائلة:alrababah

تاريخ المشاركة 25 September 2014 - 10:22 AM

يسر شركة KTS (Keys Training and solutions ) ان تعلن عن توفر هذه الدورات الان في جدة وللاستفسار الرقم:0535456489

#6 eslam elbyaly

eslam elbyaly

عضو مميز

• الأعضــاء
  • 3,277 مشاركة

تاريخ المشاركة 25 September 2014 - 10:30 PM

بسم الله الرحمن الرحيم
الاستفسار الاول
بخصوص اللغة الانجليزية ليست مشكلة بس يكون عندك خلفية ببعض الكلمات
الاستفسار الثاني
دورة Oracle Developer رائعة سوق العمل ماشي في السعودية
الاستفسار الثالث
معهد الالفية لا استطيع ان اوفيك بالمعلومات عنه
لكن انت اسأل على الي بيدرس هل هو شخص مؤهل ولا لا
وشكرا لك
ان شاء الله اكون افدتك

علي حد علمي يا بشمهندس ان في السعودية للناس الي عندها خبرة علي الاقل سنة او 2 مش للناس الفريش الي معندهاش خبرة خالص

#7 eslam elbyaly

eslam elbyaly

عضو مميز

• الأعضــاء
  • 3,277 مشاركة

تاريخ المشاركة 25 September 2014 - 10:40 PM

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

أنا خريج جامعي تخصص نظم معلومات حبيت أن أطور نفسي ومهاراتي وقررت أن أخذ دورة أوراكل

بعد البحث عن معهد يدرس أوراكل وجدت معهد في جده أسمه معهد الألفيه (MITM) يعطي دورات في الأوراكل ديفلوبر بـ 9000 ريال والشهاده شهادة حضور دوره وبعدين تختبر برا وتحصل على شهادة OCP ...

وأنا عندي ثلاث إستفسارات

الأول ( اللغة الأنجليزيه )عندي أقل من المتوسط يعني بالعاميه أخارج نفسي هل اللغه مهمه في الدوره والي خايف أكثر الإختبار الرسمي الي على سيرفر الشركه إني أفشل أكثر من مره أكون خسرت فلوسي والشهاده بسبب اللغه ..

الثاني هل تنصحوني بهالدوره والشهادة ولا أوفر المبلغ في دورات أكثر في اللغه وبرمجة Sql وغيرها بمعنى الدورات الصغيره

الثالث هل المعهد مناسب

وأخيرا أرجوا أن تساعدوني ولا تبخلو علي برد فأنا في حاجة خبراتكم

ولكم جزيل الشكر

بالنسبة لاوراكل ديفيلوبر علي حد علمي انه في مصر سوقه اي كلام وفي السعودية بيعوزوا ناس خبرة سنة او 2

بالنسبة للانجليزي : فهيأثر معاك انك تبقى مبرمج شاطر ومميز لانك هتحتاج تقرأ كتير والمراجع العربي اي كلام وكل الفايدة عند الاجانب .

من وجهة نظرى المتواضعة : كورسات الانجليزي معتقدش انها هتفيدك بحاجة اد كده يعني , عشان تعرف انجليزي برده لازم تقرأ كتير وتاخد فترة كويسة , عشان تبقى معقول وتعرف تقرأ كويس وتفهم الي بتقرأه .

وكورسات الـ sql دي طبعا ملهاش لزمة لان مفيش حد بيشتغل بـ sql بس علي حد علمي برده .

بالنسبة للمبلغ : فالمبلغ كبير جدا , يعني الكورس في مصر في مكان كويس ممكن تاخده بـ 2500 جنيه او 3000 وفي اماكن اقل من كده كمان , فمتهيألي لو جيت مصر وقعدت 4 شهور ودفعت تمن الكورس هيبقى ارخصلك كتير . 

السؤال بقى يا رياسة :

اشمعنة اوراكل ديفيلوبر الي عايز تاخده , المفروض تدور علي الحاجات المطلوبة في السوق وفرصها كويسة وبعدين تروح تاخدها ,

اسأل عن فرص الدوت نت مثلا ,

اسأل عن oracle hrms مثلا ,

او mobile applications development , الاندرويد والـ ios وكده

شوفهم مطلوبين ولا لا , ومطلوبين للناس الخبرة بس ولا للناس كلها .

في حاجة تانية ممكن تفيدك , في كورسات تعليم عن بعد , بتقعد علي جهازك ومحاضر بيشرح من مصر او من اي دولة وتتابع معاه , بس دي بترجع لدماغك انت لانها فيها مشاكل برده . بس يمكن ليها حل

مشاكلها مثلا ان النت ممكن يقطع عندك مثلا او عند المحاضر فيضيع منك جزء , يمكن يعيده ويمكن لا , بس متهيألي النت عندكم في السعودية كويس جدا جدا , والسنتر الي بيقدم الخدمة في مصر اكيد واخد باله من حاجة زي دي

يعني المشكلة محلولة .

الحاجة التانية : انك كمبتدأ بتبقى محتاج ان كل حاجة تتم أدامك عشان تعرف تسأل وتستفيد كويس , فممكن الموضوع ينفعك وممكن لا ,

ممكن تسأل لو بيسمحلك تسجل الكورس فيديو مثلا , ودي تبقى حلت جزء كبير من المشكلة ,

ممكن مثلا تدفع جزء من الفلوس عشان تشوف الموضوع هيمشى معاك ولا لا

وربنا معاك

فكر كويس قبل ما تعمل اي حاجة

تم التعديل بواسطة eslam elbyaly, 25 September 2014 - 10:40 PM.