إنتقال للمحتوى

• تسجيل الدخول عبر الفيس بوك تسجيل الدخول عبر تويتر Log In with LinkedIn Log In with Google      تسجيل دخول    
  • إنشاء حساب

صورة
- - - - -

تعبت من الاوراكل واكاد اكرهه ما الحل

8 رد (ردود) على هذا الموضوع

#1 ‫شاذلى احمد‬‎

‫شاذلى احمد‬‎

عضو

• الأعضــاء
  • 18 مشاركة
  • الاسم الأول:شاذلى
  • اسم العائلة:احمد
  • البـلـد: Country Flag

تاريخ المشاركة 08 July 2014 - 01:27 PM

انا الحمد لله اعرف اساسيات اوراكل والعمل عليه لكن الى الان لم اتمكن من تصميم مشروع مكتمل  :( , كنت فاكر انى اقدر اصمم النظام الانا عايزه  بمجرد انى خلاص خلص كورس الاوركال , بس للاسف لقيت الحكاية كبيره تحليل نظم وربط جداول .... <_< , قلت اوكى نزلت كورسات تحليل نظم من اليوتيوب والحمد لله عرفت الفكره ^_^  ومره تانية قلت ابدا فى اى مشروع صغير بس لقيت انى اى مشروع اجى ابداه بلقى نفسى باخد نفس الفكره بتاعت نظام الموظفين اللى اخدناه فى الكورس واللى ما اعرف غيره , نزلت مشاريع جاهزه من المنتدى بس للاسف تفتح المشروع تلقى كميه من  الفورمز ماتعرف كيف بداية البرنامج من نهايته , يعنى المفروض اى حد ينزل نظام مفروض يضع التسلسل الى ماشى عليه التصميم من الجداول حتى الفورمز والتقارير اذا عشان نستفاد منو نحن المبتدئين , حتى فى المشاريع الى بيشترك فيها مجموعة من الاعضاء تبدى معهم المشروع بع شويه يرجعو يعدلو فى الجزء الاول يجى عضو يغير فى جزء اخر ...... احنا نضيع وسط هذه  المعمعه :(  , بليييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييز اكرمكم الله  افيدونى  شرح متسلسل لنظام من البداية للنهاية لنظام مبيعات , ادارة مستشفى , ادارة فندق ....... اى حاجه غير نظام الموظفين والا  فعلى السلام

#2 eslam elbyaly

eslam elbyaly

عضو مميز

• الأعضــاء
  • 3,277 مشاركة

تاريخ المشاركة 08 July 2014 - 03:46 PM

يا عم ولا عليك السلام ولا حاجة , اولا والله اعلم علي أد منا فاكر ان في هنا erd لمشاريع ومشاريع كاملة بالـ erd بتاعها

ثانيا بقى ودي اهم حاجة , انك مش معني انك مقفلتش مشروع انك فاشل , انت من الشغل الي انت اشتغلته خت خبرة كويسة حتي لو الشغل مكملش للآخر ودي حاجة كويسة طبعا

ثالثا : الموقع ده فيه data models لمشاريع كتيرة اوي

http://www.databasea...odels/index.htm

, ممكن تبدأ بيها وتصمم الشاشات علي مزاجك , بس برده عشان ما تتصدمش ممكن متكملش للآخر

المهم انك بتشتغل يا ريس , ولما تروح مقابلة قلهم عملت مشروع الموظفين بتاع الكورس ده , وكام مشروع تاني بدأت فيهم بس مخلصتهمش للآخر

الله معك

• moha_lanser_87@yahoo.com و ‫شاذلى احمد‬‎ معجبون بهذا

#3 Mehana

Mehana

عضو

• الأعضــاء
  • 41 مشاركة

تاريخ المشاركة 09 July 2014 - 12:41 PM

يا هندسه لازم تعرف كل حاجه بتتعمل ازاي وده انت عرفته في الكورسات بتاعتك يعني عرفت ازاي تعمل جدول ,فيو ,بروسيديور ,فانكشن إلخ..... وبعدين تروح على الفورم إزاي تعمل بلوك وبعدين تكتب كود plsql انت كده معلوماتك 80% مش ناقص غير انك تربط بس المعلومات ديه وتطبقها على ابليكيشن  وده 20% بتاعت السوق والخبره انت دلوقتي يعني 8/10  يعني زي الفل وكمان لما تروح شركة مش هايخلوك تعملهم برنامج كامل طبعا انت بس هاتعدل على الشاشات او تطور في الابليكيشن الى موجود  وكمان الى هايديك الشغل هايقولك الداتا بيز بتاعتك رايحه فين وجايه منين مش هايغرقك يعني  ومش معقوله هايسبلك الداتابيز تمرح وتسرح فيها براحتك هاحددلك هاتشتغل في ايه بالظبط .

إجتهد شويه وربنا هايكرمك وأي حاجه  انت واقفه قصادك إحنا هنا كلنا معاك وأنا كمان تحت أمرك وربنا يوفقك .

#4 ‫شاذلى احمد‬‎

‫شاذلى احمد‬‎

عضو

• الأعضــاء
  • 18 مشاركة

تاريخ المشاركة 10 July 2014 - 12:40 PM

يا عم ولا عليك السلام ولا حاجة , اولا والله اعلم علي أد منا فاكر ان في هنا erd لمشاريع ومشاريع كاملة بالـ erd بتاعها

ثانيا بقى ودي اهم حاجة , انك مش معني انك مقفلتش مشروع انك فاشل , انت من الشغل الي انت اشتغلته خت خبرة كويسة حتي لو الشغل مكملش للآخر ودي حاجة كويسة طبعا

يعطيكم العافيه اخى ان شاء الله الواحد يحاول يجتهد اكثر واكثر

#5 ‫شاذلى احمد‬‎

‫شاذلى احمد‬‎

عضو

• الأعضــاء
  • 18 مشاركة

تاريخ المشاركة 10 July 2014 - 12:53 PM

يا هندسه لازم تعرف كل حاجه بتتعمل ازاي وده انت عرفته في الكورسات بتاعتك يعني عرفت ازاي تعمل جدول ,فيو ,بروسيديور ,فانكشن إلخ..... وبعدين تروح على الفورم إزاي تعمل بلوك وبعدين تكتب كود plsql انت كده معلوماتك 80% مش ناقص غير انك تربط بس المعلومات ديه وتطبقها على ابليكيشن  وده 20% بتاعت السوق والخبره انت دلوقتي يعني 8/10  يعني زي الفل وكمان لما تروح شركة مش هايخلوك تعملهم برنامج كامل طبعا انت بس هاتعدل على الشاشات او تطور في الابليكيشن الى موجود  وكمان الى هايديك الشغل هايقولك الداتا بيز بتاعتك رايحه فين وجايه منين مش هايغرقك يعني  ومش معقوله هايسبلك الداتابيز تمرح وتسرح فيها براحتك هاحددلك هاتشتغل في ايه بالظبط .

إجتهد شويه وربنا هايكرمك وأي حاجه  انت واقفه قصادك إحنا هنا كلنا معاك وأنا كمان تحت أمرك وربنا يوفقك .

يعطيك العافيه اخى , انا عايز اشتغل لوحدى يعنى مش تبع اى شركة , وكده مفروض اعمل اى حاجه على الداتا بيز من بداية التحليل بس الناقصنى الخبره فى هذه الاشياء لم اجد مشروع مشروح بطريقه مسلسله حتى لو كان بسيط, يعنى مثلا عايز نظام مبيعات ممكن اجد مشروع يشرح الفكره العامه مع ربط الجداول وليه ربطناها بهذه الطريقه والشاشات التى نحتاجها يعنى شرح طريقة عمل البرنامج بصوره عامة , اذا وجدت الجداول تنقصنا طريقه العمل , واذا لقيت مشروح طريقة العمل لا اجد جداول وكده حابدا احلل لوحدى وبدون سابق خبره , اذا فى شروح مكتمله لنظام من البدايه للنهاية ممكن تفيدنى اخى حتى اذا كانت بغير الاوراكل ممكن نحولها للاوراكل ,

#6 ‫شاذلى احمد‬‎

‫شاذلى احمد‬‎

عضو

• الأعضــاء
  • 18 مشاركة

تاريخ المشاركة 10 July 2014 - 12:58 PM

ثالثا : الموقع ده فيه data models لمشاريع كتيرة اوي

http://www.databasea...odels/index.htm

, ممكن تبدأ بيها وتصمم الشاشات علي مزاجك , بس برده عشان ما تتصدمش ممكن متكملش للآخر

المهم انك بتشتغل يا ريس , ولما تروح مقابلة قلهم عملت مشروع الموظفين بتاع الكورس ده , وكام مشروع تاني بدأت فيهم بس مخلصتهمش للآخر

الله معك

عطيك العافيه اخى , انا عايز اشتغل لوحدى يعنى مش تبع اى شركة , وكده مفروض اعمل اى حاجه على الداتا بيز من بداية التحليل بس الناقصنى الخبره فى هذه الاشياء لم اجد مشروع مشروح بطريقه مسلسله حتى لو كان بسيط, يعنى مثلا عايز نظام مبيعات ممكن اجد مشروع يشرح الفكره العامه مع ربط الجداول وليه ربطناها بهذه الطريقه والشاشات التى نحتاجها يعنى شرح طريقة عمل البرنامج بصوره عامة , اذا وجدت الجداول تنقصنا طريقه العمل , واذا لقيت مشروح طريقة العمل لا اجد جداول وكده حابدا احلل لوحدى وبدون سابق خبره , اذا فى شروح مكتمله لنظام من البدايه للنهاية ممكن تفيدنى اخى حتى اذا كانت بغير الاوراكل ممكن نحولها للاوراكل ,

#7 eslam elbyaly

eslam elbyaly

عضو مميز

• الأعضــاء
  • 3,277 مشاركة

تاريخ المشاركة 10 July 2014 - 02:00 PM

يا باشا انت مصعبها علي نفسك ليه

التحليل موجود ع الموقع اللي ادتهولك فوق , مربوطين ليه ولا متشقلبين ليه دي مش بتعتك علي الاقل دلوقتي ما دام انت بتبص انك عايز تقفل ابلكيشن

2- شوف اي تحليل , وابحث علي اليوتيوب عن برنامج معين وشوف الشاشات الي فيه وركبها ع التحليل ودوس , وحتي لو مكملتش للآخر عادي , انت برده بتاخد خبرة

#8 ‫شاذلى احمد‬‎

‫شاذلى احمد‬‎

عضو

• الأعضــاء
  • 18 مشاركة

تاريخ المشاركة 10 July 2014 - 10:14 PM

يا باشا انت مصعبها علي نفسك ليه

التحليل موجود ع الموقع اللي ادتهولك فوق , مربوطين ليه ولا متشقلبين ليه دي مش بتعتك علي الاقل دلوقتي ما دام انت بتبص انك عايز تقفل ابلكيشن

2- شوف اي تحليل , وابحث علي اليوتيوب عن برنامج معين وشوف الشاشات الي فيه وركبها ع التحليل ودوس , وحتي لو مكملتش للآخر عادي , انت برده بتاخد خبرة

اوكى تمام نبدا على بركة الله , يسلموووووو , المهم الواحد  يشتغل ماشرط يقفل المشروع

#9 eslam elbyaly

eslam elbyaly

عضو مميز

• الأعضــاء
  • 3,277 مشاركة

تاريخ المشاركة 11 July 2014 - 05:15 PM

الله ينور عليك