الانتقال إلى المحتوى

الربط بين القطاعات المختلفة فى الشركة

Fabulous

Recommended Posts

البرنامج بتاعى عايزة انزل منه نسخه لكل قطاع فى الشركة يدخل بياناته و يطلع تقاريره....ازاى اربط البرنامج فى القطاعات دى بحيث فى النهاية اشوف بيانات الشركة كلها ..مع العلم مفيش اشتراك فى البيانات الا الاسماء و الاصناف و كل يوزر ممكن يدخلها منفصل عادى لكن خايفة اعمل كده ييجى فى الاخر يحصل duplicate ....مش عارفة اعمل ايه...و على فكرة انا شغال db9i,dev6i---desktop و عمرى ما اشتغلت شبكة و لا اعرف اكتر من يوزر ازاى اظهر لواحد حاجات و اخفى حاجات(administration) ...اعمل ايه

و لا انزل عادى نسخة لكل يوزر على حدة زى ما انا بدون ربط و اخد باكاب...طيب و هجمع كل الباكابس دى ازاى  عشان اشوف اجمالى الشركة

سؤال تانى:دلوقتى الملفات عددها 8000 و فوجئت ان العدد نقص...من الواضح انها غلطة يوزر...ازاى اقدر استرجع او اعرف الملف اللى اتمسح؟

برجاء المساعدة العاجلة   ولكم منى كل التحية

رابط هذا التعليق

انا شايف ممكن حل المشكله بعمل داتابيز واحده وكل قطاع داخل الشركه تمثله سكيما جو الداتابيز ....

مش هتقدرى تسترجعى البيانات الا لو معاكى باكب 

رابط هذا التعليق

السلام عليكم 

هل النظام يحتوي على مدخلات الهيكل التنظمي بجميع مستوية مثل :

المستوى الاول : الشركة 

المستوى الثاني : النشاط

المستوي الثالث : الفرع 

المستوى الربع : الادراة 

المستوى الخامس : الاقسام اذا حبيت تتوسع بتقاريرك 

في حال النظام الخاص بك متوفر فيه الهيكل التنظمي وهناك ربط للهيكل التنظمي مع بقية البرامج 

فا من السهولة استخراج تقارير على مستوى الشركة او النشاط او الفرع  او الادرة 

وهذا كلة في database وحدة يتصل عليها جميع الفروع وكل فرع يدخل بياناتة بحسب تصنيفة المدخل في الهيكل التنظمي 

بالتوفيق

تم تعديل بواسطة anas.soft
رابط هذا التعليق

انضم إلى المناقشة

يمكنك المشاركة الآن والتسجيل لاحقاً. إذا كان لديك حساب, سجل دخولك الآن لتقوم بالمشاركة من خلال حسابك.

زائر
أضف رد على هذا الموضوع...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   تمت استعادة المحتوى السابق الخاص بك.   مسح المحرر

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

جاري التحميل
  • أضف...

برجاء الإنتباه

بإستخدامك للموقع فأنت تتعهد بالموافقة على هذه البنود: سياسة الخصوصية